sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    Falcon 9

    Raketa Falcon 9 vynesla 7. února družice Starlink. Stalo se tak poté, co společnost SpaceX dokončila vyšetřování poruchy motoru druhého stupně během předchozího startu rakety o pět dní dříve.

    Quindar

    Společnost Quindar, startup poskytující software pro správu misí provozovatelům družic, byla vybrána společností Starfish Space, která se zabývá servisem družic, k podpoře prvních tří misí družic Otter.

    FAA

    Federální úřad pro letectví schválil plány na starty raket Starship ze startovacího komplexu 39A Kennedyho vesmírného střediska, jelikož SpaceX přesouvá starty raket Falcon 9 mimo tuto rampu.

    Tomorrow.io

    Tomorrow.io získala 175 milionů dolarů na financování DeepSky , družicové konstelace určené ke shromažďování obrovského množství atmosférických dat pro modely umělé inteligence.

    FireSat

    Vývojáři družic pro detekci lesních požárů se posouvají nad rámec pouhého poskytování nezpracovaných dat a přidávají nástroje, které hasičům a výzkumníkům ukazují, kdy družic skutečně přeletí nad oblastmi, které sledují.

    FCC

    Senátní výbor odložil projednání návrhu zákona, který má urychlit přezkum žádostí o licence na družicové vysílání Federální komunikační komisí, a to z důvodu obav, že by návrh mohl být příliš shovívavý.

    DebriSolver

    Saúdská kosmická agentura v úterý oznámila jména vítězných týmů globální soutěže DebriSolver, jedné z hlavních iniciativ doprovázejících Konferenci o vesmírném odpadu 2026.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ A ČESKY: Druhý integrovaný letový test Super Heavy Starship

    Start Super Heavy Starship, na něž jsme netrpělivě čekali celý podzim, jelikož se začaly na začátku září objevovat informace, že by ke startu mohlo dojít již na konci září, je konečně tu. Kvůli opravám rampy, dodatečnému testování a úředním záležitostem se ale start postupně odsouval, až SpaceX konečně 3. listopadu aktualizovala své webové stránky, kde oznámila, že druhý start by mohl proběhnout v polovině listopadu. Oficiální potvrzení, že se SpaceX o start v sobotu pokusí nakonec přišlo včera. Pojďme si tak zrekapitulovat, co nás (doufejme) zítra čeká.

    Pár hodin stará fotka připravené sestavy na druhý integrovaný let.
    Pár hodin stará fotka připravené sestavy na druhý integrovaný let.
    Zdroj: SpaceX

    Po prvním letovém testu bylo třeba udělat opravdu hodně práce, včetně rozsáhlých oprav startovní rampy. Ta je nově doplněna o systém záplavy rampy vodou, který by měl zajistit dostatečnou ochranu před žárem, hlukem a tlakem, způsobeného zážehem 33 motorů Raptor. Mimo to je i na samotných prototypech spoustu vylepšení, které by měly pomoci k tomu, aby testovací let nedopadl jako posledně. Mezi ně patří například přidání více teplotních senzorů, vylepšení protipožárního hasícího systému, vylepšení letového softwaru, použití elektrických aktuátorů pro vektorizaci tahu, nebo přidání více jak 90 kamer kvůli snazšímu odhalení případných úniků. Vůbec poprvé by se měl také využít při separaci stupňů Hot-staging, což je proces, při němž se motory na Starship zažehnou ještě v momentě, kdy je připojená k Super Heavy. Aby ale bylo možné Hot-staging vůbec provést, musela být na Super Heavy přidána příhradová konstrukce, skrz kterou mohou unikat spaliny od Raptorů na Starship. To způsobilo, že Super Heavy Starship je o kousek vyšší a místo 119 metrů na výšku má nově přibližně 120,8 metru.

