sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Evropské kontrakty na dopravu nákladu

Zástupci Evropské kosmické agentury podepsali dva kontrakty se zástupci evropských průmyslových firem na vývoj komerčních služeb zaměřených na dopravu nákladů na Mezinárodní kosmickou stanici a zpět do roku 2030.  22. května na zasedání Kosmické rady v Bruselu uzavřel generální ředitel agentury ESA, Josef Aschbacher, kontrakty s Hélène Huby z německé společnosti The Exploration Company a Massimo Comparinim z italské firmy Thales Alenia Space. Kontrakt se týká vývoje služeb pro dopravu nákladů z oběžné dráhy na Zemi.

Členské státy agentury ESA se na kosmickém summitu už vloni v listopadu rozhodly rozjet tuto výzvu pro evropské firmy. Obrátila se proto na soukromé firmy a požádala je, aby navrhly první kroky ke službě zaměřené na dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu (například ISS) a zase zpět. O pouhých šest měsíců později po zhodnocení několika návrhů, které dorazily od evropských firem, se agentura ESA rozhodla, že vybere dva projekty, které v této soutěžní výzvě pokročí do další fáze. Každý oceněný získá také finanční odměnu 25 milionů Euro na podporu dalšího vývoje zmíněné služby.

Render návrhu návratové kabiny od firmy Thales Alenia Space.
Render návrhu návratové kabiny od firmy Thales Alenia Space.
Zdroj: https://www.esa.int/

V současné době evropská kosmonautika spoléhá na své mezinárodní partnery, kteří dopravují zásoby a posádky na oběžnou dráhu, za což na oplátku dostávají přístup k různým mezinárodním projektům jako je třeba laboratorní modul Columbus na Mezinárodní kosmické stanici, nebo evropský servisní modul, který je součástí lodě Orion pro mise z programu Artemis. Aktuální soutěžní výzva o vybudování služeb zaměřených na dopravu nákladu na kosmické stanice na oběžné dráze Země (jak na ISS, tak i na kosmické stanice, které vzniknou po ní) umožní Evropské kosmické agentuře pokračovat v průzkumných činnostech, ale také posílí nezávislost evropského průmyslu v budoucí ekonomice na nízké oběžné dráze Země.

Doprava nákladů na nízkou oběžnou dráhu (ať už na ISS, či jinou kosmickou stanici) a zpět.
Doprava nákladů na nízkou oběžnou dráhu (ať už na ISS, či jinou kosmickou stanici) a zpět.
Zdroj: https://www.esa.int/

Obě vybrané společnosti budou pokračovat v práci na svých projektech s podporou agentury ESA. Na ministerské radě v roce 2025 odprezentují své návrhy pro navazující fáze soutěže, aby je mohly členské státy schválit. „Služba dopravy nákladů z nízké oběžné dráhy je příkladem odhodlání agentury ESA zajistit Evropě čelní pozici v kosmickém průmyslu. Připravuje nás na éru po ISS, posílí konkurenceschopnost evropského průmyslu v operacích na nízké oběžné dráze, ale bude také vzorem pro transformaci a odlišný přístup agentury ESA,“ uvedl Daniel Neuenschwander, ředitel Direktorátu ESA pro pilotované lety a robotický průzkum Sluneční soustavy.

A kdo jsou dva ocenění? Italsko-francouzskou společnost Thales Alenia Space asi není třeba dlouze představovat. V kosmickém průmyslu má již dlouhou tradici díky přetlakovým kostrám kosmických modulů, které se vyrábějí v jejich středisku v Turíně. Mezi jejich nejslavnější a nejznámější projekty patří třeba laboratoř Spacelab pro americké raketoplány, evropský laboratorní modul Columbus na ISS, nebo moduly pro lunární stanici Gateway. Společně s touto zavedenou a známou firmou byla vybrána i nesrovnatelně méně známá společnost. Francouzsko-německá firma The Exploration Company byla založena až v roce 2021, ale rychle si v komunitě kosmického průmyslu vybodovala jméno. Společně pracuje na vývoji pouzdra Nyx, které by letos v létě mělo projít prvním demonstračním letem. ESA již její činnost odměnila kontraktem pro studium evropských řešení pro budoucí sektor kosmické dopravy.

