sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Ax-4)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Angara A5M

Roskosmos a GKNPC Chruničeva podepsaly vládní kontrakt na výrobu tří nosných raket Angara A5M pro vypuštění prvních modulů plánované ruské kosmické stanice ROS. Všechny stupně rakety budou osazeny modernizovanými motory. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu tak stoupne z 24 na 27 tun.

Starliner

V prohlášení ze 6. června NASA uvedla, že stále studuje možnosti pro další let Starlineru, který se očekává nejdříve začátkem roku 2026. To zahrnuje i to, zda bude tento další let s posádkou nebo bez posádky.

Astroscale

Společnost Astroscale dokončila kritické posouzení návrhu servisního zařízení, jehož cílem je v příštím roce vyřadit širokopásmovou družici OneWeb z nízké oběžné dráhy Země.

Maxar Intelligence

Společnost Maxar Intelligence oznámila dohodu se švédskou leteckou a kosmickou firmou Saab o vývoji produktů pro bojovou inteligenci využívajících družicová data, včetně nové technologie navigace založené na snímcích terénu od společnosti Maxar.

Interlune

Dne 5. května 2025 oznámila společnost Interlune – startup se sídlem v Seattlu – novou dohodu s americkým ministerstvem energetiky (DOE) o tom, že do roku 2029 dodá na Zemi helium-3 získané z Měsíce.

Evropa

Evropa do konce června zveřejní návrh zákona, který má přepracovat regulaci vesmírných služeb a zavést jednotná pravidla pro společnosti působící na evropském trhu nebo prodávající na evropském trhu.

NASA

Konference o výzkumu vesmírných stanic byla zrušena a budoucnost dlouhodobé konference o planetárních vědách je nejistá, protože NASA stahuje podporu pro tyto akce.

Hydrosat

Společnost Hydrosat 5. června oznámila plány na sběr termálních infračervených snímků pomocí druhé družice VanZyl-2, která bude vypuštěna koncem tohoto měsíce na palubě sdílené lodi SpaceX Transporter-14.

NASA

Předseda senátního obchodního výboru představil návrh na přidání 10 miliard dolarů do zákona o rozpočtovém sladění, který by vykompenzoval změny v programech NASA pro pilotované vesmírné lety a průzkumné programy v návrhu rozpočtu administrativy.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Osmý let Super Heavy Starship – úspěch či selhání?

Včera v 00:30 našeho času odstartovala ze základny Starbase na jihu Texasu již po osmé největší, nejsilnější a nejtěžší raketa v historii světa. Tentokrát mělo duo Super Heavy B15 a Starship S34 za úkol jít s testováním ve stopách předchozí sestavy Super Heavy B14 a Starship S33, v plánu tak bylo například vypuštění čtyř maket družic Starlink třetí generace, k čemuž slouží speciální vypouštěcí mechanismus, zážeh jednoho z Raptorů jakožto simulaci deorbitačního zážehu a především testování nového tepelného štítu, kterým je druhá generace Starship vybavena.

Pokud jste sledovali přímý přenos nebo alespoň jeho záznam, jistě již víte, že ani tentokrát nešlo vše podle plánu. Super Heavy B15 úspěšně zažehla všech svých 33 motorů a sestava se odlepila od startovní rampy. Let probíhal podle plánu až do separace stupňů, která sice proběhla úspěšně, ovšem po ní přicházely první drobné komplikace. Super Heavy B15 nedokázala pro svůj zpětný zážeh, který ji nasměruje zpět ke startovní rampě zažehnout dva motory Raptor. Díky velkému počtu motorů bylo možné pomocí jedenácti funkčních tuto ztrátu tahu kompenzovat, což ale nic nemění na faktu, že by se tyto výpadky stávat neměly. I přes tuto skutečnost dalo ale středisko řízení startu povolení pro návrat Super Heavy na startovní rampu a zachycení pomocí Chopsticks.

Při jejím přistávacím zážehu se tentokrát zažehlo 12 Raptorů, přičemž jeden, který se nezažehl při přistávacím zážehu byl právě ten, jenž měl problém i při zpětném zážehu. I přesto, že měla Super Heavy lehce komplikovanější přistání než minule, dokázala také tentokrát bezpečně domanévrovat až mezi ramena Chopsticks na integrační věži.

Mezitím Starship S34 pokračovala v letu po správné dráze a to až přibližně do času T+ 7 minut a 45 sekund, kdy jsme poprvé mohli díky kameře v motorové sekci spatřit vážný problém. Na jednom z vakuových Raptorů bylo vidět poměrně vážné propálení trysky, které se samozřejmě stále zhoršovalo, až v čase 8 minut a čtyři sekundy po startu došlo k jeho explozi, která poškodila všechny atmosférické motory. V tento moment se Starship dostala do nekontrolované rotace, čímž byla celá mise odepsaná.

