Projekt kosmické lodi Starliner od firmy Boeing, která má společně s Crew Dragonem od SpaceX zajišťovat pro NASA dopravu astronautů na ISS a zpět, se již dlouhé roky potýká se zpožděními a technickými problémy. První bezpilotní testovací let (OFT) na konci roku 2019 ani nedorazil k Mezinárodní kosmické stanici a proto v roce 2022 proběhl reparát v podobě druhé bezpilotní testovací mise OFT-2. Ta už proběhla téměř úplně hladce a proto bylo přistoupeno k pilotované testovací misi CFT, která odstartovala vloni v červnu. Jenže loď se potýkala s problémy pohonného systému a NASA po dohodě s Boeingem vsadila na opatrný přístup – loď se vrátila na Zemi bez posádky a Sunitu Williams s Barry Wilmorem před pár dny dopravila na Zemi kosmická loď Crew Dragon z mise Crew-9.
O dalším osudu Starlineru se živě spekuluje už několik měsíců, ale oficiální informace prozatím chyběly. Vyloučit se totiž nedala žádná možnost – od opakování bezpilotní mise, přes opakování pilotované testovací mise až po udělení certifikace a přechod rovnou na provozní mise. První bližší informace, přinesl Steve Stich z NASA. Ten oznámil, že agentura uvažuje o třetím bezpilotním testovacím letu Starlineru. Poté dodal, že NASA „chce kosmickou loď připravenou na posádku. Budeme analyzovat data, poté přijmeme rozhodnutí, zda ji necháme letět v pilotovaném, či nepilotovaném režimu.“ Zatím tedy není nic jisté, což platí i pro případný termín tohoto startu. Stich také zmínil, že opakování mise by mělo pomoci vyřešit otazníky ohledně úniků helia a problémů pohonného systému na servisním modulu kosmické lodi. Dodal také, že Boeing by rád připravil i nové skafandry.
Zdroje informací:
https://x.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GmXKpc2WcAAoX3z?format=jpg&name=4096×4096
Já nevím, než ten jejich Starliner získá certifikaci, tak už bude dávno konec ISS.
Radši by od toho měla dát NASA ruce pryč a držet se toho co již funguje od Space X.
Záloha je potřebná. Kdyby se něco stalo s Falcony, které by byly uzemněny, nastal by problém.
No tomu rozumím, ale než tu zálohu certifikují tak už bude konec ISS, protože to jak teď pracuje Boeing je strašný příklad toho jak zničit pro zisk velké jméno (problémy s 737-800 MAX, stálé problémy s Q a to nemluvím o tom, že už nemají skoro žádné odborníky na to na čem dělají). Prostě fúze s McDonnald-Douglas nebyla to pravé pro renomé této značky. Hold dříve bylo jméno Boeing něco, dnes je jen zaslechneš a už vidíš ty problémy co si posledních pár let dělají. No třeba překvapí, ale moc tomu nedávám.
Záloha potřebná je, ovšem tohle jaksi záloha není, protože to stále nefunguje a už se tam propálilo tolik peněz, že by za to jiný postavil komplet celý systém tedy jak raketu, tak kosmickou loď.
mozno by mohlli nasmerovat peniaze do DreamChaseru, po jeho testovacom lete ak bude uspesny.
Bude to zaujmave co bude dalej.. uz mi to pripada ako projekt z Iranskeho kozmickeho programu 🙂
ULA má pro všechny mise Boeing Starlineru vyplánovány rakety Atlas V N22. Pokud by se přidávala zkušební mise Starlineru, tak může některou z osmi misí pro Project Kuiper (Atlas 1 až 8) nahradit raketou Vulcan Centaur.
01. Atlas V 551 | Project Kuiper (Q1/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
02. Atlas V 551 | ViaSat-3 F2 (Q2/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
03. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
04. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
05. Atlas V N22 | Starliner-1 SC2 (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida, (Space Cruser)
06. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
07. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
08. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
09. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
10. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
11. Atlas V N22 | Starliner-2 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
12. Atlas V N22 | Starliner-3 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
13. Atlas V N22 | Starliner-4 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
14. Atlas V N22 | Starliner-5 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
15. Atlas V N22 | Starliner-6 (2028), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida.
Vzhledem k ukončení činnosti na ISS nedojde dříve než v roce 2030, tak ke splnění závazku programu Commercial Crew Development šesti misí Boeing Starlineru, mají ještě dost času.
Budoucnost ISS komplikují Rusové. Ti uzavřeli smlouvu jen do roku 2028. Když nedostanou hromadu peněz ISS skončí.
Rusové ISS potřebují. Nebál bych se.
Tezko rict, je mozne, ze rusko bude v r. 2028 v takovem stavu, ze nejaka pritomnost na obezne draze pro ne nebude mit prakticky zadny vyznam. Naopak nebudu se divit, pokud se pokusi ISS vyuzit k vydirani ostatnich ucastniku.
Opakovat bezpilotní test asi požaduje NASA, protože chtěla změny i v systému airbagů. Boeing by radši udělal pilotovaný let, kdy v případě úspěchu by posádka zůstala na ISS jako stálá. Dokud nevyřeší problémy s pohonem, nepoletí nikam, a to bude trvat odhaduju rok.