    Super Heavy Starship na startovní rampě.
    Super Heavy Starship na startovní rampě.
    Zdroj: SpaceX

    Sledovat start bude možné hned na několika přímých přenosech, přičemž nejlepší záběry ze samotného startu bude mít samozřejmě SpaceX, ale pokud máte zájem o sledování předstartovních příprav, mohu doporučit přenosy od Lab Padre, NASASpacefligh nebo Everyday Astronauta. Kvůli významu celé události zde najdete mimo klasický česky komentovaný přenos také  přenos psaný, který bude začínat již v 07:00, tedy v momentě, kdy by mělo dojít k uzavírce silnice a pláže.

    Na závěr si pojďme projít časovou osu zítřejšího dne.

    Odpočítávání:

    • T- 07:00:00 – Bude uzavřena silnice vedoucí k rampě a pláži
    • T- 02:00:00 – V řídícím středisku probíhá hlasování o začátku tankování
    • T- 01:37:00 – Začíná tankování kapalného kyslíku a metanu do Super Heavy
    • T- 01:17:00 – Začíná tankování kapalného metanu do Starship
    • T- 01:13:00 – Začíná tankování kapalného kyslíku do Starship
    • T- 00:19:40 – Na Super Heavy i Starship začíná chlazení motorů Raptor
    • T- 00:00:10 – Aktivace záplavového systému rampy
    • T- 00:00:03 – Začíná zážehová sekvence Raptorů
    • T- 00:00:00 – Vzrušení garantováno

    Let:

    • T+ 00:00:02 – Start
    • T+ 00:00:52 – Max-Q
    • T+ 00:02:39 – Super Heavy MECO (most engine cut off)
    • T+ 00:02:41 – Hot-staging (Zážeh motorů na Starship a separace)
    • T+ 00:02:53 – Začíná boostback zážeh na Super Heavy
    • T+ 00:03:47 – Končí boostback zážeh Super Heavy
    • T+ 00:06:18 – Super Heavy přechází na podzvukovou rychlost
    • T+ 00:06:30 – Začíná přistávací zážeh Super Heavy
    • T+ 00:06:48 – Přistávací zážeh Super Heavy končí
    • T+ 00:08:33 – Starship vypíná své motory
    • T+ 01:17:21 – Vstup Starship do atmosféry
    • T+ 01:28:43 – Starship přechází na podzvukovou rychlost
    • T+ 01:30:00 – Vzrušující přistání!

    Pokud dobře znáte zkratky a víte, jaké je jejich kompletní anglické znění, určitě jste si u času T+ 00:02:41 všimli, že SpaceX změnila význam zkratky MECO, kterou od Falconů a koneckonců i většiny jiných nosičů známe pod významem Main Engine Cut Off. U Super Heavy Starship má ale význam Most Engine Cut Off, jelikož při Hot-stagingu zůstanou tři Raptory zažehnuté.

    Závěrečný přehled:

    • Startovní okno: 18. listopadu od 14:00 až 14:20 SEČ
    • Místo startu: Rampa OLP-1, Starbase, Texas
    • Raketa: Super Heavy Starship
    • Primární náklad: žádný
    • Hmotnost nákladu: neznámá
    • Oběžná dráha: Transatmosférická s perigeem v hustších vrstvách atmosféry (Starship nedokončí ani jeden oblet Země)
    • První stupeň: Superheavy se pokusí o simulované přistání nad hladinou oceánu

    Jelikož se u tohoto startu předpokládají odklady, spustíme náš přenos klasicky 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

    U takto důležitého startu Vám navíc zajistíme klasický psaný online přenos, u kterého není potřeba manuálně obnovovat stránku. V rámci tohoto přenosu, který bude začínat již v 07:00 našeho času, pokryjeme závěrečné hodiny před startem a start samotný.


