křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (OneWeb F20)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Venturi Astrolab

Venturi Astrolab, společnost vyvíjející velká lunární vozítka, oznámila plány na vybudování FLEX Lunar Innovation Platform, neboli FLIP, roveru, který bude uveden na trh již na konci roku 2025.

Inversion

Inversion Space, startup vyvíjející systémy pro návrat nákladu z vesmíru na Zemi, získal licenci od úřadu FAA na svou první misi, která odstartuje při sdílené misi Transporter-12 společnosti SpaceX.

OroraTech

Společnost OroraTech získala 25 milionů eur na vybudování další fáze družicové konstelace určené k monitorování lesních požárů. Financování série B bylo vedené Korysem, Evropským cirkulárním bioekonomickým fondem (ECBF) a stávajícím investorem Bayern Kapital.

Expansion Ventures

Francouzský státem podporovaný fond Expansion Ventures investoval asi 10 milionů dolarů do Constellation Technologies & Operations, dva roky starého francouzského startupu s plány na 1500 malých širokopásmových družic 5G na velmi nízké oběžné dráze Země (VLEO).

D-Orbit

Italská společnost D-Orbit oznámila smlouvu s Evropskou kosmickou agenturou v hodnotě 119,6 milionu eur. D-Orbit vyvine, vypustí a předvede zařízení schopné setkání, dokování a převzetí funkcí řízení polohy a oběžné dráhy družice na geostacionární dráze.

Armáda USA

Americká armáda dokončila jednoletý pilotní projekt zkoumající outsourcing družicových komunikačních služeb soukromým společnostem. Nyní se čeká, zda bude armáda pokračovat v rozšíření své závislost na komerčních poskytovatelích.

Europa Clipper úspěšně vypuštěn

Sonda Europa Clipper byla po úspěšném startu na raketě Falcon Heavy odpojena od druhého stupně a nyní ji čeká fáze rozkládání.

Shijian-19

Čínská družice Shijian-19 přistála 11. října v Dongfeng poblíž kosmodromu Jiuquan. Družice odstartovala na raketě Dlouhý pochod 2D. Návratová kapsle družice přistála po dvou týdnech experimentů na nízké oběžné dráze Země.

Boeing

V prohlášení z konce 11. října Boeing uvedl, že očekává, že při vykazování finančních výsledků za třetí čtvrtletí vykáže zisky před zdaněním ve výši 2 miliard dolarů ze čtyř programů, včetně Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (říjen 2024)

Thales Alenia Space v srpnu úspěšně dokončila ve svém výrobním závodě v italském Turíně statické zátěžové testy obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Při zkouškách bylo potvrzeno, že konstrukce modulu odolá silám, kterým bude vystavena při vynesení na oběžnou dráhu a provozu v kosmickém prostoru. Modul byl během strukturálních zátěžových zkoušek umístěn v testovacím stanovišti vertikálně, s bočními uzly ve spodní polovině, tedy stejně jako při startu. Thales Alenia Space nyní pokračuje v instalaci letových svazků datových a napájecích kabelů a dalších komponent. Po přepravě modulu do výrobního závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.

Servisní modul Orionu pro Artemis 3 dne 24. září 2024
Servisní modul Orionu pro Artemis 3 dne 24. září 2024
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Artemis 3

Startovní připravenost rakety SLS a kosmické lodi Orion je nyní odhadována na rok 2027. Tou dobou však zřejmě ještě nebude na oběžné dráze Měsíce připravený lunární lander Starship. Nebudou tam ani moduly HALO a PPE kosmické stanice Gateway, jejichž návštěva ostatně není současným cílem mise Artemis 3. Další nejistotu v cílovém datu pro Artemis 3 představuje tepelný štít Orionu, který bude možná nutné opravit. Jakmile se tyto záležitosti vyjasní, bude představen nový termín nebo nová náplň mise Artemis 3.

minulém dílu jsme informovali, že 3. září byl evropský servisní modul ESM dopraven do budovy O&C v Kennedyho vesmírném středisku. V budově byl modul vyložen z přepravního kontejneru a přesunut na pracovní stanoviště. Zde byl podroben testu funkčnosti pro ověření integrity systémů po přepravě. Dne 24. září bylo zahájeno vzájemné připojování a šroubování modulu ESM s adaptérem CMA. Servisní modul nyní projde dalšími kontrolami. Po nich zamíří do čisté místnosti uvnitř O&C, kde budou provedeny svary potrubí v rámci integrace kapalinových systémů mezi ESM a CMA.

