Thales Alenia Space v srpnu úspěšně dokončila ve svém výrobním závodě v italském Turíně statické zátěžové testy obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Při zkouškách bylo potvrzeno, že konstrukce modulu odolá silám, kterým bude vystavena při vynesení na oběžnou dráhu a provozu v kosmickém prostoru. Modul byl během strukturálních zátěžových zkoušek umístěn v testovacím stanovišti vertikálně, s bočními uzly ve spodní polovině, tedy stejně jako při startu. Thales Alenia Space nyní pokračuje v instalaci letových svazků datových a napájecích kabelů a dalších komponent. Po přepravě modulu do výrobního závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.
Artemis 3
Startovní připravenost rakety SLS a kosmické lodi Orion je nyní odhadována na rok 2027. Tou dobou však zřejmě ještě nebude na oběžné dráze Měsíce připravený lunární lander Starship. Nebudou tam ani moduly HALO a PPE kosmické stanice Gateway, jejichž návštěva ostatně není současným cílem mise Artemis 3. Další nejistotu v cílovém datu pro Artemis 3 představuje tepelný štít Orionu, který bude možná nutné opravit. Jakmile se tyto záležitosti vyjasní, bude představen nový termín nebo nová náplň mise Artemis 3.
V minulém dílu jsme informovali, že 3. září byl evropský servisní modul ESM dopraven do budovy O&C v Kennedyho vesmírném středisku. V budově byl modul vyložen z přepravního kontejneru a přesunut na pracovní stanoviště. Zde byl podroben testu funkčnosti pro ověření integrity systémů po přepravě. Dne 24. září bylo zahájeno vzájemné připojování a šroubování modulu ESM s adaptérem CMA. Servisní modul nyní projde dalšími kontrolami. Po nich zamíří do čisté místnosti uvnitř O&C, kde budou provedeny svary potrubí v rámci integrace kapalinových systémů mezi ESM a CMA.
Poté budou provedeny tlakové zkoušky potrubí, následované kontrolou svarů. Do adaptéru bude instalováno elektronické vybavení pro komunikaci, napájení a řízení. Bude také instalován konektor pro budoucí přemostění elektrických, datových a kapalinových systémů mezi servisním modulem a modulem pro posádku. Na jaře 2025 by pracovníci společnosti Lockheed Martin chtěli přistoupit k počátečnímu zapnutí nejen samostatného servisního modulu, ale také samostatného modulu pro posádku.
Na webové stránce Boeingu byl 27. září vydán článek s krátkým popisem aktuálního stavu některých prvků centrálního stupně nosné rakety SLS pro Artemis 3.
Vodíková nádrž byla ve výrobním zařízení MAF v New Orleans natřena základovou barvou a nyní je připravena na aplikaci tepelně izolační pěny. To je mírný posun od naší poslední informace, kdy jsme psali, že v červenci byla nádrž v buňce N budovy 131 na aplikaci pěny teprve připravována.
Kyslíková nádrž úspěšně prošla rentgenovou inspekcí kvality svarů. Při inspekci nebyly zjištěny žádné chyby. V současné době jsou uvnitř nádrže instalovány přepážky z perforovaných plechů. Jejich účelem je bránit cákání kapaliny během letu. Po dokončení bude vnitřek nádrže umytý v buňce E, aby v ní nezůstaly nečistoty.
Po osušení bude nádrž vybavena některými provozními senzory a poté přemístěna do buňky P v budově 131 k provedení robotického nástřiku základovou barvou. Poté bude nádrž vrácena do budovy 103 k instalaci dalších letových senzorů. Po přesunu nádrže do budovy 131, tentokrát do buňky N, bude na její vnější povrch aplikována vrstva tepelně izolační pěny.
Intertank a přední lem centrálního stupně procházejí elektroinstalací, po níž bude následovat funkční testování. Boeing plánuje spojení intertanku, kyslíkové nádrže a předního lemu do přední podsestavy na léto 2025. Vodíková nádrž by pak mohla být připojena poměrně brzy.
V motorové sekci pro centrální stupeň byla v budově SSPF v Kennedyho vesmírném středisku dokončena instalace čtyř plošin pro řízení vektoru tahu a pěti heliových lahví COPV pro pneumatický systém. K motorové sekci byl přišroubován spodní díl a je dokončována jejich vzájemná integrace. Další činností bude svařování trubek přívodních potrubí a integrace kabelových svazků mezi oběma díly.
