Včera v 00:30 našeho času odstartovala ze základny Starbase na jihu Texasu již po osmé největší, nejsilnější a nejtěžší raketa v historii světa. Tentokrát mělo duo Super Heavy B15 a Starship S34 za úkol jít s testováním ve stopách předchozí sestavy Super Heavy B14 a Starship S33, v plánu tak bylo například vypuštění čtyř maket družic Starlink třetí generace, k čemuž slouží speciální vypouštěcí mechanismus, zážeh jednoho z Raptorů jakožto simulaci deorbitačního zážehu a především testování nového tepelného štítu, kterým je druhá generace Starship vybavena.
Pokud jste sledovali přímý přenos nebo alespoň jeho záznam, jistě již víte, že ani tentokrát nešlo vše podle plánu. Super Heavy B15 úspěšně zažehla všech svých 33 motorů a sestava se odlepila od startovní rampy. Let probíhal podle plánu až do separace stupňů, která sice proběhla úspěšně, ovšem po ní přicházely první drobné komplikace. Super Heavy B15 nedokázala pro svůj zpětný zážeh, který ji nasměruje zpět ke startovní rampě zažehnout dva motory Raptor. Díky velkému počtu motorů bylo možné pomocí jedenácti funkčních tuto ztrátu tahu kompenzovat, což ale nic nemění na faktu, že by se tyto výpadky stávat neměly. I přes tuto skutečnost dalo ale středisko řízení startu povolení pro návrat Super Heavy na startovní rampu a zachycení pomocí Chopsticks.
Při jejím přistávacím zážehu se tentokrát zažehlo 12 Raptorů, přičemž jeden, který se nezažehl při přistávacím zážehu byl právě ten, jenž měl problém i při zpětném zážehu. I přesto, že měla Super Heavy lehce komplikovanější přistání než minule, dokázala také tentokrát bezpečně domanévrovat až mezi ramena Chopsticks na integrační věži.
Mezitím Starship S34 pokračovala v letu po správné dráze a to až přibližně do času T+ 7 minut a 45 sekund, kdy jsme poprvé mohli díky kameře v motorové sekci spatřit vážný problém. Na jednom z vakuových Raptorů bylo vidět poměrně vážné propálení trysky, které se samozřejmě stále zhoršovalo, až v čase 8 minut a čtyři sekundy po startu došlo k jeho explozi, která poškodila všechny atmosférické motory. V tento moment se Starship dostala do nekontrolované rotace, čímž byla celá mise odepsaná.

Zdroj: SpaceX
Po přibližně 86 sekundách od exploze motoru byla ztracena i telemetrie, z čehož můžeme usuzovat, že stejně jako při minulém letu zakročil autodestrukční systém, když se loď začala přibližovat k hranici letového koridoru. Opět je spoustu záběrů od pozemních pozorovatelů, kteří pořídili videa zániku trosek Starship S34 v atmosféře. Níže se můžete podívat na video zachycující zánik trosek u Floridy. Oficiální informace samozřejmě zatím k dispozici nemáme, ovšem objevila se již spousta spekulací, že chyba, která se vyskytla při minulém letu nebyla zcela odstraněna a selhání IFT-8 tak může mít dost podobný důvod, jako IFT-7. V případě, kdy se ukáže, že za selhání bude opět nést odpovědnost systém přívodu pohonných látek, může to pro Super Heavy Starship znamenat i několika měsíční zdržení, jelikož můžeme předpokládat, že stejnou chybu obsahují všechny následující již vyrobené exempláře Starship druhé generace.
A jak tedy osmý integrovaný let Super Heavy Starship shrnout. Úspěch, či neúspěch. Z tohoto letu můžeme mít stejně jako minule smíšené pocity, protože se i přes menší problémy s motory podařilo potřetí úspěšně zachytit raketu Super Heavy, ovšem SpaceX opět ztratila kosmickou loď Starship, jejíž primární cíl nyní je testovat tepelný štít, což se ovšem plní velmi těžko, když musí být autodestrukčním systémem zničena ještě dříve, než po startu dosáhne cílové dráhy. Každopádně je nutné podotknout, že Starship druhé generace je od té první velmi odlišná a i když let skončil neúspěchem, získala SpaceX spoustu cenných dat, které bude moci využít při dalším vývoji.
Zdroje informací:
https://x.com/
https://www.spacex.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GlZ82OLWcAIcElq?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1897438948458189156
Zdroje videí:
https://x.com/SpaceX
https://x.com/oha_alex/status/1897797548263313631
Bohužel nejde jen se zájmem sledovat pokusy SX pro vývoj nové rakety. Ono totiž upravený Starship má sloužit k přistání na Měsíci. Z pohledu Muska jde o podružný cíl na cestě k Marsu. A když vidím rámcové cíle, tak to tedy brzy nevypadá. Doladit suborbitální lety, pak zkusit normální orbitální, pak zkusit tankování na orbitě, pak vyvinout lander. U landeru zajistit prostředky podpory života ve značně objemném prostoru a pak vymyslet výtah.
