sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Orion

Společnost Lockheed Martin 1. května oficiálně předala NASA kosmickou loď Orion pro misi Artemis 2, čímž zachovala plánovaný termín startu na začátek roku 2026. NASA převzala schválení pro loď v Kennedyho vesmírném středisku.

NASA

V prohlášení z 30. dubna NASA uvedla, že v květnu a první polovině června by měly být příznivé podmínky pro obnovu výroby energie sondy Lunar Trailblazer. Tím by mělo dojít k obnově spojení se sondou a následně i alternativní mise.

Evropská komise

Evropské regulační orgány zahájily předběžné vyšetřování plánu lucemburského provozovatele družicové konstelace SES na koupi amerického konkurenta Intelsat. Evropská komise stanovila lhůtu do 10. června pro rozhodnutí, zda dohodu schválí nebo zahájí rozsáhlé vyšetřování.

NASA

V oznámení z 29. dubna NASA informovala astrofyzikální komunitu, že odkládá zveřejnění dalšího oznámení o příležitosti (AO) pro další misi Small Explorer (SMEX) nejméně do dubna 2026. Rozhodnutí odložit schválení AO přichází uprostřed přetrvávajících obav z dopadu škrtů v celkovém vědeckém rozpočtu NASA.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly vybraly 12 společností pro desetiletý kontrakt v hodnotě 237 milionů dolarů na vývoj a nasazení malých družic v rámci nové iniciativy zadávání veřejných zakázek, jejímž cílem je rozvoj vojenských vesmírných technologií prostřednictvím komerčních inovací.

Ursa Major Technologies

Startup Ursa Major Technologies získal od Výzkumné laboratoře amerického letectva kontrakt v hodnotě 28,5 milionu dolarů na provedení prvního letového testu raketového motoru Draper. Smlouva, oznámená 1. května, zahrnuje jak letovou demonstraci, tak integraci motoru do testovacího zařízení.

Jared Isaacman

Senátní obchodní výbor 30. dubna hlasoval pro postoupení nominace Jareda Isaacmana na funkci administrátora NASA. Výbor hlasoval 19 ku 9 pro kladné schválení Isaacmanovy nominace. To umožňuje, aby o nominaci hlasoval Senát, který by tak potvrdil Isaacmana do funkce.

Radian Aerospace

Společnost Radian Aerospace se sídlem v Seattlu 29. dubna oznámila svůj záměr vyvinout Radian Reusable Reentry Vehicle (R3V), technologický demonstrátor pro hypersonické testovací aplikace a návrat do atmosféry. Získaná data poslouží při vývoji budoucího kosmického letounu Radian One.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Starliner možná čeká třetí bezpilotní testovací let

Projekt kosmické lodi Starliner od firmy Boeing, která má společně s Crew Dragonem od SpaceX zajišťovat pro NASA dopravu astronautů na ISS a zpět, se již dlouhé roky potýká se zpožděními a technickými problémy. První bezpilotní testovací let (OFT) na konci roku 2019 ani nedorazil k Mezinárodní kosmické stanici a proto v roce 2022 proběhl reparát v podobě druhé bezpilotní testovací mise OFT-2. Ta už proběhla téměř úplně hladce a proto bylo přistoupeno k pilotované testovací misi CFT, která odstartovala vloni v červnu. Jenže loď se potýkala s problémy pohonného systému a NASA po dohodě s Boeingem vsadila na opatrný přístup – loď se vrátila na Zemi bez posádky a Sunitu Williams s Barry Wilmorem před pár dny dopravila na Zemi kosmická loď Crew Dragon z mise Crew-9.

O dalším osudu Starlineru se živě spekuluje už několik měsíců, ale oficiální informace prozatím chyběly. Vyloučit se totiž nedala žádná možnost – od opakování bezpilotní mise, přes opakování pilotované testovací mise až po udělení certifikace a přechod rovnou na provozní mise. První bližší informace, přinesl Steve Stich z NASA. Ten oznámil, že agentura uvažuje o třetím bezpilotním testovacím letu Starlineru. Poté dodal, že NASA „chce kosmickou loď připravenou na posádku. Budeme analyzovat data, poté přijmeme rozhodnutí, zda ji necháme letět v pilotovaném, či nepilotovaném režimu.“ Zatím tedy není nic jisté, což platí i pro případný termín tohoto startu. Stich také zmínil, že opakování mise by mělo pomoci vyřešit otazníky ohledně úniků helia a problémů pohonného systému na servisním modulu kosmické lodi. Dodal také, že Boeing by rád připravil i nové skafandry.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GmXKpc2WcAAoX3z?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
1 měsíc před

Já nevím, než ten jejich Starliner získá certifikaci, tak už bude dávno konec ISS.
Radši by od toho měla dát NASA ruce pryč a držet se toho co již funguje od Space X.

