Dění kolem návratu raket Falcon 9 do služby připomíná hru kočky s myší. SpaceX se snaží Federálnímu leteckému úřadu (FAA) všemi možnými způsoby ukázat, že je připravena opět startovat se svými raketami Falcon. Zjevně tak chce úřad přimět ke schválení svého návrhu, o kterém jsme psali už minulý týden. V kostce jde o to, že pokud úřad uzná, že při nehodě mise Starlink 9-3 nedošlo k ohrožení veřejné bezpečnosti, nemuselo by se s návratem čekat až se FAA seznámí s výsledky vyšetřování. SpaceX by pokračovala ve vyšetřování, ale zároveň by už mohla opět startovat.
Dnes v 6:00 SELČ došlo na rampě SLC-40 ke statickému zážehu Falconu 9, který zde čeká na misi Starlink 10-4. Dříve SpaceX prováděla statické zážehy před každým startem svých raket, ale postupně u toho u většiny misí upustila. Jelikož anomálie při misi Starlink 9-3 zasáhla horní stupeň, nedá se předpokládat, že by statický zážeh měl posloužit k vyšetřování anomálie. Jedná se tedy o další signál, který SpaceX vysílá k FAA a jehož prostřednictvím říká: „My jsme připraveni letět, jen nám dejte povolení.“
At the stroke of midnight, @SpaceX conducted a static fire test of its Falcon 9 rocket at Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Space Force Station. This is part of SpaceX's path back to launching its Falcon 9 rockets again following a mid-flight anomaly during the… pic.twitter.com/fcK28TzbWG
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) July 25, 2024
S tím, jak se čeká, kdy (případně zda vůbec) FAA na návrh SpaceX kývne, se postupně posouvají termíny startů. Na floridském kosmodromu navíc byl dnes odpoledne našeho času zpozorován přesun aerodynamického krytu Falconu 9 pro jednu z dalších misí – pravděpodobně pro Starlink 10-9, která má startovat z rampy 39A. Bude tedy velmi zajímavé sledovat příští vývoj.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://x.com/SpaceflightNow/
https://x.com/Alexphysics13/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GTTb2ZfXMAA31vk?format=png&name=small
Tak od rána už to neplatí. FAA udělila Falconu 9 povolení k letu. Bezpilotní mise můžou startovat. Předcházelo tomu zveřejnění příčiny havárie – prasklé potrubí kyslíku u snímače tlaku. Na chystaných Falconech je potrubí i se snímačem odstraněno.
Super, díky za info.
Muskova zásada č.7? Pokud nějaký díl selže, odstraň ho?
přesně:-)
Nebo postupují podle Murphyho zákona: Když něco nejde, prašť do toho kladivem. Když to upadne, je jasné, že to tam nemělo co dělat.
zaujmave na tej pricine je (ak tomu spravne rozumiem z vyjadreni spacex), ze unik sposobil az prilisne ochladenie oblasti a teda namiesto kontrolovaneho zazihu motora prislo prilis rychle nastartovanie, kedze boli az moc dobre podmienky na start motora.
myslel som prave, ze prislo k slabsiemu vykonu motora, nie k vyssiemu 🙂
Ve zprávě je podstatná věta: „As a result, the engine experienced a hard start rather than a controlled burn, which damaged the engine hardware and caused the upper stage to subsequently lose attitude control.“
Nebylo to tedy tak, že podmínky byly až moc dobré. Když přimhouříme oko, tak zmíněný hard start můžeme přirovnat k tomu, kdybyste se pokusil nastartovat motor auta, ve kterém není olej. Vím, že tohle přirovnání kulhá na obě nohy, ale dá se snadno představit.
Já bych to řekl spíš tak, že v komoře motoru došlo místo plynulého zážehu pomocí zápalné kapaliny přímo k výbuchu směsi paliva a kyslíku.