Kosmotýdeník 603 (1.4. – 7.4.)

Zážeh motoru RS-25

Další týden utekl jako voda a před vámi je čerstvé vydání pravidelného přehledu těch nejzajímavějších událostí kosmonautiky v uplynulých sedmi dnech. V hlavním tématu se tentokrát Kosmotýdeník bude věnovat finálnímu testu testovací kampaně nových motorů RS-25, které budou pohánět budoucí rakety SLS. V dalších částech nás čeká třeba úspěšný návrat lodě Sojuz MS-24 či testování Dragonu určeného pro misi Polaris Dawn, kde by mělo poprvé dojít k výstupu do volného prostoru z paluby této lodi. Nevynecháme ani statický zážeh Super Heavy B11. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

NASA dosáhla milníku v testování nových motorů RS-25

Příprava testovacího motoru RS-25 pro budoucí lety rakety SLS

Raketa SLS je klíčovým prvkem programu Artemis, který má dopravit lidi zpět na povrch Měsíce a zajistit trvalou přítomnost u našeho nejbližšího přirozeného kosmického průvodce. Raketu SLS v současnosti pohání motory RS-25, které byly původně využívány v programu raketoplánů a poté vylepšeny a otestovány. Jedná se však stále o ty samé kusy, které odlétaly řadu misí v rámci programu STS. Jejich zásoba je však omezena, a proto NASA už dlouho pracuje na obnově jejich výroby. Nové motory budou levnější a jednodušší, ale stále výkonné a spolehlivé. 3. dubna pak byl překročen milník, který je aktuálním vrcholem výroby a přípravy této nové série. V tento den totiž byla dokončena série kritických certifikačních testů motorů v kosmickém středisku NASA Stennis Space Center ve státě Mississippi.

Byla tak završena série 12 testů, což představuje klíčový okamžik pro hlavního dodavatele motorů – firmu Aerojet Rocketdyne. Tyto motory budou pohánět budoucí rakety SLS, počínaje misí Artemis V. „Uzavření série certifikačních testů ve Stennisu je jen začátkem cesty pro další generaci motorů RS-25, které pomohou pohánět pilotované lety programu Artemis,“ řekl Johnny Heflin, manažer motorů na kapalné pohonné látky v projektu SLS. „Nově vyrobené motory na budoucích raketách SLS si zachovají vysokou spolehlivost a bezpečný letový provozní odkaz, kterými jsou předešlé motory RS-25 známé, a zároveň budou cenově dostupnější, a přesto stále vysoce výkonné. Ideální pro budoucí pronikání cest dále do hlubokého vesmíru.“

Test motoru RS-25 ve Stennisově kosmickém středisku NASA

V rámci zmíněného testu dokončil motor 500 sekund trvající statický zážeh, čímž byla dokončena série dvanácti testovacích zážehů na vývojovém motoru E0525, který tak poskytl kritická data o výkonu motoru pro závěrečnou certifikaci návrhu RS-25. „Byla to kritická série testů a uznání patří celému testovacímu týmu za jejich obětavost a jedinečné dovednosti, které nám umožnily dodržet harmonogram a poskytnout potřebná data o výkonu,“ řekl Chip Ellis, projektový manažer pro testování RS-25 v NASA. „Testy provedené v zařízení NASA Stennis pomáhají zajistit bezpečnost našich astronautů a jejich budoucí úspěšné provedení mise. Jsme hrdí na to, že jsme součástí programu Artemis.“

Vývojový motor E0525 obsahoval nové klíčové komponenty – včetně trysky, hydraulických ovladačů, ohebných kanálů a turbočerpadla – které odpovídaly konstrukčním prvkům použitým během úvodní série certifikačních testů dokončených loni v létě. Dvě série certifikačních testů pomohly ověřit, že nové součásti motoru splňují všechny letové požadavky Artemis. Aerojet Rocketdyne využívá inovativní technologie, jako je 3D tisk, k efektivnější výrobě nových motorů při zachování vysokého výkonu a spolehlivosti. NASA udělila společnosti smlouvu na poskytnutí 24 nových motorů, které umožní uskutečnit starty SLS pro mise Artemis V až Artemis IX.