John Peri
John Peri
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

No tomu rozumím, ale než tu zálohu certifikují tak už bude konec ISS, protože to jak teď pracuje Boeing je strašný příklad toho jak zničit pro zisk velké jméno (problémy s 737-800 MAX, stálé problémy s Q a to nemluvím o tom, že už nemají skoro žádné odborníky na to na čem dělají). Prostě fúze s McDonnald-Douglas nebyla to pravé pro renomé této značky. Hold dříve bylo jméno Boeing něco, dnes je jen zaslechneš a už vidíš ty problémy co si posledních pár let dělají. No třeba překvapí, ale moc tomu nedávám.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Záloha potřebná je, ovšem tohle jaksi záloha není, protože to stále nefunguje a už se tam propálilo tolik peněz, že by za to jiný postavil komplet celý systém tedy jak raketu, tak kosmickou loď.

Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpověď  Ivo

mozno by mohlli nasmerovat peniaze do DreamChaseru, po jeho testovacom lete ak bude uspesny.
Bude to zaujmave co bude dalej.. uz mi to pripada ako projekt z Iranskeho kozmickeho programu 🙂

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Lubo

Dream Chaser má podobné zdržení jako Starliner. Kromě toho Starliner už se dvakrát dokázal k ISS připojit. Vývoj pilotované verze DC by se nejspíš protáhl za konec životnosti ISS.

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

To je bezvadná záloha, která když už jednou konečně vyletí, musí být hned sama zálohovaná 🙂
Než taková „záloha“, to radši nic. Ostatně, záloha přece existuje, v provozu jsou Dragony a Sojuzy.

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Až? Hm, ta spojka skoro naznačuje, jako že tomu věříte.
Já bych spíš začal slovním spojením „kdoví jestli“.
Co peněz už se do Boeingu horem dolem narvalo, a zdaleka nejen do Starlineru. Výsledky přitom nejsou nejpřesvědčivější. Jak že zní Einsteinova klasická definice šílenství?
Proto doufám, že Elon v rámci DOGE udělá u dodávek pro NASA pořádnou čistku podobně jako ji už udělal u USAID, USAGM a jinde.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  gendibal

Co peněz už se do Boeingu horem dolem narvalo, a zdaleka nejen do Starlineru.

Dodatečné práce na Starlineru si Boeing hradí sám.

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  John Peri

Naprostý souhlas. Je to mrhání úsilím a financemi. Argument potřebné zálohy byl relevantní v době zadání. Záloha za Dragon neexistuje již 5 let, tak to pár let vydrží. Ostatně nikdy neměla NASA zálohy za pilotované programy, tak to chvíli vydrží.
No a jedna kacířská věc – tak by nebyla doprava na ISS. A co by se vlastně stalo? Mám divný dojem, že co mělo být na ISS testováno, tak to proběhlo a nynější výzkum je pro výzkum.

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Já nejsem nepřítelem i divných výzev. Jsem zastáncem názoru, že na horu je potřeba vylézt prostě proto, že tam je. To samé – prozkoumat co se dá, když je nám to (vývojem) umožněno. Fascinují mne nové objevy. Ale co se konkrétně očekává od ISS do jejího zániku?

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Plus připomínám, jak jste, Dušane, nedávno zmiňoval délku fronty experimentů, co by rády na ISS…

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Máte nejen opravdu „divný“, ale navíc zcela mylný dojem.

prochzde
prochzde
1 měsíc před

ULA má pro všechny mise Boeing Starlineru vyplánovány rakety Atlas V N22. Pokud by se přidávala zkušební mise Starlineru, tak může některou z osmi misí pro Project Kuiper (Atlas 1 až 8) nahradit raketou Vulcan Centaur. 

01. Atlas V 551 | Project Kuiper (Q1/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
02. Atlas V 551 | ViaSat-3 F2  (Q2/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
03. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
04. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
05. Atlas V N22 | Starliner-1 SC2 (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida, (Space Cruser)
06. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
07. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
08. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
09. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
10. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
11. Atlas V N22 | Starliner-2 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
12. Atlas V N22 | Starliner-3 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
13. Atlas V N22 | Starliner-4 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
14. Atlas V N22 | Starliner-5 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
15. Atlas V N22 | Starliner-6 (2028), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida.

Vzhledem k ukončení činnosti na ISS nedojde dříve než v roce 2030, tak ke splnění závazku programu Commercial Crew Development šesti misí Boeing Starlineru, mají ještě dost času. 

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před
Odpověď  prochzde

Budoucnost ISS komplikují Rusové. Ti uzavřeli smlouvu jen do roku 2028. Když nedostanou hromadu peněz ISS skončí.

Ferda
Ferda
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Tezko rict, je mozne, ze rusko bude v r. 2028 v takovem stavu, ze nejaka pritomnost na obezne draze pro ne nebude mit prakticky zadny vyznam. Naopak nebudu se divit, pokud se pokusi ISS vyuzit k vydirani ostatnich ucastniku.

