sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: SN9 má povolení – přijde skok?

Po několika dnech přichází další díl jihotexaské telenovely s prozaickým názvem SN9. Od minulého dílu se změnilo především to, že Federální letecký úřad udělil SpaceX potřebné povolení. Naději zvyšuje také skutečnost, že jsou na dnešní den v platnosti uzavírky blízké silnice. Třetí pozitivní zprávou je, že obyvatelé vesničky Boca Chica dostali pokyn k evakuaci. Vše tedy nasvědčuje tomu, že bychom se 2. února opravdu mohli dočkat očekávaného skoku. Stejně jako dříve platí i dnes stejná pravidla – okno trvá několik hodin (16:00 – 1:00 SEČ) a je tedy zapotřebí, aby čtenáři průběžně sledovali tento článek, do kterého budu doplňovat aktuality kolem plánovaných termínů.

Náš přenos spustíme zhruba 10 – 15 minut před plánovaným skokem. Řídit se budeme pravděpodobně tradiční sirénou. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 2.2. 20:42
Začátek přenosu bych viděl asi nejdřív na 21:15, skok možná 21:30 (čistě osobní spekulace).

EDIT 2.2. 19:05
Podle činnosti na rampě by ke skoku mohlo dojít až kolem deváté večer.

EDIT 2.2. 14:35
Ke skoku zřejmě nedojde před místním polednem (19:00 SEČ)

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/

https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.fly.faa.gov/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…52398.0;attach=2002609;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
69 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Zahorsky
Martin Zahorsky
3 let před

Vyzerá to tak, že dnes sa ešte nepoletí : https://mobile.twitter.com/BocaChicaGal/status/1356405454054842368

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Martin Zahorsky

To je stará informace. Když se podíváte na odkaz v článku (https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1356486716027269120), zjistíte, že se od té doby situace změnila.

Spytihněv
Spytihněv
3 let před

„Třetí pozitivní zprávou je, že obyvatelé vesničky Boca Chica dostali pokyn k evakuaci.“ 🙂 🙂

jendabek
jendabek
3 let před

Trošku offtopic – když vidím, kolik startů se ruší kvůli počasí, tak jaká je šance, že v budoucnu budou moci vehikly jako je Starship bezpečně startovat i za deště / větru / mrazu? Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  jendabek

Určitě je to v plánu, ale zda (případně kdy) k tomu u Starship dojde, nikdo neví. Ostatně třeba takové Sojuzy startují i za vánice už dnes. 😉

KarelT
KarelT
3 let před
Odpověď  jendabek

Co startovat, ale hlavně přistávat ! Pro reusable zkrátka potřebujete dobré počasí. A pro pilotované mise se přidává i počasí na místech nouzového přistání.

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  KarelT

Pro nákladní dopravu to není takový problém, a lety s posádkou, ty jsou ještě zatraceně daleko. Krom toho, je třeba tvrdě zapracovat na tom, aby riziko bylo řádově menší než je dnes, což u lodi bez záchranného systému nebude triviální. K tomu třeba přičíst nutnou variabilitu – těžiště přistávající lodi s nákladem i bez. Návratová rychlost z LEO a z Marsu taky není totéž. Loď bude skoro dva roky jen tak stát někde na Marsu kde se střídá 0 až -90°C, a pak má na Zemi bezpečně přistát… nebude to brnkačka. Dnešní hopsnutí je proti tomu legrace.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  David R.

Ano, je to daleko. Ale tyhle pokroky jsou důležité. 😉

marasguru
marasguru
3 let před

Přípravy v Boca Chica stále probíhají, podle aktuálního vývoje brzy dojde k uzavření silnice a na cestu se vydá i obrovský jeřáb „Crane“, který je připraven k odjezdu vedle dosedací plochy 🙂 Nicméně případný start bude v našem čase hodně pozdě v noci … nicméně to čekání za to určitě stojí … 🙂 😉

ESA
ESA
3 let před

Můžu se ujistit že raketa neodstartuje před 19:00

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  ESA

S absolutní jistotou vám to nikdo říct nemůže, ale podle aktuálního stavu příprav se to jeví jako nepravděpodobné.

marasguru
marasguru
3 let před
Odpověď  ESA

Také bych typoval, že to nebude před 19 hod. … těch kroků má SpaceX ještě mnoho před sebou. SN8 odstartovala také až kolem půlnoci – hlavně času je dostatek, let zabere pouze pár minut – ale ten okamžik za to určitě stojí … čekat dlouho do noci 🙂

Jaroslav Filip
Jaroslav Filip
3 let před

Aktuální stav: start SN9 dnes ve 20:00 SEČ.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

Mohl bych poprosit o zdroj, na který bych mohl odkázat?

