sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tři možné rovery pro Artemis od soukromých firem

Agentura NASA vybrala společnosti Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab, aby rozvinuly možnosti lunárního vozítka LTV (lunar terrain vehicle), která budou astronauti z programu Artemis využívat k cestování po povrchu Měsíce. Rovery jim pomohou s prováděním vědeckého výzkumu v rámci programu Artemis, v rámci kterého se mají lidé na Měsíci připravit na budoucí výpravy k Marsu. Výběr firem byl založen na komplexních zkušenostech agentury NASA s vývojem  provozem roverů, aby bylo možné vybudovat komerční kapacity, které podporují vědecké objevy a dlouhodobý pilotovaný lunární průzkum. NASA by ráda začala využívat LTV pro povrchové činnosti s posádkou během mise Artemis V.

Návrh lunárního roveru Lunar Dawn z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Lunar Outpost.
Návrh lunárního roveru Lunar Dawn z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Lunar Outpost.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Těšíme se na vývoj lunárního průzkumného vozidla pro generaci Artemis, které nám pomůže pokročit vpřed v poznávání Měsíce,“ říká Vanessa Wyche, ředitelka Johnsonova střediska v Houstonu a dodává: „Tento dopravní prostředek výrazně zvýší schopnosti našich astronautů prozkoumávat povrch Měsíce a provádět zde vědecké experimenty, ale zároveň poslouží i jako vědecké platformy mezi pilotovanými výpravami.

NASA si LTV pořídí jakožto službu od soukromé firmy. Kontrakt na dobu neurčitou s dodávkami neurčitého počtu je založen na platbě za dosažené milníky s fixní sazbou a má kombinovanou maximální potenciální hodnotu 4,6 miliardy USD pro všechny zakázky. Každá vybraná firma zahájí studii proveditelnosti, která potrvá rok. Jejím cílem bude vyvinout systém, který splní požadavky NASA ve fázi předběžného návrhu projektu. Agentura poté vydá žádost o návrh zakázky pro způsobilého poskytovatele (či způsobilé poskytovatele) na demonstrační misi. Jejím cílem už bude pokračovat ve vývoji LTV, který bude zapotřebí dopravit na povrch Měsíce a ověřit jeho výkonnost a bezpečnost ještě před misí Artemis V. NASA momentálně předpokládá, že zakázku na tuto demonstrační misi zadá pouze jednomu poskytovateli. NASA vydá i další zakázky na zajištění schopností nehermetizovaného vozítka pro potřeby agentury z hlediska lunárního vědeckého výzkumu do roku 2039.

Návrh lunárního roveru Moon RACER z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Intuitive Machines.
Návrh lunárního roveru Moon RACER z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Intuitive Machines.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Rover LTV musí být schopen zvládat extrémní podmínky, které panují u jižního pólu Měsíce. Bude také obsahovat pokročilé technologie pro hospodaření s energií, autonomní řízení a špičkové komunikační a navigační systémy. Astronauti využijí LTV k průzkumným činnostem, transportu vědeckého vybavení a odběru vzorků z mnohem větší vzdálenosti, než jakou by zvládli při přesunu pěšky, což jim umožní zvýšit vědeckou návratnost lunárních výprav. Mezi misemi Artemis, kdy na Měsíci nebude žádná posádka, bude možné LTV na dálku, aby rovery pomáhaly plnit vědecké úkoly podle potřeby. Mimo těchto potřeb bude mít poskytovatel možnost používat své LTV pro komerční lunární aktivity, které nesouvisejí s misemi NASA.

Návrh lunárního roveru FLEX z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Venturi Astrolab.
Návrh lunárního roveru FLEX z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firmy Venturi Astrolab.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Budeme LTV využívat k přesunům do oblastí, kterých bychom pěšky nemohli dosáhnout, což zlepší naše možnosti průzkumu a nových vědeckých objevů,“ uvedl Jacob Bleacher, vedoucí vědecký pracovník pro průzkum na direktoriátu pro vývoj průzkumných systémů v ústředí NASA ve Washingtonu a dodal: „S pilotovanými výpravami Artemis a fázemi dálkového ovládání, kdy na povrchu nebude posádka, umožníme nepřetržitou vědeckou fázi.“ NASA poskytla zájemcům z řad firem technické požadavky na schopnosti LTV, ale také bezpečnostní standardy potřebné pro vývoj a provoz roverů a vybrané společnosti se zavázaly splnit klíčové požadavky agentury. Žádost o předložení návrhu požadovala, aby každý poskytovatel navrhl řešení pro poskytování komplexních služeb, včetně vývoje LTV, jeho dodávky na Měsíc a provádění činností na povrchu Měsíce.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/05/ltv-2022-closeup-final-1.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/04/lunar-outpost.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/04/intuitive-machines.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/04/image001-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
11 měsíců před

