Gateway (duben 2022)

„Když opouštíme Měsíc v Taurus-Littrow, odcházíme tak, jak jsme přišli, a dá-li Bůh, vrátíme se s mírem a nadějí pro celé lidstvo.“ Padesát let po slovech velitele Apolla 17 Eugena Cernana jsme návratu na Měsíc stále blíž a blíž. V minulém dílu jsme se věnovali aktuálnímu stavu příprav na misi Artemis 3. Úkolem mise je obnovit lety astronautů na Měsíc. V diskusi pod článkem a hlavně na Facebooku se ozvali diskutující, kteří opírajíce se o výrok generálního inspektora NASA Paula Martina o průměrných provozních nákladech ve výši 4,1 miliardy dolarů na každou z misí Artemis 1 až Artemis 4 a neudržitelnosti programu Artemis zpochybnili schopnost NASA misi Artemis 3 realizovat.

Tehdy jsem odpovídal, že v článku jsou uvedeny právě schválené částky NASA na fiskální rok 2022 a že tím Kongres opět ukázal svoji politickou ochotu misi financovat. Slíbil jsem také, že se k tématu vrátím, až budou známy podrobnosti o prezidentské žádosti o rozpočet NASA na fiskální rok 2023 s výhledem do roku 2027. Aby byla mise Artemis 3 z finančního hlediska udržitelná, musí mít dostatečné roční rozpočty až do doby startu. Žádost o rozpočet z 28. března obsahuje dostatečně vysoké finanční položky programů SLS, Orion i pozemních systémů EGS a odráží silnou podporu návratu na Měsíc.

V následující tabulce jsou uvedeny schválené částky [v milionech USD] na rok 2022, požadavek na rok 2023 a výhled do roku 2027. U prázdných políček v roce 2022 je známý pouze jejich součet: 1000.

Fiskální rok202220232024202520262027
Orion140713391202104110421042
SLS260025802535248523271926
EGS590750664511467432
Gateway779754685662758
HLS119514861864224621682538
xEVA + program mobility276298495599599
Pokročilé schopnosti605863425556

Ke stabilitě programu Artemis v podobě požadované Kongresem přispívá i administrátor NASA Bill Nelson. Od jeho nástupu do funkce jsou v prezidentských žádostech navrhovány částky potřebné pro vývoj a stavbu SLS pro Artemis 4 v konfiguraci Block 1B.

Gateway

Díl primární konstrukce modulu HALO připravený ke svaření s dalšími díly

Díl primární konstrukce modulu HALO připravený ke svaření s dalšími díly
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Žádost o rozpočet obsahuje některé termíny výroby modulů HALO a PPE pro kosmickou stanici Gateway. Na polovinu roku 2022 je plánováno uzavření podrobného přezkumu CDR obytného a logistického modulu HALO. Dodání jeho základní struktury, vyráběné společností Thales Alenia Space Italia, je plánováno na listopad 2022. Modul bude sloužit pro velení, řízení, komunikaci s posádkami na povrchu Měsíce a distribuci energie. Modul bude vykonávat i další klíčové funkce, například podporu vědeckých výzkumů prostřednictvím interních a externích užitečných zatížení nebo podporu pro budoucí znovupoužitelné pilotované lunární landery.

Dokončení integrace družicové platformy pro energetický a pohonný modul PPE je plánováno na červenec 2023. Oba moduly mají být spojeny před startem a vyneseny společně raketou Falcon Heavy v roce 2025. Po přibližně desetiměsíčním letu by zárodek kosmické stanice Gateway měl dorazit na vysoce eliptickou polární oběžnou dráhu NRHO kolem Měsíce.

Kabina Orionu pro Artemis 3

Kabina Orionu pro Artemis 3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Artemis 3

Aktuální plán mise Artemis 3 počítá se startem nejdříve v dubnu 2025. Už letos v dubnu má být na Kennedyho vesmírné středisko dodán tepelný štít pro Orion. V průběhu letošního roku má být na štít instalována ablativní tepelná vrstva Avcoat. Ve fiskálním roce 2023 bude pokračovat montáž, integrace a testování kabiny Orionu.