Jaroslav Filip
Jaroslav Filip
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Youtube, kanál: SpaceX Missions. Přímý přenos, běží odpočet… https://m.youtube.com/watch?v=_BtqOq-Qmv4

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

Díky za info. Těžko říct, odkud tuhle informaci vzali oni. Nikde jinde jsem se totiž zatím s tímto termínem nesetkal, tak mne to zaujalo.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Podle mě to odhadli, stejně jako všichni ostatní 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  SaturnV

Ano, to je jediná možnost, protože nikdo nic moc netuší.

Jaroslav Filip
Jaroslav Filip
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak budeme doufat, že se konečně dočkáme a vše se povede… A samozřejmě se skvělým komentářem pana Majera… 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

Snad budete spokojen. 😉

Vladimir Todt
Vladimir Todt
3 let před

Ne.

shano
shano
3 let před

Len pre zaujimavost netusite niekto co za objektiv pouziva kanal
NASASpaceflight?

Dohladal som odkial to natacaju(26.083074, -97.160552) je to 9.6km daleko takze natu vzdialenost celkom solidna kvalita.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  shano

To bohužel netuším. Na to možná mohou odpovědět jen oni. Ale když vidím, jak jim jede chat, tak to je bez šance.

fourge
fourge
3 let před

Pozdravujem fanusikov kozmonautiky,
Pohlad na dve vystavene lode je ako zo scifi filmu. Stale mi vrta hlavou, ci nie je riskantne testovat Starship takto blizko pri novom kuse SN10. Nehrozi pri vybuchu na rampe strata oboch lodi ? Ako daleko su od seba ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  fourge

Přesnou vzdálenost bohužel neznám, ale bude to podle mého názoru víc než 50 metrů.

Zdeny110
Zdeny110
3 let před
Odpověď  fourge

Taky se tak trochu bojím, že kdyby se něco pokazilo na SN9, slízne to SN10 taky.

Jaroslav Filip
Jaroslav Filip
3 let před

Podle Youtube, kanál: SpaceX Missions je dle odpočtu start plánován teď na 20:30 SEČ!!! https://m.youtube.com/watch?v=_BtqOq-Qmv4

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

To se mi nezdá. To by už museli začít tankovat.

Jaroslav Filip
Jaroslav Filip
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hrají si s námi… Jako kočka s myší…

Kubrt
Kubrt
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

Hrají si s námi jako SpaceX s raketami.

Erik
Erik
3 let před
Odpověď  Jaroslav Filip

nemate starej odkaz? protoze co jsem si ja vsimol tak pod nazvom videa je informace
Starship | SN9 | High-Altitude Flight Test
Streamované naživo pred 6 hodín

MarioB
MarioB
3 let před

sekvencia „engine chill“ sa spustila (zdroj NASASpaceflight)

JirkaCV
JirkaCV
3 let před

Vypadá to, že motor č. 2 při přistání selhal.

Pavelll
Pavelll
3 let před

To jsou kanci Tak snad SN-10

David R.
David R.
3 let před

Obávám se, že ten motor brzy dostane přezdívku Scraptor.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  David R.

Doporučuji si vzpomenout, jak úspěšné byly první pokusy o přistání prvních stupňů Falconů. 😉

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jasně, ale tam nebyla možnost přejmenování motoru tak lákavá jako je teď.
Bohužel po výměně dvou motorů a tomto závěru to vypadá, že motor ještě potřebuje doladit.
Jinak by se testy Superheavy dost prodražily.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  David R.

I já mám tento názor, zatím to vypadá, že motory ještě potřebuji doladit a asi jim nedělá dobře náběh v dynamickém prostředí pádu.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Ivo

Těžko říct. U SN8 se motorům nedostávalo palivo, ale zažehly se dobře. Podle toho, co jsem slyšel v originálním komentáři, se opravdu měly zažehnout jen dva a dosedat na jeden. Tady to opravdu vypadalo na selhání zážehu jednoho z motorů, ale to může mít více důvodů. Uvidíme, co vyhrabou z telemetrie a z trosek.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Ivo

Já vidím více možných příčin havárie.
– obrácení do vertikální polohy a motorické brzdění začíná příliš pozdě, systém nemá čas se stabilizovat (např. zajisti stabilní přítok paliva apod.),
– z jednoho videa je vidět, že SN 9 nebyl při brzdícím manévru ve vertikální poloze, takže brzdící účinek motorů byl menší,
– motory nefungovaly jak měly (výpadek 1 motoru apod.)