Nyní na Měsíci přistává kde co a jako problém se ukazuje zajištění správné polohy po přistání, tedy výběr místa. Starship pro to má extrémně nevýhodný poměr výšky k šířce.
Takže díly Gateway na oběžnou dráhu Měsíce a lidi tam řekněme máme čím dostat. A tito astronauté budou z oběžné dráhy sledovat přistání čínské mise.
„Starship pro to má extrémně nevýhodný poměr výšky k šířce“
Neni spise klicova poloha teziste?
Pokud je dole, muze byt pomer vysky telesa k jeho sirce klidne 20nasobny,
Ano, z pohledu fyziky máte naprostou pravdu. Samozřejmě neznáme polohu těžiště, ale moc nízko nebude, protože loď bude muset mít zhruba polovinu paliva a nahoře objemná, tedy těžká, kabina.
Naopak – víme, že těžiště bude nízko, protože tam jsou motory a palivo, tedy to nejtěžší na celé lodi. Naopak nákladový prostor a kabina jsou prakticky prázdný prostor, a tudíž velmi lehké.
Já jen upřesním, že zrovna výtah pro Starship se již testuje a řekl bych, že se toho na něm už moc měnit nebude.
Upravený Starship není podružný cíl. Je to podnikatelský záměr a zisk SpaceX proti konkurenci. A to ještě ke všemu toto lze připodobnit ke smlouvě o smlouvě budoucí. „Co slibujeme ještě nemáme ale uděláme to nejlépe.“
Bude zaujímavé tiež zistenie, vzhľadom na to, že od prvého problému s motorom do jeho explózie ubehlo 19 skúnd, prečo ločas tejto doby nedkšlo k jeho núdzovému vypnutiu, (opravte ma, ak sa mýlim ale starship by mala byť schopná dosiahnuť obbežnú dráhu (pri pristátí sa aj tak vákuové raptory nepoužívajú) aj s jedným vákuovým raptorom nefunkčným).
Perfektní shrnutí mise, díky za něj! Já osobně bych tuto misi označil za trochu horší částečný neúspěch. Přeci jen, přistání i po komplikacích skončilo úspěchem. Loď je problémem, ale to se doufám do příští mise díky datům z předchozích letů vyladí.
No, po osmém pokusu je myslím čas zastavit a dát dohromady poznatky a znovu vše posoudit. Při tomhle tempu je to opravdu nezbytné. A osmý neúspěch už je opravdu hodně. Samozřejmě, poznatků a dílčích úspěchů je dost. Jen se je nepodařilo dát dosud do zcela funkčního celku.
Saturn 5 měl dva uspěšné zkušební starty bez větších problémů (až na prpblém s vibracemi motoru na prvním stupni, který se dal vyřešit), Energia o 20 let později měla dva lety, oba precizní. U N1 šli od toho po 4 neúspěšných vypuštěních, i když 4 pokus vypadal nadějně. . Obávám se, že ve spojitostmi s poněkud divokou politickou angažovaností Muska to celé může mít dost nepříznivé dopady na celý projekt. Mimochodem, celý tenhle projekt cesty na Měsíc mě připadá poněkud, no nerad bych někoho urazil.
Jak se říkalo: Spěchej pomalu.
Neřekl bych, že jde o osmý neúspěch. Při předešlých misích najdeme i úspěchy. Třeba IFT-5 a 6 byly plně úspěšné.
Starship první generace byla už dobře odladěná, teď je potřeba doladit i druhou generaci, která zatím letěla pouze dvakrát.
No, přejme jim ať to příště a dále vyjde. Je to na nich a penězích, pochopitelně.
Odladěná je poněkud optimistický pohled:-) Tepelná ochrana rozhodně odladěná nebyla. Vypouštění nákladu taky ne, a orbitální manévry nám Spaceship taky neukázala. Samozřejmě je to všechno ve vývoji, problémy se dají očekávat.
Jestli dobře počítám, tak starship ze sedmi skoroorbitálních pokusů 3x vybuchla a jednou ztratila kontrolu.
Čekal jsem problémy s tepelnou ochrannou. Nečekal jsem že budou takové problémy s dosažením (skoro)orbity.
Jen bych doplnil, že Starship přišla před rozpadem o 2 raptory – jeden vakuový a 1 atmosférický. Fyzicky zmizely. Minimálně jejich trysky.