Ačkoli se náplň mise Artemis 3 může změnit, je pro ni stále plánováno pilotované přistání dvou astronautů na Měsíci v lunárním landeru Starship. Pracovníci společnosti SpaceX úspěšně prošli 13. října dalším krokem na cestě k rychloobrátkovému plnění orbitálního depa pro lunární lander palivem z vícenásobně použitelných tankerů.
Hlavním splněným cílem letového testu IFT-5 nosné rakety Super Heavy B12 a kosmické lodi Starship S30 byl návrat Super Heavy na startovní rampu ve vzletovém komplexu Starbase a její zachycení mechanickými rameny integrační věže. Starship obletěla po suborbitální dráze polovinu obvodu Země a svůj let zakončila úspěšným přistáním do určeného místa v Indickém oceánu.
Při příštím letovém testu by mohl být odzkoušen deorbitační zážeh motoru Raptor. To by otevřelo cestu k letům Starship na nízkou oběžnou dráhu Země. Jedním z prvních testů na oběžné dráze bude demonstrace technologie přečerpávání pohonných látek mezi dvěma kosmickými loděmi Starship, která je plánovaná na rok 2025.
Artemis 4
Při misi Artemis 4 má být k počáteční Gateway dopraven kromě Orionu s posádkou i mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab. Dne 1. října 2024 začal ve Spojených státech fiskální rok 2025. NASA žádala pro FY 2025 na počáteční schopnost Gateway, reprezentovanou moduly HALO a PPE, 432 milionů USD a ve výhledu pro FY 2026 předpokládá dalších 181 milionů USD. Modul Lunar I-Hab financují mezinárodní partneři.
Na upgrade rakety SLS na Block 1B NASA pro FY 2025 žádala 286 milionů USD s výhledem pro FY 2026 v částce 275 milionů USD a pro FY 2027 v částce 54 milionů USD.
Schválení federálního rozpočtu, zahrnujícího i rozpočet NASA, je ale ve skluzu, ostatně jako každý rok. NASA tedy aktuálně funguje v podmínkách zálohového financování svých programů. Vzhledem ke zpožděním ve výrobě HALO, PPE i ve vývoji SLS Block 1B, které jsou nezbytně doprovázené růstem nákladů, bude na jaře 2025, po vydání žádosti o rozpočet na FY 2026, zajímavé porovnat novou projekci rozpočtu s letošním odhadem.
Společnost Bechtel staví pro nosnou raketu SLS Block 1B novou mobilní vypouštěcí plošinu ML-2. Audit Úřadu generálního inspektora, popsaný v minulém dílu, ukázal, že plošina ML-2 nebude pro misi Artemis 4 připravena dříve, než v roce 2029. Na druhou stranu, stavba plošiny stále pokračuje. Letos na podzim má být na základně plošiny sestavena podpěra pro věž a v zimě má být připojen první modul věže.
Pokračuje také plnění segmentů motorů SRB pro raketu SLS. Na konci srpna NASA potvrdila, že Northrop Grumman naplnil v Promontory palivem už sedm z deseti segmentů pro Artemis 4.
V továrně MAF probíhá pro Artemis 4 výroba dílů centrálního a horního stupně nosné rakety SLS Block 1B. Podle zářijového článku Boeingu byl zaznamenán pokrok v přípravě na svařování palivových nádrží pro centrální stupeň. V srpnu jsme napsali, že válcové díly pro obě nádrže byly vyrobeny a uskladněny, stejně tak přední a zadní kupole pro kyslíkovou nádrž. Nyní Boeing uvedl, že bylo dokončeno svařování i přední a zadní kupole pro vodíkovou nádrž.
Pro montáž obou nádrží ve svařovacím zařízení VAC jsou tedy připraveny všechny díly. VAC je však momentálně zaneprázdněn úkolem svařit neletový ověřovací exemplář vodíkové nádrže pro horní stupeň EUS.
Další zajímavá nová informace se týká motorové sekce pro Artemis 4, kterou v září dopravil člun Pegasus na Kennedyho vesmírné středisko. Boeing nyní potvrdil, že v souvislosti s půlročním odkladem přepravy vybavil motorovou sekci vnitřním potrubím již před expedicí v továrně MAF. V budově SSPF na kosmodromu podstoupí motorová sekce zbývající integraci a testování subsystému pohonu a avioniky.
