Evropská sonda přenáší data z čínského roveru

Sonda Mars Express, kterou provozuje Evropská kosmická agentura úspěšně provedla sérii komunikačních experimentálních zkoušek. Během nich zachytávala signály z čínského marsovského vozítka Zhurong a posílala je na Zemi. Fígl je v tom, že Zhurong byl navržen tak, aby komunikoval pouze s čínskou sondou Tianwen-1, se kterou k Marsu dorazil a která stále obíhá kolem Rudé planety. Vozítko však prokázalo úctyhodnou životnost a překonalo očekávání. To však s sebou přineslo i komplikaci – čínská sonda již nadále není schopna poskytovat tak často své přenosové služby. Čínští a evropští inženýři se proto rozhodli udělat test – poslat data z vozítka Zhurong přes Mars Express na Zemi. To se sice snadno řekne, ale hůř udělá, jelikož komunikační vybavení obou účastníků není shodné. Zhurong sice dokáže přenášet data na frekvenci, kterou Mars Express umí zachytit, ale obráceně to nefunguje. Zhurong tedy může ve spolupráci s Mars Express pouze odesílat data, ale zpětnou vazbu už tímto způsobem nedostane.

20. listopadu sonda Mars Express přelétávala zhruba 4 000 kilometrů od roveru Zhurong, který brázdí oblast Utopia Planitia. Evropská sonda při tomto přeletu přijala od vozítka balíček dat, který následně přenesla na vzdálenost 370 milionů kilometrů do pozemní stanice Evropského operačního střediska, které přijaté údaje přeposlalo do pekingského střediska řízení letu. „Sonda Mars Express úspěšně přijala signály odeslané roverem a naši kolegové z týmu kolem roveru Zhurong následně potvrdili, že všechna data dorazila na Zemi ve velmi dobré kvalitě,“ oznámil Gerhard Billig, systémový inženýr z Evropské kosmické agentury.

Schéma přenosu dat mezi roverem Zhurong a Zemí pomocí sondy Mars Express.

Schéma přenosu dat mezi roverem Zhurong a Zemí pomocí sondy Mars Express.

Vozítka na Marsu jsou obecně velmi užitečná při sběru nejrůznějších údajů přímo z povrchu, ale jejich nevýhodou je, že nemají velké komunikační antény. Namísto toho spoléhají na sondy obíhající kolem Marsu a které fungují jako retranslační stanice pro přenosy velkých objemů dat. Za běžného stavu si rover a orbiter vymění krátké zprávy potřebné k zajištění obousměrné komunikace pro přenos dat. Ovšem podle ESA sonda Mars Express vysílá svůj „pozdrav“ na frekvencích, které jsou odlišné od těch, které rover Zhurong přijímá, takže obousměrná komunikace není možná. Jak již bylo uvedeno výše, Zhurong však vysílá na frekvencích, které Mars Express zachytí. ESA proto při zkouškách vsadila na techniku jednosměrné komunikace v podstatě naslepo. V tomto režimu si odesílatel nemůže být jistý, že příjemce zprávu zachytil.

Autoportrét vozítka Zhurong a přistávací plošiny.

Autoportrét vozítka Zhurong a přistávací plošiny.
Zdroj: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/

Zhurong, první čínský marsovský rover, přistál na rudé planetě letos v květnu a od té doby prozkoumává zmíněnou oblast Utopia Planitia. Jelikož je vybaven jen malou anténou, spoléhal se na datový přenos přes sondu Tianwen-1, která pak posílala data na Zemi. Ovšem sonda Tianwen-1 není u Marsu jen k tomu, aby fungovala jako retranslační stanice roveru. Má také svůj vlastní vědecký program. S jeho začátkem v listopadu tedy došlo k omezení možností přenosu dat z vozítka. Orbiter se místo toho věnuje snímkování Marsu. Existující spolupráce mezi agenturami ESA a CNSA otevřela cestu k celkem pěti zkouškám komunikace mezi Mars Express a roverem Zhurong, přičemž všechny zkoušky proběhly v listopadu. ESA kromě toho poskytla i služby své pozemní stanice v různých fázích mise Tianwen-1.

Mars Express

Mars Express přijal signál při každém z pěti testů, ovšem během čtyř z nich byla data poškozená, uvedlo tiskové oddělení ESA. Během průzkumu těchto chyb se ukázalo, že viníkem mohla být interference (rušení) od další jednotky na palubě Mars Express. Při čtvrtém testu, který proběhl 20. listopadu, dokázal orbiter zachytit všech 233 kilobytů dat a odeslal je na Zemi. Pozemní týmy mezitím připravují dodatečné zkoušky. „Chystáme se na provedení dalších testů, které mají v budoucnu zlepšit metodu komunikace mezi kosmickými misemi,“ doplnil Billig. Týmy budu ověřovat, zda bude mít Mars Express vhodnou viditelnost na Zhurong a také, zda budou tyto testy kompatibilní s vědeckým plánem evropské sondy. V rámci dalších testů se má prověřovat především fungování při různých přenosových rychlostech a dobách trvání přeletů.

Mars Express nad Marsem

V zásadě by bylo možné, aby Mars Express hrál v budoucnu roli retranslační družice pro Zhurong, ale s tím by musely souhlasit obě kosmické agentury,“ uvedlo tiskové oddělení ESA v odpovědi serveru space.com. Mars Express obíhá kolem Marsu od prosince 2003. Mezi úkoly sondy patří detekce metanu v atmosféře planety, mapování složení polárního ledu a nesmělé detekování podpovrchové vody v okolí jižního pólu. V rámci komunikačního testu se také podařilo potvrdit, že Zhurong už za 197 solů od přistání 14. května ujel 1 297 metrů. Na začátku listopadu byla známá hodnota 1253 metrů, což by naznačovalo, že vozítko strávilo nějaký čas analýzou koryta zaplněného sedimenty a příliš nepospíchalo směrem na jih.

6 komentářů ke článku “Evropská sonda přenáší data z čínského roveru”

1. Homer napsal:

To je tak trochu zvláštne. Navodzuje to dojem, ako by Číňania na svoje vozidlo s prepáčením kašlali.

• mauron napsal:

A to odvozujete z čeho? Ta mise se skládala z přistávacího modulu s vozítkem a z družice, která zůstala na oběžné dráze. Počítalo se s určitou životností. Oba stroje svou životnost potvrdilya, svou misi splnily. Družice už evidentně nemá dost energie na pokračování nad plán. Vozítko ale ještě pořád má.

Sonda na oběžné dráze má energie dostatek. Problém je v tom, že nemůže roveru věnovat tolik času, protože má vlastní práci, kvůli které tam letěla. Kdyby byl zachován režim komunikace s roverem, sonda by nemohla udělat tolik vlastní vědy.

Sonda Tw-1 by svoji vědu mohla dělat klidně dále, jde o to, že se nedostává přenosové kapacity z Marsu směrem k čínské obdobě DNS, která ještě není dokončena.

Díky za info.

• mauron napsal:

Díky za informace. Chvíli jsem teda googlil co v kosmické terminologii ta zkratka DNS znamená. Pro nás ne úplně maximálně otrkané kosmickou terminologií je záměna pořadí písmen matoucí. DSN = deep space network.