Závěrečná certifikační testovací kampaň v číslech:

500 sekund: Týmy během celé certifikační série pro motory RS-25 používaly přístup „testujte jako za letu“, přičemž všechny zkušební zážehy probíhaly nejméně 500 sekund – tady stejnou dobu, po kterou musí motory hořet při skutečném startu.

6 465 sekund: Celkem testovací tým ve Stennisově středisku NASA provedl 12 statických zážehů na vývojovém motoru E0525. Motor tak hořel neuvěřitelných 6 465 sekund – tedy více než 107 minut, což odpovídá nejméně dvanácti startům SLS.

10 minut: Tři z 12 certifikačních testů probíhaly nejméně 10 minut (600 sekund) – tedy déle, než je doba potřebná k tomu, aby tyto motory zajistily vynesení rakety SLS s lodí Orion na oběžnou dráhu.

113 %: Operátoři provedli statické zážehy při výkonech pohybujících se mezi 80 % a 113 %, aby otestovali jeho výkon v několika různých scénářích. Nové motory RS-25 budou mít certifikovaný stabilní výkon až do úrovně 111 %, čímž zajistí start SLS. Nicméně testování až do úrovně výkonu 113 % poskytuje bezpečnou provozní rezervu.

650 sekund: Nejdelší test této certifikační série proběhl 29. listopadu 2023, kdy testovací tým provedl zážeh motoru v délce 650 sekund. Během statického zážehu provedl tým také test kardanového závěsu motoru, aby se ujistily, že se motor může bezpečně naklánět podle potřeby a pomáhat tak raketě SLS udržet stabilitu a trajektorii během letu.

Podruhé: To je taková zajímavost. Testovací zážeh z 29. února byl teprve druhým testem motoru v rámci přestupného dne, který kdy proběhl ve Stennisu. O čtyřiačtyřicet let dříve, 29. února 1980, provedly místní týmy zkoušku hlavního motoru raketoplánu.

V sobotu v 9:17 SELČ úspěšně přistála ruská návratová kabina pilotované lodě Sojuz z mise MS-24, která na Zemi přivezla tříčlennou posádku. Po půlroční misi se vracela Američanka Loral O’Hara. Ta na ISS přiletěla jako jediná v lodi Sojuz MS-24. Posádku doplnila dvojice z mise Sojuz MS-25, která na stanici zamířila jen na pár dní. Vracel se tak Rus Oleg Novickij a první Běloruska v kosmickém prostoru – letuška Maryna Vasileuská.

Dosednutí lodi Sojuz MS-24

Loral O'Hara po přistání

Loral O’Hara po přistání

Nákladní raketoplán Dream Chaser má zpoždění, což je problematické pro společnost ULA a její nový nosič Vulcan. Nákladní nepilotovaný raketoplán od společnosti Sierra Space má rozšířit flotilu amerických nákladních lodí. Jeho vývoj prošel spletitými cestami, ale letos se měl dočkat startu. Zároveň se měl stát druhým nákladem pro novou raketu Vulcan. Příprava stroje se však trochu protahuje (což je v této fázi normální) a tím se oddaluje i jeho start. A to je problém zejména pro ULA, která druhý let Vulcanu potřebuje, aby získala certifikaci pro vynášení armádních zakázek – hlavní těžiště ekonomického provozu Vulcanu. Aktuálně se však start raketoplánu z plánovaného dubna posunul na NET září 2024 a mezi prvním a druhým startem Vulcanu vznikla velká mezera. ULA již jednala s Kosmickými silami, zda by nestačilo, aby Vulcan získal certifikaci už po prvním letu. Kosmické síly takovou možnost ale zavrhly. ULA si proto pohrává s myšlenkou, že by se start Dream Chaseru odložil až na třetí let a místo toho by při druhém letu letěl zatím neurčený náklad. Rozhodování je v procesu.

