sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Padne rozhodnutí kolem MSR ještě letos?

Do konce letošního roku by NASA mohla mít nový plán dopravy vzorků z Marsu. Agentura už v říjnu oznámila, že svolala externí skupinu odborníků, aby posoudila desítku studií zvenčí i zevnitř agentury o způsobech, jak snížit náklady na program MSR (Mars Sample Return) a urychlit návrat vzorků. V prosinci tým pro posouzení strategie MSR předloží svá doporučení vedení agentury k rozhodnutí. Tento tým bude mít na výběr z mnoha možností. Polovina studií zkoumala celkovou architekturu MSR, od shromažďování vzorků nasbíraných vozítkem Perseverance až po jejich návrat na Zemi.

Diagram zařízení Mars Ascent Vehicle
Diagram zařízení Mars Ascent Vehicle
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Většina zbývajících studií se zaměřila na jediný prvek této architektury: raketu Mars Ascent Vehicle (MAV), která vzorky vynese na oběžnou dráhu Marsu. Zmenšení velikosti MAV by mohlo mít dopad na celou architekturu. Studie společnosti Quantum Space se zabývala možností dopravy vzorků do cis-lunárního prostoru a jejich následnou dopravou na zbytek cesty na Zemi.

Snížení nákladů

Kalifornská JPL (Jet Propulsion Laboratory) například navrhla přístup využívající malý lander a MAV využívající technologii sky-crane, která bezpečně doručila na povrch Marsu rovery Perseverance a Curiosity. Tento koncept by mohl snížit odhadované náklady na MSR z 11 miliard dolarů na zhruba polovinu, přičemž k dopravě vzorků na Zemi by došlo v polovině 30. let, jak uvedl Matt Wallace z JPL 6. listopadu na setkání skupiny MEPAG (Mars Exploration Program Analysis Group). Společnost Rocket Lab, která se ke studiím připojila později – svou účast oznámila teprve začátkem října – tvrdí, že nabízí ještě větší úspory. Společnost sice své plány veřejně nepředstavila, ale z abstraktu jejího návrhu, který zveřejnila NASA, vyplývá, že chce snížit celkové náklady na MSR na méně než 2 miliardy dolarů. Koncept využívá připravovanou raketu Neutron společnosti Rocket Lab a její zkušenosti s nízkonákladovými kosmickými misemi.

Tým zodpovědný za zhodnocení strategie MSR bude čelit nelehkému úkolu vyhodnotit životaschopnost těchto různých návrhů a najít přístup, který s největší pravděpodobností sníží náklady a zkrátí časový plán. Podle NASA nemusí výbor vybrat jedinou koncepci, ale může kombinovat prvky z různých studií, což je flexibilita, která může obtížnost jen zvýšit. Největší výzvou však je, že jejich práce může být zbytečná.

Trump-Muskův faktor

Časový plán pro posouzení MSR ze strany NASA znamená, že rozhodnutí by mohlo být přijato těsně před nástupem Trumpovy administrativy do úřadu. Ačkoli se nastupující administrativa konkrétně k MSR nevyjádřila, je pravděpodobné, že přinejmenším přezkoumá všechna rozhodnutí, která učinil aktuální administrátor NASA Bill Nelson v pravděpodobně posledních týdnech svého působení.

Na stole by mohly být radikální změny programu. Program, který má mnohaleté zpoždění a o miliardy dolarů překračuje původní předpokládané náklady, by se mohl stát terčem zájmu Trumpovy administrativy zaměřené na snižování vládních výdajů. Na druhou stranu by zrušení MSR otevřelo dveře Číně, aby se stala první zemí, která přinese vzorky z Marsu, což by zasadilo ránu americkému vedoucímu postavení ve výzkumu vesmíru.

