2. března vyšel článek s názvem Aktuality o Starship, kde jsme si shrnuli dění ve Starbase v Texasu a na Floridě a dnes na něj navážeme. Tímto bych Vás chtěl přivítat u nového nepravidelného seriálu, který bude rekapitulovat dění kolem programu Superheavy Starship jak na základně Boca Chica, tak na Floridě. Pokud jste třeba nový čtenáři našeho webu, nebo jste o projektu Superheavy Starship nikdy neslyšeli, doporučuji si přečíst tento článek na webu ElonX, kde se dozvíte základní informace, ale teď už pojďme na samotný článek. Začneme u prototypu Superheavy B7, který 31. března vyrazil z výrobního areálu na orbitální startovní rampu, kam ho usadil jeřáb a během testování ho potkaly vážné problémy. Dále se podíváme na stavbu prototypu Superheavy B8, dopravu motorů Raptor druhé generace do Starbase, proč SpaceX opustilo plány na rozšíření Starbase o druhou startovní rampu a na závěr také na stavbu Floridské rampy.
První díly pro prototyp Superheavy B7 byly spatřeny uprostřed listopadu minulého roku a jeho stavba trvala tři a půl měsíce. Na orbitální startovní rampu vyrazil 31. března a 2. dubna byl prototyp jeřábem usazen na startovní stůl. Už 4. dubna jen pár hodin po odpojení jeřábu, SpaceX provedla test s kryogenním kapalným dusíkem. Bylo to poprvé, kdy byl nějaký prototyp Superheavy kompletně naplněn kapalným dusíkem. U všech předchozích testů s kapalným dusíkem bylo jasně vidět, že nádrže jsou naplněny pouze zčásti.
Při svém posledním testu byl ale prototyp B7 značně poškozen. Ukázalo se, že tzv. Downcomer, což je potrubí, které vede skrz nádrž s kapalným kyslíkem a jeho úkolem je dodávat metan do motorové sekce, byl značně poškozen. Celé toto potrubí totiž implodovalo. Jde o jev, při kterém se těleso zbortí do vlastního obejmu, nebo je jeho strukturální integrita porušena vyšším tlakem prostředí, ve kterém se nachází. Celé toto potrubí tak teď vypadá jako zmačkaná plechovka. Nejdřív jsme si mysleli, že Superheavy B7 tak zamíří do šrotu a nahradí jí prototyp Superheavy B8. Podle dění na základně Boca Chica to ale vypadá, že SpaceX se pokusí Superheavy opravit. B7 se aktuálně nachází v High Bay a včera byly spatřeny také části připomínající nový Downcomer, které mířily do High Bay. To by mohlo znamenat, že SpaceX se pokusí prototyp opravit a znovu otestovat. Jak to tak vypadá, tak tento exemplář ještě neřekl své poslední slovo a pořád je kandidátem na první orbitální let. Pokud by prototyp neprošel testy, nahradí ho už rozestavěná Superheavy B8. Podle Elona Muska by první start celé sestavy mohl proběhnout do pár měsíců.
Superheavy B8 už je téměř dokončená a v následujících týdnech bychom se mohli dočkat vývozu na rampu k testování. Superheavy B8 již má plně sestavenou metanovou nádrž a nedávno k sobě byly spojeny části kyslíkové nádrže. V posledních dnech také začíná přibývat dodávek motorů Raptor 2. První motor druhé generace byl ve Starbase spatřen 30. března a jeho sériové číslo je dvacet pět. Spolu s ním byly do Starbase doručeny další dva motory. 19. dubna byl spatřen Raptor se sériovým číslem 42 a jen o dva dny později byly do Starbase dodány další tři motory.
Dále se ukázalo, že SpaceX možná opustila své plány na rozšíření Starbase v Texasu, kde byly ještě nedávno v plánu dvě startovní rampy. Nyní se ale objevily zprávy, že proces ohledně vydání povolení, který by SpaceX dovoloval rozšířit startovní rampu, byl pozastaven, jelikož SpaceX ani po téměř roce nedodala agentuře United States Army Corps of Engineers potřebné materiály, které si vyžádala a tak proces vydání povolení zastavila. Nedostatek komunikace ze strany SpaceX ale nejspíš naznačuje, že se plány – jak už to tak u tohoto projektu bývá – změnily a SpaceX druhou rampu stavět nechce. Hezky by to zapadalo k vyjádření Elona Muska na letošní prezentaci, kde řekl, že Starbase bude vývojovou a testovací základnou, zatímco primárním místem odkud bude Superheavy Starship startovat na většinu svých misí, bude Florida, kde SpaceX plánuje nejen rampu v komplexu LC-39A, ale i nevyužívaný komplex LC-49. Zatímco v komplexu LC-39A jsou už práce v plném proudu, tak komplex LC-49 je zatím ve fázi provádění environmentální studie.
