sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#7 Aktuality o Starship: Požár v Boca Chica

Po více než měsíci Vám opět přinášíme aktuální zpravodajství ze základny Boca Chica v Texasu, kde bylo jako obvykle velmi rušno. SpaceX provedla několik statických zážehů a Spin Prime testů jak na Superheavy B7, tak na Starship S24. Dále pokračuje rozšiřování výrobního areálu, dostavba rampy a jak již bylo zmíněno – testování obou prototypů. Poprvé jsme se dočkali dvoumotorového statického zážehu na Superheavy, i když původně se mělo jednat o zážeh tří motorů. Dále se podíváme na šestimotorový zážeh Starship S24, který způsobil požár louky v okolí startovní rampy. A jak je zvykem, tak na závěr se podíváme na pokračování stavebních prací na Floridě.

Spin Prime test tří motorů z 25. srpna.
Spin Prime test tří motorů z 25. srpna.
Zdroj: NASASpaceFlight.com

Začneme prototypem Superheavy B7. Ten byl poté, co absolvoval na orbitální rampě řadu testů přesunut do výrobního areálu, kde bylo doinstalováno 13 středových motorů Raptor 2, které na Superheavy předtím chyběly. O deset dní později už prototyp znovu zamířil na startovní rampu, kde ho na startovní stůl usadily ramena systému Mechazilla, nebo jste se také mohli setkat s označením Chopsticks, neboli hůlky. Jen o dva dny později absolvoval prototyp dva Spin Prime testy v rozmezí 35 minut. V obou případech se testovaly tři motory, pravděpodobně vždy jeden z každého prstence – jeden středový, jeden v prostředním prstenci a jeden v krajním prstenci. Ze záběrů z kamer v okolí ale jde velmi těžko poznat, kde je motor umístěn a tak je toto pouze domněnka.

31. srpna přišel na řadu samotný statický zážeh. Ten poprvé provedly dva motory, i když se původně měly zapálit tři, což můžeme vidět na videích ze statického zážehu. U Raptorů 2 jsme zvyklí, že před zážehem motoru z trysky vyjde oblak plynů a následuje zážeh motoru. U jednoho ze tří motorů, které se měly zažehnout jsme viděli, jak z trysky vyšel oblak plynů, ale motor se již nezapálil. Po tomto zážehu také SpaceX vyměnila jeden z motorů Raptor Center. Nemůžeme ale s jistotou říci, jestli je to jeden z motorů testovaných při statickém zážehu, či nikoliv, ale víme, že se nejednalo o motor, který se nezažehl.

Spin Prime test všech 33 motorů Raptor 2 na Superheavy.
Spin Prime test všech 33 motorů Raptor 2 na Superheavy.
Zdroj: NASASpaceFlight.com

Další test, který prototyp Superheavy B7 absolvoval, byl Spin Prime test všech motorů současně! Pro ty co nevědí, tak Spin Prime test má za úkol ověřit náběh motoru. Palivo i okysličovadlo se proženou celým motorem, akorát se směs nezapálí. Tento Spin Prime test proběhl 8. září a 12. září následoval další. I tentokrát se testovalo všech 33 motorů. 16. září se opět rozběhla orbitální tanková farma a do Superheavy B7 začaly proudit pohonné látky a proběhl zatím poslední Spin Prime test neznámého počtu motorů.

Nyní se přesuneme k testování Starship S24. SpaceX začala využívat uzavírek silnic a začala provádět testování obou prototypů současně. Starship S24, stejně jako Superheavy B7, prošla řadou testů. Tato série byla završena statickým zážehem. Nyní se ale pojďme podívat na tyto testy samostatně. Nejdříve se Starship S24 25. srpna krátce po půlnoci našeho času měla pokusit pravděpodobně o statický zážeh. Tento pokus byl ale nakonec z neznámého důvodu přerušen. Do zážehu zbývalo při přerušení jen pár sekund, jelikož již byl aktivovaný ochranný systém rampy, který ji zaplaví vodou. Další pokus se ten den již neuskutečnil a na rampu se vrátili technici.

