Silná sluneční erupce pohledem sondy SDO

Umělecká představa sondy SDO.

Na slunečním povrchu se objevila silná erupce, která vyvrcholila 17. února ve 21:16 SEČ. Tato událost nemohla uniknout bystrému zraku americké sondy SDO (Solar Dynamics Observatory), která nepřetržitě sleduje povrch naší životodárné hvězdy. Astronomové dělí sluneční erupce podle intenzity a jednotlivé úrovně se označují písmeny. Aktuální erupce měla klasifikovanou intenzitu X-2,2. Patřila tedy do kategorie X, kam se řadí nejsilnější erupce. Číslo za písmenem poskytuje přesnější údaje o její intenzitě.

Na snímku ze sondy SDO, který zveřejnila NASA je erupce vidět jako jasný záblesk u levého horního okraje Slunce. SDO dokáže monitorovat sluneční aktivitu v různých vlnových délkách. Tento konkrétní snímek byl pořízen v extrémní ultrafialové oblasti na vlnové délce 131 angströmů. Jelikož 1 angström odpovídá desetině nanometru, pak vlnová délka tohoto záření činí 13,1 nm. Na této vlnové délce, která byla kolorována do modrozelené barvy, je velmi dobře vidět extrémně horký materiál (až 10 milionů Kelvinů) sluneční erupce.

Snímek Slunce pořízený sondou SDO na vlnové délce 13,1 nanometrů zachycuje sluneční erupci ze 17. února s intenzitou X2,2

Snímek Slunce pořízený sondou SDO na vlnové délce 13,1 nanometrů zachycuje sluneční erupci ze 17. února s intenzitou X2,2

5 komentářů ke článku “Silná sluneční erupce pohledem sondy SDO”

Ta „namodralá“ barva mě zaujala, protože já ji vidím jako zelenou 🙂
    Ve skutečnosti je to „modrozelená“, složky G a B jsou stejné.