Cateye
Cateye
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Přeloženo objektivně a bez ideologických předsudků: Budoucnost ISS komplikuje životnost nejnamáhanějšího segmentu stanice, který je ruský a pokud bude chtít mezinárodní společenství prodloužit životnost stanice do příštího desetiletí, bude muset investovat…

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Opakovat bezpilotní test asi požaduje NASA, protože chtěla změny i v systému airbagů. Boeing by radši udělal pilotovaný let, kdy v případě úspěchu by posádka zůstala na ISS jako stálá. Dokud nevyřeší problémy s pohonem, nepoletí nikam, a to bude trvat odhaduju rok.

PetrDub
PetrDub
1 měsíc před

Mně na celé té záležitosti fascinuje jedna věc – manévrovací trysky jsou na nějakou variantu hydrazinu, což je věc, která se používá v kosmonautice od počátku. Boeing sám je používal v minulosti, takže určitě má potřebné know-how a přesto je právě toto nyní problém. Proč? Co tak převratného u nich udělali jinak? Je mi jasné, že celé manévrování v kosmickém prostoru není nic jednoduchého, ale manévrovací tryska s hypergolickým palivem je přece jen spalovací komůrka s tryskou a dvěma ventily na palivo a okysličovadlo…

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  PetrDub

Zlatá slova! Propagovaným cílem kosmonautiky je získání zkušeností. A když slušné máme, tak to fofrem změnit. Uvedu pár – manévr orbitálního stupně Ariane 6 pomocí APU známého z letadel. Proč? Pochybnosti o tepelném štítu Orion. Vždyť se touto rychlostí již vracelo Apollo. Stejný tvar, jen průměr asi o metr větší.
Paradoxně v tom dobře plují Rusové. Stejný design 65 let a výroba na běžícím páse jak v automobilce,

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Výzkum kosmu a potřebné technologie nejsou o pásové výrobě, ale o neustálém vývoji a pokroku.
Přístup rusáků vede ke stagnaci a následně degeneraci. To první předvádějí poslední čtvrtstoletí, to druhé přijde s koncem ISS.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Radim Pretsch
vilous
vilous
1 měsíc před

Napadl mne divný problém, Je Orion schopný dokovat se na ISS? Předpokládám, že US lodě používají stejný port. Orion jistě předčí Starliner v době aktivní i pasivní vytrvalosti, ale prostě mne to napadlo.

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Není mi jasné v čem vidíte ten „divný problém“?
Orion může dokovat u ISS. Netuším, co se skrývá pod pojmy „aktivní a pasivní vytrvalost“, ale rozdíl mezi Orionem a Starlinerem je v určení. Používat Orion pro dopravu na ISS je jako vozit cihly na stavbu Rolls Roycem. Jde to, ale smysl to nedává žádný.

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  Radim Pretsch

Každá loď má určenou dobu, kdy se může kompletně postarat o posádku i bez připojení k jinému objektu. Aktivní doba. A i po opoštění posádky to musí být použitelná technologie obvykle pro návrat. Většinou čerpá nějaké zdroje z připojené stanice, ale ani toto pasivní doba není neomezená.

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Existuje jen jeden parametr a ten souvisí se vlastní lodí – jak dlouho může daná loď zůstat ve Vesmíru s ohledem na vliv okolního prostředí na její konstrukci a vybavení. Bez ohledu na to, jestli je na palubě posádka nebo ne.
Přítomnost posádky určuje pouze to, jak musí být dimenzovaný systém podpory života.

U Orionu se nepočítá s dlouhodobými expedicemi, udávaný limit pro pobyt ve Vesmíru je 21 dní. To je naopak výrazně méně než u Starlineru. A vlastně jej to vyřazuje ze zapojení do režimu rotace posádek. Orion se pro lety na ISS opravdu nehodí, je navržen a bude sloužit k něčemu úplně jinému.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Radim Pretsch
Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpověď  vilous

tiez by ma to zaujmalo, ci je to mozne, ci pouzili rovnaky port..
lebo to to je podla mna zalezitost, co moze vyustit do mnohych problemov.. nekompatibilita, ziadne standardy.. na toto by sa mala NASA uz davno zamerat – snazit sa zaviest standardne rozhrania, porty, ci uz mechanicke, elektricke, datove (verim, ze pouzivaju uz existujuce).. rozoberala sa tu zaloha za Crew Dragon.. so Starlinerom pouziva rovnaky dokovaci port a to je vsetko.. mal by byt standardny adapter a rozhranie na raketu.. ako mozu nechat zdratovany Dragon s Falconom, Starliner s Atlasom.. uz tam mala byt davno kompatibilita.. rovnako s rozhranim na servisny modul (Starliner kapsula je ok, potrebuje novy servisny modul); podobne systemy podpory zivota, sedadla (zamenitelnost Dragon – Starliner), porty pre skafandre, baterky, nabijacky a podobne..
Prichadza generaca privatnych orbitalnych stanic.. tam uz mala NASA pozadovat kopec zostandarizovanych veci.. rovnako s mesacnymi landermi – palety, dovolene G pri pristani, rozhrania pre pristroje atd..

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.