Crew Dragon se čtyřmi kosmonauty přistál v Žatci

Velké věci se o víkendu děly v Žatci. Na tamním letišti totiž přistála kosmická loď Crew Dragon. Či přesněji její nafukovací maketa. Jak jistě víte, loď je čtyřmístná. Proto se do ní „vešli“ všichni čtyři českoslovenští kosmonauti. Vždyť Ivan Bella, Michal Fulier, Oldřich Pelčák i Vladimír Remek se narodili v Československu, že? Program začal již v pátek 22. dubna, kdy přijel první ze čtveřice kosmonautů, Ivan Bella.  Přijela i hlavní hvězda celé akce, Francis Gary Powers Jr. Gary je synem slavného pilota Francise Garyho Powerse. Ten byl na vrcholku studené války sestřelen nad Sovětským svazem ve svém špionážním letounu U-2. Podle tohoto incidentu byl natočen i film Most špionů. Po krátkém Garyho proslovu byla velmi uvolněná atmosféra, při čemž měl každý možnost si s ním promluvit. Té chvíle jsem využil i já a od Garyho si nechal podepsat jeho vlastní knihu (Spy Pilot) a rovnou si s ním udělal fotku, kterou jsem si druhý den nechal podepsat.

Předvedení nafukovací kosmické lodi Crew Dragon pro novináře 11. dubna

Předvedení nafukovací kosmické lodi Crew Dragon pro novináře 11. dubna
Foto: Technické muzeum v Brně

Druhý den program začal v leteckém muzeu Korea-Merkur Bezděkov, jež celou akci organizovalo. Na místě byl nafouknut model Crew Dragonu. Vzhledem k tomu, že má na výšku čtyři metry, se nakonec nevešel nikam jinam, než na dvorek za muzeum, kde se hned stal cílem pozvaných hostů. Jak říká kurátor letectví a kosmonautiky Technického muzea v Brně Tomáš Přibyl: „Crew Dragon je v měřítku 1:2. Nebude součástí expozice našeho muzea, ale chceme s ním putovat na různé akce a místa.“ A co se podoby s předlohou týká, dodává: „V rámci možností je maximálně věrný. Jen jsme si coby pochopitelnou uměleckou licenci dovolili doplnit české vlaječky a logo muzea.

Autor článku (vlevo) s Francisem Garym Powersem Jr.

Autor článku (vlevo) s Francisem Garym Powersem Jr.
Foto: Tomáš Přibyl

Nafukovací Crew Dragon tak zažil svou premiéru před veřejností. Loď je výsledkem spolupráce Technického muzea v Brně a firmy Kubíček VisionAir, která je známá jako výrobce balónů, vzducholodí, skákacích hradů a reklamních poutačů. Nyní tedy vyrábí i kosmické lodě. Crew Dragon zažil svoji premiéru pro novináře již 11. dubna v Brně, ale v Žatci měl v sobotu 23. dubna světovou premiéru pro veřejnost.

V sobotu dopoledne probíhalo i oficiální zahájení výstav „U-2 Incident“ o již zmíněném sestřelu Garyho Powerse a „Králové vzduchu za sto let“ o historii československého letectví. V průběhu této vernisáže přijeli i zbylí kosmonauti. Takže se na jednom místě sešli Vladimír Remek (Sojuz 28 v březnu 1978) se svým náhradníkem Oldřichem Pelčákem a Ivan Bella (Sojuz TM-29 v únoru 1999) se svým náhradníkem Michalem Fulierem.

Bylo nás pět (zleva): Michal Fulier, Ivan Bella, Michal Přibyl, Vladimír Remek a Oldřich Pelčák

Bylo nás pět (zleva): Michal Fulier, Ivan Bella, Michal Přibyl, Vladimír Remek a Oldřich Pelčák
Foto: Tomáš Přibyl

Už v tu chvíli bylo jasné, že událost je absolutně unikátní. Těžko říct, zdali se někdy na jednom místě osobně tato čtveřice setkala. Dokonce ani samotní kosmonauti si na dotaz, zdali se v této sestavě někdy potkali, nebyli schopni vzpomenout.

