Vesmírná technika: Kosmické štěpné reaktory z USA

VT_2022_05

Spojené státy americké několik desítek let pracovaly na různých verzích štěpných jaderných reaktorů, které se měly používat pro vojenské i civilní mise, meziplanetární sondy a kosmické základny. Mnohé projekty se však dostaly pouze do fáze studií a nedočkaly se tak zhmotnění. Reaktory, které vznikly v rámci jiných projektů, však poskytly cenné zkušenosti pro další vývoj.

Pokud Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku pořadu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Vesmírná technika vychází na MALL.TV každý pátek .

Kromě Vesmírné techniky najdete na internetové televizi MALL.TV i další pořady Kosmonautixu. Každý den zde vycházejí Vesmírné zprávy, které informují o dění v kosmonautice. Také zde najdete živě a česky komentované přímé přenosy startů raket pod názvem Vesmírné starty.

Pokud si chcete prohlížet tyto pořady přímo v aplikaci na svém telefonu, tabletu nebo na chytré televizi, zde je návod jak naladit MALL.TV

3 komentářů ke článku “Vesmírná technika: Kosmické štěpné reaktory z USA”

Jak ty reakzory ve vesmíru uchladí?

Složitě. Odvod tepla v kosmickém prostoru totiž není jednoduchý. S rostoucím tepelným výkonem se musí výrazně zvyšovat plocha radiátorů.

Pokud myslíte odvod přebytečného tepla, tak to se poměrně jednoduše vyzáří do okolního kosmického prostoru. Čím více tepla je nutné odvést, tím rozměrnejší je plocha, kterou k odvodu tepla potřebujete. Bohužel jste omezen pouze na zbavení se tepla zářením, stejně jako u všech ostatních umělých kosmických těles. S narůstající potřebným okamžitým vyzářeným výkonem roste dramaticky hmotnost a velikost. Konstrukčně je však systém jednoduchý, kritická je zde spíše část návrhová a výpočetní.