sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Druhý zážeh centrálního stupně SLS

Když jsme Vás 16. ledna zvali na statický zážeh centrálního stupně rakety SLS, psali jsme, že se jedná o událost, jakou jsme ještě neviděli a zřejmě ani v budoucnu neuvidíme. Ovšem čáru přes tento plán udělalo předčasné ukončení zkoušky. Týmy se pustily do analýz a ukázalo se, že stupeň ani stanoviště nejsou poškozeny a může se tedy přikročit k opakování zkoušky, během které odborníci nasbírají velké objemy dat o chování letového kusu během zhruba osmiminutového zážehu. Ve čtvrtek mezi 20:00 a 22:00 SEČ by se měl zážeh opakovat, přičemž NASA zatím neuvedla přesný čas – kromě jiného záleží i na počasí. Náš přenos však bude připraven.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba 15 minut před plánovaným zážehem – sledujte v tomto článku aktualizované informace o vývoji termínu. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 20:10
Zážeh nebude dříve než ve 21:15 SEČ, přesouváme začátek přenosu na 21:00.

EDIT 19:55
NASA posunula začátek svého přenosu na 20:30, což zřejmě znamená zážeh kolem 21:00. Náš přenos se tedy posune na 20:45. Celou situaci průběžně sledujeme a případně operativně zakročíme.

EDIT 19:45
Jelikož má NASA nastaven začátek svého vysílání na 20:00, je nepravděpodobné, že by zážeh přišel ve 20:00. Očekáváme jej spíše kolem 20:30. Proto posuneme začátek přenosu na 20:15.

EDIT 19:15
Zatím se zdá, že informace o odkladu nikde nejsou. Přenos by tedy mohl začít v 19:45.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://static.antyweb.pl/wp-content/uploads/2021/01/18170314/ant_sls-run.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
40 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
fourge
fourge
3 let před

ako dlho maju bezat motory ?

ESA 1
ESA 1
3 let před

8 min.

MarioB
MarioB
3 let před

Mozne vysvetlenie, preco sa pohonne hmoty presuvaju po vodnom kanale „the site required barge access as the rocket motors to be tested for Apollo were too large for overland transport“.
Takze vodna cesta je historicky relikt a tento system sa nezmenil.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MarioB

Díky!

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
3 let před

Je to tak, že tyto úžasné motory se použijí jen jednou, a pak se zničí při návratu do atmosféry? Jaká je zásoba motorů z raketoplánu, a jaké se budou používat až dojdou?
Děkuji

Adam Rrezzaabek
Adam Rrezzaabek
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Ano, motory se po letu zničí. Zásobu nevím , ale až dojde, tak se budou vyrábět nové (je to tak od začátku plánované). Ale není to tak, že se zahodí úžasný znovupoužitelný motor, jsou provedeny úpravy, aby byl lehčí

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Z programu raketoplánu bylo do programu SLS převedeno 16 letových motorů SSME (RS-25). Motory byly přiřazeny k misím Artemis takto:comment image

Aerojet Rocketdyne už vyrábí nové motory RS-25 s termínem dodání prvního letového kusu v první polovině roku 2023 a dalších motorů v tříměsíčních intervalech.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ano je to tak, mělo by jít o 24 motorů za 3 500 000 000 USD. Ano je to skutečně tak. Je to stejná cena jako za 70 startů Falcon 9 a nebo taky se dá říct, že jeden motor stojí stejně jako tři starty Falcon 9. Nechť si každý sám udělá představu o tom jak je tato cena reálná nebo nereálná.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

A ještě jste zapomněl uvést rozdíl v nosnosti Falconu a SLS, aby to bylo fér.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Omlouvám se, ale nějak nechápu logiku srovnání nosnosti. Já srovnává cenu motorů s něčím co si lze snadno představit.