    Zdroje informací:
    https://twitter.com/
    https://twitter.com/
    https://www.spacex.com/

    Zdroje obrázků:
    https://pbs.twimg.com/media/F8mIsiSbEAABDMm?format=jpg&name=4096×4096
    https://pbs.twimg.com/media/F_EPRM7WkAEaJDW?format=jpg&name=4096×4096
    https://pbs.twimg.com/media/F87N-JVa4AAtHi8?format=jpg&name=4096×4096

     

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    65 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Radim
    Radim
    2 let před

    Netuší někdo, proč je tak krátké startovní okno?
    Pro případný dnešní (pátek) start se uváděly tuším 2 hodiny…
    Děkuji, R.

    Invc
    Invc
    2 let před
    Odpověď  Radim

    Nejspíše provoz na oběžné dráze.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Radim

    Každý start s sebou nese určitá omezení a restrikce v pozemním segmentu – třeba uzavírky leteckých a námořních oblastí, nebo i silnic v okolí kosmodromu. Tyto uzavírky je optimální co nejvíce zkrátit, aby se minimalizoval jejich vliv na ostatní činnosti.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Jen upřesnění – smíchal jsme dohromady pozemní segment, tedy rampu a s ní související systémy s uzavírkami. Jde o dvě odlišné věci. Uzavírky nespadají pod pozemní segment.

    zdenek
    zdenek
    2 let před

    co říct ? Těším se a doufám že to vyjde !!

    Rosta
    Rosta
    2 let před

    Já se tak strašně těším! To bude BOMBA! Doufám, že jen v tom dobrém slova smyslu Držím palce!

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    2 let před

    Perfektní přehled, všechno pěkně pohromadě. Tak to máme my lenoši nejraději. 😉
    Tak teď už jen popcorn, colu a ostrý obraz!

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před

    Elon už v oblasti politiky (viz také poslední protižidovské vyjádření na X) z mého pohledu překračuje veškeré meze. Bohužel jeho společnost je v současnosti pro západní kosmonautiku kriticky důležitá a nenahraditelná. Samozřejmě sleduji a přeji úspěch, ale on osobně mě raději už vůbec nezajímá. Koneckonců za úspěchy SpaceX stojí spousta jiných chytrých lidí.

    fero
    fero
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    ty hnev, naco sem pleties zidov? nikoho to tu nezaujima… lebo vyzera to, ze si nic v zivote nedosiahol a len sa nevies vyrovnat s Elonovym uspechom… tak navstiv psychologa a neplet sem ani zidov ani moslimov, ciganov atd… toto je stranka co sa venuje kozmonautike, ci?

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před
    Odpověď  fero

    Klidni emoce fero. Zbytečně se rozčiluješ.

    Thales
    Thales
    2 let před
    Odpověď  fero

    Spytihnev – tak k tomu nedavej duvody.

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před
    Odpověď  fero

    Thales – moje reakce na něj byla ještě smířlivá, vzhledem k tomu, že neváhal vypotit hned dvě osobní urážky. A překvapivě mu to prošlo, což je ve zdejší „diskusní kultuře“ značně neobvyklé 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Věřte, že kdybych neměl dneska tolik práce, reagoval bych jinak. Teď je konečně klid, tak mohu splnit všechny resty.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  fero

    Buďte, prosím, tak hodný a zkuste příště diskutovat trochu méně konfrontačně. Pokud někdy nastane spor, měli bychom se snažit jej urovnat a ne přilévat olej do ohně. I nesouhlas se dá projevit vhodnější formou.

    Thales
    Thales
    2 let před
    Odpověď  fero

    Spytihnev – S tvým názorem na Elona dejme tomu souhlasím. Nicméně tím, že jsi ho tu napsal jsi mohl předpokládat, že se najde někdo, kdo to bude brát jako vrtání se ve vosím hnízdě. Není tedy reakce Fera nijak překvapivá. A protože ten názor je zde mimo téma, tak se domnívám, že by se po předchozí úvaze dal vynechat a celé tohle vlákno ze nemuselo být.