Poté budou provedeny tlakové zkoušky potrubí, následované kontrolou svarů. Do adaptéru bude instalováno elektronické vybavení pro komunikaci, napájení a řízení. Bude také instalován konektor pro budoucí přemostění elektrických, datových a kapalinových systémů mezi servisním modulem a modulem pro posádku. Na jaře 2025 by pracovníci společnosti Lockheed Martin chtěli přistoupit k počátečnímu zapnutí nejen samostatného servisního modulu, ale také samostatného modulu pro posádku.

Na webové stránce Boeingu byl 27. září vydán článek s krátkým popisem aktuálního stavu některých prvků centrálního stupně nosné rakety SLS pro Artemis 3.

Vodíková nádrž byla ve výrobním zařízení MAF v New Orleans natřena základovou barvou a nyní je připravena na aplikaci tepelně izolační pěny. To je mírný posun od naší poslední informace, kdy jsme psali, že v červenci byla nádrž v buňce N budovy 131 na aplikaci pěny teprve připravována.

Vodíková nádrž pro Artemis 3 před nátěrem základovou barvou, listopad 2023
Vodíková nádrž pro Artemis 3 před nátěrem základovou barvou, listopad 2023
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Kyslíková nádrž úspěšně prošla rentgenovou inspekcí kvality svarů. Při inspekci nebyly zjištěny žádné chyby. V současné době jsou uvnitř nádrže instalovány přepážky z perforovaných plechů. Jejich účelem je bránit cákání kapaliny během letu. Po dokončení bude vnitřek nádrže umytý v buňce E, aby v ní nezůstaly nečistoty.

Po osušení bude nádrž vybavena některými provozními senzory a poté přemístěna do buňky P v budově 131 k provedení robotického nástřiku základovou barvou. Poté bude nádrž vrácena do budovy 103 k instalaci dalších letových senzorů. Po přesunu nádrže do budovy 131, tentokrát do buňky N, bude na její vnější povrch aplikována vrstva tepelně izolační pěny.

Intertank a přední lem centrálního stupně procházejí elektroinstalací, po níž bude následovat funkční testování. Boeing plánuje spojení intertanku, kyslíkové nádrže a předního lemu do přední podsestavy na léto 2025. Vodíková nádrž by pak mohla být připojena poměrně brzy.

V motorové sekci pro centrální stupeň byla v budově SSPF v Kennedyho vesmírném středisku dokončena instalace čtyř plošin pro řízení vektoru tahu a pěti heliových lahví COPV pro pneumatický systém. K motorové sekci byl přišroubován spodní díl a je dokončována jejich vzájemná integrace. Další činností bude svařování trubek přívodních potrubí a integrace kabelových svazků mezi oběma díly.

Návrat Super Heavy na startovní rampu, 13. října 2024
Návrat Super Heavy na startovní rampu, 13. října 2024
Zdroj: https://i0.wp.com

Ačkoli se náplň mise Artemis 3 může změnit, je pro ni stále plánováno pilotované přistání dvou astronautů na Měsíci v lunárním landeru Starship. Pracovníci společnosti SpaceX úspěšně prošli 13. října dalším krokem na cestě k rychloobrátkovému plnění orbitálního depa pro lunární lander palivem z vícenásobně použitelných tankerů.

Hlavním splněným cílem letového testu IFT-5 nosné rakety Super Heavy B12 a kosmické lodi Starship S30 byl návrat Super Heavy na startovní rampu ve vzletovém komplexu Starbase a její zachycení mechanickými rameny integrační věže. Starship obletěla po suborbitální dráze polovinu obvodu Země a svůj let zakončila úspěšným přistáním do určeného místa v Indickém oceánu.

Při příštím letovém testu by mohl být odzkoušen deorbitační zážeh motoru Raptor. To by otevřelo cestu k letům Starship na nízkou oběžnou dráhu Země. Jedním z prvních testů na oběžné dráze bude demonstrace technologie přečerpávání pohonných látek mezi dvěma kosmickými loděmi Starship, která je plánovaná na rok 2025.

