V souvislosti s misemi Artemis se hodně přetřásá slovo „udržitelnost“. Význam pojmu „udržitelný“, který NASA použila pro pilotovaný průzkum Měsíce v rámci misí Artemis, ještě nebyl explicitně definován. Podle pracovní definice tento pojem znamená, že existují všeobecně uznávané důvody pro pokračování v pilotovaném průzkumu Měsíce, které ospravedlňují pokračující investice, závazek a riziko přesahující několik málo misí. Rozpočty jednotlivých programů kampaně Artemis vykazují stabilní úroveň. Díky tomu se nevyrábí rakety SLS a kosmické lodě Orion jen pro zkušební lety, ale už i pro Artemis 5. Stabilní úroveň financování, zaštítěná podporou prezidenta a Kongresu, bude podle všech indicií dodržena i v příštích letech.
Návrh rozpočtového výboru Sněmovny reprezentantů na financování misí Artemis v příštím fiskálním roce, představený v minulém dílu, stejně jako výhled z prezidentské žádosti do roku 2027, jsou dokladem politické ochoty mise financovat. Dne 28. července byl zveřejněn návrh rozpočtového výboru Senátu. Jednotlivé položky jsou velmi podobné sněmovnímu návrhu: pro Orion výbor navrhl 1,339 miliardy USD, pro SLS 2,600 miliardy, pro pozemní systémy 0,799 miliardy, pro pilotované lunární landery 1,486 miliardy, pro Gateway 0,779 miliardy a na vývoj pilotované marsovské kampaně 0,161 miliardy USD. Rozdíl je pouze ve zvýšeném financování mobilní vypouštěcí plošiny ML-2 o 49 milionů USD a ve vytvoření samostatné položky pro marsovskou kampaň.
Díky stabilnímu finančnímu zázemí vzniká v montážní budově společnosti Thales Alenia Space v italském Turíně primární struktura obyvatelného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost) pro kosmickou stanici Gateway. Fotografie jednoho z dílů modulu HALO v úvodu tohoto článku byla pořízena 19. července během návštěvy programového manažera Gateway Dana Hartmana a přidruženého administrátora NASA pro ředitelství vývoje průzkumných systémů Jima Free v montážní budově. Během návštěvy bylo potvrzeno, že HALO má být koncem letošního roku odeslán do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu v Arizoně, kde má proběhnout integrace a počáteční testování modulu.
Artemis 3
Mise je koncipována jako první přistání lidí na Měsíci v rámci kampaně Artemis. Let je plánován nejdříve na rok 2025, přičemž tento časový rámec je považován za agresivní cíl. Protože stanice Gateway tou dobou ještě nemá být na dráze NRHO, bylo stanoveno, že Orion a lunární lander Starship se spojí přímo.
Kabina Orionu pro Artemis 3 je umístěna v budově Neil Armstrong Operations and Checkout Building (O&C) v Kennedyho vesmírném středisku. V kabině je dokončována instalace držáků nutných pro připevnění kabelů, boxů avioniky a dalších systémů. Nyní bude Orion přesunut do čisté místnosti, kde do něj začnou být integrovány pohonné systémy a systémy podpory života. Servisní modul je připravován v Brémách v Německu.
Horní stupeň ICPS prochází procesem vzájemné integrace obou nádrží v továrně ULA v Decaturu v Alabamě. Segmenty vzletových motorů SRB jsou dokončeny, naplněny tuhou pohonnou látkou a uskladněny v Promontory v Utahu. Souhrnný přehled fotografií Orionu, ICPS a SRB je tady.
V Marshallově středisku v Huntsville v Alabamě byl pro raketu SLS svařen adaptér LVSA, který bude spojovat centrální stupeň CS-3 a horní stupeň ICPS. Adaptér nyní čeká aplikace pěnové izolace.
V montážním závodě Michoud Assembly Facility v New Orleans v Louisianě pokračuje příprava pěti hlavních prvků centrálního stupně CS-3 pro nosnou raketu SLS.
Horním dílem centrálního stupně bude přední lem. Konstrukce předního lemu byla opatřena základním nátěrem chránícím proti korozi a je vybavována v integračním stanovišti. Poté bude přesunuta do buňky Q pro aplikaci pěnové izolace.
Dalším dílem centrálního stupně bude nádrž na kapalný kyslík. Kyslíková nádrž bude svařena ze dvou válcových dílů a dvou kupolí. Horní kupole, která bude tvořit vršek nádrže, byla 29. července vložena do svářečky VAC. U svářečky byly v tu dobu připraveny i oba válcové díly nádrže. Spodní kupole byla svařena z dvanácti segmentů a nyní u ní probíhá přivařování prstence a koncovky. Nádrž bude ve VAC svařena v pořadí horní kupole – horní válec – spodní válec – spodní kupole.
