sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

IonQ Inc.

Společnost IonQ Inc., která se zabývá kvantovými výpočty, oznámila, že se dohodla na akvizici společnosti Skyloom Global, coloradského poskytovatele vesmírných optických komunikačních terminálů

U-Space

Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

Shenzhou-20

Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

mPower Technology

Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon stále nemá povolení k letu, ale už provedl zážeh

Dění kolem návratu raket Falcon 9 do služby připomíná hru kočky s myší. SpaceX se snaží Federálnímu leteckému úřadu (FAA) všemi možnými způsoby ukázat, že je připravena opět startovat se svými raketami Falcon. Zjevně tak chce úřad přimět ke schválení svého návrhu, o kterém jsme psali už minulý týden. V kostce jde o to, že pokud úřad uzná, že při nehodě mise Starlink 9-3 nedošlo k ohrožení veřejné bezpečnosti, nemuselo by se s návratem čekat až se FAA seznámí s výsledky vyšetřování. SpaceX by pokračovala ve vyšetřování, ale zároveň by už mohla opět startovat.

Dnes v 6:00 SELČ došlo na rampě SLC-40 ke statickému zážehu Falconu 9, který zde čeká na misi Starlink 10-4. Dříve SpaceX prováděla statické zážehy před každým startem svých raket, ale postupně u toho u většiny misí upustila. Jelikož anomálie při misi Starlink 9-3 zasáhla horní stupeň, nedá se předpokládat, že by statický zážeh měl posloužit k vyšetřování anomálie. Jedná se tedy o další signál, který SpaceX vysílá k FAA a jehož prostřednictvím říká: „My jsme připraveni letět, jen nám dejte povolení.

S tím, jak se čeká, kdy (případně zda vůbec) FAA na návrh SpaceX kývne, se postupně posouvají termíny startů. Na floridském kosmodromu navíc byl dnes odpoledne našeho času zpozorován přesun aerodynamického krytu Falconu 9 pro jednu z dalších misí – pravděpodobně pro Starlink 10-9, která má startovat z rampy 39A. Bude tedy velmi zajímavé sledovat příští vývoj.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://x.com/SpaceflightNow/
https://x.com/Alexphysics13/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GTTb2ZfXMAA31vk?format=png&name=small

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 rok před

Tak od rána už to neplatí. FAA udělila Falconu 9 povolení k letu. Bezpilotní mise můžou startovat. Předcházelo tomu zveřejnění příčiny havárie – prasklé potrubí kyslíku u snímače tlaku. Na chystaných Falconech je potrubí i se snímačem odstraněno.

lablackpepper
lablackpepper
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Super, díky za info.

Kamil
Kamil
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Muskova zásada č.7? Pokud nějaký díl selže, odstraň ho?

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Kamil

přesně:-)
Nebo postupují podle Murphyho zákona: Když něco nejde, prašť do toho kladivem. Když to upadne, je jasné, že to tam nemělo co dělat.

mikisocka
mikisocka
1 rok před

zaujmave na tej pricine je (ak tomu spravne rozumiem z vyjadreni spacex), ze unik sposobil az prilisne ochladenie oblasti a teda namiesto kontrolovaneho zazihu motora prislo prilis rychle nastartovanie, kedze boli az moc dobre podmienky na start motora.

myslel som prave, ze prislo k slabsiemu vykonu motora, nie k vyssiemu 🙂

Radek V.
Radek V.
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Já bych to řekl spíš tak, že v komoře motoru došlo místo plynulého zážehu pomocí zápalné kapaliny přímo k výbuchu směsi paliva a kyslíku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.