Jak asi mohou vyjmenované zúčastněné firmy využívat poznatků ze soutěží, jako Dakar. I když – rozdíl bude v zázemí pro repasi dílů:
Odolnost kol valících se regolitem a řešení proti vnikání prachu do mechanizmů. A bezpečnost návratu (i energetická) z perimetru.
Na studijních kresbách mne zaujalo rozdílné pojetí výšky posezu. Moon RACER vs FLEX.
V tu dobu už jistě bude k dispozici navigační systém, tak jen se rozmyslet, jestli bude potřeba výhled k blízkému obzoru a nerovnostem, nebo bude postačovat přemisťovaní s podřimujícími astronauty.
Intuice říká, že rozhled k zahození není.
Představa „závodní buggy“ bude v hodnocení málo zábavná.
Když popustíme fantasii, budou mít nasazené brýle smíšené reality z kamer výše nad sebou a možná(!) se rover bude pohybovat nad povrchem pomocí „antigravitačniho“ pohonu.

froszt
froszt
11 měsíců před

S Moon Cruiserem od Toyoty se taky stále počítá? Tohle je oddělený program, který probíhá zároveň?
Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 měsíců před
Odpověď  froszt

Přesně tak, to jsou dva různé proudy.

Kamil
Kamil
11 měsíců před
Odpověď  froszt

Tam se asi počítá s mnohadennimi výpravami se spánkem osádky mimo základnu. Tyhle vozidla budou asi jednodušší

Lubo
Lubo
11 měsíců před

„k přesunům do oblastí, kterých bychom pěšky nemohli dosáhnout,“ to znamena, ze poziadavka je na transport dalej ako je pesi dosah k landeru alebo habitatu? Pytam sa lebo napr. s Apollo roverom mohli jazdit len do vzdialenosti odkial sa mohli v pripade poruchy peso vratit do landeru.
Inak, toto podla mna ovlivni celu architekturu, hardver aj procesy a tym aj cenu.. vsetky systemy budu musiet byt zalohovane, mozno bude musiet byt k dispozicii viac roverov atd..

Dušan Majer
Dušan Majer
11 měsíců před
Odpověď  Lubo

Ano, s tou vzdáleností to chápu stejně.

Jiří Hošek
11 měsíců před
Odpověď  Lubo

Minimální požadovaný dojezd LTV bez zastávky kvůli nabíjení a bez cesty v trvale zastíněné oblasti je 20 km. Minimální požadovaný dojezd hermetizovaného roveru při stejných podmínkách je 40 km.

Zdroj informace:
https://sam.gov/opp/17def9439fd348fc8d4dbc4feb9ee80d/view
-> LTV RFP AppRef Docs.zip
–> 1. soubor
—> strana 19 (bod 3.3.2 – Surface Mobility)

Petr Scheirich
Petr Scheirich
11 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Jiří Hošek: Nerozporuju to, co píšete, ale myslím, že to neodpovídá na otázku od Lubo. Protože rover může mít dojezd 20 km, ale pořád tam může být podmínka (čímž netvrdím, že tam je nebo bude), že těch 20 km musí najezdit „kroužením“ okolo landeru a nikdy se od něj nevzdálit víc, než bude dochozí vzdálenost.

Jiří Hošek
11 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Souhlasím, že to neodpovídá na otázku od Lubo. Jen bych si dovolil zdůraznit, že těch 20 km je MINIMÁLNÍ požadovaný dojezd.