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Ten výpadek jednoho motoru je prakticky jistý – krásně to bylo vidět na videu.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Ivo

Že v konečném stadiu běžel jen 1 jeden motor je zřejmé. Podle mne však hmotnost SN 9 nepřevyšoval 200 t, takže i jeden motor by ji stačil ubrzdit a hlavně zajistit plynulé přistání, pokud by byl zapnut včas. Ale ve finále byla SN 9 téměř v horizontální poloze, což je úplně špatně, poněvadž motor její pád nebrzdil a asi i výšková čidla byla mimo provoz. Takže chyba nebyla jen ve výpadku 1 motoru.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Ivo

Teď úplně spekuluji, mi to připadá, že řídící systém vektorizace motorů fungoval opačně, než měl.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Hmmm, to se mi nezdá – prvotní zhoupnutí proběhlo správně, jen ta závěrečná fáze už prostě nešla. Kdyby bylo vektrování obráceně, bylo by to špatně už od zhoupnutí.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Ivo

Ano, ale prvotní „zhoupnutí“ probíhá při téměř nulové rychlosti, takže u něho probíhá asi jinak, než u toho druhého „zhoupnutí“, které nastane při podstatně větší rychlosti, a je řízeno jinak (na základě výšky nad povrchem, rychlostí klesání apod.). A nemusí to být ani špatným řízením vektorizace, ale např. se můžou zaseknout motory pro naklápění trysek apod. Ale to již spekuluji. Jen mne zaráží nenormální sklon SN 9 těsně před dopadem.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Abychom si rozuměli – tím prvotním zhoupnutím nemyslím přechod z vertikální do horizontální polohy ve výšce cca 10 km. Mluvil jsem o zhoupnutí před přistáním – tedy o přechodu z horizontální do vertikální polohy. Trochu to zkusím rozvést. Celý flip manévr bych rozdělil do dvou fází – první fáze (říkám také první zhoupnutí) má za úkol opustit horizontální orientaci a jde tedy o začátek zhoupnutí. Druhá fáze, která vlastně začíná plynulým přechodem z fáze první, má za úkol to zhoupnutí zastavit ve chvíli, kdy je dosaženo vertikální polohy. Pokud by byl problém s opačným vektorováním, tak by se to projevilo už při první fázi, tedy při přechodu z horizontální pozice.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Ivo

Ano, s tím souhlasím. Ale to nevysvětluje tu téměř horizontální polohu SN 9 při dopadu. Zde muselo něco na řízení polohy SN 9 selhat. Jen zde dále spekuluji:
K předešlé domněnce o zaseknutí „vektorizace“ doplňuji.
Řízení vertikální polohy při přistání má jiné algoritmy než obě zhoupnutí, musí totiž mimo jiné nasměrovat raketu přesně na cílovou plochu. Na rozdíl od regulace zhoupnutí musí vyhodnocovat více snímačů – souřadnice poloh (x,y,z), sklon rakety rychlost pohybu a mnohé další.
Jak jsem psal, nebude to jen ve výpadku 1 motoru.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Ivo

Finální zhoupnutí do vertikální polohy má probíhat na dva motory. Zažehl se jen jeden, takže nebylo dost síly. Řídící systém se asi o něco snažil, ale dopadlo to, jak muselo. S tímhle nemohl nic udělat.
Diskutuje se i úlomek, co odpadl při restartování motorů. To mohlo souviset s tím, že motor nenaskočil (i když nějaký pokus vidět byl). Jestli za to mohly plameny ve vzestupné fázi, selhala řídící jednotka motoru, dodávka paliva nebo to byl prostě mechanicky vadný kus, nejde říct bez dat, které má jen SpaceX.