Co už je ale v pokročilejší fázi výstavby, je startovní rampa na Floridě, kde už jsou dokončeny čtyři segmenty integrační věže a rozestavěný je pátý. Segmenty integrační věže (kde mimochodem bude také celý výrobní areál pro výrobu kosmických lodí a raket) se skládají v areálu u ulice Roberts Road, kde se nachází také Hangar X, který SpaceX používá k repasování prvních stupňů po letu a také jejich uskladnění. Začaly také práce na základech montážní budovy, která se asi nebude moc lišit od High Bay v Texasu. U rampy LC-39A se také práce rozbíhají slušným tempem a aktuálně se již betonují základy integrační věže. Proběhly také úpravy na nádržích u rampy, které dříve sloužily ke skladování vodíku a pravděpodobně budou v budoucnu využity ke skladování metanu.
A přehledem z Floridy jsme se dostali až na konec dnešního článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Použité zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://observer.com…/2022/02/FLPdF4dUcAMPaMg.jpeg?resize=635,424
https://pbs.twimg.com/media/FPLF2i5XMAEr_pC?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FQ-f-s0XwAIkF3X?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FQ3uh-WWQAA_Akd?format=jpg&name=large
https://www.teslaoracle.com/…/uploads/2021/09/SpaceX-Starbase-FAA-ErcX.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/NSF-2022-04-21-21-33-03-869-1920×1240.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FQF8g3MXsAUmpq2?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com…/NSF-2022-04-21-21-34-10-644-1920×1240.jpg
super článek, díky
poškození B7 jsem nějak prošvihnul … nepokračování rozvoje orbitální infrastruktury v BocaChica se dalo čekat, by mě zajímalo, jestli tam odsud vůbec bude někdy něco startovat na orbitu (čekám, že jim to buď úplně zakážou, nebo povolí pár startů a smyčec … rád bych se mýlil)
Díky za pochvalu, myslím, že se nějakého startu z Boca Chica dočkáme. Podle Muska by v Boca Chica měl zůstat vývoj Superheavy a Starship, tak uvidíme.
Poškozenou trubku se budou snažit vyměnit.
Na starbase není ani zkapalňování kyslíku a dusíku. Vše se dováží cisternama. Neni elektrárna. Na Floridě to mají, krom zkapalňování metanu.
Včetně dusíku je potřeba cca 10000 tun kapalin?
To je 500 cisteren na 1 let.
Kde je teď konec 2 plošinám?
Jedna z nich byla nedávno převezena, protože už byla dostatečně odstrojena.
Díky, spacex teď moc nepíše ani Musk.
Nepochybuji, že na HLS pracují s NASA a vše drží pod pokličkou.
Jak vidíte rozhodnutí FAA pro starbase?
Tedy zkušební lety SHS?
Jsem ohledně vydání startovní licence trochu skeptický a nedivil bych se, kdyby museli vypracovat novou environmentální studii.
Tak o to povolení se zapojil i Texaský guverner Greg Abbott.:
http://parabolicarc.com/2022/04/13/texas-gov-abbott-vows-to-fight-for-spacex-to-launch-from-boca-chica/
Nadruhou stranu se zas nedivím,že část aktivit převedou na Floridu.Tam je zas středisko NASA s pesonálem který se bude hodit při dolaďování landeru na měsíc. Bude to i přínostnější(rychlejší) pro obě strany,než aby mezi obouma středisky cestovali lidi sem a tam.
No, je otázkou, jak to SpaceX do budoucna vymyslí, ale jak jsem psal, tak primárním místem odkud bude Starship startovat, bude Florida.
Souhlas, HLS je objednávka NASA. Jen ta kadence letů jednoho HLS SHS 6-10 30 – 50 tis. Tun kapalin. + dusík. Ta cerpacka na LEO si hodně vezme.
Na to musí být infrastruktura dělaná.
Dle mne se bude létat z obou míst.
Navic potreba kvalifikovaných lidí.
Na starbase jich pracuje 1600.
Kolik bude potřeba na Floridě?
No zatím těžko říct. Dokud se bude stavět rampa, lidí tam bude více, ale nemám představu kolik lidí musí zajišťovat stavbu, přepravu, testování, start atd.