Pod kyslíkovou nádrží bude intertank. Konstrukční montáž intertanku je v podstatě dokončena a v srpnu má být přesunut do buňky G. V tomto pracovišti bude aplikována tepelně izolační pěna.
Dalším dílem bude nádrž na kapalný vodík. Tato nádrž byla původně vyrobena v roce 2016 pro Artemis 1, byly na ní ale zjištěny křehké svary s nízkou tažností, a proto byla pro Artemis 1 vyrobena nová nádrž. Původní nádrž byla přiřazena k centrálnímu stupni CS-3. Po vyvinutí opravárenských metod byly svary v loňském roce opraveny zahřátím a přimícháním wolframu do slitiny. Na začátku letošního roku byla nádrž testována v budově 451 na pevnost svarů, aby se ověřilo, že splňují požadavky. Opravená nádrž zkouškami prošla, ale při následné nedestruktivní rentgenové analýze svarů byly zjištěny některé náznaky pórovitosti, jejichž hodnocení si vyžádá opakování důkazního testu pevnosti svarů.
Nádrž bude nyní vrácena do budovy 451 a přibližně na konci srpna nebo na začátku září má být série zkušebních testů zopakována. V závislosti na výsledku testů bude možná do svarů nanesen výplňový materiál, a to buď na povrch svarů, nebo v celé jejich tloušťce. Nádrž není pro centrální stupeň kritickou položkou, protože vzhledem ke své neobvyklé historii je v procesu výroby před ostatními prvky.
Nejspodnějším dílem centrálního stupně bude motorová sekce. V motorové sekci je dokončována konstrukční montáž šroubované tahové struktury. Očekává se, že v srpnu bude motorová sekce vyjmuta z přípravku pro montáž tahové struktury a bude přesunuta do samostatného pracovního stanoviště pro proces integrace potrubí hydraulického a pneumatického systému. Již nyní jsou souběžně s tahovou strukturou instalovány některé sekundární struktury, jako jsou držáky pro kabely a další vybavení.
Dokončení centrálního stupně CS-3 je podle NASA plánováno na kalendářní rok 2024.
SpaceX, vítěz soutěže o dodavatele služeb komerčního lunárního landeru pro Artemis 3, pokračuje v Kennedyho vesmírném středisku ve výstavbě potřebné infrastruktury. Integrační věž OLIT pro novou vzletovou rampu pro Super Heavy Starship ve startovním komplexu LC-39A sestávala 10. srpna už ze šesti segmentů. Segment 7 byl dopraven k jeřábu 16. srpna. Segment 8 je připraven v nedalekém výrobním areálu u silnice Roberts Road. Poslední, devátý segment je ve výrobě.
Artemis 4
Při misi Artemis 4 mají astronauti v Orionu připojit k modulu HALO kosmické stanice Gateway mezinárodní obytný modul I-HAB. Nosná raketa SLS má mít proto nový, větší horní stupeň EUS. V současné době Boeing a NASA pracují v továrně MAF na ověření parametrů svarů konstrukcí jeho palivových nádrží. Válcová část vodíkové nádrže ověřovacího exempláře byla svařena, nyní je svařována horní kupole. Oba díly budou poté vzájemně svařeny ve svářečce VAC. Ověřovací exemplář EUS je vyráběn kvůli odlišným slitinám a dalším druhům materiálů oproti centrálnímu stupni. Nakonec budou svary z ověřovacího exempláře vyříznuty a testovány na pevnost. Koncem letošního roku má být zahájeno svařování kvalifikačního a letového exempláře vodíkové nádrže.
Počáteční výroba kyslíkové nádrže stupně EUS má nakonec probíhat v Marshallově středisku v Huntsville. Plán počítá se zahájením příprav a činností po dokončení svařování adaptéru LVSA pro Artemis 3 a po vyklizení výrobního prostoru. Jak dokládá fotografie v kapitole o Artemis 3, adaptér LVSA je již svařený. Nyní se tedy mají instalovat nástroje pro kyslíkovou nádrž stupně EUS a koncem letošního roku má být zahájeno svařování vývojových a ověřovacích svarů.
Integrace stupně EUS má probíhat v továrně MAF v New Orleans. V příštích několika týdnech má do MAF dorazit dalších šestnáct kamionů s nástroji pro integraci EUS.
Stav výroby pěti dílů pro centrální stupeň CS-4 si opět popíšeme od horních dílů směrem ke spodním.
Horním dílem centrálního stupně CS-4 bude přední lem. Vzhledem k plánované konfiguraci SLS Block 1B bude přední lem vyroben s některými změnami, aby byl přizpůsoben většímu zatížení.
