Změna místa přistání lunárního modulu Nova-C

Agentura NASA ve spolupráci s firmou Intuitive Machines rozhodla o přesunu místa přistání první mise v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services) k jižnímu pólu Měsíce. Má jít o důležitý první krok ve snaze snižovat rizika budoucích misí z programu Artemis. V květnu 2019 byla jedna z prvních zakázek na dodání nákladu na povrch Měsíce v rámci CLPS udělena firmě Intuitive Machines. Její první mise (Intuitive Machines-1 alias IM-1) ponese na landeru Nova-C celkem šest zařízení od NASA a přistane s nimi v lokalitě blízko kráteru Malapert A. Tato relativně rovinatá a bezpečná oblast se nachází na krátery poseté vrchovině na polovině Měsíce přivrácené k Zemi.

Výšková mapa okolí jižního pólu Měsíce vytvořená z dat laserového výškoměru na sondě LRO. Kráter Malapert A se nachází téměř u horní hrany obrázku.

Výšková mapa okolí jižního pólu Měsíce vytvořená z dat laserového výškoměru na sondě LRO. Kráter Malapert A se nachází téměř u horní hrany obrázku.

Zařízení od NASA se zaměří na demonstraci komunikačních a navigačních technologií, ale i na metody pro přesné přistávání a sběr vědeckých informací o interakci měsíčního povrchu se spalinami z raketového motoru. Studovat se bude také, jak interakce kosmického počasí a měsíčního povrchu ovlivňuje radioastronomii. V rámci programu CLPS chce NASA podpořit rozvoj lunární ekonomiky tím, že bude spolupracovat s americkými firmami na dopravě vědeckých, průzkumných a technologických nákladů na povrch i oběžnou dráhu Měsíce.

Rozhodnutí opustit původně zvažovanou přistávací lokalitu v Oceánu bouří (Oceanus Procellarum) bylo založeno na potřebě lépe poznat terén a komunikační možnosti v oblasti jižního pólu, což je podle vědců jedna z nejlepších lokalit pro udržitelnou lidskou přítomnost na Měsíci. Přistání nedaleko kráteru Malapert A pomůže plánovačům lépe porozumět tomu, jak optimálně posílat data na Zemi, která bude relativně nízko nad horizontem. K samotnému přistání by mělo dojít ve třetím čtvrtletí letošního roku. Agentura NASA je primárním zákazníkem, který si objednává doručovací služby na povrch Měsíce, ale firmy poskytující landery se mohou domluvit i s jinými firmami, takže na Měsíc mohou letět i náklady, které nejsou od NASA. Firma Intuitive Machines má potvrdit termín startu, termín přistání i délku vědecké činnosti na povrchu. Kromě toho musí také aktualizovat tepelné podmínky, kterým bude technika vystavena jak při přeletu, tak i u jižního pólu Měsíce.