Dodání evropského servisního modulu na Kennedyho vesmírné středisko je plánováno nejdříve na únor 2023. Poté dojde k jeho spojení s adaptérem modulu pro posádku.

Servisní modul Orionu pro Artemis 3

Servisní modul Orionu pro Artemis 3
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

V dalších měsících projde servisní modul finální instalací a testováním. Připravenost modulu pro posádku na spojení se servisním modulem je plánována na červenec 2023, připravenost servisního modulu na spojení je plánována nejdříve na říjen 2023.

Orion má dopravit čtyřčlennou posádku na polární oběžnou dráhu Měsíce NRHO a spojit se na ní s lunárním landerem Starship. Po přestupu dvou členů posádky se má lander vydat na týdenní povrchovou expedici do blízkosti jižního pólu Měsíce.

Letová trajektorie mise Artemis 3

Letová trajektorie mise Artemis 3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Artemis 4

V továrně MAF byly svařením spojeny první dva díly Orionu pro Artemis 4, strop kabiny s dokovacím tunelem

V továrně MAF byly svařením spojeny první dva díly Orionu pro Artemis 4, strop kabiny s dokovacím tunelem
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Mise je nyní plánována na rok 2027. V továrně Michoud Assembly Facility byla zahájena výroba kabiny Orionu. Dodání kabiny na Kennedyho vesmírné středisko je plánováno na první čtvrtletí roku 2023. Po dodání kabiny a dalších dílů primární konstrukce se bude ve fiskálním roce 2023 pokračovat v konstrukční montáži, tlakovém testu a instalacích subsystémů. Na srpen 2023 je plánován předběžný přezkum integrace pro komponenty dokovacího systému Orionu.

Struktura servisního modulu pro Orion by měla být odeslána z Turína do Brém pro další integraci v létě 2022.

Jeden ze tří dílů kuželové části Orionu pro Artemis 4

Jeden ze tří dílů kuželové části Orionu pro Artemis 4
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Navržený rozpočet programu SLS na fiskální rok 2023 podporuje pokračování vývoje konfigurace SLS Block 1B s horním stupněm EUS pro misi Artemis 4. Tato konfigurace bude schopna při misích s posádkou dodat na dráhu k Měsíci nejméně 37,3 tuny užitečného zatížení, tedy Orion a až 10,3 tuny dalšího užitečného zatížení. Při misi Artemis 4 má být tímto užitečným zatížením modul I-HAB, jeden z příspěvků Evropské kosmické agentury pro stanici Gateway.

Ve Stennisově vesmírném středisku bude upraveno testovací stanoviště B-2, aby bylo včas připraveno na příjezd letového exempláře horního stupně EUS, který je plánovaný na rok 2024.

Válcová část Orionu pro Artemis 4

Válcová část Orionu pro Artemis 4
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Program EGS zahájí v roce 2022 práce na modifikaci přístupových plošin v sekci HB3 budovy VAB, aby byly kompatibilní s adaptérem Interstage, horním stupněm EUS a adaptérem USA.

Struktura evropského servisního modulu pro Artemis 4 v Thales Alenia Space Italia

Struktura evropského servisního modulu pro Artemis 4 v Thales Alenia Space Italia
Zdroj: https://pbs.twing.com

V loňském roce se program EGS potýkal s problémy projektu nové mobilní vypouštěcí plošiny ML-2, která má být schopna podporovat starty raket SLS Block 1B. Problémy se týkaly zejména zvýšení tržních cen materiálů a služeb kvůli pandemii COVID-19 a neefektivity práce. Vedení programu EGS v obavách o zpoždění připravenosti ML-2 pro Artemis 4 zvýšilo dohled nad projektem, aby zbývající vývojové a konstrukční práce byly provedeny pokud možno co nejefektivněji. Podrobný přezkum návrhu CDR a zahájení fáze stavby plošiny ML-2 by měly být dokončeny na konci fiskálního roku 2022.

Artemis 5 a další

Letová trajektorie mise Artemis 4

Letová trajektorie mise Artemis 4
Zdroj: https://pbs.twimg.com

V rámci rozpočtu na fiskální rok 2023 NASA předpokládá, že program Orion bude financovat určitou úroveň výroby kabiny Orionu pro Artemis 5. Už v roce 2022 program zahájí proces schvalování smlouvy pro Artemis 6 až 8.