    JanHonnza
    JanHonnza
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Naprosty souhlas

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Zkusil bych se držet více tématu, děkuji. 😉 Elonovy politické řeči se SH/SS netýkají. 🙂

    Hawk
    Hawk
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Vyjimecni lide byvaji kontroverzni, nicmene tenhle soucasny hon na carodejnice kvuli jednomu kvaknuti je naprosto neadekvaktni. Kdyby se Musk choval jako Henry Ford tak nereknu:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford#Nacismus_a_antisemitismus

    ,ale tohle co se deje kvuli jednomu tweetu spise ukazuje na problem hyperkorektni spolecnosti nez Elona Muska.

    Risa123
    Risa123
    2 let před
    Odpověď  Hawk

    Až na to, že on s podobnými věcmi dlouhou historii. To není jedno kváknutí. Navíc jeho tvrzení jsou dost silná. Ne že bych snad očekával, že svůj názor změníte.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Risa123

    Pojďme řešit spíše téma článku a ne věci, které s tím nesouvisí. Děkuji předem.

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Při hodnocení sociálního chování Muska by měl každý mít na paměti jeho Aspergerův syndrom. Tím ho neobhajuji, obecně mu, za tyto jeho osobní postoje, nedávám + ani -.
    Jen připomínám, že uplatňovat na něj měřítka zdravého člověka je k ničemu. Taková kritika bez kontextu je k ničemu a o ničem.

    Risa123
    Risa123
    2 let před
    Odpověď  Radim Pretsch

    Jako člověk se stejnou diagnózu bych se proti vašemu tvrzení rád ohradil. Jeho chování žádná diagnóza neomlouvá. Vlastně bych rád vyjádřil své naprosté znechucení vaším tvrzení a upřímě vás žádám aby jste se nad ním zamyslel.

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    2 let před
    Odpověď  Radim Pretsch

    Jediné co ve svém komentáři „tvrdím“ (a uvozovky jsou tu na místě, já spíše konstatuji fakt) je, že Musk trpí Aspergerem. Pokud se proti tomu ohrazujete, měl byste si o Muskovi přečíst alespoň základní informace.

    Taky píšu, že v mých očích není tato diagnóza obhajobou, natož omluvou, jak mi podsouváte vy.

    Vaše reakce mě tak nevede k zamyšlení, ale je mi potvrzením, že lidé s touto diagnózou bývají často (ne vždy a ne všichni) v sociálních kontaktech neobratní. A to bychom měli respektovat při vynášení odsudků, zejména těch kritických.

    Risa123
    Risa123
    2 let před
    Odpověď  Radim Pretsch

    Pokud jeho diagnozu zjmiňuje v diskusi, který kritizuje jeho postoje tak to pak skutečně vypadá, že ho obhajujete i když tomu není. Což ukazuje, že i vy můžete (samozřejmně ne vždy) neobratný v sociálních kontaktech, protože naprosto ignorujete kontext.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Risa123

    Pánové, vraťme diskusi ke kosmonautice!

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    2 let před
    Odpověď  Radim Pretsch

    Risa123 – je tady, a v tomto případě zásadní, rozdíl mezi tím co podle vás nějak „vypadá“ a co jsem skutečně napsal.
    Takhle to dopadá, když odpovídáte, vlastně sám sobě, na to co si (vy)myslíte místo toho, abyste reagoval na to, co jsem skutečně napsal. V téhle schizofrenní diskuzi mě pak samozřejmě můžete obvinit z čehokoliv. O mou neobratnost se tady opravdu nejedná. Já jsem se vyjádřil jednoznačně a srozumitelně. Což jste sám uznal.

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    P.S. Přimlouvám se za to, aby dnešek tady byl o SH a ne twitru.