Oba válcové díly pro kyslíkovou nádrž centrálního stupně CS-4 jsou již hotové. Až bude dokončeno svařování spodní kupole pro kyslíkovou nádrž stupně CS-3, bude následovat svařování kupolí pro kyslíkovou nádrž stupně CS-4.
Jakmile opustí dokončená struktura intertanku pro CS-3 v srpnu svůj konstrukční montážní přípravek, budou do něj vloženy panely a nosník intertanku pro CS-4. Tyto díly jsou již připraveny.
Panely pro první z pěti válcových dílů pro vodíkovou nádrž stupně CS-4 jsou vzájemně svařovány ve svářečce VWC. Svařování kupolí pro vodíkovou nádrž bude následovat po svaření kupolí pro kyslíkovou nádrž téhož stupně.
Motorová sekce pro CS-4 byla 11. července vyjmuta z buňky G, kde byl proveden základní nátěr svarů. Sekce nyní čeká, až motorová sekce pro CS-3 opustí přípravek pro konstrukční montáž šroubované tahové struktury, což by mělo nastat v srpnu. Druhý přípravek totiž ještě nedorazil. Týmy však nečekaly úplně. Motorová sekce byla mezitím obrácena „vzhůru nohama“, což umožnilo provést některé přípravné práce před instalací tahové struktury.
Dokončení centrálního stupně CS-4 je podle NASA plánováno na kalendářní rok 2025.
Artemis 5 a další
Na základě dosavadního financování a uzavřených objednávek začala výroba prvních dílů pro nosnou raketu SLS a kosmickou loď Orion pro misi Artemis 5. Byla zahájena výroba panelů pro jednotlivé díly centrálního stupně CS-5 rakety SLS. Také subdodavatelé společnosti Lockheed Martin zahájili výrobu dílů pro kabinu Orionu. Díky zapojení Evropské kosmické agentury bylo na jedné z fotografií pořízených v Thales Alenia Space zachyceno spojování vnitřních desek primární struktury servisního modulu Orionu. K desce viditelné na první pohled je při pozorném pohledu vidět v levém spodním rohu přišroubovaná malá část druhé desky, v pozadí je vidět třetí deska. Při misi Artemis 5 má být na boční port modulu HALO připojen evropský modul ERM (ESPRIT Refueling Module).
NASA již také objednala některé materiály dlouhodobé povahy pro centrální stupeň CS-6.
V říjnu 2021 jsme vydali článek popisující záměr NASA přesunout pořízení raket SLS pro mise počínaje Artemis 5 z dosavadního modelu nákupu hardwaru SLS pro integraci do nosné rakety k modelu jediné, cenově dostupnější smlouvy o startovních službách EPOC (Exploration Production and Operations Contract).
Jak jsme v článku psali, Boeing tvrdí, že po aktuálně probíhající reorganizaci výroby v továrně MAF bude schopen vyrábět dva centrální stupně ročně, čímž vznikne kromě pilotovaných misí Artemis potenciál každoročního jednoho nákladního letu SLS.
K záměru uzavřít smlouvu EPOC NASA obdržela z průmyslu zpětnou vazbu. Dne 26. července 2022 oznámila, že vybrala společnost Deep Space Transport LLC, což je společný podnik společností Boeing a Northrop Grumman a připravuje se na uzavření smlouvy. Smlouva by byla uzavřena na startovní služby pěti raket SLS pro Artemis 5 až Artemis 9 s opcí na dalších pět SLS pro Artemis 10 až Artemis 14 (v současné době plánované na rok 2036) a na až deset dalších startů SLS v tomto období (tedy do roku 2036).
Průmyslové společnosti mohly na zamýšlený záměr reagovat do 10. srpna 2022. NASA však v oznámení uvedla, že používání SLS je stanoveno zákonem a že vzhledem k povaze procesů výroby SLS neočekává, že by obdržela alternativní návrh.
Tento názor NASA odůvodnila faktem, že metody a procesy používané společnostmi Boeing a Northrop Grumman ve výrobě jednotlivých stupňů rakety SLS nejsou převoditelné na jinou společnost. Nechat jinou společnost vyrábět boostery, centrální stupeň a horní stupeň rakety SLS může trvat až 10 let s duplicitními náklady.
Po 10. srpnu 2022 NASA zašle společnosti Deep Space Transport žádost o nabídku. Podpis smlouvy EPOC se očekává do 31. prosince 2023 s tím, že do ní mají být převedeny dosavadní smlouvy a objednávky s jednotlivými dodavateli na komponenty raket SLS pro Artemis 5 až Artemis 9. Předpokládá se, že společnost Deep Space Transport převezme veškerou odpovědnost za výrobu a provoz raket SLS a že uzavře smlouvy s výrobci jednotlivých dílů SLS.