Horší je situace s přípravou horní části rakety SLS Block 1B. Zatímco pro Artemis 3 jsou horní stupeň ICPS a adaptéry LVSA a OSA v podstatě dokončeny, příprava mezistupně Interstage, horního stupně EUS a adaptérů PLA a USA pro Artemis 4 se stále nachází v počáteční fázi výroby neletových strukturálních testovacích exemplářů. Letové exempláře mají přijít na řadu později.
Před dvěma měsíci jsme popsali budoucí postup při svařování vodíkové nádrže pro strukturální testovací exemplář STA horního stupně EUS. Montáž bude probíhat v továrně MAF. Přinesli jsme také fotografii složených panelů pro kupoli vodíkové nádrže pro STA. Dnes se zaměříme na střední část exempláře STA stupně EUS.
Střední část stupně EUS se bude sestavovat v montážním areálu 103-J3-1 v budově 103 v MAF. V září NASA uvolnila přehledovou fotografii tohoto areálu. V něm se nachází pracoviště, připravené pro montáž střední části EUS. Jako první zde bude sestavena střední část strukturálního testovacího exempláře STA.
Na informační tabuli u pracoviště jsou v levé části zobrazeny prvky, z nichž se bude EUS skládat. Shora dolů bude v sestavě EUS přední adaptér, vodíková nádrž, střední část, kyslíková nádrž, díl pro vybavení elektronikou, kabeláží a potrubím pohonného systému, dále tahová struktura a motory RL10 C-3. Dole je zobrazen mezistupeň, v němž bude ukryta celá spodní část stupně EUS včetně vzpěr střední části.
Na hlavní ploše grafiky je vyobrazeno pracoviště pro montáž střední části stupně. Tato střední část bude obsahovat (shora) zadní adaptér, usazený na šestnácti vzpěrách, připojených ke spodnímu prstenci. Šestnáct vzpěr bude tvořit vnější konstrukci střední části stupně, která konstrukčně spojí kyslíkovou nádrž s vodíkovou nádrží. Mezi vzpěrami budou umístěny lahve s heliem pro pneumatický systém stupně.
STA stupně EUS bude mít identickou strukturu jako letový stupeň, ale nebude obsahovat funkční komponenty, například motory a avioniku. Po dokončení bude STA přepraven do Marshallova vesmírného střediska v Huntsville a nainstalován do testovacího stanoviště 4693 pro strukturální zkoušky. Druhý exemplář stupně EUS bude určený pro misi Artemis 4.
V další části montážního areálu je pracoviště pro prvotní přípravu adaptérů stupně EUS. Zde byl nejprve připraven přední adaptér pro STA, poté zadní adaptér pro STA a nyní se v pracovišti nachází letový zadní adaptér pro Artemis 4. V únorovém dílu jsme přinesli fotografii, v jejímž pravém spodním rohu byl na podlaze areálu dočasně uskladněn zadní adaptér pro STA, protože na pracovišti byl v té době umístěn přední adaptér pro STA.
K montáži pro střední část STA jsou připraveny i vzpěry. Na vzpěrách nyní probíhá závěrečná ultrazvuková inspekce.
V dubnovém dílu jsme informovali o probíhajících strukturálních a modálních testech vývojových testovacích exemplářů (DTA) adaptéru Universal Stage Adapter (USA) a adaptéru pro užitečné zatížení (PLA) v Marshallově vesmírném středisku. Zkoušky PLA už byly dokončeny, zkoušky USA nadále probíhají.
V současnosti jsou ve výrobě další testovací exempláře obou adaptérů. Tentokrát jde o exempláře kvalifikační. V polovině září byly v Marshallově středisku zahájeny práce na panelech pro kvalifikační exemplář adaptéru PLA. Adaptér se bude skládat z osmi kompozitních panelů a dvou kovových prstenců na obou koncích. A v Decaturu už Dynetics zarovnal ve vertikálním montážním nástroji všechny čtyři panely pro strukturální kvalifikační exemplář adaptéru USA.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.boeing.com/
https://www.youtube.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/jsc2024e055348.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20240924-PH-KLS01_0005/KSC-20240924-PH-KLS01_0005~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…CS3%20LH2%20Move%20Cell%20P-176~medium.jpg
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/10/starship5-catch.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240918-eus-ultrasonic-testing-03-1.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GZT9BzVXcAAhjrp?format=jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240916-ngb-01.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/01/EUS-Midbody-Assembly-Graphic.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240916-ngb-01.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GYAwsG9XgAAXdjx?format=jpg
No nevím jak to v NASA plánují, ale s takovou je Musk a China předběhnou a budou na Měsící dřív.
