sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Lodě Orion přechází do výrobní fáze

Svařování kabiny Orionu pro Artemis 3, leden 2021

Zatím sice proběhl pouze jeden testovací let lodi Orion, ale v dalších letech se počítá s hojným využíváním této americké lodi. Ta by měla v rámci programu Artemis vozit astronauty k Měsíci, aby se lidé připravili na budoucí pilotované výpravy k Marsu. Práce na misi Artemis I jsou již téměř hotové, příprava mise Artemis II také utěšeně pokračuje a pokrok se nevyhýbá ani přípravě lodí pro další mise. Nedávno mohla agentura oznámit dokončení svařování přetlakové kabiny Orionu pro misi Artemis III. Jde o základní konstrukci vzduchotěsného modulu pro posádku. Jedná se o první velký díl hardwaru v produkční fázi, kterou zajišťuje firma Lockheed Martin.

27. srpna 2021 vyfocená svařená přetlaková kabina lodi Orion pro misi Artemis III.
27. srpna 2021 vyfocená svařená přetlaková kabina lodi Orion pro misi Artemis III.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

NASA přesouvá své zaměření u Orionu z vývojové do produkční fáze, která umožní dlouhodobou přítomnosti lidí na Měsíci a u něj,“ říká Cathy Koerner,  programová manažerka lodi Orion. Fáze vývoje – označované DDT&E (design, development, test, and evaluation – návrh, vývoj, testování a hodnocení – se nesla ve znamení definic požadavků na Orion, procházení a zdokonalování revizí návrhů zdokonalováním a náročných testů lodi i jejích systémů. „Veškeré intenzivní zkoušky, které jsme udělali, potvrdily správnou konstrukci Orionu,“ říká Stu McClung šéf personálu programu Orion pro plánování a řízení mise a dodává: „Dobře pochopená a definovaná struktura nám dává velkou jistotu při přechodu do produkční fáze.

Kónický panel Orionu s okny pro Artemis III v budově MAF, 21. srpna 2020
Kónický panel Orionu s okny pro Artemis III v budově MAF, 21. srpna 2020
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Každý díl Orionu prošel od začátku fáze DDT&E zevrubnými zkouškami, které měly celý program Orion připravit na přechod mezi těmito fázemi. Tyto testy obnášely například zkušební let v rámci mise EFT-1 v roce 2014, kdy loď prokazovala svou připravenost čelit kosmickému prostředí na vyšší oběžné dráze Země. Při této misi se také testoval tepelný štít při průchodu atmosférou a ověřovaly se postupy vylovení po přistání do oceánu. NASA také úspěšně dokončila testy padákového systému, nebo záchranné věžičky při zkouškách Pad Abort-1 and Ascent Abort-2. Testy simulující kosmické prostředí zase prokázaly, že palubní systémy Orionu budou při misích Artemis fungovat podle očekávání. Těch testů samozřejmě proběhlo mnohem více a zaměřovaly se na všechny aspekty kosmické lodi.

Kabina Orionu pro Artemis II, září 2020
Kabina Orionu pro Artemis II, září 2020
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Celá fáze DDT&E oficiálně skončí misí Artemis II, což bude první testovací let této lodi s posádkou na palubě. Ačkoli se neočekávají žádné strukturální změny oproti Artemis I a II, výsledky misí mohou vést k menším úpravám nebo vylepšením v následujících verzích. „Postupně s přibýváním letových zkušeností se budeme učit a přizpůsobovat loď misím podle potřeby,“ řekl asistent vedoucího programu Orion Paul Marshall a dodal: „To by mohlo zahrnovat úpravy systémů nebo rozhraní pro posádku, které by astronautům pomohly provádět budoucí mise co nejjednodušeji.

V rámci produkční fáze budou inženýři do návrhu Orionu aplikovat vylepšení, aby byl proces výroby a sestavování co nejefektivnější. Jedním z mnoha vylepšení bylo snížení počtu svařovaných dílů, které tvoří základní přetlakovou kabinu lodi Orion. Tato kabina totiž měla být podle původního návrhu tvořena 33 dohromady svařenými díly. Tohle číslo se pro misi Artemis I a další podařilo snížit na 7. Tím se nejen snížila náročnost výroby, ale také se ušetřilo více než 300 kilogramů hmotnosti.

Díly pro výrobu kabiny Orionu pro Artemis III, srpen 2020
Díly pro výrobu kabiny Orionu pro Artemis III, srpen 2020
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Když bylo nyní na středisku Michoud v New Orleans dokončeno svařování přetlakové kabiny pro Artemis III a jsou hotové i designové změny a zkoušky, může začít efektivnější a optimalizovaná výrobní linka produkující kosmické lodě. V rámci kontraktu OPOC (Orion Production and Operations Contract), který získala firma Lockheed Martin, se NASA zavázala k objednávce nejméně šesti a maximálně dvanácti lodí Orion. V roce 2019 si agentura objednala tři Oriony pro mise Artemis III, IV a V, přičemž ve fiskálním roce 2022 plánuje objednat další tři lodě pro mise Artemis VI, VII a VIII.