Po přechodu na smlouvu EPOC má mít raketa SLS Block 2 certifikovanou nosnost 42 tun na odletovou dráhu k Měsíci. Deep Space Transport má poskytovat veškeré startovní služby s využitím zařízení NASA, které se v současnosti používají pro výrobu, testování a přepravu SLS. Součástí smlouvy bude také vývoj a testování letového softwaru, které v současnosti zajišťuje NASA. Tento smluvní přístup umožní zhotoviteli poskytovat služby také jiným vládním a komerčním subjektům.
NASA v oznámení také uvedla, že zákon, kterým se řídí, popisuje vizi průzkumu vesmíru a vyžaduje, aby administrátor NASA vytvořil program udržitelné lidské přítomnosti v cislunárním prostoru nebo na Měsíci jako odrazový můstek k budoucímu průzkumu Marsu.
Gateway – brána k Marsu
Gateway má být nejen klíčovou součástí architektury výprav na Měsíc, ale je také chápána jako prostředek pro podporu pilotované mise k Marsu. Má pomoci ke snížení rizik meziplanetární mise, k prokázání schopností a jako testovací zařízení pro různé systémy a provozní techniky potřebné pro meziplanetární loď.
Vztahu Gateway a vize pilotované výpravy k Marsu jsme věnovali posledních 16 odstavců dílu z února 2020. Tehdy jsme popsali sněmovní a senátní verzi návrhu nového autorizačního zákona pro NASA a nezávislou analýzu institutu STPI (vyžádanou autorizačním zákonem z roku 2017), která konstatovala, že plán mise na oběžnou dráhu Marsu v roce 2033 podle referenční architektury NASA je příliš ambiciózní a mohl by být realizovatelný nejdříve v roce 2037 s rizikem skluzu do roku 2039. Předchozí autorizační zákony z let 2005, 2008, 2010 a 2017 povolovaly rozšíření pilotovaných kosmických letů za nízkou oběžnou dráhu Země s Marsem jako dlouhodobým cílem, ale nový sněmovní návrh byl mnohem konkrétnější.
Senátní návrh neobsahoval žádné ustanovení o pilotované misi k Marsu, naopak sněmovní verze byla na této misi postavena a přímo navazovala na zprávu STPI. Pro rozpory v textech návrhů mezi republikány ovládaným Senátem a demokraty ovládanou Sněmovnou se však na 116. kongresu, který skončil 3. ledna 2021, nepodařilo nový autorizační zákon schválit.
To mělo za následek nutnost opětovného zahájení celého legislativního procesu. Současný text vychází z letošního květnového společného kompromisního návrhu výborů obou komor Kongresu. Text je podobnější sněmovnímu návrhu 116. kongresu než senátnímu a je tedy opět postaven na pilotované misi k Marsu, přesto je částečně jiný. Senát návrh projednal a 27. července 2022 ho hlasováním schválil. Následující den byl zákon schválen Sněmovnou reprezentantů. Prezident Joe Biden zákon podepsal 9. srpna.
Zákon přikazuje v části věnované programu Artemis používat nosnou raketu SLS a kosmickou loď Orion pro každou misi Artemis. Expedice na Měsíc včetně aktivit na jeho povrchu v rámci Artemis musí být prováděny výhradně vládními astronauty. Administrátor NASA musí dále zajistit, že administrativa nepodnikne žádné kroky týkající se návrhu horního stupně EUS, které by raketě SLS zabránily ve schopnosti vynášet integrovaný lunární lander pro expedice na Měsíc. Ačkoli to není v zákonu specifikováno, šlo by o nákladní let SLS a vynesený lander by se spojil s Orionem na oběžné dráze Měsíce (ostatně, i rozpočtový výbor Sněmovny reprezentantů, o jehož návrhu rozpočtu jsme psali v třetím odstavci tohoto článku, vyzývá NASA, aby pokračovala ve vývoji nákladní varianty SLS s tím, že tyto rakety mohou podle výboru doručovat povrchové habitaty, tranzitní habitaty a povrchové rovery).
Toto kompromisní ustanovení je důsledkem přetrvávajícího názoru části zákonodárců, že by si NASA měla udržet schopnost vynášet vlastní lunární lander a nespoléhat na komerční partnery. Návrh Sněmovny reprezentantů z roku 2020 totiž požadoval lunární lander vyvinutý jako majetek v plném vlastnictví vlády Spojených států, vynášený raketou SLS se stupněm EUS.
