sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    SLS pro Artemis 2 má všechny motory RS-25

    Týmy na Michoud Assembly Facility u New Orleans provedly strukturální usazení všech čtyř raketových motorů do centrálního stupně rakety SLS určen pro misi Artemis 2. Tento letový test bude první pilotovanou výpravou realizovanou v rámci programu Artemis. První z motorů technici nainstalovali 11. září, druhý následoval hned 15. září, třetí motor 19. září a poslední dokonce rovnou 20. září. Zástupci NASA, Aerojet Rocketdyne, L3 Harris Technologies i Boeingu se nyní zaměří na komplexní úkoly, které souvisí s kompletních připojením motorů ke stupni a integraci pohonných a elektrických systémů v rámci celé struktury.

    Centrální stupeň rakety SLS měří na výšku skoro 65 metrů a tvoří tak páteř celé lunární rakety. Její dvě nádrže jsou určeny pro superchladné pohonné látky – kapalný kyslík a kapalný vodík, které spalují raketové motory RS-25. Kromě toho centrální stupeň obsahuje také letové počítače a elektronické systémy. Při startu mise Artemis 2 poskytnou čtyři motory RS-25 celkový tah více než 900 tun, přičemž budou pracovat nepřetržitě během prvních osmi minut letu. Centrální stupeň tak bude klíčový k tomu, aby se náklad dostal na správnou dráhu a nakonec mohl i vyrazit k Měsíci.

    Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
    Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
    Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

    Přeloženo z:
    https://blogs.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://blogs.nasa.gov/…/MAF_20230921_CS2_4EnginesInstalled_02-scaled.jpg
    https://images-assets.nasa.gov/…CS2%20Engine%202063%20install-293~large.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    26 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    vilous
    vilous
    1 rok před

    Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

    John Peri
    John Peri
    1 rok před
    Odpověď  vilous

    comment image

    vilous
    vilous
    1 rok před
    Odpověď  John Peri

    Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

    vilous
    vilous
    1 rok před

    sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

    Martin_V
    Martin_V
    1 rok před

    Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

    upgrade
    Administrátor
    1 rok před
    Odpověď  Martin_V

    Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

    upgrade
    Administrátor
    1 rok před
    Odpověď  upgrade

    Díky!

    upgrade
    Administrátor
    1 rok před
    Odpověď  upgrade

    Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
    Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

    Martin_V
    Martin_V
    1 rok před
    Odpověď  upgrade

    Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

    Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

    upgrade
    Administrátor
    1 rok před
    Odpověď  Martin_V

    Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

    Ivo
    Ivo
    1 rok před

    Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

    upgrade
    Administrátor
    1 rok před
    Odpověď  Ivo

    Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

    vilous
    vilous
    1 rok před

    Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

    John Peri
    John Peri
    1 rok před
    Odpověď  vilous

    comment image

    vilous
    vilous
    1 rok před
    Odpověď  John Peri

    Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

    vilous
    vilous
    1 rok před

    sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

    Martin_V
    Martin_V
    1 rok před

    Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    1 rok před
    Odpověď  Martin_V

    Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    1 rok před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Díky!

    Jiří Hošek
    1 rok před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
    Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

    Martin_V
    Martin_V
    1 rok před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

    Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    1 rok před
    Odpověď  Martin_V

    Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

    Ivo
    Ivo
    1 rok před

    Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

    Jiří Hošek
    1 rok před
    Odpověď  Ivo

    Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.