Ferda
Ferda
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Lehce komicke bylo, ze SN10 mela na konec letu perfektni vyhled. Budiz to pro ni ponaucenim… 😉

racek
racek
3 let před
Odpověď  Ferda

No jestli se dobře dívala, dobrý spaní rozhodně mít nebude :-))

jaroslavp
jaroslavp
3 let před

Už při letu nahoru jeden z motorů hořel. Asi se při startu poškodil.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  jaroslavp

Oheň se u Rpatorů objevoval i u předchozích skoků. Nemyslím si, že to musí nutně znamenat příčinu problému.

jaroslavp
jaroslavp
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Znovu jse se podíval na let sn8 a žádný takový oheň jsem tam nepozoroval. U sn9 nad tryskou v potrubí hořel dost dlouho oheň.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  jaroslavp

Podívejte se třeba na skok SN5 – tam ten plamen byl taky dost dlouho.

jaroslavp
jaroslavp
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano je tam vidět plamen. Na druhou stranu se tyto dva lety nedají srovnávat. Let sn5 trval krátkou dobu a motor běžel celou dobu.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  jaroslavp

Jde jen o ten motor. Bylo vidět, že mu plameny nevadí. Na jeho fungování to nemělo vliv.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Něco podobného se říkalo i u raketoplánů ohledně O-kroužků a odpadávající izolace 😉 Neříkám, že to problém je, ale taky bych to nerad bagatelizoval.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Vojta

Testovací fáze má tu výhodu, že se v ní dají všechny tyto věci ověřit v provozu za různých podmínek.

JirkaCV
JirkaCV
3 let před
Odpověď  jaroslavp

Taky jsem si všiml, ale komentátor ze SpaceX to ponechal bez komentáře. Ale je fakt, že byl vysmátej i po dopadu.

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před

Škoda že nemôžu robiť poriadne plnohodnotné statické zážehy na rampe (beton by to nevydržal) a odladiť tak tú pristávaciu sekvenciu. Takto pri každom skoku prídu o tri Raptory.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Michal Andrej

Statické zážehy motorů se dělají na texaské základně McGregor.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je sice pravda, ale kdyby to byla plnohodnotná testovací stolice jako je pro SLS ve Stennis Space Center tak by si mnohé odzkoušeli, aniž by ztratili prototypy.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Těžko říct. Jsou to odlišné přístupy. Zatímco NASA u SLS sází na dokonalou přípravu, aby ověřila letový hardware, SpaceX testuje za chodu s tím, že zničí několik prototypů. V zásadě je druhý systém cenově levnější, jelikož výrobní náklady nejsou velké a navíc se zničí první prototypy, na kterých technici sbírají zkušenosti s jejich tvorbou.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Asi skutečně těžko říci, ale zase vybudování trochu „bytelnější“ odpalovací rampy, aby tam mohli provádět dlouhodobější testy celého prototypu Starshipu by zase nestálo tolik peněz a času. Velmi by mne zajímaly celkové náklady na SN8 nebo SN9 – velmi odhadem to bude v řádu mil. US dolarů

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Něco se asi dá odhadnout z ceny materiálu. ale náklady na výrobu, to je velká neznámá. Osobně si myslím, že nejdražší budou Raptory.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlas, taky platy pracovníků na Boca Chica a jinde, náklady na infrastrukturu, a vedlejší náklady spojené s testy apod., myslím, že se moc nezmýlím, když dosáhnou i 10 mil USD na kus.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Doplňuji, tou cenou myslím 1 ks SN8 nebo SN 9.

racek
racek
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, nevím přesně cenu motoru Raptor, ale těch 10 mil. možná nestačí ani na ty motory.

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Přesně tak, zničí se kusy, jejichž morální životnost je tak měsíc. Kdo ví, možná už i vědí, kde má motor slabinu, možná už mají i lepší motory, ale prostě to s těmihle zkusili – lepší, než je rovnou zahodit.
Ale podstatná je jiná věc – to úplně nejtěžší tesování bude návrat do atmosféry, a to se prostě nasimulovat na Zemi nedá. Ani odolnost tepelné obšívky, ani řízení při Mach 23.
Já si dokonce myslím, že během těch poznějších zkušebních letů bude SH/SS normálně vynášet Starlinky. Bude to přesně jako když létaly komerčně Falcony a přitom se teprve učily přistávat. Bude to minimálně 30 startů na těch 10.000 Starlinků, tedy víc než dost na metodu pokus/omyl. Důležité je, aby se povedlo vynést satelity a přistát s drahým SH. Pak bude takový pokus finančně výhodnější, než kdyby se na vynášení Starlinků použil Falcon. A to i když se Starship rozletí na kousky.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.