PREFIRE si posvítí na ohřívání polárních oblastí

Agentura NASA oznámila, že k vynesení mise PREFIRE (Polar Radiant Energy in the Far-InfraRed Experiment), která si klade za cíl poskytnout výzkumníkům přesné údaje o energii, která na Zemi vstupuje a která ji opouští, vybrala americkou společnost Rocket Lab. Mise PREFIRE má pomoci zaplnit mezeru v našich znalostech o tom, jaké množství zemského tepla se ztrácí do vesmíru – především z Arktidy a Antarktidy. Rozbory dat z mise PREFIRE pomohou zpřesnit klimatické modely, poskytnou lepší představu o tom, jak oteplování ovlivní ztráta mořského ledu, tání ledovců a vzestup hladin. Zpřesnění klimatických modelů ve výsledku pomůže přesněji předvídat tyto dopady na intenzitu bouří i jejich četnost, ale i na záplavy či erozi pobřežních oblastí.

Mise samotná bude tvořena dvěma 6U CubeSaty se základní službou v délce 10 měsíců, které společně připravuje NASA a University of Wisconsin-Madison. Misi pro Direktoriát vědeckých misí spravuje jihokalifornská Jet Propulsion Laboratory, která dodá i vědecké přístroje. Stavbu obou družic obstará firma Blue Canyon Technologies, zpracování nasbíraných dat zase zajistí University of Wisconsin-Madison. Vědecký tým této mise tvoří odborníci z JPL a University of Wisconsin, University of  Michagan a University of Colorado.