sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vize první mezinárodní posádky na Měsíci ožívá

Před několika roky dala NASA najevo, že hledá mezinárodní partnerství pro vývoj dlouhodobých lunárních povrchových aktiv, využitelných astronauty při průzkumu Měsíce v rámci programu Artemis. Spřízněné kosmické agentury proto začaly rozpracovávat své vlastní návrhy v očekávání, že investice do jejich projektů by mohly umožnit přiřadit jejich astronauta do některé z posádek lunárních landerů. Nyní Spojené státy učinily vstřícný krok. Viceprezidentka USA Kamala Harris oznámila 20. prosince na zasedání Národní vesmírné rady (kterého se zúčastnili zástupci všech 33 signatářských zemí Dohod Artemis), že USA mají v úmyslu do konce desetiletí přistát na povrchu Měsíce s mezinárodní posádkou za účasti zahraničního astronauta. Neupřesnila, jakou zemi by astronaut reprezentoval. Oznámení by tak mohlo podnítit soutěž mezi mezinárodními partnery programu Artemis o to, kdo nejvíce přispěje do povrchových aktiv a na oplátku získá první mezinárodní místo v lunárním landeru.

V současnosti NASA spolupracuje na projektech japonského hermetizovaného roveru, italského obytného modulu, nákladních lunárních landerů ESA a kanadského nehermetizovaného užitkového roveru.

Lunar Cruiser – potenciální příspěvek japonské aerokosmické agentury JAXA

Návrh japonského hermetizovaného roveru Lunar Cruiser
Návrh japonského hermetizovaného roveru Lunar Cruiser
Zdroj: https://toyotatimes.jp

Když vznikl projekt Artemis a představitelé NASA a JAXA si vyměnili nápady o aspektech, které by Japonci zvládli, dialog se přirozeně posunul směrem k hermetizovanému lunárnímu roveru. V roce 2019 bylo proto oznámeno, že JAXA zahájí s automobilkou Toyota společné konzultace o možnostech vývoje takového roveru. V roce 2022 byly konzultace dokončeny a Toyota byla agenturou pověřena zahájením koncepční studie.

Projekt předpokládá rover o délce 6 metrů, šířce 5,2 metru a výšce 3,8 metru, který by umožnil dvěma astronautům průzkum Měsíce po dobu třiceti dnů a mohl by provádět jízdu a různé činnosti i v autonomním režimu. Lunar Cruiser je pouze přezdívkou, oficiálně se projekt nazývá „Hermetizovaný rover s posádkou“.

V současnosti je projekt ve fázi předběžného vývoje a v příštím roce by se mohl posunout k fyzickému zahájení prací. Nejprve by přišel na řadu vývoj regenerativních palivových článků fungujících na principu elektrolýzy. Výroba vodíku a kyslíku by probíhala díky elektřině generované solárními panely. Palivové články by dodávaly elektřinu v noci. Toyota hodlá v příštím roce zahájit i stavbu testovacího vozidla v měřítku 1:1.

MPH – potenciální příspěvek italské kosmické agentury ASI

Podobně iniciativní zájem o vlastní příspěvek do programu Artemis vyjádřila Itálie. V roce 2020 byla mezi NASA a italskou kosmickou agenturou ASI uzavřena bilaterální dohoda o společných aktivitách v programu Artemis se zaměřením na potenciální italský příspěvek k zajištění obytných schopností pro posádky na povrchu Měsíce. V návaznosti na dohodu podepsala ASI smlouvu se společností TAS-I (Thales Alenia Space Italia) o zahájení studií italského povrchového obytného modulu MPH (Multi-Purpose Habitat).

Návrh italského obytného modulu MPH
Návrh italského obytného modulu MPH
Zdroj: https://www.asi.it/

V říjnu 2023 NASA dokončila přezkum Element Initiation Review, kterým uznala klíčové funkce modulu MPH a jeho význam v rámci architektury programu Artemis. Šlo o formální krok, kterým NASA schvaluje pokračování projektů považovaných za cenné pro Artemis a připravených vstoupit do fáze Mission Concept Review.

