sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly budou operovat s finančními prostředky ve výši 28,7 miliardy dolarů na fiskální rok 2025, což je o 800 milionů dolarů méně, než je požadovaný rozpočet ve výši 29,5 miliardy dolarů.

CTO

Francouzská společnost CTO se spojila se společností TDF, která provozuje největší francouzskou síť hostitelských serverů neutrálních z hlediska operátorů, aby pomohla integrovat její navrhované služby 5G na VLEO s pozemními telekomunikačními společnostmi.

AZSpace

Zhang Xiaomin, předseda Beijing Ziwei Yutong Technology Co., známé také jako AZSpace, uvedl čínskému portálu Securities Daily, že společnost plánuje oficiálně provést orbitální pilotované letové testy v roce 2027 nebo 2028. Společnost se zaměřuje na výrobu kosmických lodí a vesmírnou turistiku.

Spectrum

Společnost Isar Aerospace je připravena provést svůj první start rakety Spectrum již 20. března poté, co obdrží licenci od norských regulačních orgánů. Start nazvaný Going Full Spectrum je zkušební let bez nákladu.

Spaceo

Skupina evropských společností zajistila vládní finanční prostředky na testování demonstrátoru de-orbitační plachty do roku 2028. Uskupení vede portugalský startup Spaceo, který plánuje v roce 2027 demonstrační misi de-orbit.

SkyServe

Indický startup SkyServe, zabývající AI a počítači, navázal spolupráci s laboratoří Jet Propulsion Laboratory. Předmětem spolupráce je testování modelů umělé inteligence na družici D-Orbit.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Starliner možná čeká třetí bezpilotní testovací let

Projekt kosmické lodi Starliner od firmy Boeing, která má společně s Crew Dragonem od SpaceX zajišťovat pro NASA dopravu astronautů na ISS a zpět, se již dlouhé roky potýká se zpožděními a technickými problémy. První bezpilotní testovací let (OFT) na konci roku 2019 ani nedorazil k Mezinárodní kosmické stanici a proto v roce 2022 proběhl reparát v podobě druhé bezpilotní testovací mise OFT-2. Ta už proběhla téměř úplně hladce a proto bylo přistoupeno k pilotované testovací misi CFT, která odstartovala vloni v červnu. Jenže loď se potýkala s problémy pohonného systému a NASA po dohodě s Boeingem vsadila na opatrný přístup – loď se vrátila na Zemi bez posádky a Sunitu Williams s Barry Wilmorem před pár dny dopravila na Zemi kosmická loď Crew Dragon z mise Crew-9.

O dalším osudu Starlineru se živě spekuluje už několik měsíců, ale oficiální informace prozatím chyběly. Vyloučit se totiž nedala žádná možnost – od opakování bezpilotní mise, přes opakování pilotované testovací mise až po udělení certifikace a přechod rovnou na provozní mise. První bližší informace, přinesl Steve Stich z NASA. Ten oznámil, že agentura uvažuje o třetím bezpilotním testovacím letu Starlineru. Poté dodal, že NASA „chce kosmickou loď připravenou na posádku. Budeme analyzovat data, poté přijmeme rozhodnutí, zda ji necháme letět v pilotovaném, či nepilotovaném režimu.“ Zatím tedy není nic jisté, což platí i pro případný termín tohoto startu. Stich také zmínil, že opakování mise by mělo pomoci vyřešit otazníky ohledně úniků helia a problémů pohonného systému na servisním modulu kosmické lodi. Dodal také, že Boeing by rád připravil i nové skafandry.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GmXKpc2WcAAoX3z?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
18 hodin před

Já nevím, než ten jejich Starliner získá certifikaci, tak už bude dávno konec ISS.
Radši by od toho měla dát NASA ruce pryč a držet se toho co již funguje od Space X.

John Peri
John Peri
18 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

No tomu rozumím, ale než tu zálohu certifikují tak už bude konec ISS, protože to jak teď pracuje Boeing je strašný příklad toho jak zničit pro zisk velké jméno (problémy s 737-800 MAX, stálé problémy s Q a to nemluvím o tom, že už nemají skoro žádné odborníky na to na čem dělají). Prostě fúze s McDonnald-Douglas nebyla to pravé pro renomé této značky. Hold dříve bylo jméno Boeing něco, dnes je jen zaslechneš a už vidíš ty problémy co si posledních pár let dělají. No třeba překvapí, ale moc tomu nedávám.

Ivo
Ivo
6 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

Záloha potřebná je, ovšem tohle jaksi záloha není, protože to stále nefunguje a už se tam propálilo tolik peněz, že by za to jiný postavil komplet celý systém tedy jak raketu, tak kosmickou loď.

Lubo
Lubo
3 hodin před
Odpověď  Ivo

mozno by mohlli nasmerovat peniaze do DreamChaseru, po jeho testovacom lete ak bude uspesny.
Bude to zaujmave co bude dalej.. uz mi to pripada ako projekt z Iranskeho kozmickeho programu 🙂

prochzde
prochzde
14 hodin před

ULA má pro všechny mise Boeing Starlineru vyplánovány rakety Atlas V N22. Pokud by se přidávala zkušební mise Starlineru, tak může některou z osmi misí pro Project Kuiper (Atlas 1 až 8) nahradit raketou Vulcan Centaur. 

01. Atlas V 551 | Project Kuiper (Q1/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
02. Atlas V 551 | ViaSat-3 F2  (Q2/2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
03. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
04. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
05. Atlas V N22 | Starliner-1 SC2 (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida, (Space Cruser)
06. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
07. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
08. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
09. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
10. Atlas V 551 | Project Kuiper (2025), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
11. Atlas V N22 | Starliner-2 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
12. Atlas V N22 | Starliner-3 (2026), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
13. Atlas V N22 | Starliner-4 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
14. Atlas V N22 | Starliner-5 (2027), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida,
15. Atlas V N22 | Starliner-6 (2028), SLC-41, Cape Canaveral SFS, Florida.

Vzhledem k ukončení činnosti na ISS nedojde dříve než v roce 2030, tak ke splnění závazku programu Commercial Crew Development šesti misí Boeing Starlineru, mají ještě dost času. 

Radek V.
Radek V.
6 hodin před
Odpověď  prochzde

Budoucnost ISS komplikují Rusové. Ti uzavřeli smlouvu jen do roku 2028. Když nedostanou hromadu peněz ISS skončí.

Ferda
Ferda
2 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

Tezko rict, je mozne, ze rusko bude v r. 2028 v takovem stavu, ze nejaka pritomnost na obezne draze pro ne nebude mit prakticky zadny vyznam. Naopak nebudu se divit, pokud se pokusi ISS vyuzit k vydirani ostatnich ucastniku.

Radek V.
Radek V.
6 hodin před

Opakovat bezpilotní test asi požaduje NASA, protože chtěla změny i v systému airbagů. Boeing by radši udělal pilotovaný let, kdy v případě úspěchu by posádka zůstala na ISS jako stálá. Dokud nevyřeší problémy s pohonem, nepoletí nikam, a to bude trvat odhaduju rok.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.