Kamil
Kamil
11 měsíců před
Odpověď  Lubo

Varianta je, že výprava bude mít několik záložních vozidel a pokud by jedno selhalo, byly by další schopné osádku evakuovat. Pak by omezení akčního rádiu na pěší návrat nebylo nutné.
Pokud by standardně vozidlo uvezlo 2 lidi a havarijně 4, stačila by 2 vozidla, aby bezpečnost byla zajištěna.
Když by přistávali se StarShip mohli by jich tam mít i deset.

Jiří Hošek
11 měsíců před
Odpověď  Kamil

Kamil: „Když by přistávali se StarShip mohli by jich tam mít i deset.“

1) V současnosti je doprava LTV na Měsíc oddělena od dopravy posádky.
2) Současná rozpočtová situace neumožňuje financovat deset roverů LTV.

MatejBartos
MatejBartos
11 měsíců před

Počítá NASA i s hermetizovanými rovery? A bude k čemu je využít?

Dušan Majer
Dušan Majer
11 měsíců před
Odpověď  MatejBartos

Sama NASA zřejmě ne (alespoň se zdá, že ne v prví fázi), ale tento úkol by měla zajistit japonská JAXA s roverem Moon Cruiser, na kterém spolupracuje s automobilkou Toyota. Ten by měl být přetlakový. Skoro bych až řekl, že by mohl fungovat v omezeném režimu jako pojízdná základna a umožní tak ještě vzdálenější výpravy.

Jiří Hošek
11 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, v žádosti NASA o rozpočet na FY2025 je odstavec o hermetizovaném roveru zakončen větou: „V rámci dohody o studii s NASA může JAXA poskytnout přetlakový rover pro mise Artemis.“

Miroslav Pospíšil
Editor
11 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Jak bylo sděleno na tiskovce k vyhlášení 3 postupujících firem do soutěže o LTV, v rámci programu Artemis budou 3 komponenty povrchového segmentu pro pilotované lety: 1) EVA skatandr, 2) nepřetlakované vozidlo LTV, 3) přetlakované vozidlo pro posádku.
Takže ano, dočkáme se i přetlakovaného vozidla. Jestli přímo od JAXA, nebo bude taky vybrán v tenderu, to teď nevím.

Rhorin
Rhorin
11 měsíců před

Jen drobnost, ale nic jako „zakázka proveditelnosti“ neexistuje. Jmenuje se to studie proveditelnosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 měsíců před
Odpověď  Rhorin

Díky, opraveno.

Kamil
Kamil
11 měsíců před

Jak je to s těmi pneumatikami? Na Věda 24 v článku zmiňují, že jejich dodavatelem má být Goodyear.
Dodnes jsem si myslel, že v kosmu se vzduchem plněné pneumatiky kvůli vakuu nepoužívají, nebo tady to je jinak? A některá z firem o nich skutečně uvažuje? Bylo by to technicky proveditelné? Nebo to byla chyba v překladu?

Tinukedaya
Tinukedaya
11 měsíců před
Odpověď  Kamil

Goodyear je soucast tymu Lunar Outpost. A nepredpokladam, ze bude dodavat vzduchem plnene pneumatiky, to opravdu ne. Na renderu je videt, ze jsou kola pruhledna, z jakehosi sitovaneho materialu. Samozrejme to nemusi odpovidat skutecnosti, pro predstavu dobre.

Osobne bych ocekaval neco jako na renderu od Intuitive Machines.

Kamil
Kamil
11 měsíců před
Odpověď  Tinukedaya

Píšou pneumatiky. Tedy čeští novináři, v originále jsem to nehledal.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
11 měsíců před
Odpověď  Kamil

Řekl bych, že to bude překladatelsko-etymologická záležitost. Původní význam anglického „tire“ znamená prostě opláštění kola, a nemusí jít (a původně ani nešlo) o vzduchem plněný plášť. Na druhou stranu, dnes se nejčastěji pod slovem „tire“ myslí to, čemu v češtině říkáme pneumatika, a proto se to tak i překládá.

Původní význam českého „pneumatika“ zase ze svého řeckého základu sice znamená vzduchem plněný plášť, ale i u tohohle slova už se význam mírně posunul, když se dnes občas mluví taky o „bezvzduchových pneumatikách“.

VitHrachovy
VitHrachovy
11 měsíců před

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.