Pokud už tedy chcete srovnávat, pak samotný motor RS-25 pro SLS nevynese na oběžnou dráhu ani sebe, protože bez paliva a nádrží nebude fungovat. Je to jen jedna z mnoha části potřebná k provozu SLS.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

No jasně, já to chápu. Ale když to takhle vytrhnete z kontextu, tak to nedává smysl. Je potřeba to zasadit do souvislostí, aby to ten smysl začalo dávat.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já ale přece nic nevytrhávám z kontextu, já jen uvádím kolik stojí jedna malá část toho kolosu a to zrovna ta o kterou v tom testu mimo jiné taky docela šlo. Ano mohl jsem přepočítat ceny na ceny Fábií, jak bývá v některým článcích zvykem, ale přišlo mi vhodnější to přepočítat na něco z oboru a tak jsem vybral nejčastěji startující raketu současnosti, protože tu bude čitatel asi docela dobře znát. Nejde tedy v žádném případě o srovnávání nosnosti, ale jen a pouze ceny pro lepší představivost o jakou sumu se jedná.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

Z vašeho komentáře to tak ale vypadalo, že se snažíte srovnávat jablka s hruškami, jelikož jste nezohlednil právě ty další faktory. Ale pokud to ani nebylo záměrem a chápete ty vztahy, pak je to ok.;-)

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Následná argumentace autora porovnání ceny motoru s cenou rakety, že samotný motor je k ničemu, je důkazem, že k ničemu je toto porovnání, protože opravdu nedává smysl.

Ivan
Ivan
3 let před
Odpověď  Ivo

Nosnost SLS je zhruba 5x až 6x větší. Jasně, cena se může stát přemrštěná, kdoví, jak se k ní došlo a co je v tom všechno započítané. Musíte si uvědomit, že neexistuje lineární závislost mezi nosností a cenou hardwaru, takže srovnáváte hrušky s jabkama. A vysvětlete mi, jak by jste si představoval let na měsíc s Falconem 9.

Piranha
Piranha
3 let před
Odpověď  Ivan

Ta cena se skládá ze dvou kontraktů, přičemž ten první zahrnuje i náklady na vývoj a výrobní kapacitu nových motorů RS-25 (cena za kus cca 200 milionů dolarů). Motory mají hromadu nových součástek a o něco vyšší výkon.

Druhý kontrakt z loňského roku už je na skutečně sériové kusy (á 100 milionů/kus).

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Ivan

Znova upozorňuji, nikde nic nepíšu a nesrovnávám nosnost, navíc nosnost samotného motoru je nulová, protože bez ostatního nikam nepoletí.

Piranha
Piranha
3 let před
Odpověď  Ivo

Srovnáváte jabka s hruškama, protože ani 100 Falconů by vás k misi lidí na/k Měsíci nepřiblížilo ani o chlup. Dokonce i Falcon Heavy bude mít co dělat aby na Gateway vynesl pár tun zásob v odlehčené plechovce. Případně nějaký lander na povrch Měsíce s užitečným nákladem v desítkách až stovkách kg (ne, to pro lidi opravdu NESTAČÍ).

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Piranha

Možná jste si to neuvědomil ale ani ten motor vás nikam nedopraví, on totiž sám o sobě je tak nějak k ničemu.

Batistutta
Batistutta
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Dříve jsem někde četl, že motory z raketoplánů byly zakonzervované a aby se nevyhodily, tak se předělaly a zužitkují se. Čas a technologie pokročily a proto se vyvine stejný motor, ale za pomocí dnešních moderních supertechnologií.
Americké motory z raketoplánů byly oproti těm sovětským z rakety Eněrgia o něco výkonnější, ale skutečný výkon byl mám dojem ještě navíc o pár procent předimenzován právě z důvodu znovupoužitelnosti. Tento výkon navíc už není potřeba, protože se neuvažuje o znovupoužitelnosti, motory se z Měsíce ani z Marsu zpět na Zem vracet nebudou.

Batistutta
Batistutta
3 let před
Odpověď  Batistutta

Což je škoda, klidně by mohly, pokud by se na oběžné dráze dotankovaly, pak přistály a mohly by letět znovu, což je zatím jen Sci-Fi.

Piranha
Piranha
3 let před
Odpověď  Batistutta

Není to škoda – protože se musíte řídit ciolkovského rovnicí. (na vyšší rychlost potřebujete víc paliva, ale to palivo navíc musíte po cestě rozpohybovat zase dalším palivem)

Už při misi na Měsíc (který je doslova za humny) musíte vytvořit takové delta-V (spálit takové procento paliva) že palivo (práce z něj získaná) má vyšší cenu(vyšší užitek) než zahozený stupeň rakety.

Takže plýtváním by ve skutečnosti bylo snažit se zachránit RELATIVNĚ levnou raketu (prestože SLS určitě absolutně levná není). A pálit kvůli relativně drahé a mnohem užitečnější palivo.

