První snímek dvojplanetky Didymos od sondy DART

Jednoduché schéma sondy DART

Sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) nedávno pořídila první snímek dvojplanetky Didymos, do jejíž menší části, planetky Dimorphos, má 26. září záměrně narazit. Planetka sice pro Zemi žádné nebezpečí nepředstavuje, ale jde o první praktický test metody kinetického impaktu, která by mohla posloužit v rámci planetární obrany. Zmíněný snímek nepořídila kamera DRACO (Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation) „jedním cvaknutím“. Jedná se o složeninu z 243 snímků, které vznikly 27. července. V té době dělilo sondu od cíle zhruba 20 milionů kilometrů a proto Didymos vypadá nenápadně. Experti ani nevěděli, zda kamera DRACO vůbec dokáže na takovou dálku planetku spatřit. Po složení 243 snímků se týmu podařilo zpracovat data tak, aby byla dvojplanetka vidět a mohla tak být určena její pozice na snímku.

Tato první sada snímků se použije k ověření našich snímkovacích technik,“ vysvětluje Elena Adams, systémová inženýrka z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory v marylandském Laurelu a dodává: „Kvalita snímků je srovnatelná s tím, co získáme z pozemských teleskopů. Ale je to ukázka, že DRACO funguje správně. To, že dokáže spatřit cíl, aby mohly proběhnout potřebné úpravy, než se snímky začnou používat k autonomnímu navedení sondy na planetku.“ Tým už provedl mnoho navigačních simulací s využitím dat, která nepocházela ze sondy DART. Ta totiž bude na schopnosti spatřit Didymos i Dimorphos (až bude viditelný) závislá. Palubní systém bude zpracovávat fotky, aby navedl sondu na cíl. V posledních hodinách mise DART pak bude celý proces automatizován a proběhne bez lidského zásahu.

Obrázek složený ze 243 snímků pořízených kamerou DRACO. Jde o první fotografii dvojplanetky Didymos ze sondy DART. Snímky byly pořízeny 27. července, kdy sondu od dvojplanetky dělilo zhruba 20 milionů kilometrů. Planetku a její měsíček zatím není možné odlišit.

Obrázek složený ze 243 snímků pořízených kamerou DRACO. Jde o první fotografii dvojplanetky Didymos ze sondy DART. Snímky byly pořízeny 27. července, kdy sondu od dvojplanetky dělilo zhruba 20 milionů kilometrů. Planetku a její měsíček zatím není možné odlišit.

Když poprvé teď vidíme snímky Didymosu pořízené pomocí DRACO, můžeme vyladit co možná nejlepší nastavení kamery a vyladit software,“ říká Julie Bellerose, vedoucí navigačního oddělení z Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně a dodává: „Během září, až získáme přesnější údaje o pozici Didymos, tak doladíme, kam přesně DART míří.“ Sonda DART snímkovala blížící se planetku i během minulého měsíce – konkrétně 12., 13. a 22.srpna. S využitím pozorování v pětihodinových intervalech naplánují experti tři korekční manévry, které budou v dalších týdnech provedeny. Každý z nich sníží úroveň odchylky od ideální trajektorie potřebné k zásahu planetky. Poslední korekce proběhne zhruba 24 hodin před kolizí. V té době bude pozemní tým znát pozici cílového Dimorphosu s přesností lepší než 2 kilometry. Od této chvíle se bude sonda autonomně navádět na malý měsíček, který se stane jejím terčem.

2 komentářů ke článku “První snímek dvojplanetky Didymos od sondy DART”

1. TritonJ napsal:

Jsou někde k dispozici aktuální (online) údaje o vzdálenosti sondy od planetky?