Umělecká představa vstupu pouzdra Nyx do atmosféry.
Umělecká představa vstupu pouzdra Nyx do atmosféry.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…SpaceX_Crew_Dragon_5_%28cropped%29.jpg
https://www.esa.int/…/Thales_Alenia_Space_cargo_vehicle_rendering.jpg
https://www.esa.int/…/Animation_LEO_Cargo_Return_Service.gif
https://www.esa.int/…/The_Exploration_Company_cargo_vehicle_rendering.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
3 měsíců před

Tak aspoň něco. Teď je načase rozjet vývoj nebo překlopit demonstrátor na novou levnou nosnou raketu nahrazující Ariane 6. Poloviční Falcon 9 nebo něco jako Neutron.

Mr G
Mr G
3 měsíců před

Dakuejm za zaujimavy clanok 🙂

Nyx
– demo 2024
Thales Alenia Space
– DEMO misia podla oficialnej stranky v 2028

Nikde som si ale nevsimol info o rakete, ktora by mala vynasat lode.

samslav
samslav
3 měsíců před

Zo strany ESA je to super krok na podporu kozmického priemyslu v Európe. Očividne sa inšpirovali NASA. Ale nie je to tak trochu premárnená príležitosť?
NASA podobný projekt dopravy nákladu na LEO súkromnými fimami rozbehla pred 15 rokmi a bol to asi najlepší ťah v celej histórii agentúry. Kontrakt na vyvinutie nepilotovaných nákladiakov určených na dopravu nákladu na LEO naštartoval súkromný kozmický sektor v USA. Rozumiem tomu správne, že ESA sa teraz snaží o to isté?
Podľa mňa mohli byť v zadaní o niečo kreatívnejší. Doprava nákladu na LEO? Už zase? Prečo? Iste by to dávalo zmysel pred 10 rokmi, ale dnes je priepasť medzi európskymi a americkými firmami už fakt obrovská a v prípade, že projekt skončí úspechom, ESA bude mať v roku 2030 dva zastaralé a drahé nákladiaky, ktoré budú navždy závislé na vládnych kontraktoch, pretože nebudú schopné konkurovať SpaceX a ich Starship.

Nedávalo by väčší zmysel nadviazať na skúsenosti so Spacelabom a modulom Columbus a namiesto kontraktu na dopravu nákladu na LEO sa radšej zamerať na budovanie infraštruktúry vo vesmíre? Stavba väčších staníc, vytvorenie palivového depa, lode s iónovými motormi alebo solárnymi plachtami na prepravu materiálu z LEO k Mesiacu…

Ja neviem. Chcel by som sa tešiť z toho, že ESA skúša niečo nové, ale celý tento projekt mi pripadá nelogický. Naozaj sa snažím nájsť v tom nejaký zmysel, ale nedarí sa mi to. Vám to zmysel dáva?
Budem rád, ak mi niekto vysvetlí, prečo ESA tvorí kontakty rozvoj zastaralých konceptov.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 měsíců před
Odpovědět  samslav

Jak se píše v článku, ESA tím získá samostatnost. A jako zastaralý koncept bych to neoznačil. Záleží na tom, jaké návrhy dané firmy předloží.

samslav
samslav
3 měsíců před
Odpovědět  Dušan Majer

tomu rozumie, že získa samostatnosť. Ale k čom je dobré vyvíjať zase kolo, keď na druhej strane veľkej mláky už všetci jazdia na skútroch?
Nie je lepšie hľadať spôsoby, ako využiť skúter?

Ano, je na samotných firmách s čím prídu. Ale naozaj si myslíš, že budú schopné konkurovať Spacex?
Tento vlak už ujel. Treba nastúpiť na ďalší.

V čom sa mýlím?

Tieto komentáre píšem, pretože sa chcem úprimne dozvedieť viac.
Nie preto, aby som kritizoval odborníkov z ESA a honil si na tom ego. Je mi jasné, že oni dovidia o desať horizontov než ja, radový fanúšik kozmonautiky. Toto ich rozhodnutie ma jednoducho zaskočilo. To je všetko.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 měsíců před
Odpovědět  samslav

Jde třeba o to, aby se podpořil domácí (evropský) průmysl, aby peníze zůstaly v evropských ekonomikách a netekly pryč. A nezávislost má význam i do budoucna. Kdybychom spoléhali jen na ostatní, tak bychom mohli narazit, pokud by došlo k nějakým výrazným geopolitickým změnám. A navíc to není o tom, že už se nebude spolupracovat. ESA samozřejmě bude i nadále účastníkem mezinárodních projektů. Ale kromě toho chce mít i něco vlastního.

https://kosmonautix.cz/2024/06/07/evropske-kontrakty-na-dopravu-nakladu/