Právě schválený zákon dokládá poměrně silný zájem Kongresu dostat se na Mars, jakmile to bude možné. Zákon přikazuje, aby administrátor NASA zřídil do 120 dnů ode dne přijetí zákona (tedy do 7. prosince 2022) program Moon to Mars, který bude zahrnovat činnosti Artemis za účelem dosažení cíle pilotovaného průzkumu Marsu.
Zákon také přikazuje, že administrátor NASA musí jmenovat ředitele programu, který povede kancelář a bude podřízený přidruženému administrátorovi ředitelství vývoje průzkumných systémů. Odpovědností ředitele bude zpracování a řízení integrovaného plánu pro program včetně postupů řízení rizik, systémového inženýrství, plánů vývoje technologií a stanovení požadavků na pilotovanou misi na oběžnou dráhu Marsu a pilotovanou misi na povrch Marsu, a také zajištění koordinace mezi středisky NASA pro co nejefektivnější dosažení cílů programu.
Administrátor NASA musí zajistit, aby každá mise Artemis demonstrovala nebo rozvíjela technologie nebo operační koncepty, které umožní pilotovanou misi na Mars. Plán musí zahrnovat podle potřeb každé mise start SLS v kombinaci se službami amerických komerčních poskytovatelů startovních služeb. Administrátor musí také zajistit, aby program zahrnoval nejméně jeden start rakety SLS ročně s cílem dvou startů SLS ročně, jakmile to bude možné.
Program musí také zahrnovat obyvatelnou stanici na oběžné dráze Měsíce, která bude fungovat jako výchozí bod pro pilotované mise na Měsíc nebo do jiných destinací a která bude demonstrovat technologie, systémy a operační koncepty přímo použitelné pro planetolet, určený k přepravě lidí na Mars.
Nejpozději do 180 dnů od platnosti zákona (tedy do 5. února 2023) musí administrátor předložit příslušným výborům Kongresu zprávu s podrobnostmi včetně integrovaného plánu, milníků, postupů řízení rizik a je-li to proveditelné, s počátečními kritérii pro určení, zda by NASA měla vyrábět a spravovat, nebo nakupovat klíčové schopnosti v rámci tohoto programu, a zda by měla spolupracovat s mezinárodními partnery za účelem přístupu k těmto schopnostem.
Administrátor má jako součást identifikace a zmírňování rizik misí předložit také strategii, která zajistí konzistentní přehled o aktivitách partnerů NASA včetně nevládních partnerů. Administrátor musí také předložit roční rozpočtové profily programu pro pětileté období počínaje dnem platnosti zákona.
Grafika dlouhodobého výhledu misí Artemis zahrnující i starty pro pilotovanou misi na oběžnou dráhu Marsu z konceptu JPL ukazuje potřebu dvou startů raket SLS ročně od roku 2030. Stejná frekvence startů je uvedena jako cíl i v autorizačním zákoně.
Zdroje informací
https://www.appropriations.senate.gov
https://www.nasaspaceflight.com
https://twitter.com
https://www.nasa.gov
https://sam.gov/opp
https://www.commerce.senate.gov
http://fiso.spiritastro.net
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FYDk-jcWIAAOqFc?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FYDJ-I3VsAU2gAR?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FZZs15hXgAEWDtU?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FYxTqspWAAIthSc?format=jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1200975-watermarked.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20220729_CS3_LoxDome2Pirate09~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1210371-watermarked.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1210195-watermarked.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1210021-watermarked.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FZzE8tdWYAA5JOJ?format=jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1200883-watermarked.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/07/P1210067-watermarked.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FYDJ1nWUcAAkQuf?format=jpg
https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2021/10/Plan-Orion.jpg
https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-018.pdf
https://www.ida.org/idamedia/Corporate/Files/Publications/STPIPubs/2019/D-10510.pdf
http://fiso.spiritastro.net/telecon/Price_3-30-22/Price_3-30-22.pptx
https://pbs.twimg.com/media/FS_O0UXWAAIjl5I?format=jpg&name=4096×4096
Let planetoletu k Marsu roku 2033 s gravitační asistencí okolo Venuše.
4 lety sls b2 a 13 letů falcon heavy.
Dle JPL.
Kadence letů sls 2x ročně.
A k tomu x letů pro Artemis.
Je to reálné zvládnout pro boeing a NG?
To zatím ani sls neletěla a je ve vývoji.
A NASA sls bude muset povinně používat.
A pak je ve vývoji SHS. Nejen pro HLS.
Letošní koncept JPL je v článku jen jako ilustrace k hlavnímu sdělení, že Bill Nelson musí do půl roku předložit Kongresu zprávu obsahující základní strategii NASA ohledně pilotované mise k Marsu. Podle autorizačního zákona má harmonogram raket SLS pro program Moon to Mars (tedy včetně misí Artemis) zahrnovat nejméně jeden start rakety SLS ročně, přičemž dva starty SLS ročně jsou cíl, jakmile (pokud) to bude možné.