V listopadu oznámila agentura ASI zahájení fáze A kontraktu s TAS-I. Tato fáze zahrnuje studie a společné inženýrské aktivity na vývoji modulu MPH. V rámci fáze A má být v prvním čtvrtletí příštího roku přezkum Mission Concept Review proveden a dokončen.

Součástí následného kontraktu má být plánování předběžných konstrukčních činností a implementace předběžného technologického vývoje. V této fázi bude úkolem TAS-I koordinace průmyslového konsorcia společností z národního dodavatelského řetězce, což je považováno za předpoklad pro postup projektu do implementační fáze.

MPH by měl být schopen pracovat u jižního pólu Měsíce, umožnit provádění vědeckých experimentů a spolupracovat s dalšími externími prvky, například s landery a rovery.

Argonaut – potenciální příspěvek evropské kosmické agentury ESA

Návrh evropského lunárního landeru Argonaut
Návrh evropského lunárního landeru Argonaut
Zdroj: https://blogs.esa.int

V roce 2022 byl Radou ESA schválen projekt Argonaut, jehož cílem je umožnit samostatnou evropskou dopravu nákladu na Měsíc. Nákladní lunární lander je navržen jako univerzální systém, který by mohl být zahrnut do programu Artemis, například pro dopravu nákladu pro astronauty (jídlo, voda, vzduch, vybavení), roveru, lunárního dalekohledu, elektrárny nebo výrobního zařízení využívajícího lunární zdroje.

Plánovaný průměr landeru je 4,5 metru, výška až 6 metrů. Nosnou raketou má být Ariane 6. Lander by měl být schopen dopravit na Měsíc až 2,1 tuny nákladu s přesností přistání 50 až 100 metrů.

Utility Rover – potenciální příspěvek kanadské kosmické agentury CSA

Návrh kanadského užitkového vozidla. Lze se setkat i s označením Lunar Utility Vehicle. Na ilustraci je v pozadí evropský lander Argonaut.
Návrh kanadského užitkového vozidla. Lze se setkat i s označením Lunar Utility Vehicle. Na ilustraci je v pozadí evropský lander Argonaut.
Zdroj: https://www.asc-csa.gc.ca

Kanadský užitkový rover je v současnosti pouze konceptem, který Kanada oznámila v březnu 2023. Oznámení bylo tehdy pro NASA překvapením, protože je veřejně známé, že NASA oslovila se záměrem vývoje nehermetizovaného roveru americké průmyslové společnosti. Základní myšlenkou je, že astronautům z programu Artemis by byl na Měsíci k dispozici i kanadský rover.

Stejně jako ostatní mezinárodní partneři, i Kanadská kosmická agentura věří, že na oplátku za její investici do roveru by od NASA mohla získat v pilotovaném lunárním landeru místo pro prvního Kanaďana, který bude pobývat na Měsíci. NASA zatím ještě rover nepřijala jako příspěvek od CSA, ale zdá se, že je této myšlence otevřená. V návrhu rozpočtu Kanadské kosmické agentury je na vývoj roveru pro příštích 13 let vyčleněno celkem 1,2 miliardy USD počínaje rokem 2024.

Zdroje informací:
https://www.whitehouse.gov/
https://toyotatimes.jp/en/toyota_news/1039.html
https://www.asi.it/
https://www.thalesaleniaspace.com/
https://www.esa.int/
https://www.asc-csa.gc.ca/

Zdroje obrázků:
https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2023/12/Artemis-Accords-33.png
https://toyotatimes.jp/en/toyota_news/upload_images/toyotanews_1039_5.jpg
https://www.asi.it/wp-content/uploads/2023/11/MPH_4Bay_GlamourShot_4k_WithGateway_CUI.jpg
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/05/studyPrototype_illustration.jpg
https://www.asc-csa.gc.ca/images/recherche/tiles/fec8cdc1-6e1d-4c11-80ad-23e2f58453de.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.