Naše strategie přechodu od návrhu a vývoje k samotné produkci se zaměřuje na optimalizaci prostřednictvím změn v různých oblastech, abychom dosáhli efektivnějšího procesu,“ říká Kelly DeFazio, programová ředitelka pro výrobu ve firmě Lockheed Martin. Ze zmíněných optimalizací při výrobě Orionu je možné jmenovat například:

  • Změnu zaměstnanecké organizační struktury. Z velkého integrovaného produktového týmu zaměřeného na návrh, vývoj a kvalifikaci systémů se stávají menší multifunkční pracovní týmy zaměřené na hladký průběh výroby a kvalitu produktu.
  • Začlenění identifikačních systémů pro řešení zádrhelů ve výrobním procesu a využívání chytrých nástrojů (např. rozšířená realita) ve výrobní hale.
  • Otevření střediska STAR (Spacecraft, Test, Assembly and Resource) v Titusville na Floridě začátkem letošního léta s cílem zefektivnit výrobní kapacitu.
  • Opětovné využití návratových modulů Orionu a dalších vysoce hodnotných systémů společně s možnostmi hromadného nákupu různých materiálu a dílů. Tyto kroky přispívají k výraznému snížení nákladů ve srovnání s kosmickými loděmi vyráběnými v rámci fáze DDT&E.

Náš výrobní plán spouští jedinečnou efektivitu výroby, která zajišťuje dosažení požadované kadence misí při současném snižování nákladů,“ říká Marshall. Tyto úspory dávají NASA možnost investovat do vývoje systémů, které jsou nezbytné k posouvání možností při průzkumu Měsíce v dalších letech. „Přechod do výrobní fáze nabízí možnost přesunout pozornost expertů na definování, realizaci a provádění průzkumných misí, pro které je Orion stvořen,“ dodal Marshall.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artemis_iii_orion_weld_maf.jpg
https://www.nasa.gov/…pv-completed-md_04.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50267580677_4cca3e28ab_b.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…FWM01_0067~medium.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Eph9-ncXIAAc1gh?format=jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
3 let před

Tak aby to nedopadlo s orionem jako u starlineru.
Nekonečné chyby a odklady.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  PetrV

Lodi Orion se zatím problémy vyhýbají.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  PetrV

Orion už jednu úspěšnou kosmickou misi má. A stačí si porovnat pozemní testy provedené na Orionu pro Artemis I v Plum Brook s pozemními testy provedenými na Starlineru, aby bylo jasné, že toto je něco jiného. Na podzim přibydou kromě jiného například komunikační end-to-end testy Orionu s SLS a s řídicím střediskem.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

K cemu je orion bez SLS?
SLS musí klapnout.

Maniak
Maniak
3 let před

Vzhledem k tomu, že Orion je jen menší díl celé skládačky a přímá cesta je se Starship jako lunárním modulem nejspíš vyloučena, tak jsem zvědav, kdy se na měsíc poletí.

Hawk
Hawk
3 let před
Odpověď  Maniak

Osobne budu brat jako velky uspech, kdyz se podari v tomto desetileti dokoncit a zprozvoznit Gateway.

Velke projekty provazi jeden odklad za druhy, takze pilotovane pristani na Mesici vidim jako vec pro obdobi za rokem 2030, a to jeste kdyz bude prizniva ekonomicka a politicka situace v USA.

Navic zelena sekta muze zacit nahlodavat i kosmicke projekty.

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  Hawk

Vodní pára je 26x účinnější skleníkový plyn než CO2, takže rakety spalující vodík by měly být zakázány už příští rok. Nebo letos.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  pave69

Zakázány samozřejmě nebudou ani letos, ani příští rok.

MartinH
MartinH
3 let před
Odpověď  pave69

Ona vám ta vodní pára vzniká i spalováním metanu, nebo leteckého petroleje, takže by to chtělo zakázat skoro všechny rakety.

A teď vážně, té vodní páry je opravdu hodně málo oproti vodní páře v atmosféře, navíc vrchní vrstvy jsou suché a to co tam dostane raketa tak celkem rychle vymrzne a spadne, nebo UV rozloží na vodík a kyslík. 🙂

PS: Kdyby se vlivem oteplování dostala vodní pára až k ozónové vrstvě, tak, jestli se nepletu, máme po ozónu. 😉

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Hawk

To není sekta, to jsou podvodnici, stejně jako je církev. Z lidí dělají hloupé ovce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.