Myslím, že oproti konceptu JPL lze pro všechny starty v roce 2030 včetně startů SLS se stupni TEI 1 a TEI 2 vypsat výběrové řízení. V takové soutěži si lze představit nabídku SpaceX podobnou HLS Starship, tedy palivové depo, palivové tankery a Starship TEI stupně. I na MTH/MOI/EDS by pravděpodobně byla vypsána soutěž, podobně jako byla vypsána na moduly HALO a PPE. To jsou ale jen moje spekulace. Do února 2023 má NASA předat svoji základní strategii Kongresu.
..som tiez zvedavy.. nie je koncepte JPL bod 4, SLS s Orionom na HEO, zbytocne plytvanie SLSs? To by dokazal aj nejaky komercny nosic.. alebo je to povinne zo zakona?
Autorizační zákon 2022 přikazuje použít pilotovanou SLS/Orion pro každou misi Artemis. Let k Marsu sice nespadá pod Artemis, lze však usoudit, že záměrem zákonodárce byla platnost tohoto příkazu i pro misi k Marsu a v opačném případě by mise aktuálně neměla širokou politickou podporu.
Na ilustracích konceptu JPL je dole napsáno: „Předběžné. Pouze pro účely diskuse.“ Relevantní k záměru mise bude zpráva, kterou musí administrátor do února 2023 předložit Kongresu.
Vypada, ze s tim klicovym, t.j. s PPE modulem asi zadny velky progress za poslednich cca ctvrt roku nenastal a stale se valci s hmotnosti soulodi s HALO pro FH.
Asi se to pohne az projde pres CDR na podzim/v zime 2022/2023.
Mars mozna ma smysl brat realneji az skonci prvni etapa(Gateway + navrat na Mesic), takto to je spise na urovni pekne vize.
Osobne se obavam, ze nekdy v roce 203X bude stale platit konstanta 203X+15(20) let.
NASA je v prekérní situaci. Zavedla pojem udržitelnost, který je nutno chápat tak, že balancuje na ostří nože, kdy chce poměrně vysoké částky na projekty, které jsou finančně velice nákladné a které nemají moc budoucnost. Bohužel nemají možnost říct, že to byla chyba a že se vše mělo dělat jinak a tudíž se snaží to dotáhnout do konce ať to stojí co to stojí. Je jen otázka času, kdy to kongres zařízne a NASA bude bez peněz na předraženou jednorázovou SLS. Myslím si, že největší problém je právě SLS jako nechtěné dítě, které stálo obrovskou spoustu peněz a času a které v dnešní době pomalu přestává dávat smysl. Ono komu se bude chtít platit miliardy dolarů za jeden jediný start, když to soukromá firma zvládne 10-100 krát levněji. Jakmile tohle téma někdo v kongresu otevře, bude to mela a pravděpodobně rychlý konec SLS se spoustou dílů jdoucích do šrotu v lepším případě do muzea.
NASA nepoužila slovo „udržitelnost“ pro SLS, ale pro pokračování v pilotovaném průzkumu Měsíce. Výroba raket SLS je za současné úrovně financování udržitelná a až to soukromá firma zvládne 10-100 krát levněji, bude to jen fajn.
PS: Četl jste tenhle článek?
https://www.planetary.org/articles/why-we-have-the-sls
Naučil jsem se milovat SLS a dokud nebude SuperHeavy – StarShip v pravidelném pilotovaném režimu, bude mít SLS místo jisté. Až uvidím první pilotované přistání StarShip, řeknu si, že SLS začal zvonit umíráček. Za jak dlouho to bude, netuším.
Zkuste mi prosím odpovědět na jednoduchou otázku. Při pohledu na fotografie dílů centrálního stupně CS-3 pro Artemis 3, s vědomím, že má jít opět o „jednoduchou“ SLS Block 1 a součást architektury přislíbeného návratu na Měsíc – myslíte si, že tato SLS poletí? Případně můžete přidat i odhad pravděpodobnosti v procentech. Oproti předchozímu komentáři („Za jak dlouho to bude, netuším“) by pro mě měl tento odhad vyšší vypovídací hodnotu. Byl bych rád, kdyby takto standardizovaně odpověděl i pan Ivo, protože i jeho předchozí komentář („Je jen otázka času“) je pro mě příliš obecný. Svůj odhad může samozřejmě přidat každý. Děkuji.
To se musíte ptát politiků, SLS je čistě politický projekt a podle toho to taky, bohužel, vypadá.
