Start nákladního Dragonu se posouvá

Firma SpaceX společně s NASA rozhodla o odkladu startu nákladní mise lodi Dragon 2 k Mezinárodní kosmické stanici, který byl plánován na tento týden. Odklad má umožnit prozkoumat potenciální únik pohonné látky detekovaný během tankování kosmické lodi na Mysu Canaveral. Start této lodi na raketě Falcon 9 měl proběhnout tento pátek ráno místního času z rampy 39A na floridském Kennedyho středisku. Oficiální místa neoznámila žádný náhradní termín startu této zásobovací mise. Tiskový mluvčí NASA pouze oznámil, že ke startu nedojde v pátek 10. června.

Logo msie CRS-25 vytvořené agenturou NASA.

Zdroj: https://www.elonx.cz/

NASA ve svém prohlášení uvedla, že SpaceX zaznamenala během tankování pohonných látek zvýšené hodnoty plynného monometylhydrazinu (MMH) v „izolované části“ pohonného systému lodi Dragon. Plnění lodi pohonnými látkami představuje jeden z posledních kroků v rámci procesu přípravy na start. Typicky k němu dochází těsně předtím, než SpaceX přesune loď do montážní haly u startovní rampy, kde dojde k jejímu spojení s nosnou raketou Falcon 9.

Lodě Dragon používají k pohonu jako palivo hydrazin a jako okysličovadlo oxid dusičitý, které se skladují v oddělených nádržích. Obě látky se při vzájemném kontaktu zažehnou, což se hodí, když loď potřebuje na oběžné dráze provést manévr. Každá loď Dragon má 16 korekčních trysek Draco, což jsou malé raketové motory, které vyvinou tah přibližně 41 kg. Motory Draco slouží k provádění zážehů pro úpravu oběžné dráhy, dále k řízení přibližování ke stanici ISS a na konci mise zajistí deorbitační zážeh, který navede kabinu do atmosféry, aby mohla bezpečně přistát do vody.

Raketové motory Draco.

Zdroj: https://i.pinimg.com/

Tým zodpovědný za zpracování po zachycení nadlimitních hodnot přistoupily k odčerpání paliva a okysličovadla z oblasti, kde se tyto hodnoty objevily. Portál Spaceflight Now se odkazuje na několik zdrojů, podle kterých by mohl být příčinou únik hydrazinu, ale NASA ve svém prohlášení uvedla, že zdroj zachyceného plynu zatím nebyl objeven. „Jakmile bude objeven přesný zdroj zvýšených hodnot a určíme příčinu, tak společný tým NASA a SpaceX vybere a oznámí nový plánovaný termín startu,“ uvedla agentura ve svém oficiálním prohlášení.

K převozu lodi Dragon 2 do haly u rampy, kde bude spojena s raketou, dochází až po neplnění nádrží pohonnými látkami.

K převozu lodi Dragon 2 do haly u rampy, kde bude spojena s raketou, dochází až po neplnění nádrží pohonnými látkami.

Kabina lodi Dragon, která má vyrazit na aktuální misi nese ve flotile znovupoužitelných lodí od SpaceX označení C208. Můžeme si tedy snadno dohledat, že tato kabina už byla na oběžné dráze dvakrát – poprvé to bylo na přelomu června a července 2021 při misi CRS-22 a podruhé na přelomu prosince 2021 a ledna 2022 při misi CRS-24. Aktuální mise nese označení CRS-25 a jedná se již o 25. zásobovací let firmy SpaceX k Mezinárodní kosmické stanici na zakázku od agentury NASA. Dragon 2 má na orbitální komplex doručit více než 2 tuny jídla, zásob a experimentů.

Loď také na ISS dopraví vědecký přístroj, který bude monitorovat chemické složení prachových částic v pouštích po celém světě. Výtvor Jet Propulsion Laboratory se jmenuje EMIT (Earth Surface Mineral Dust Source Investigation) a při startu bude pevně usazen v nehermetizovaném nákladovém prostoru lodi, takzvaném trunku. Po příletu ke stanici bude EMIT z trunku vyjmut pomocí staniční robotické paže, která jej následně usadí na experimentální platformu na vnějším plášti ISS. Data nasbíraná tímto přístrojem pomohou vědcům zjistit více informací o tom, jak prach zvednutý z pouští do atmosféry ovlivňuje pozemské ekosystémy a lidské zdraví.

EMIT (Earth Surface Mineral Dust Source Investigation)

Zdroj: https://d2pn8kiwq2w21t.cloudfront.net/

Ačkoliv se start nákladní lodě Dragon 2 posouvá na neurčito, SpaceX stále pokračuje v přípravách na jiný start Falconu 9, který je také chystaný na tento týden. Nákladem této mise bude egyptská telekomunikační družice Nilesat 301, která by měla ve středu odstartovat z Mysu Canaveral. Startovní okno se otevírá ve 23:04 našeho času.