Navíc se bavíme o raketě určené hlavně pro loď Orion (s lidmi na palubě) kde posádka má vyšší cenu než raketa a palivo dohromady.
Pro neživý náklad, který nespěchá je mnohem výhodnější místo chemické rakety, využít řádově efektivní pohon eletrický(iontový). Takto se k Měsíci dopraví první modul stanice Gateway.

Josef
Josef
3 let před

A co takhle dvakrát Falcon Heavy na LEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josef

Cokoliv, co musíte na oběžné dráze spojovat přináší komplikace jak logistické,tak i technické – třeba tím, že dokovací systémy na obou tělesech něco váží. Navíc Falcony mají obecně slabé horní stupně, takže (jak píšete) by šlo s těžším nákladem asi jen o let na LEO. A v tu chvíli potřebujeme ještě pohonný stupeň (motory, nádrže, řídící systémy) pro odlet k Měsíci.

Josef
Josef
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Máte samozřejmě pravdu co se týče technických parametrů. Ale kosmonautika je i otázka nákladů. Samozřejmě že pro dopravu nákladů k Měsíci byste musel jedním FH vynést vhodný raketový stupeň a spojit jej s nákladem. Mimochodem horní stupeň Falconů má velmi dobré parametry (například nízkou prázdnou hmotnost).

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josef

Horní stupně Falconů doplácí na slabý motor. Když horní stupeň Falconu srovnáme třeba s Centaurem, tak je to velmi výrazný rozdíl.

Josef
Josef
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Co je to slabý motor?
https://www.bing.com/search?q=centaur+rocket&form=ANNH01&refig=8d067844773942578dc1e982b7db5ba9&pc=U531&sp=7&qs=AS&pq=centa&sk=PRES1EP2AS4&sc=8-5&cvid=8d067844773942578dc1e982b7db5ba9
Motor RL 10 má řádově nižší tah než motor horního stupně Falconu. Má ovšem nižší specifický impuls, což je pochopitelné. Ale pokud jedním FH dostanete na LEO kosmickou loď a druhým vhodný stupeň pro dopravu k Měsíci (nejlépe kyslíkovodíkový), je to technicky realizovatelné řešení. A pokud přitom ušetříte pár stovek miliónů dolarů ve srovnání s jedním nosičem, bude se Vám i spojování na oběžné dráze jevit jako technicky řešitelný problém.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josef

Jeden velký nosič je jistota. A navíc nesmíte zapomínat, že NASA potřebuje vlastní program. Nemůže se spoléhat jen na SpaceX – co kdyby firma zkrachovala. Dalším vlivem je pak zaměstnanost.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

U horního stupně je specifický impulz důležitější než tah. Pak jsou tam i další rozdíly. U Falconu je limitní rychlost při odpojení stupně daná možností prvního (středního) stupně vrátit se zpět. Zbytek musí dotáhnout horní stupeň. Při variantě se zahozením středního stupněm a přistáním postranních na moři, by se to dost vylepšilo, ale i tak je druhý stupeň optimalizovaný na F9 a ne na FH nejen silou motoru, ale i velikostí nádrže. Atlas odpojuje Centaur při vyšších rychlostech, pokud je v těžké verzi s pěti postranními boostery. To dává Centauru další náskok.
Znovupoužitelnost je samozřejmě skvělá, ale nevyhnutelně s sebou nese určité kompromisy.

Piranha
Piranha
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

re: Josef

Kolik miliard by asi stálo takový kyslíkovodíkový horní stupeň vyvinout a vyzkoušet (a kolik by stál jeden letový exemplář) ?

Nebo myslíte že by jim nějaký prodala/pronajala ULA (která je právem hrdá že tuhle pokročilou a výkonnou technologii zvládá jako jedna z mála firem na světě) ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Piranha

SpaceX si to nechce komplikovat. Aktuálně používá na prvním i druhém stupni nejen stejnou pohonnou směs, ale i motory. To značně zjednodušuje celou předstartovní přípravu. Zavedení dalšího média by vyžadovalo úpravy i rampy samotné. Statně před pár lety se uvažovalo, že by se na horním stupni Falconů mohly používat motory Raptor. Ty ale spalují kapalný metan. Nakonec ten plán vyšuměl do ztracena.