Na tomto místě naleznete přehled všech témat, kterým jsme se už věnovali v rámci pravidelně vycházejících článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. I další díl video série Vesmírné výzvy se věnoval záchranným systémům pilotovaných kosmických lodí. Tentokrát jsme se podívali na misi LJ-1B. Prvního dubna u nás nevychází žádné trapně vtipné falešné zprávy, ale přesto nevyšel úplně standardní článek. Podívali jsme se na to, že i vědci jsou jen lidé a i v historii kosmonautiky se nashromáždilo mnoho zábavných historek, které se staly vědcům. Konec měsíce března přinesl nový díl pravidelného měsíčního video souhrnu ve formě pořadu Vesmírné výzvy! Už několik let u nás vychází pravidelné čtvrtletní shrnutí příprav prvních dvou misí programu Artemis. Nyní už se seriál zaměřuje jen na přípravy první pilotované výpravy v rámci tohoto lunárního programu. Seriál NIAC – Sny o budoucnosti představuje odvážné či výrazně inovativní kosmonautické programy, které v raných fázích jejich vývoje podporuje NASA. Co takhle velké letadlo na solární pohon schopné létat v atmosféře Marsu? Po čase jsme se zase podívali na to, jak se daří vozítku Perseverance na Marsu a ohlíželi jsme se zejména za koncem vrtulníčku Ingenuity. Byl dokončen katalog vzorků odebraných americkou misi OSIRIS-REx na planetce Bennu. Nyní jsou vzorky k dispozici pro vědecké zkoumání. NASA oznámila trojici firem, které podpoří při vývoji nové generace lunárních vozítek pro astronauty, kteří je začnou využívat od mise Artemis V. Do projektu mezinárodní stanice u Měsíce s názvem Gateway přispěje ESA třemi významnými částmi, které nyní získaly nová jména. Komerční výroba speciálních optických vláken na palubě Mezinárodní kosmické stanice? Proč ne. Na Floridě v hale VAB proběhla instalace rekonstruovaných generátorů pro velký crawler transporter, který se bude i nadále podílet na vožení rakety SLS na rampu. V sobotu na vás čekalo obsáhlé shrnutí dalšího období činnosti dalekohledu Jamese Webba, který se i nadále podílí na velmi zajímavých i revolučních pozorování. Na závěr týdne pak vyšel další díl seriálu Vesmírná technika.

SpaceX v týdnu zahájila zásadní test před startem komerční mise Polaris Dawn, kterou financuje Jared Isaacman. Během této mise by mělo dojít k prvnímu komerčnímu výstupu do volného kosmického prostoru a také prvnímu takovému výstupu, který bude proveden z lodi Dragon 2. Na fotografii níže je tým SpaceX, posádka mise Polaris Dawn a Dragon, který se chystá do vakuové komory, kde se bude testovat jeho odtlakování. Při výstupu totiž bude vypuštěna atmosféra z lodi a posádka přímo z Dragonu vystoupí do kosmického prostoru. Během testů se tak bude zkoumat nejen reakce vnitřního vybavení na nízké teploty a vakuum, ale také odplyňování různých materiálů interiéru. Během této mise navíc Dragon zamíří na vyšší oběžnou dráhu než běžně, a to do míst, kde naposledy prolétly lodě Apollo. Kromě výstupu provede posádka dalších 35 vědeckých experimentů.

Příprava lodi Crew Dragon na misi Polaris Dawn

V sobotu ráno proběhl na Boca Chica statický zážeh všech 33 motorů nosiče Super Heavy B11, který bude sloužit jako první stupeň pro připravovaný čtvrtý zkušební let celé sestavy Super Heavy Starship (IFT-4).

Bude článek o Elonově sobotní prezentaci?
    Zaujala mě tam ta špička StarShip použitá jako obytný modul? K čemu slouží? Jak to vypadá uvnitř?