Ultrazvuková inspekce jedné ze vzpěr pro střední část exempláře STA stupně EUS, 18. září 2024
Ultrazvuková inspekce jedné ze vzpěr pro střední část exempláře STA stupně EUS, 18. září 2024
Zdroj: https://www.nasa.gov

Artemis 4

Při misi Artemis 4 má být k počáteční Gateway dopraven kromě Orionu s posádkou i mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab. Dne 1. října 2024 začal ve Spojených státech fiskální rok 2025. NASA žádala pro FY 2025 na počáteční schopnost Gateway, reprezentovanou moduly HALO a PPE, 432 milionů USD a ve výhledu pro FY 2026 předpokládá dalších 181 milionů USD. Modul Lunar I-Hab financují mezinárodní partneři.

Na upgrade rakety SLS na Block 1B NASA pro FY 2025 žádala 286 milionů USD s výhledem pro FY 2026 v částce 275 milionů USD a pro FY 2027 v částce 54 milionů USD.

Schválení federálního rozpočtu, zahrnujícího i rozpočet NASA, je ale ve skluzu, ostatně jako každý rok. NASA tedy aktuálně funguje v podmínkách zálohového financování svých programů. Vzhledem ke zpožděním ve výrobě HALO, PPE i ve vývoji SLS Block 1B, které jsou nezbytně doprovázené růstem nákladů, bude na jaře 2025, po vydání žádosti o rozpočet na FY 2026, zajímavé porovnat novou projekci rozpočtu s letošním odhadem.

Společnost Bechtel staví pro nosnou raketu SLS Block 1B novou mobilní vypouštěcí plošinu ML-2. Audit Úřadu generálního inspektora, popsaný v minulém dílu, ukázal, že plošina ML-2 nebude pro misi Artemis 4 připravena dříve, než v roce 2029. Na druhou stranu, stavba plošiny stále pokračuje. Letos na podzim má být na základně plošiny sestavena podpěra pro věž a v zimě má být připojen první modul věže.

V minulém dílu jsme přinesli fotografii pochozí podlahy prvního patra základny plošiny ML-2. Nyní je pochozí i horní patro. V pozadí na fotografii z 3. září 2024 je plošina ML-1 pro SLS Block 1.
V minulém dílu jsme přinesli fotografii pochozí podlahy prvního patra základny plošiny ML-2. Nyní je pochozí i horní patro. V pozadí na fotografii z 3. září 2024 je plošina ML-1 pro SLS Block 1.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Pokračuje také plnění segmentů motorů SRB pro raketu SLS. Na konci srpna NASA potvrdila, že Northrop Grumman naplnil v Promontory palivem už sedm z deseti segmentů pro Artemis 4.

V továrně MAF probíhá pro Artemis 4 výroba dílů centrálního a horního stupně nosné rakety SLS Block 1B. Podle zářijového článku Boeingu byl zaznamenán pokrok v přípravě na svařování palivových nádrží pro centrální stupeň. V srpnu jsme napsali, že válcové díly pro obě nádrže byly vyrobeny a uskladněny, stejně tak přední a zadní kupole pro kyslíkovou nádrž. Nyní Boeing uvedl, že bylo dokončeno svařování i přední a zadní kupole pro vodíkovou nádrž.

Pro montáž obou nádrží ve svařovacím zařízení VAC jsou tedy připraveny všechny díly. VAC je však momentálně zaneprázdněn úkolem svařit neletový ověřovací exemplář vodíkové nádrže pro horní stupeň EUS.

Další zajímavá nová informace se týká motorové sekce pro Artemis 4, kterou v září dopravil člun Pegasus na Kennedyho vesmírné středisko. Boeing nyní potvrdil, že v souvislosti s půlročním odkladem přepravy vybavil motorovou sekci vnitřním potrubím již před expedicí v továrně MAF. V budově SSPF na kosmodromu podstoupí motorová sekce zbývající integraci a testování subsystému pohonu a avioniky.

Pracoviště pro montáž střední části stupně EUS, 16. září 2024
Pracoviště pro montáž střední části stupně EUS, 16. září 2024
Zdroj: https://www.nasa.gov

Horší je situace s přípravou horní části rakety SLS Block 1B. Zatímco pro Artemis 3 jsou horní stupeň ICPS a adaptéry LVSA a OSA v podstatě dokončeny, příprava mezistupně Interstage, horního stupně EUS a adaptérů PLA a USA pro Artemis 4 se stále nachází v počáteční fázi výroby neletových strukturálních testovacích exemplářů. Letové exempláře mají přijít na řadu později.

Před dvěma měsíci jsme popsali budoucí postup při svařování vodíkové nádrže pro strukturální testovací exemplář STA horního stupně EUS. Montáž bude probíhat v továrně MAF. Přinesli jsme také fotografii složených panelů pro kupoli vodíkové nádrže pro STA. Dnes se zaměříme na střední část exempláře STA stupně EUS.