Následovalo focení před samotnou kosmickou lodí. Tomu přálo i počasí. Jediné, co se úplně nedařilo, bylo na dvorku najít vhodné místo na fotografování. Muzeum se nachází na vesnici a v pozadí mohla být buď garáž na spadnutí nebo kurník se slepicemi. Nakonec se ale i focení povedlo.

Kosmická loď Crew Dragon se teď musela rychle přesunout na letiště Macerka, kde probíhal další program. Zde proběhla ukázka letecké akrobacie v podání Petra Kopsteina. Následoval přelet dvojice letounů Gripen ze základny v Čáslavi. Pro stovky návštěvníků letiště pokračoval program seskokem parašutistů z „Anduly“ An-2. Poté byla beseda s Garym Powersem Jr. o životě jeho otce a o Muzeu studené války (Cold War Museum) ve Washingtonu D.C. Po autogramiádě s ním přišla nejzajímavější část pro každého fanouška do kosmonautiky, beseda s kosmonauty. Zakončená byla autogramiádou. Čtveřice byla velmi překvapená, když jsem jí předložil na podpis fotografie z dopoledního programu.

Křest nafukovací lodi Crew Dragon kosmonauty

Foto: Ondřej Šamárek

A pak přišel na řadu křest kosmické lodi. S odpálením šampaňského byl sice zprvu problém, ale nakonec si špunt dal říct a loď byla konečně oficiálně „uvedena do provozu“. Od toho okamžiku má nafukovací Crew Dragon čtyři nejlepší kmotry, jaké si může přát: Ivana Bellu, Michala Fuliera, Oldřicha Pelčáka a Vladimíra Remka.

A kde bude nafukovací Crew Dragon k vidění příště? Na půdě Technického muzea v Brně se představí v rámci muzejní noci v sobotu 21. května. Další přistání je pak plánováno na sobotu 4. června v Jihlavě.

Plnohodnotná kosmická loď Elona Muska, která nápadně připomíná tu vlastněnou Technickým muzeem v Brně

Plnohodnotná kosmická loď Elona Muska, která nápadně připomíná tu vlastněnou Technickým muzeem v Brně
Foto: SpaceX

Začínající youtuber Ondřej Šamárek při jednom ze svých streamů u nafukovací lodi

Začínající youtuber Ondřej Šamárek při jednom ze svých streamů u nafukovací lodi
Foto: Tomáš Přibyl

Posádka mise Crew Dragon Kosmonautix-1 před svou kosmickou lodí. Druhá řada zleva: Tomáš Přibyl, Karel Zvoník a Ondřej Šamárek. První řada uprostřed: Natálka Zvoníková

Posádka mise Crew Dragon Kosmonautix-1 před svou kosmickou lodí. Druhá řada zleva: Tomáš Přibyl, Karel Zvoník a Ondřej Šamárek. První řada uprostřed: Natálka Zvoníková
Foto: Michal Přibyl

15 komentářů ke článku “Crew Dragon se čtyřmi kosmonauty přistál v Žatci”

1. tomfor napsal:

Tak už i kosmonautix začíná s clickbaitovými titulky?

2. Leopold Formanek napsal:

Děkuji za krásný článek. Atmosféra na letišti Macerka byla fantastická, přesně tak, jak popisuje autor článku…., byl jsem celý den u toho!!!
    Rovněž možnost osobního setkání s kosmonauty a s panem Gary Powersem bylo nezapomenutelné.
    Přeju kosmonautice v podání pana Tomáše Přibyla hodně úspěchů.

Hezký článek z nevšedního setkání Michale,super,děkuji moc!Takový společenství se jen tak neuvidí!Mě se nejvíc ale líbí nová posádka Kosmonautixu-1,kteroužto tímto zdravím a držím palce,ať jsou brzy v kosmu!Jedna technická:Má už tento CD i ten nafukovací tepelný štít?!

4. Vit Blahous napsal:

Skvělý článek! Blahopřeji autorovi k výjimečným setkáním a přeji mnoho úspěchů a elánu do kosmonautiky!

5. Matěj Soukup Redakce napsal:

Michale, díky za zajímavý a hezký článek, který je zase z trochu jiného soudku.

Šlo by udělat Dragon v měřítku 1:1 s tím, aby se dalo vlézt dovnitř?

Škoda, že není růžový a nejmenuje se Guliver, jak ten Ladínka Smolíka