Josef
Josef
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Re: Piranha
Kyslikovodíkové motory použitelné pro horní stupně má Evropa, Japonsko, Rusko a (pro úplnost) i Čína. Ostatně, kdyby NASA nefinancovala SLS, ULA by také kyslikovodíkový motor klidně dodala. To je prostě byznys a v něm se na hrdost nehraje. Vývoj nového motoru nepovažuji za nutný, přizpůsobení (zvětšení) vhodného horního stupně je možné, což ostatně vidíme na vývoji Delty IV Heavy. Pokud nemáte na mysli zrovna české koruny, tak miliardy na vývoj by asi nebyly zapotřebí. Ostatně vývoj horního stupně SLS také využívá již vyvinuté motory (patrně s modifikacemi).

Josef
Josef
3 let před

Oprava – Merlin má samozřejmě nižší specifický impuls.

Batistutta
Batistutta
3 let před

Mohu se zeptat jako Lama(laik)?
Motory dnes dokáží sebou pěkně cloumat.
Rakety V2 měly plynová kormidla z grafitu.
Dnešní rakety jak vidno pokročily.
Ale mi hlava nebere, jak to musí být konstrukčně a materiálově náročné.
Jak mohou přívodní „trubky – potrubí“ od paliva a okysličovadla vydržet tak velké namáhání (ohyb, tlak)?
Odkud se bere energie, která dokáže při plném tahu motorů těmi motory takto hýbat?
Ptám se, jak jsem psal, jako Lama a na netu jsem zatím odpovědi na tyto otázky nehledal.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Batistutta

Jakékoliv slušné otázky tu mají své místo. A tahle slušná je, takže žádný strach.
Nejdřív odpovím stručně: O naklánění se stará hydraulický systém a spojení pevných částí s pohyblivými je řešeno nikoliv pevnými, ale pružnými spoji.
Pokud byste chtěl podrobnější informace o RS-25, doporučím Vám tato tři na sebe navazující videa z našeho pořadu Vesmírná technika, pro který píše texty Michal Václavík.
https://www.mall.tv/vesmirna-technika/vyvoj-motoru-rs-25-ssme
https://www.mall.tv/vesmirna-technika/konstrukce-motoru-rs-25-ssme
https://www.mall.tv/vesmirna-technika/zapaleni-a-horeni-motoru-rs-25-ssme

Greyfin
Greyfin
3 let před

Pěkné video, jen mě zaujal plamen nad jedním z běžících motorů. Z čeho vznikl a je to „normální“ stav ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Greyfin

Mělo by to být normální. Je to dáno tím, že stupeň je stále na stejném místě v hustých vrstvách atmosféry a tak se tam hromadí teplo – při ostrém startu raketa velmi rychle tyto husté vrstvy opustí. Protože se s tím počítalo, byla na některá místa přidaná tepelná izolace.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Greyfin

Možná tam byl na tom jednom motoru nějaký drobný únik vodíku. Málokdo si totiž uvědomuje, že vodík je docela prevít, ty molekuly jsou tak malé, že projdou i malou škvírou. V praxi to ale v tomto množství nemá vliv na funkci, problém by byl, pokud by nehořel, ale hromadil se někde v dutině a pak by s smíchal s kyslíkem. Proto taky před spuštěním motoru je pod motory vidět ty jiskry, které slouží k tomu, aby případně uniklý vodík byl ihned spálen a nemohlo dojít k jeho hromadění. Podobně je to vidět před startem Delta IV, obzvláště efektní je to ve verzi Heavy.

Josef
Josef
3 let před
Odpověď  Ivo

Pokud se při startu např. rakety Delta vypaluje vodík, pak to není vodík uvolněný kvůli netěsnostem. Při startu motoru musíte napřed spustit chlazení motoru, to se děje kapalným vodíkem, a ten se uvolní do spalovací komory a do ovzduší ještě před zážehem motoru. Musíte se ho bezpečným způsobem zbavit.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Greyfin

Oheň byl očekávaný specifický jev vzniklý sálavým teplem při statickém zážehovém testu Green Run. Nebyl tam žádný únik vodíku. Na spodní části motorové sekce byla pro ostrý start aplikována korková vrstva zajišťující ochranu vnitřku motorové sekce. Aby byla tato vrstva korku uchována pro ostrý start, byla speciálně pro zážeh Green Run překryta ochrannou fólií. Očekávalo se, že se část této ochranné fólie a lepidla mezi fólií a korkem nakonec spálí, což se také stalo. Samotný korek splnil svůj účel a zůstal v dobré kondici i pro ostrý start.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.