sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Pentagon

Pentagon výrazně zvyšuje výdaje na umělou inteligenci pro vojenské operace a zvyšuje strop smluv pro systém Maven Smart od společnosti Palantir Technologies na téměř 1,3 miliardy dolarů do roku 2029.

Dawn Aerospace

Společnost Dawn Aerospace 22. května oznámila, že začala přijímat objednávky na bezpilotní kosmický letoun Aurora, který je schopný vynést šest kilogramů užitečného zatížení na suborbitálních letech.

Licence pro Starship

Federální úřad pro letectví (FAA) 22. května oznámil, že schválil další let sestavy Super Heavy/Starship. Úřad uvedl, že provedl komplexní bezpečnostní přezkum nehody letu č.8 a dospěl k závěru, že společnost SpaceX uspokojivě odstranila příčiny nehody.

Blue Origin

Společnost Blue Origin zveřejnila nové podrobnosti o vývoji cislunární transportní kosmické lodi, která bude přepravovat palivo z oběžné dráhy Země na oběžnou dráhu Měsíce pro přistávací modul Blue Moon Mk2.

Starfish Space

Společnost Starfish Space, která se zabývá servisem družic, je připravena vypustit svou druhou misi, která se pokusí o spojení s jinou družicí. Družice Otter Pup 2 je připravena ke startu v rámci mise SpaceX Transporter-14.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava na 14. let Ingenuity

Let s pořadovým číslem 14 zatím neproběhl a do poloviny října ani neproběhne kvůli solární konjunkci. Dne 15. září (sol 204) Ingenuity úspěšně provedla test protočení rotorů na zvýšené otáčky 2800  1/min. Ověřovaly se i další systémy vrtulníčku (žádná závada nebyla objevena) a byly vyvráceny obavy ze vzniku rezonančních vibrací při nových vyšších otáčkách. Na 18. září (sol 206) byl naplánován krátký testovací let svisle vzhůru do 5 m a zpět při otáčkách 2700  1/min. K letu však nedošlo, protože vrtulníček detekoval anomálii u 2 servomotorů horního rotoru během předletového testu „naklápění rotorů“ a správně zrušil zbytek testu a následný testovací let.

U dvou ze tří servomotorů (servo 1 a 2) horního rotoru byly zjištěny oscilace s amplitudou ~1°. Pozemní tým analyzoval přijatá data a nařídil test naklápění rotorových listů zopakovat 21. a 23. září. Oba opakované testy dopadly dobře – anomálie s oscilací na servech 1 a 2 se neopakovala. Pozemní tým následně definoval 2 hypotézy, co mohlo být příčinou anomálie z 18. září.

  1. Po 13 dokončených letech (původně plánováno jen 5) jsou některé pohyblivé komponenty rotorové hlavy mírně opotřebené a začínají se projevovat zvýšené „vůle v řízení“
  2. Statický test vysokých otáček zanechal rotorové listy v netypické poloze, která měla za následek oscilaci servomotorů v druhém kroku předletového testu.

Další analýzy dat a pozemní testování v JPL bude pokračovat i během solární konjunkce, nicméně naděje na další let jsou už dnes poměrně vysoké.

Zdroje informací:
https://mars.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://mars.nasa.gov/images/mepjpl/PIA24812-web2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
3 let před

Děkuji za tuto novinku. Přiznám se, že mě natolik překvapila, že jsem zůstal „zírat“: přišlo mi už dříve, že po počátečním nadšení a mediální prezentaci už ani NASA nedává reporty o všech letech Ingenuity, a tak jsem postupně rezignoval na její sledování – a najednou ČTRNÁCTÝ let! Dobře, zatím jen přípravy na něj, ale stejně… Je to skvělý úspěch.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.