    Cateye
    Cateye
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    To musí být pro vás strašné peklo, vidět všechno s politickými brýlemi na nose, ergo když vám zprostředkovávají jen černobílé viděni světa.
    Nu což, je to váš boj… 😀

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Cateye

    Pánové, vraťme diskusi ke kosmonautice!

    ov42
    ov42
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Mě je třeba mnoho jeho postojů, třeba ohledně svobody slova, v dnešní době dost sympatická.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  ov42

    Pánové, vraťme diskusi ke kosmonautice!

    hotovson
    hotovson
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Stejně jako člen redakce i já přidám názor:

    „EVERYBODY with a clear, honest mind and the will to make the (little) effort to READ the sources, can understand @elonmusk’s position against the deviant “jewish” organisation which don’t represent THE Jewish, nor Israel, but a specific political agenda.

    So cut the crap -he is just telling the truth- and for being straight and honest as he uses to be, he is targeted from every corner.

    But this is not about the Jews, nor about Israel: this an attack to FREEDOM.“

    Vzhledem k výše uvedenému bych doporučil Spytihněvovi, aby svůj odsudek Elona Muska smazal nebo podpořil validními argumenty založenými na faktech.

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před
    Odpověď  hotovson

    Děkuji za doporučení. Nicméně nemohu (a ani nechci) vyhovět z objektivně technických důvodů 🙂 Zde nejsme na Facebooku ani na Twitteru (dnes už bohužel na X). A pokud jde o podpoření validními argumenty, zůstanu u svých invalidních a nic měnit nehodlám.

    nortonsk
    nortonsk
    2 let před

    Pokud vás láká myšlenka sledovat start Starship v přátelské atmosféře, budeme rádi, když se k nám připojíte. Začínáme přesně ve 13:45. Všechny potřebné informace naleznete na našem webu: https://elonclub.cz/starship. Těšíme se na vaši účast!

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před

    Už letecké záběry na kosmodrom s okolím naprosto úchvatné. Skvělá destinace. Až do odpojení vše ok a i ta exploze SH byla spektakulární podívaná. Myslím, že celkově jde o solidní posun. Příště už to vyjde komplet.

    Kamil
    Kamil
    2 let před

    Spousta dílčích úspěchů je zřejmá. Rampa stojí, raketa vystartovala svižně, všech 33 motorů pracovalo až do separace, ta proběhla na výbornou a SS skoro dosáhla orbitální rychlosti. Booster se otočil a zapálil motory pro boost back zážeh. Do té doby úspěch.
    Samozřejmě, pak se něco pokazilo. SX se poučí a příště to bude ještě lepší.

    caesar51
    caesar51
    2 let před

    Neohrozí úlomky, které byly způsobené autodestrukcí Starship, ISS a satelity Starlink, nebo jiná kosmická tělesa?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  caesar51