Pohled na prohořívající trysku jednoho z vakuových Raptorů
Pohled na prohořívající trysku jednoho z vakuových Raptorů
Zdroj: SpaceX

Po přibližně 86 sekundách od exploze motoru byla ztracena i telemetrie, z čehož můžeme usuzovat, že stejně jako při minulém letu zakročil autodestrukční systém, když se loď začala přibližovat k hranici letového koridoru. Opět je spoustu záběrů od pozemních pozorovatelů, kteří pořídili videa zániku trosek Starship S34 v atmosféře. Níže se můžete podívat na video zachycující zánik trosek u Floridy. Oficiální informace samozřejmě zatím k dispozici nemáme, ovšem objevila se již spousta spekulací, že chyba, která se vyskytla při minulém letu nebyla zcela odstraněna a selhání IFT-8 tak může mít dost podobný důvod, jako IFT-7. V případě, kdy se ukáže, že za selhání bude opět nést odpovědnost systém přívodu pohonných látek, může to pro Super Heavy Starship znamenat i několika měsíční zdržení, jelikož můžeme předpokládat, že stejnou chybu obsahují všechny následující již vyrobené exempláře Starship druhé generace.

A jak tedy osmý integrovaný let Super Heavy Starship shrnout. Úspěch, či neúspěch. Z tohoto letu můžeme mít stejně jako minule smíšené pocity, protože se i přes menší problémy s motory podařilo potřetí úspěšně zachytit raketu Super Heavy, ovšem SpaceX opět ztratila kosmickou loď Starship, jejíž primární cíl nyní je testovat tepelný štít, což se ovšem plní velmi těžko, když musí být autodestrukčním systémem zničena ještě dříve, než po startu dosáhne cílové dráhy. Každopádně je nutné podotknout, že Starship druhé generace je od té první velmi odlišná a i když let skončil neúspěchem, získala SpaceX spoustu cenných dat, které bude moci využít při dalším vývoji.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GlZ82OLWcAIcElq?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1897438948458189156

Zdroje videí: 
https://x.com/SpaceX
https://x.com/oha_alex/status/1897797548263313631

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 10

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
3 měsíců před

Bohužel nejde jen se zájmem sledovat pokusy SX pro vývoj nové rakety. Ono totiž upravený Starship má sloužit k přistání na Měsíci. Z pohledu Muska jde o podružný cíl na cestě k Marsu. A když vidím rámcové cíle, tak to tedy brzy nevypadá. Doladit suborbitální lety, pak zkusit normální orbitální, pak zkusit tankování na orbitě, pak vyvinout lander. U landeru zajistit prostředky podpory života ve značně objemném prostoru a pak vymyslet výtah.
Nyní na Měsíci přistává kde co a jako problém se ukazuje zajištění správné polohy po přistání, tedy výběr místa. Starship pro to má extrémně nevýhodný poměr výšky k šířce.
Takže díly Gateway na oběžnou dráhu Měsíce a lidi tam řekněme máme čím dostat. A tito astronauté budou z oběžné dráhy sledovat přistání čínské mise.

Hawk
Hawk
3 měsíců před
Odpověď  vilous

„Starship pro to má extrémně nevýhodný poměr výšky k šířce“

Neni spise klicova poloha teziste?

Pokud je dole, muze byt pomer vysky telesa k jeho sirce klidne 20nasobny,

vilous
vilous
3 měsíců před
Odpověď  Hawk

Ano, z pohledu fyziky máte naprostou pravdu. Samozřejmě neznáme polohu těžiště, ale moc nízko nebude, protože loď bude muset mít zhruba polovinu paliva a nahoře objemná, tedy těžká, kabina.

Malky
Malky
3 měsíců před
Odpověď  vilous

Naopak – víme, že těžiště bude nízko, protože tam jsou motory a palivo, tedy to nejtěžší na celé lodi. Naopak nákladový prostor a kabina jsou prakticky prázdný prostor, a tudíž velmi lehké.

Dušan Majer
Administrátor
3 měsíců před
Odpověď  vilous

Já jen upřesním, že zrovna výtah pro Starship se již testuje a řekl bych, že se toho na něm už moc měnit nebude.

Borin
Borin
3 měsíců před
Odpověď  vilous

Upravený Starship není podružný cíl. Je to podnikatelský záměr a zisk SpaceX proti konkurenci. A to ještě ke všemu toto lze připodobnit ke smlouvě o smlouvě budoucí. „Co slibujeme ještě nemáme ale uděláme to nejlépe.“

Petrovic
Petrovic
3 měsíců před

Bude zaujímavé tiež zistenie, vzhľadom na to, že od prvého problému s motorom do jeho explózie ubehlo 19 skúnd, prečo ločas tejto doby nedkšlo k jeho núdzovému vypnutiu, (opravte ma, ak sa mýlim ale starship by mala byť schopná dosiahnuť obbežnú dráhu (pri pristátí sa aj tak vákuové raptory nepoužívajú) aj s jedným vákuovým raptorom nefunkčným).