Děkuji za Vaši odpověď, že na Vašem názoru nezáleží. Nahrazuji ho tedy jednoznačným názorem Kongresu i Bílého domu, vyjádřeným ochotou SLS financovat i v příštích letech (viz 2. odstavec článku): mise Artemis 3 bude připravena ke startu.
Nebyla by nějaká užitečnější hladová zeď pro boeing a ng? Třeba orat pole na středoozápadě usa?
PetrV:
SLS resp. Boeing pomuze posunout hranice lidskeho poznani a technickych dovednosti.
Orani pole na stredozapade nic takoveho neumozni.
Doporucte Kongresu setrit napr. na progresivisticke indoktrinaci ve skolstvi, podpore elektromobility, pozitivni rasove a genderove diskriminaci, ktera je v jadru negativne diskriminacni vuci jine casti spolecnosti atd. nez v Boeingu.
A když tedy chcete, podle mě trojka ještě poletí, ale vzhledem k tomu jak „rychle“ jim vše jde, je otázka jestli v té době už nebude tak silný tlak na finance, že bude levnější další lety realizovat modernějšími raketami.
Ivo: Super, díky za odpověď.
NASA je agentura federální vlády USA, která ji taky financuje z dani američanu.
Mate lepší nápad jak zaplatit cestu na Měsíc?
NASA její vedení nechce možná vůbec letět s lidmi na Měsíc. Je to jen nástroj jak zachránit nefunkční firmy a muzejní zařízení staré kosmonautiky.
Teď kašlou na daňového poplatníka usa, ale nebude to věčně.
A dost, tohle už smrdí konspirací a ty tu nemáme rádi. Vznesl jste extrémně závažné obvinění, aniž byste jej jakkoliv podložil důkazy. Jsou to pouze vaše domněnky.
Tenhle můj komentář berte jako varování, nikoliv jako podnět k diskusi.
Neodpověděl jste na otázku, jak financovat cestu na Měsíc?
Ozaj pekný súhrnný článok. Ďakujeme!! Je z neho okrem iného zrejmé, aká je politická objednávka. Podporovať Boing a podobné firmy (v rámci podpory vesmírneho priemyslu – ako ináč :)), zaistiť im zákonnú podporu a prinútiť si objednávanie ich služieb (napriek stále zjavnejšiemu faktu, že celý koncept je prakticky zastaralý a predražený, i keď neustále omieľajú pojem ako inovácie a nové technológie, v realite si v zásadných otázkach priamo odporujú).
Politickou objednávkou je i príkaz využívať SLS na projekty kde môže byť nahradená lacnejšími a možno i inými alternatívami, tak ich je potrebné preventívne zakázať, aby NASA nemala zajačie úmysly ako v minulosti uprednostniť koncept od SPACEX. Rovnako aspoň raz ročne si nechať postaviť SLS 🙂 .. ako je toto vedecky obhájiteľné neviem. Bez ohľadu na situáciu, NASA musí podporiť výrobu SLS.
Neviem si predstaviť podobný zákon a koncept pod vedením Trumpa – finančne nezávislého podnikateľa. Toto dokážu (ak si môžem dovoliť mať súkromný názor) iba úplatní politici stimulovaní finančne firmami, ktorým prideľujú kontrakty.
V niektorých slovách vidím to, že Biden Muska nemá rád, čo nie je žiadne tajomstvo, na rôznych úrovniach – podpora elektromobility, vesmír atď. Všade mal politické ťahy, vyhlásenia a finančné podpory konkurencie.
Samozrejme také niečo pravdepodobne vydrží krátko. Možno jedno volebné obdobie, možno dokonca dve, ak znovu zvolia niekoho s potrebou finančnej injekcie od konktraktorov. Samozrejme to voliči nevydržia dlhšie, rozpočet tiež nebude vládať rozdávať miliardy málo efektívne, tak sa to musí znova prekopať…
Čo je pozitívne je, že sa tu hovorí o príprave cesty na Mars, budovanie základne na Mesiaci, jasné smerovanie k prieskumu planét a niektoré iné, ktoré som doteraz v takejto podobe moc nezaznamenal, teda snažia sa možno schovať za odkaz Kenedyho, ale i tak to môže byť prínos.