Na ministerské radě ESA v listopadu 2022 budou delegáti z členských států diskutovat a rozhodovat o evropských servisních modulech ESM-7, ESM-8 a ESM-9. Orion má dostatek motorů OMS zbývajících z programu Space Shuttle pro evropské servisní moduly včetně ESM-6. Kontrakt na nové motory OME (Orion Main Engine) byl uzavřen v září 2021.

V roce 2022 mají být zahájeny smluvní akce na smlouvě SPEC (Stages Production and Evolution Contract) pro centrální a horní stupně raket SLS až do Artemis 8.

Pilotované lunární landery pro mise po Artemis 3

SpaceX staví v komplexu LC-39A infrastrukturu pro starty Super Heavy Starship (v levé části fotografie)

SpaceX staví v komplexu LC-39A infrastrukturu pro starty Super Heavy Starship (v levé části fotografie)
Zdroj: https://pbs.twimg.com

NASA aktualizovala 23. března svůj plán na vytvoření dalších příležitostí pro komerční společnosti na vývoj a stavbu pilotovaných lunárních landerů. Současně požádala americké společnosti, aby navrhly koncepty landerů pro mise po Artemis 3. Tyto nové landery, splňující požadavky NASA na opakující se služby, mají mít schopnost připojit se ke Gateway, letět od ní nejen do polárních, ale i do rovníkových oblastí Měsíce, mají mít kapacitu pro čtyřčlennou posádku a schopnost dopravit na povrch Měsíce více nákladu než landery, které společnosti navrhly pro Artemis 3.

Agentura ustoupila od záměru vyhlásit soutěž o smlouvy LETS a nyní sleduje pro vývoj a demonstrace nových landerů dvě paralelní cesty. Jedna cesta spočívá v další práci na základě uplatnění opce ve stávající smlouvě se SpaceX. Druhá cesta, otevřená ostatním americkým společnostem, z nichž má vzejít druhý dodavatel služeb landeru, spočívá v nepilotované a v pilotované demonstrační misi přistání na Měsíci z jeho oběžné dráhy. Návrh žádosti o nabídky ostatních společností s označením SLD (Sustaining Lunar Development) hodlá NASA vydat v létě. Lhůta pro podání návrhů má být 60 dnů. NASA očekává, že v lednu 2023 vybere jeden tým a uzavře s ním smlouvu s fixní cenou.

Eugene Cernan, dosud poslední člověk na Měsíci

Eugene Cernan, dosud poslední člověk na Měsíci
Zdroj: https://moon.nasa.gov

Nový lander od SpaceX ani lander vzešlý ze soutěže SLD zatím nebyly přiděleny ke konkrétní misi. NASA pouze oznámila své očekávání, že landery by mohly být k dispozici již v období 2026 až 2027. Podle dokumentů zveřejněných k záměru soutěže SLD je cílové datum demonstrace pilotované mise červenec 2027. Tento termín se shoduje s časovým plánem pro misi Artemis 4. Ačkoli ještě před několika měsíci představitelé NASA mluvili o tom, že při misi Artemis 4 by nemělo k přistání na Měsíci dojít, je nutno připomenout tehdejší slova Marka Kirasicha, že lunární přistání během Artemis 4 nemůže vyloučit.

Zájem o účast v soutěži SLD projevily mimo jiné Dynetics, Sierra Space, Blue Origin, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Poslední tři jmenované společnosti dosud nerozhodly o strategii, zda se budou soutěže účastnit samostatně nebo opět společně pod značkou Národního týmu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FMx2jffXMAMnv_B.png
https://pbs.twimg.com/media/FPrK0NiXsAocxcT?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FPBirHwXoAMjr-x?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FPBjBXpXwAcJzGf?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FPBjFOzWUAcDRt0?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FPBlCmcWQAQr9-O?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FPBkx2tWQA4MZ6l?format=jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…&oe=625C00CD
https://pbs.twimg.com/…format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FPBkn_vWQAUJXij?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FP0prn0VsAEyCxI?format=jpg
https://moon.nasa.gov/…/90_cernan_apollo17_1200.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.