Zdeněk Jánský
Zdeněk Jánský
3 měsíců před

Perfektní shrnutí mise, díky za něj! Já osobně bych tuto misi označil za trochu horší částečný neúspěch. Přeci jen, přistání i po komplikacích skončilo úspěchem. Loď je problémem, ale to se doufám do příští mise díky datům z předchozích letů vyladí.

racek
racek
3 měsíců před

No, po osmém pokusu je myslím čas zastavit a dát dohromady poznatky a znovu vše posoudit. Při tomhle tempu je to opravdu nezbytné. A osmý neúspěch už je opravdu hodně. Samozřejmě, poznatků a dílčích úspěchů je dost. Jen se je nepodařilo dát dosud do zcela funkčního celku.
Saturn 5 měl dva uspěšné zkušební starty bez větších problémů (až na prpblém s vibracemi motoru na prvním stupni, který se dal vyřešit), Energia o 20 let později měla dva lety, oba precizní. U N1 šli od toho po 4 neúspěšných vypuštěních, i když 4 pokus vypadal nadějně. . Obávám se, že ve spojitostmi s poněkud divokou politickou angažovaností Muska to celé může mít dost nepříznivé dopady na celý projekt. Mimochodem, celý tenhle projekt cesty na Měsíc mě připadá poněkud, no nerad bych někoho urazil.
Jak se říkalo: Spěchej pomalu.

Dušan Majer
Administrátor
3 měsíců před
Odpověď  racek

Neřekl bych, že jde o osmý neúspěch. Při předešlých misích najdeme i úspěchy. Třeba IFT-5 a 6 byly plně úspěšné.
Starship první generace byla už dobře odladěná, teď je potřeba doladit i druhou generaci, která zatím letěla pouze dvakrát.

racek
racek
2 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

No, přejme jim ať to příště a dále vyjde. Je to na nich a penězích, pochopitelně.

Jan Havlicek
Jan Havlicek
2 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Odladěná je poněkud optimistický pohled:-) Tepelná ochrana rozhodně odladěná nebyla. Vypouštění nákladu taky ne, a orbitální manévry nám Spaceship taky neukázala. Samozřejmě je to všechno ve vývoji, problémy se dají očekávat.
Jestli dobře počítám, tak starship ze sedmi skoroorbitálních pokusů 3x vybuchla a jednou ztratila kontrolu.
Čekal jsem problémy s tepelnou ochrannou. Nečekal jsem že budou takové problémy s dosažením (skoro)orbity.

shot77
shot77
2 měsíců před
Odpověď  racek

Ano to jste trefil přesně díky politické angažovanosti Muska ho to může stát hodně. A vzhledem k tomu, jak se prezentuje, tak mu i přestávám fandit. A prosím neříkejte, že to zde na kosmounautix nesouvisí….ano souvisí. Protože pokud ho budeme podporovat, tak podporujeme i jeho politickou rovinu. Bohužel.
Je vidět že druhý stupeň je daleko za svým prvním stupněm. Ona ta znovupoužitelnost v tomto případě extrémně snižuje spolehlivost a hlavně rizikovost (tu zvyšuje).

Dušan Majer
Administrátor
2 měsíců před
Odpověď  shot77

Ne, diskuse o politice na náš web opravdu nepatří. Děkuji za pochopení.

Malky
Malky
2 měsíců před
Odpověď  racek

Nevím jak jste přišel na osmý neúspěch. Toto byl osmý testovací let. Druhý neúspěch v řadě. Můžeme diskutovat o tom, zda např. lety č. 1 a 2 byly či nebyly úspěšné, ale i tak bychom pořád byli na čtyřech, nikoli osmi neúspěších.

Důvodem, proč byl ukončen projekt N1 není to, že by čtyři neúspěchy byly nějaký přísný limit, ale to, že nebyla politická vůle a zřejmě ani finance na to ve vývoji pokračovat.

O politické angažovanosti Muska si mlůžeme myslet co chceme, ale přiznejme si, že programu Starship spíše pomáhá. Spolu s nekonečnou tiskárnou na prachy v podobě Starlinku to znamená, že Starship mlůže mít třeba tisíc neúspěchů a není to důvod program ukončit.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
3 měsíců před

Jen bych doplnil, že Starship přišla před rozpadem o 2 raptory – jeden vakuový a 1 atmosférický. Fyzicky zmizely. Minimálně jejich trysky.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.