Výměna vakuového motoru Starship S24.
Výměna vakuového motoru Starship S24.
Zdroj: Lab Padre

O den později, tedy 26. srpna, provedla Starship Spin Prime test neznámého počtu motorů. 31. srpna měla Starship opět provádět testování motorů, ale i tentokrát byl pokus přerušen. Je velmi pravděpodobné, že tento pokus byl přerušen kvůli motoru Raptor Vac, který byl o den později ze Starship odmontován a na jeho místo byl usazen motor nový. Ten má sériové číslo 115.

8. září provedla Starship prozatím poslední statický zážeh, při němž se zažehlo všech šest motorů. Měl ale nepříjemný konec, jelikož skončil požárem louky v okolí startovní rampy. Hasiči se ale nemohli vydat hasit požár, když byla Starship naplněná pohonnými látkami. Muselo se čekat na úplné odčerpání, což požáru stačilo, aby se značně rozšířil. Poté, co byl hasičům umožněn přístup k rampě, začali s kontrolovaným požárem, kdy zapálili louku v okolí požáru a vymezili tak hranice, kde mohl požár hořet.

Požár u startovní rampy.
Požár u startovní rampy.
Zdroj: NASASapceFlight

Co se týče výroby dalších prototypů, tak nástupce Superheavy B7 je prototyp s označením B8, který je již nějakou dobu plně dokončen. Zatím mu ale chybějí motory Raptor 2, které ale pravděpodobně dostane až po sérii tlakových zkoušek na rampě. Nástupce Starship S24 je Starship S25, která je již téměř dokončena. Nyní zbývá jen spojit spodní část s nádržemi se špičkou a namontovat zadní klapky. Potom bude Starship S25 dokončena a bude moci začít s testováním na rampě. Další prototypy kosmické lodě Starship jsou ve velmi rané fázi výroby. Pro Starship S26 jsou pouze svařeny části nádrží, oproti tomu Superheavy B9 má již dokončenou metanovou nádrž, motorovou sekci a zbývá svařit jen nádrž kyslíková.

Přehled výroby prototypů Superheavy a Starship od Brendana Lewise.
Přehled výroby prototypů Superheavy a Starship od Brendana Lewise.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Co se týká dostavby výrobního areálu, tak zde probíhají práce na dokončování pevné výrobní haly, která má nahradit výrobní stany. Ta nyní vyrůstá severozápadně od stávajících výrobních stanů. Na to, kde se nachází pevná výrobní hala, se můžete podívat na obrázku níže. Podle informací od Elona Muska by se měla rozšiřovat a postupně by měla nahradit všechny výrobní stany. Kromě toho také probíhají práce na rampě, kde se například na startovním stole upravuje a vylepšuje systém zaplavení vodou.

Letecký pohled na výrobní areál v Boca Chica. Vedle výrobních stanů můžeme vidět pevnou výrobní halu, které se přezdívá Starfactory a která by měla jednou nahradit všechny výrobní stany.
Letecký pohled na výrobní areál v Boca Chica. Vedle výrobních stanů můžeme vidět pevnou výrobní halu, které se přezdívá Starfactory a která by měla jednou nahradit všechny výrobní stany.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Usazování posledního devátého segmentu integrační věže na Floridě.
Usazování posledního devátého segmentu integrační věže na Floridě.
Zdroj: Spaceflight Now

Na Floridě pokračují stavební práce opět šíleným tempem a v době vydání článku byl před pár hodinami na integrační věž usazen poslední devátý segment. Věž má nyní konečnou výšku 144 metrů! Nejde ale jen o věž. Startovní stůl se také velmi rychle blíží dokončení a do komplexu LC-39A se dováží nádrže na kapalné pohonné látky. Ve vznikajícím výrobním areálu u ulice Roberts Road také pokračuje stavba pevné výrobní haly, která je velmi podobná té ve Starbase, akorát je o něco větší. Také se do areálu dováží věci pro stavbu High Bay. Ramena pro systém Mechazilla jsou dokončená a stejně tak vozík, na který budou ramena usazena. Odvedené práce je samozřejmě mnohem více, jen to nejsou úkony, které by se někomu povedlo zachytit na kameru.