    Jelikož se SS nenacházela na oběžné dráze, tak to opravdu nehrozí. 😉

    PetrDub
    PetrDub
    2 let před
    Odpověď  caesar51

    Myslím, že tato obava si zaslouží bližší vysvětlení a možná by stála i za článek tady. Je zřejmé, že se tu více než 100 tun oceli rozstřelilo ve výšce cca 150 km všemi směry, což na první pohled důvod k obavám zakládá. Naštěstí to riziko skutečně není velké, důvody jsou vlastně přesně ty stejné, pro které je kosmonautika tak náročné odvětví. Starship chybělo v té době cca 4000 km/hod k dosažení první kosmické rychlosti. To je něco přes 1100 m/s. To je rychlost, která je v zásadě srovnatelná s rychlostí střel vypálených z protiletadlových kanónů. U těch je úsťová rychlost jedním z hlavních parametrů a je zřejmé, že je na hranici našich možností takovou rychlost vyvinout explozí. Je tedy extrémně nepravděpodobné, že by nějaká část pláště Starship (např. destička na špičce :-)) dosáhla potřebné orbitální rychlosti, aby ve vesmíru zůstala.
    Pokud by se tak přesto stalo (jakkoliv je to nepravděpodobné), tak výška 150 km poskytuje druhý „ochranný“ mechanizmus. Taktu urychlený kousek poletí čistě po balistické dráze (nemá žádný zdroj energie, který by mohl dále měnit trajektorii). To znamená, že zanedbáme-li vlit atmosféry, bude dráha eliptická, střed Země bude v ohnisku této elipsy a po jednom oběhu Země proletí zase bodem ve výšce 150 km nad mořem (Země se mezi tím pootočí, tj. nebude to fakticky to stejné místo nad povrchem Země). To ale znamená, že nejnižší bod dráhy bude ležet méně než 150 km nad mořem. Čistě statisticky je zde obrovská pravděpodobnost, že bude ležet dokonce pod povrchem Země a tedy částice zanikne (popř. dopadne) hned na prvním obletu Země.
    Z výše uvedeného je snad patrné, že ohrožení družic zejména na LEO je extrémně nepravděpodobné. Ostatně se lze domnívat, že podrobná analýza těchto rizik je součástí návrhu autodestrukčního systému. Pokud by se Starship odklonila od plánované trajektorie až při rychlostech bližších první kosmické rychlosti popř. ve větší výšce, tak by autodestrukční systém pravděpodobně nechal loď pokračovat a k destrukci by došlo až při návratu do atmosféry (pokud by k němu mělo dojít mimo vyhrazenou oblast). Zkrátka bude vytyčená oblast (výšková, časová, rychlostní, prostorová), kde je autodestrukce bezpečná a kde už nikoliv.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  PetrDub

    Moc pěkný rozbor, děkuji!

    Rosta
    Rosta
    2 let před
    Odpověď  PetrDub

    Parádní shrnutí. Také jsem nad tím přemýšlel, jestli se nějaké kusy po explozi, nedostanou nebezpečně vysoko.

    Ivono
    Ivono
    2 let před

    Problém se evidentně odvíjel od jednoho motoru, který po oddělení nesprávné pracoval. Jinak to byl vzrušující přenos. Dušane díky.

    ov42
    ov42
    2 let před

    Naše vaše z Kavčíchhor hor hor místo toho vysílala opakování veřejnoprávního pašíka Moravce Vašíka.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  ov42

    Myslím, že není vhodné takto posměšně kohokoliv titulovat. Zkuste příště vhodnější formu.

    Rosta
    Rosta
    2 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Já si přenos pustil minutu před startem, na telefonu s komentářem Dušana. Ale chtěl jsem, aby to viděl i můj starý tatík, když jsem mu o tom před tím tak básnil. Je velká škoda, že to ČT 24 nezařadila do vysílání, tak jako první pokus. Po horečném přepínání kanálů na satelitu, jsem to našel na BBC. Takže i tatík to viděl živě na velké (i když „nechytré“) televizi s českým komentářem z telefonu. Zvuk z telefonu byl asi o 4 sekundy napřed, před satelitním vysíláním, ale tím pádem se bylo alespoň na co v TV připravit, než kdyby to bylo obráceně:-)

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Rosta

    Když je něco poprvé, je o to vždy větší zájem než při „opakování“. Věřím, že pokud by ČT měla v programu volný prostor, jistě by to zařadila. Do chodu televize ale nikdo z nás nevidí. Ale jsem rád, že se Vám to nakonec podařilo.

    Spytihněv
    Spytihněv
    2 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Moje maminka (77) ráda sleduje kosmonautiku, kterou jí občas krmím. Počítač nemá, ani nechce, takže to dělám jinak. Třeba v tomto konkrétním případě SHS jsem si stáhnul česky komentovaný přenos z Youtube, vrazím ho na flešku a pustím jí to u ní doma na televizi 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Taky pěkný nápad. 🙂

    Pavelll
    Pavelll
    2 let před

    Tak co nevite nekdo novinky o osudu Starship? Nebo tip na nejaky web, kde maji aktualni informace?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Pavelll

    spacex.com 😉
    Zatím je příliš brzy. Vše se musí důkladně vyhodnotit.