NASA objednala pro přistání svých astronautů na Měsíci v rámci misí Artemis 3 a Artemis 4 od SpaceX komerční službu pilotovaných lunárních landerů Starship. K dnešnímu dni zaplatila společnosti SpaceX za splněné milníky ve vývoji landeru 2,2 miliardy USD. Představitelé NASA by proto byli velmi naštvaní, pokud by SpaceX upřednostnilo soukromý pilotovaný let na Měsíc před dodáním v podstatě již zaplaceného prvního landeru pro NASA.
Zdroj informace o zaplacené částce:
https://www.usaspending.gov/award/CONT_AWD_80MSFC20C0034_8000_-NONE-_-NONE-
Ano, je to závod USA a Číny o první pilotovaný let do jižní polární oblasti Měsíce. Čína ho plánuje na rok 2029.
A co třeba dodat podle smlouvy zaplacený lander, ale než čekat na SLS a Oriona a vůbec všechno, co souvisí s Artemidou 3, až do roku 2027 (buďme takoví optimisté), tak si zkrátka na ten Měsíc předtím cvičně zaletět sami? To není nic proti ničemu. Prostě něco ve stylu Polaris Dawn.
Ve výpočtech musíme být realisté. Dodání HLS Starship vychází až na přelom let 2027/2028. Tady je odkaz na harmonogram, který SpaceX poslalo do výběrového řízení na HLS. Aktuální zpoždění vůči tomu harmonogramu jsou téměř tři roky (test transferu paliva byl odložen na rok 2025 a v té době budou do startu HLS pro Artemis 3 zbývat ještě minimálně dva roky).
No, abychom se nakonec nedivili a SLS s Orionem nečekali na HLS. Přece jen SLS s Orionem už letěly a SpaceX ještě nemá tanker ani HLS. Obojí naprosto nevyzkoušené systémy, u kterých se může vyskytnout chyba v návrhu a nutnost některé části přepracovat (nebylo by to poprvé a je to normální vývoj). Aby SpaceX vypravila vlastní misi, musela by vyvinout i třetí loď na bázi Starship nebo nějak improvizovat s Dragonem.
Podle mě se určitě vyskytne spousta věcí, které bude potřeba předělat. Jen rozdíl je v tom, že pokud SpaceX něco předělává, tak to mají udělané rychleji, než se k tomu jinde vůbec rozhodnou. Poslední příklad byl tepelný štít. Komplet předělání trvalo tuším dva nebo tři dny. U STS to trvalo tuším rok nebo tak nějak nechce se mi to hledat.
To nijak nerozporuju, ale pořád je toho strašně moc a něco z toho zatím nikdo netestoval (jako tankování za využití umělé gravitace).
Oproti tomu systém, co má lidi dopravit na měsíční orbitu, už kolem Měsíce úspěšně letěl.
Podle tohoto zdroje strávili zaměstnanci SpX na kompletní výměně dlaždic TPS na Starship S30 více než 12 000 hodin:
https://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?p=142824#p142824
Což jsou ovšem osobohodiny, zahrnující všechny lidi, co se na tom podíleli – tedy nejen „lepiče“ destiček, ale i dopravu atd. Jinými slovy pokud by tom dělalo v průměru 100 lidí, trvalo by to 5 dní.
Žádné z těch čísel samozřejmě neznám, chci tím jen říct, že to, co napsal Ivo (předělání za dva nebo tři dny) a sumární počet 12 tis. pracovních hodin vůbec nemusejí být v rozporu.
Ano, jde o osobohodiny. Výměna dlaždic TPS byla zahájena 11.6.2024 a ještě 2.8.2024 byly instalovány dodatečné destičky na přední klapce.
John Peri:
Vzal jste mi to z huby.
