Příští let suborbitálního nosiče New Shepard od firmy Blue Origin, tedy mise NS-29 ponese celkem 30 nákladů a napodobí měsíční úroveň gravitace. Všechny náklady s výjimkou jediného totiž mají testovat technologie související s Měsícem. Startovní okno se otevře dnes, v úterý 28. ledna v 17:00 SEČ, přičemž start se připravuje na startovní rampě číslo 1 v západním Texasu. Firma Blue Origin zajistí přímý přenos, který začne 15 minut před startem.
Náklady na palubě zažijí minimálně dvě minuty sílu odpovídající úrovni lunární gravitace, což bude u New Shepardu poprvé a celá akce proběhne díky podpoře od NASA. Mise má otestovat šest širokých technologických oborů, které souvisí s lety na Měsíc:
- Využívání místních zdrojů
- Omezení účinků prachového regolitu
- Pokročilé ubytovací systémy
- Senzory a přístroje
- Technologie malých sond
- Technologie pro sestup a přistání
Levné prověření, zda tyto technologie fungují, představuje další krok na cestě firmy Blue Origin ke snížení ceny přístupu do kosmického prostoru, z čehož bude lidstvo benefitovat. Umožní také NASA (a dalším poskytovatelům lunárních technologií) otestovat inovace kritické pro realizaci cílů programu Artemis a průzkum povrchu Měsíce.
Návratová kabina New Shepardu se s využitím korekčních RCS (Reaction Control System) trysek roztočí na zhruba 11 otáček za minutu. Tato rotace vytvoří uprostřed pozic pro náklad odstředivou sílu s hodnotou jedné šestiny pozemské gravitace. V této simulované lunární gravitaci mohou zákazníci urychlit přípravu technologií lunárních nákladů za mnohem nižší cenu, než kolik by je stál skutečný let k Měsíci.
29. let New Shepardu tak zvýší počet komerčních nákladů, které tento suborbitální nosič vynesl, na více než 175. Ze 30 nákladů této mise bude 29 umístěno v kabině a jeden poletí na pohonné jednotce, aby byl vystaven okolnímu prostředí. Více než polovinu nákladů podporuje program NASA Flight Opportunities, který spravuje ředitelství kosmických technologických misí. Čtyři náklady pochází od Honeybee Robotics, která je součástí divize In-Space Systems společnosti Blue Origin. Experimenty společnosti Honeybee budou testovat technologie zaměřené na pronikání do měsíčního regolitu, jeho těžbu a zpracování.
Na misi vyrazí osvědčená kabina určená k bezpilotním letům a nedávno poprvé použitá pohonná jednotka, což má prokázat kompatibilitu mezi nosičem a kabinou a zvýšit dostupnost startů pro zákazníky. Firma disponuje třemi kabinami a dvěma pohonnými jednotkami, aby mohla lépe uspokojit poptávku po vynášení nákladů i lidí. Na palubě budou také tisíce pohlednic z neziskového projektu Club for the Future od Blue origin, který má inspirovat a přitáhnout mladou generaci ke kariéře ve vědě, umění, matematice, či strojírenství. Orgniazce od svého založení v roce 2019 oslovila přes 44 milionů lidí po celém světě. Ale zpět k vědeckým nákladům, které jsou pro náš portál příhodnější. Jmenujme alespoň některé z nich:
Electrostatic Dust Lofting (EDL) – Kennedyho středisko, University of Central Florida a University of Colorado – Studuje, jak se lunární regolit elektricky nabíjí a zvedá od povrchu po vystavení UV záření.
Fluidic Operations in Reduced Gravity Experiment (FORGE) – JPL – Bude studovat, jak v kosmickém prostoru spravovat tekutiny (kapaliny i plyny). Jde o klíčovou technologii pro sledování kvality vody pro astronauty, či pro pátrání po životě v oceánských světech mimo Zemi.
Honey Bubble Excitation Experiment (H-BEE) – Honeybee Robotics – Prostuduje, jak se na Měsíci chovají bubliny v hustých kapalinách. Výzkum pomůže předvídat chování bublin kyslíku v roztavených měsíčních horninách během procesu elektrolýzy roztaveného regolitu.
Soil Properties Assessment Resistance and Thermal Analysis (SPARTA) – JPL a Honeybee Robotics – Soubor nástrojů pro geomechanické testy pod povrchem Měsíce. Cílem je porozumět tomu, jak lunární gravitace ovlivní jeho fungování
Lunar-g Combustion Investigation (LUCI) – Glennovo středisko a Voyager Technologies – Experiment prověřující, jak se zapálí materiály v lunární gravitaci oproti té pozemské. Poznatky pomohou NASA a jejím partnerům pro vytváření bezpečnějších obydlí pro lidi na Měsíci.
Film Evaporation MEMS Tunable Array Micropropulsion System (FEMTA) – Purdue University – Mikro-pohonný systém založený na vodě. Tato malá tryska pomůže přesně řídit směřování malých družic a jejich orientaci v prostoru. Bude se měřit, jak dobře FEMTA a její pasivní systém dopravy pohonného média funguje v prostředí se sníženou gravitací. Tento experiment poletí na pohonné jednotce.
EDIT 28. ledna 19:20
Firma Blue Origin nakonec odvolala dnešní pokus o start. Důvodem byla jednak hustá oblačnost, ale objevila se i závada na avionice pohonné jednotky. Nový termín startu zatím neznáme.
Přeloženo z:
https://www.blueorigin.com/
Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2018/06/newshep-flight8prelaunch.jpg?fit=879%2C485&quality=89&ssl=1
https://www.blueorigin.com/…NS29-MissionPatch.jpg&w=3840&q=75
https://pbs.twimg.com/media/GiU2jO0WkAACj4_?format=jpg&name=medium
Live stream je zde:
https://www.blueorigin.com/missions/ns-29
Díky moc. 😉
Tak dnes se nepoletí:
We are scrubbing today’s launch. In addition to thick clouds we’ve been tracking all morning, we also encountered an issue related to the booster’s avionics. New launch target forthcoming.
Díky moc, přidám to tam.
Díky za tento tip na hodně zajímavý start i všem za aktualizace. Na tohle jsem opravdu hodně zvědavý. Přijde mi skvělé, že jsou ke kosmonautice různé přístupy a postupně se zjistí, co je výhodné na jaký typ práce či experimentů. Kéž by byl pak i nějaký článek (myslím v originále) o výsledcích. To se bojím, že nebude, protože každá organizace už si pojede po své ose a souhrn se nikdy nedozvíme – se bojím. A přitom je to hodně zajímavá informace, jestli se podaří kvalitně nasimulovat prostředí snížené gravitace a jestli to tím pádem bude i do budoucna nabízené pro další zakázky/experimenty.