    Pavelll
    Pavelll
    2 let před
    Odpověď  Pavelll

    Tak podle nasaspaceflight.com byl let Starship ukoncen zasahem autodestrukcniho systemu:

    „Starship25 got very close to orbital velocity before it too was destroyed by the Flight Termination System (FTS)“

    https://www.nasaspaceflight.com/2023/11/ift-2-launch/

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Pavelll

    Ano, teď zbývá zjistit, proč se FTS aktivoval.

    David Reno
    David Reno
    2 let před

    RGV startovací rampy pár minut po ukončení testu
    https://www.youtube.com/watch?v=kUtttpHmt3U

    petrH
    petrH
    2 let před

    Koukal jsem na to několikrát a problém byl podle mne v oddělení raket. Ta nová sekvence byla chybná a poškodila obě rakety. Škoda že se to nedostalo dál. Řekl bych, že to bude prkotina která se odstraní relativně lehce. Ovšem bude potřeba další let na testování přistání a návratu kde čekám složitější problémy.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  petrH

    SH mohla být při hotstagingu poškozena, nejčastěji se mluví o příliš rychlé otočce), ale SS po hotstagingu několik minut úspěšně pracovala. Nemyslím si, že by tedy byla při oddělení poškozena.

    Ivan
    Ivan
    2 let před
    Odpověď  petrH

    Zajímává teorie od Scotta Manleyho https://www.youtube.com/watch?v=hF2C7xE9Mj4 a přikláněl bych se spíše k tomuto. Samozřejmě vše jsou jen dohady a uvidíme, jak dopadne vyšetřování…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    2 let před
    Odpověď  Ivan

    Díky za odkaz, také jsem zvědav na výsledky.

    Josef Somik
    Josef Somik
    2 let před

    Já osobně jsem byl velice překvapen, že všechny motory na prvním stupni běžely správně, a že splnily svůj primární úkol na výbornou.
    Čekal jsem, že bude větší problém sladit tak velké množství motorů, ale v SpaceX to zvládly hned na druhý pokus. Takže mají mé velké uznání.
    Když ale poslední sekundy ukazovaly téměř stejnou výšku a rychlost se zastavila na 24123km/h, bylo mi okamžitě jasné, že s takouvou Starship spadne možná ještě v Atlantiku.
    Škoda, ale věřím, že další pokus už naši planetu obkrouží.

    Jinak velké díky za česky komentovaný přenos těchto dějinných událostí.

    Martin_V
    Martin_V
    2 let před

    Všiml jsem si, že Super Heavy odstartovala a celou dobu letěla s roštovými kormidly v „brzdící konfiguraci“. To je normální? Falcon 9 je má přitažená k tělu a odklápí je až po separaci.

    Martin_V
    Martin_V
    2 let před
    Odpověď  Matěj Soukup

    Zajímavé! A v čem je tedy rozdíl oproti F9, když tam se vyklápění vyplatí a u Super Heavy ne? To se ani nevyplatí je otočit o 90°, aby byla při startu podélně ke směru letu místo napříč? Nebo rozsah otáčení kormidel není tak velký?

    PetrDub
    PetrDub
    2 let před
    Odpověď  Matěj Soukup

    Osobně si myslím, že sklápění u F9 má co do činění s přepravou – díky sklopení kormidla netrčí z Falconu a vejde se to tak na tahač a jako nadměrku to přepraví po silnici. Patrně by to ale šlo řešit jejich demontáží během přepravy.

    Ričrd
    Ričrd
    2 let před
    Odpověď  Matěj Soukup

    „Jelikož jsou kormidla vždy kolmo k dráze letu, nemají téměř žádný odpor.“

    Kdepak. Jsou kolmo k podélné ose F9. Jelikož má raketa, prakticky vždy nějaký úhel náběhu (AOA), tak ty roštová nejsou nikdy kolmo k dráze letu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.