Střední část stupně EUS se bude sestavovat v montážním areálu 103-J3-1 v budově 103 v MAF. V září NASA uvolnila přehledovou fotografii tohoto areálu. V něm se nachází pracoviště, připravené pro montáž střední části EUS. Jako první zde bude sestavena střední část strukturálního testovacího exempláře STA.

Infografika pracoviště pro montáž střední části stupně EUS
Infografika pracoviště pro montáž střední části stupně EUS
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Na informační tabuli u pracoviště jsou v levé části zobrazeny prvky, z nichž se bude EUS skládat. Shora dolů bude v sestavě EUS přední adaptér, vodíková nádrž, střední část, kyslíková nádrž, díl pro vybavení elektronikou, kabeláží a potrubím pohonného systému, dále tahová struktura a motory RL10 C-3. Dole je zobrazen mezistupeň, v němž bude ukryta celá spodní část stupně EUS včetně vzpěr střední části.

Na hlavní ploše grafiky je vyobrazeno pracoviště pro montáž střední části stupně. Tato střední část bude obsahovat (shora) zadní adaptér, usazený na šestnácti vzpěrách, připojených ke spodnímu prstenci. Šestnáct vzpěr bude tvořit vnější konstrukci střední části stupně, která konstrukčně spojí kyslíkovou nádrž s vodíkovou nádrží. Mezi vzpěrami budou umístěny lahve s heliem pro pneumatický systém stupně.

STA stupně EUS bude mít identickou strukturu jako letový stupeň, ale nebude obsahovat funkční komponenty, například motory a avioniku. Po dokončení bude STA přepraven do Marshallova vesmírného střediska v Huntsville a nainstalován do testovacího stanoviště 4693 pro strukturální zkoušky. Druhý exemplář stupně EUS bude určený pro misi Artemis 4.

Jeden z mála letových dílů stupně EUS pro Artemis 4 - zadní adaptér, 16. září 2024
Jeden z mála letových dílů stupně EUS pro Artemis 4 – zadní adaptér, 16. září 2024
Zdroj: https://www.nasa.gov

V další části montážního areálu je pracoviště pro prvotní přípravu adaptérů stupně EUS. Zde byl nejprve připraven přední adaptér pro STA, poté zadní adaptér pro STA a nyní se v pracovišti nachází letový zadní adaptér pro Artemis 4. V únorovém dílu jsme přinesli fotografii, v jejímž pravém spodním rohu byl na podlaze areálu dočasně uskladněn zadní adaptér pro STA, protože na pracovišti byl v té době umístěn přední adaptér pro STA.

K montáži pro střední část STA jsou připraveny i vzpěry. Na vzpěrách nyní probíhá závěrečná ultrazvuková inspekce.

V dubnovém dílu jsme informovali o probíhajících strukturálních a modálních testech vývojových testovacích exemplářů (DTA) adaptéru Universal Stage Adapter (USA) a adaptéru pro užitečné zatížení (PLA) v Marshallově vesmírném středisku. Zkoušky PLA už byly dokončeny, zkoušky USA nadále probíhají.

V současnosti jsou ve výrobě další testovací exempláře obou adaptérů. Tentokrát jde o exempláře kvalifikační. V polovině září byly v Marshallově středisku zahájeny práce na panelech pro kvalifikační exemplář adaptéru PLA. Adaptér se bude skládat z osmi kompozitních panelů a dvou kovových prstenců na obou koncích. A v Decaturu už Dynetics zarovnal ve vertikálním montážním nástroji všechny čtyři panely pro strukturální kvalifikační exemplář adaptéru USA.

Výroba panelu pro kvalifikační exemplář adaptéru PLA
Výroba panelu pro kvalifikační exemplář adaptéru PLA
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.boeing.com/
https://www.youtube.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/jsc2024e055348.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20240924-PH-KLS01_0005/KSC-20240924-PH-KLS01_0005~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…CS3%20LH2%20Move%20Cell%20P-176~medium.jpg
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/10/starship5-catch.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240918-eus-ultrasonic-testing-03-1.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GZT9BzVXcAAhjrp?format=jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240916-ngb-01.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/01/EUS-Midbody-Assembly-Graphic.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/maf-20240916-ngb-01.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GYAwsG9XgAAXdjx?format=jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.