Alternativně by MSR mohla být předstižena i jinými událostmi. Elon Musk hovoří o vyslání svých kosmických lodí na Mars již v roce 2026. Vzhledem k tomu, že Musk je v Trumpově okolí, mohl by se zasadit o to, aby se pomocí lodí Starship vracely vzorky rychleji a levněji než konvenčními postupy. SpaceX ostatně je mezi společnostmi, které se účastnily studií MSR, ale nesdělila žádné podrobnosti o svém návrhu, kromě toho, že uvedla, že by se spoléhala na Starship.

Jsme velmi rádi, že máme k dispozici celou řadu možností, které se zkoumají,“ řekl na zasedání ME-PAG Jeff Gramling, ředitel programu MSR v ústředí NASA a dodal: „Myslíme si, že budeme schopni předložit plán.“ Toto setkání se však konalo den po volbách, což znamená, že plán, se kterým NASA přijde v prosinci, nemusí být konečným slovem o budoucnosti programu.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/…/2024/12/24764_PIA23496-web.jpg
https://upload.wikimedia.org/…Mars-ascent-vehicule-diagram.png
https://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA04304.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lubo
Lubo
1 rok před

no, to by mohol byt pekny pohlad ako Preserverance zacuva do vytahu na Starship a ide sa komplet domov a do muzea.. by ma zaujmalo, ci je to vobec energeticky realizovatelne bez dotankovania na povrchu Marsu. Ci by pomohlo dotankovanie na orbite Marsu pred pristanim (zbrdenie a parking na orbite pomocou aerobrakingu) a potom po dosiahnuti orbity po starte..

gendibal
gendibal
1 rok před

Jsem dost překvapený, že o něčem takovém hodlá NASA rozhodovat v posledních dnech současného vedení. Nejen Biden, chromá kachna je toho času i Nelson, a neměl by proto dělat nic, čím by zkomplikoval život novému vedení.

Honza1616
Honza1616
1 rok před

A pak přijde Elon se Starship která tam doveze bagr a zpět dovezou xx tun regolitu 🤣🤣🤣
No ale zpět nohama na zem, i kdyby se mu nepovedl ten start flotily lodí Starship vyslaných k Marsu v r.2026 což nepovažuji za nereálné.
Rok a půl na vypilování vesmírného tankování je dost času a přistávat už taky umějí, proč by tam nemohla odletět obyčejná raketa s jeřábem v nákladním prostoru a zpět dovézt celý rovere Perseverance nebo nějaký menší který posbírá ty zásobníky se vzorky?
No i kdyby se mu to nepovedlo v r.26 tak o 2 roky později je to zcela reálné vzhledem k pokroku, navíc tou dobou budou lidé už stát i na Měsíci, takže kombinace HLS a běžné Starship pro průlet atmosférou, to mi zní celkem jako fajn nápad co půjde stihnout snad bez problémů.

Přijde mi jako bláznivé počítat s návratem vzorků z Marsu v roce 35+-
tou dobou tam budou létat nákladní lodě Starship s materiálem pro lidskou kolonii jako kamiony u nás na dálnicích 🤷🏻‍♂️🤣

Lubo
Lubo
1 rok před
Odpověď  Honza1616

ved to, ze Starship ma potencial to zvladnut, hlavne v neskorsich iteraciach, len musi zoparkrat dotankovat.. a to by ma zaujmalo, ako by sa to dalo zrealizovat bez pozemnej infrastruktury na Marse destilujucej Metalox, ktora je momentalne sci-fi.
Tipujem dotankovanie na Zemskej a potom na Mars orbite (obojsmerne), co znamena tam zriadit a naplnit tankovacie depoty.
Kolko Starshipov by bolo treba nastrielat na orbit Zeme a potom poslat smerom k Marsu aby mohli 2 Starshipy (redundancia) pristat, odstartovat a odletiet smerom k Zemi? A to v jednom startovaciom okne.
Tipujem 100+ a toto je na zlost.. orbitalna mechanika a gravitacne zakony su pre sucastnu technologiu kompletne na zlost.. stale zijeme v „cyber-punk“ obdobi vesmirneho cestovania, ako z kniziek Julesa Verne alebo z Iron Sky 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.