Letecký pohled na výrobní areál u Roberts Road kde můžeme vidět nově vznikající pevnou výrobní halu.
Letecký pohled na výrobní areál u Roberts Road kde můžeme vidět nově vznikající pevnou výrobní halu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Práce na stavbě High Bay na Floridě.
Práce na stavbě High Bay na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Letecký pohled na komplex LC-39A ke dni 8. září. Na věži chybí dva segmenty.
Letecký pohled na komplex LC-39A ke dni 8. září. Na věži chybí dva segmenty.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship od 13. srpna do 16. září a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FcKwVIQacAA6xhU?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1012427728705835068/unknown.png
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1017483550108426250/unknown.png
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1015300740098576384/unknown.png
https://youtu.be/RY1g__BQxj4?t=665
https://pbs.twimg.com/media/FbSo8alakAAKFLN?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fb2LYl9WIAA74Ax?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1020310440703705148/unknown.png
https://twitter.com/FarryFaz/status/1567921915385331715?s=20&t=EzA1YdaY71orHxV1L2FTYg
https://pbs.twimg.com/media/FcJeEwBXoAEC1FA?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FcKup1WakAEFRw4?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
2 let před

Všeobjímající nadpis bych spíš viděl na „Ohně v Bocca Chica“.
Přeci jen ty jobovské nadpisy tu dodává jiný autor.

Souhrn pěkný a probouzí mimo zájem i naděje. Děkuji!

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  Borin

…..tak ne, spletl jsem se. Jste to Vy.

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Asi takto: Všeobjímající „ohně“ by znamenalo, že by byly zahrnuté i tryskajíci ohnivé spaliny z motorů při testech S24 a B7.

bobi
bobi
2 let před

Ach jo. Opět ty nešťastné vteřiny. Čas a úhel jsou odlišné veličiny! Nevím, proč mě to stále tak vytáčí.
Do zážehu zbývalo při přerušení jen pár vteřin, jelikož již byl aktivovaný ochranný systém rampy, který ji zaplaví vodou. Další pokus se ten den již neuskutečnil a na rampu se vrátili technici.

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  bobi

Řečeno Vašimi slovy, taky nevím, proč Vás vteřiny stále tak vytáčí. Nás ve škole učili v 70. a 80. letech pouze výraz vteřiny a ač ve svých článcích používám výhradně sekundy, tak podle tohoto zdroje je v populárně-naučném stylu výraz vteřina naprosto v pořádku a není sebemenší důvod se jej vzdávat.
https://www.ascestinaru.cz/poradna-asc-vterina-versus-sekunda/

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Navíc se v Čechách říká vteřinová ručička hodinek, sekundová na Slovensku.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  bobi

Spousta lidí tyhle dva výrazy používá jako synonyma, byť je to špatně. Ale je to v lidech silně zakořeněno – důkazem budiž třeba pořad Branky, body, vteřiny.

Edemski
Edemski
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ale to jen u vás mladších Dušane, my starší pamatujeme ještě Branky, body, sekundy 😉comment image

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  Edemski

Název Branky, body, sekundy byl jen v letech 1980 – 1993. Relace je vysílána od roku 1956.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Branky,_body,_vteřiny

Edemski
Edemski
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Jo už jsem taky zjistil. Já to sledoval v pozdějších osmdesátkách, tak mne nenapadlo, že se to jmenovalo jinak 🙂 Sypu se 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.