Moc nerozumím tomu systému, kdy se na výrobě něčeho pro kosmonautiku podílí nejen kdejaká firma po území celých USA (heslo: všichni jsme NASA), ale teď už dokonce i EU (heslo: všichni jsme KoZa). Že to musí být zoufale neefektivní a extrémně drahé oproti situaci, kdy by se všechno vyrábělo příslušně vyškolenými a kvalifikovanými specialisty na jednom místě ve stylu Starbase, je očividné. Už jenom ty přejezdy a převozy z místa na místo…
no, ono Artemis-Gateway nie je o efeltivite, ale o toceni penazi, ekonomike, politike karierach.. double-check, review atd.. ci, kedy a kam sa poleti je jedno. Uz davno, pred rokmi, ked termin 2024-5 bol povazovany za realny ak sa zacnu ihned pumpovat peniaze, uz vtedy industry insideri hovorili, ze real je aj tak 2029-31.. co, zasrandujem, sedi s Trumpovym planom – pristavat na konci jeho funkcneho obdobia.. len ineho 🙂
a zatial to tak aj vyzera.. ako trochu prezeniem, ale pekny priklad je ta kontrola zvarov.. v Boeingu (fotka), ked sa okolo toho mota par tyzdnov par „lakatosov“ s rucnymi skenermi.. v Cine to prejdu idustrialnym velkym skenerom a AI urci podozrive miesta, ktore sa skontroluju rucne.. v SpaceX to ide rovno na test a ked sa to zlomi, tak checknu co je problem so zvarmi, inak sa ide dalej..
kazdy ma iny pristup a naviac US-NASA nie je motivana ako to bolo za cias Apolla.. vidno to na rozpocte.. a nejaky „zavod s Cinou“ je len floskula na tahanie penazi z Kongresu a je otazka dokedy im to bude kongres ale hlavne volici zrat.. Ako, NASA sa na ten Mesiac nakoniec dostane, ale kedy a za aku cenu to uz je ine.. ale prakticky, ludia su zamestnani, nerepcu, platia dane, volia, firmy vykazuju obrat, ekonomika slape.. je tam aj nejaky technologicky pokrok atd.. pohoda..
Cina si ide svoje a pre nich to ma okrem prestize aj hlboky kulturny vyznam, napr. Mesiac je zakladnym kamenom ich mytologie.
Ano, je to přesně tak a pro firmy typu Boeing je důležité se účastnit, protože taxametr běží a to je oč tu běží především.
Ano, máte pravdu, reálně už jen ta logistika vyjde stejně draho jako u SpaceX komplet všechno. Proto taky projekty NASA/ESA a spol. jsou mnohonásobně dražší, než jaká je jejich reální hodnota. Navíc nyní bychom už mohli odečíst náklady, které jsou vynaloženy jen proto, aby hmotnost nákladu byla co nejnižší. Najednou by spadly ceny na desetinu a méně.
Pokud se nenajde jiny zakaznik poptavajici misi na Mesic, tak SpaceX by to musela NASA nejdrive zaplatit.
U Ciny uz zacinam verit ,ze tomu tak bude.
Zpetne nejvetsi chybou byl asi napad vynest soulodi PPE+HALO pro Gateway pomoc FH, ktera je na to slaba.
S odlehcenim soulodi se mrcasi a budou mrcasit prisplusne firmy roky.
To soulodi uz mohla vynest rovou SLS 2, protoze stejne se ceka jak to bude s tepelnym stitem na Orionu.
Aktuálně je politickou prioritou číslo 1 přistání na Měsíci při misi Artemis III, takže SLS-2 není k dispozici pro nic jiného než pro Orion.
Nevyšlo by mnohem levněji zaplatit 2x FH a mít klid?
Vynesení dvěma raketami Falcon Heavy bylo dřívějším plánem. Rozhodnutí o společném vynesení obou modulů bylo učiněno před čtyřmi a půl rokem. HALO od té doby nemá vlastní pohonný, naváděcí a napájecí systém, moduly nemají dokovací systém pro vzájemné spojení. Bylo by nutné toto vše znovu do modulů zabudovat. Možná by stálo za to se na tuto možnost znovu podívat, zda by opravdu vyšla levněji, než společné vynesení s řešením hmotnostního problému natankováním menšího množství paliva.
Určitě ne. Ta předělávka by znamenala dalších 5-6 (čili osm) let navíc 🙂
Ano, byla by to finanční a časová komplikace.
Casey Handmer píše o SLS, Gateway, Orionu a Starlineru pohledem manažera komerční firmy, suše, fakticky a bez růžových brýlí.
https://caseyhandmer.wordpress.com/2024/10/02/sls-is-still-a-national-disgrace/
To je k pláči ta rychlost dodavatelů pro NASA!!!!
Měli by zajít se podívat do SpaceX jak se staví staví startovací věž.
Nebo ta rychlost montáže SLS…