Snaha vidieť to tak „seriózne“ zo strany „zákonodarcov“ ako to vidí pán Hošek je ako ignorovať politickú scénu USA za hodne rokov.. nie som z USA – oni sami to tvrdia na vesmírnu tému za mnoho rokov a kritizujú to a vidia to a sú z toho frustrovaní a nič s tým nemôžu urobiť, tak to vraj ide u nich.. snažím sa byť pozitívny a kritizovať som nemal v úmysle. Pre mnohých z tohoto fóra hovorím iba to, čo dávno vedia, pre týchto som nič nové nenapísal, za čo sa ospravedlňujem.. Prajem hodne úspechov 🙂
Děkuji za kladné hodnocení článku. Jen mám pocit, že došlo k chybnému zhodnocení mého osobního pohledu. Nemyslím si, že ignoruji politickou scénu USA za hodně let. Věta „Stabilní úroveň financování, zaštítěná podporou prezidenta a Kongresu, bude podle všech indicií dodržena i v příštích letech“ se odkazuje na současného prezidenta (a na současného administrátora NASA). Tím myslím příští tři fiskální roky, tedy do 30.9.2025. Jinde v článku můj osobní názor nenajdete, natož pak názor na politickou scénu USA v době příštího prezidenta. S tím souvisela i moje výzva v diskusi, zda si čtenáři myslí, že mise Artemis 3 bude připravena ke startu. Nepsal jsem o dalších misích, protože tam vstoupí do hry vlivy více faktorů.
Můj osobní názor najdete v diskusi ve větách: „NASA nepoužila slovo „udržitelnost“ pro SLS, ale pro pokračování v pilotovaném průzkumu Měsíce. Výroba raket SLS je za současné úrovně financování udržitelná a až to soukromá firma zvládne 10-100 krát levněji, bude to jen fajn.“
Díky moc za parádny článek.
Rádo se stalo. Vzpomínám si, že jsem Vám v komentáři pod minulým dílem odpověděl, že nemám představu, o čem budu psát příště. A ejhle, přes 3.000 slov.
Nevim proc a kym byl smazan muj komentar, ale i tak dik autorovovi za prima clanek a ofkazy.
Nějakým způsobem se Vám podařilo v tomto článku kliknout na odkaz na červencový článek a napsat komentář tam.
https://kosmonautix.cz/2022/07/gateway-cervenec-2022/
Za ten komentář děkuji, bylo prima si ho přečíst. Sdílím Vaše nadšení z odhodlání směrem k Měsíci i Marsu, ze studie JPL i ze Starship.
Ok, dik za vysvetleni
Já jenom Jirku doplním, že na našem webu rozhodně jen tak komentáře nemažeme. K tomuto kroku saháme pouze za situace, kdy nepomohou opakovaná varování a komentáře porušují běžná pravidla slušného chování. Jelikož Váš komentář nic neporušil, nebyl sebemenší důvod jej mazat. 😉
Spíš počínání NASA vypadá jako za obamy. hodně pwp prezentací, hardwérově chudé.
Co se stane boeingu atd…, když Mise nebude splnena?
Tipuji že nic. Je to přece raketa NASA.
Cože? Vy v článku nevidíte vyráběný modul HALO a díly pro SLS k misím Artemis 3 a Artemis 4?
Pred xx lety bylo vyrobených 12 motorů rs 25. Dnes čekají pro sls. Kolik stálo zrušení programu constellation? 6 mld $?
Kapsle orion je přímo z programu constellation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constellation_program
Jak je to s vibracemi u sls?
Aby to nebylo podobné jako u Ares IX.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ares_I-X
Za něj zaplatila NASA 445 mio $.
Tradice rušení v usa je. Saturn V, Ares, SS atd…
Předně – jakmile jsem vyvrátil Vaše chybné tvrzení o PPT vs. HW, tak jste hned odbočil od tématu položením nesouvisejících otázek.
Z programu raketoplánu bylo do programu SLS převedeno 16 motorů RS-25 (včetně jednoho, který byl dodatečně sestaven ze skladových součástek), nikoli 12. Z textu ale není jasné, co jste tím chtěl říct.
Zkuste si sám zjistit, kolik stálo zrušení programu Constellation a potom se můžeme bavit o tom, kde jste ve Vašem odhadu udělal chybu.
Velitelské sedadlo figuríny Campos je vybaveno senzory zrychlení a vibrací. Mezitím se ale můžete zamyslet nad tím, proč budou vibrace při startu Ares I odpovídat spíše vibracím při startu raketoplánu než Ares I-X.
Píšete taky něco nesouvisejícího o Orionu a o rušení kosmických programů NASA. Zkuste příště psát komentáře tak, aby dávaly smysl. Takhle není jasné, na co reagujete ani co tím chcete říct.
Uzavírám nedokončenou diskusi o výši ukončovacích nákladů programu Constellation. Mělo to být 2,5 miliardy USD rozdělených na 1,9 ve FY2011 a 0,6 ve FY2012.
https://spacenews.com/nasa-budget-includes-25-billion-constellation-closeout-costs/
Díval jsem se ještě na rozpočty NASA na FY2011 a FY2012, ale v nich nebyl samostatný účet ukončovacích nákladů Constellation vedený.