sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: První spojení Super Heavy a Starship

Včera večer jsme vydali krátkou zprávu, která zvala diváky ke sledování přímého přenosu ze základny Boca Chica. Mělo zde totiž dojít k historicky prvnímu spojení nosné rakety Super Heavy s kosmickou lodí Starship, což na Twitteru potvrdil také Elon Musk. Jenže čas plynul a Starship S20 zůstávala stále sedět na zemi, byť k její špičce byl připojen velký jeřáb. Elon Musk po několika hodinách oznámil, že z dnešního pokusu nebude nic kvůli silnému větru. Týmy se prý o spojení pokusí druhý den ráno místního času. A jelikož v Texasu za chvilku bude svítat, je čas Vás pozvat ke sledování přímého přenosu, který doplníme psaným online přenosem. Dost možná budeme za pár hodin vůbec poprvé svědky sestavení 120 metrů vysoké konstrukce – tu bude tvořit Super Heavy B4 sedící na orbitální rampě a Starship S20. A mimochodem ani přes noc nebyl na Boca Chica úplný klid – pracovníci se věnovali doplňování destiček tepelného štítu na břiše S20.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E8DErhlVUAAORur?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
36 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
HnD
HnD
3 let před

už jde nahoru

Tom Matoo
Tom Matoo
3 let před

Nechybí dole deflektor spalin?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Tom Matoo

Prý tam nebude. Uvidíme, co ukáží první ostré zkušenosti.

Tom Matoo
Tom Matoo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky 🙂

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud vím, tak u Saturnu V byli docela překvapení i s deflektorem. (stejně tak STS 1)

Ivan
Ivan
3 let před
Odpověď  SaturnV

No divil bych se, kdyby ho tam nakonec neměli. Super-heavy má zhruba 2,5x větší tah než saturn V, tak bude i zvuková vlna silnější. No mají to určitě propočítáno, ale odsolovací zařízení a nádrže na vodu tam mají tak na co by je stavěli.

vik_tor
vik_tor
3 let před

Skoda ze v pozadi neni nejaka budova, protoze takto tech 120 m vysky nevynikne. Kdyz si uvedomim ze City Tower na Pankraci ma 116m….a byvaly Motokov (Citi Empiria)104….

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  vik_tor

Určité měřítko se dá odvodit z lidí v okolí.

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ro jiste ano. Ale pohled jak raketa trci nad strechou Motokovu to nenahradi:)

Jenda
Jenda
3 let před

Fascinují mě ty plošiny, které požívají technici ke kontrole spojení. Kdysy jsem byl na plošině na Tatrovce a ve výšce pátého patra se při sebemenším pohybu v koši slušně rozhoupalo celé rameno.Docela by mě zajímalo, jak to mají vyřešené tady. Počítám, že o oklizi koše s raketou nikdo nestojí.
Do budoucna bych ale čekal někal nějakou rampu vysouvanou z obslužné věže. Nebo se Space-x obejde bez toho?

Mr G
Mr G
3 let před
Odpověď  Jenda

Musk sa vyjadril, ze do buducna nebude vietor taky problem ako tmu bolo teraz. To sa da prelozit aj tak, ze zeriav, ktory mal povodne byt na vrchole veze a kompletovat raketu nebude, ale bude sa kompletovat pomocou zachytavacieho mechanizmu. Ten ulozi SH a nasledne na neho aj StarShip.

Matej Soukup
Matej Soukup
3 let před
Odpověď  Mr G

Jeřáb na OLIT bude. Pomocí zachytávacího mechanizmu to určitě nebude, zaco by Starship vzal ? A navíc se nikde nepíše že tam nebude.

ldx
ldx
3 let před

Taky bych čekal, že tam něco takového ve finále bude… otázka je, jak budou třeba řešit protiváhu, protože ani ta věž i když bytelná nejspíš nebude nezlomitelná – v případě, kdyby třeba tahali těžší náklad na větší vzdálenost od centra…

Borin
Borin
3 let před
Odpověď  ldx

Nebudou manipulovat s boostrem ani shipem s náplněmi. Jeřábové rameno bude mít protiváhu nebo kotvu a břemeno nebude dál než startovací stůl.
Dynamické síly budou spíše při zachytávání rameny a stejně to bude jeden z více způsobů. Aspoň při letu s posádkou se, myslím, dočkáme dalších nápadů.
(Měsíc a Mars mají nízkou gravitaci ale u Země lze ještě zvýšit bezpečnost přistání obdobou s Blue Origin – dvoudílnou StarShip. Ikárie XB1:“Pošlete jim motor!“) 😀

zvejkal
zvejkal
3 let před

Ak sa nemylim, tak najvyssia zostava v historii ? Alebo ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  zvejkal

Ano, nejvyšší a taky z hlediska tahu nejsilnější (byť to zatím nepředvedla).

Kamil
Kamil
3 let před

Mám asi tak tisíc otázek. Ty včerejší se mi zodpověděly, mají tak vysoké plošiny, že mohou spojit S20 a B4 i v 90 metrech, ale do 140 metrů na vrchol nedosáhnou. Jsem zvědavý, jak to budou řešit naostro, nabízejí se přístupové lávky z věže.
Taky koukám na tepelný štít, proč není jednolitý? Jsou tam vidět takové uzavřené pásy

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

S20 má momentálně štít z cca 98 % hotový. Zbytek se ještě dodělá v montážní hale.

Mr G
Mr G
3 let před
Odpověď  Kamil

Pravdepodobne budu raketu kompletovat pomocou zachytneho mechanizmu. Bude posuvny prakticky po celej dlzke veze. Tym padom nebude treba vysokozdvizne plosiny pre kompletaciu rakety.

Matej Soukup
Matej Soukup
3 let před
Odpověď  Mr G

Nebudou raketu kompletovat pomocí zachytávacího mechanizmu, ten nemá Starship za co vzít, jak by to udělal. Zachytávací mechanizmus slouží k zachytávání přistávající Superheavy, ne ke stavbě raket.

Petr Šída
Petr Šída
3 let před
Odpověď  Matej Soukup

Promiňte, ale vy jste zaměstnanec SX, že to víte tak jistě?

Podle posledních vyjádření EM budou dodělávat na starship záchytné body, což je evidentně o zachytávání ramenem. Když se podíváte na to, jak vypadá zachycení jeřábem, tak je evidentní, že to s hotovou lodi není úplně kompatibilní, nehledě na to, že to vůbec není flexibilní.

host
host
3 let před

Nejsem sice odborník, ale jestli má Super Heavy a Starship skončit po prvním orbitálním testu v moři, je to z environmentálního hlediska správně? Jinak ale celý vývoj se zájmem sleduji a určitě tomu fandím a přeji úspěch.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  host

A mohu se zeptat, jak je to u drtivé většiny všech ostatních raket? Ty končí kde? Proč to nikoho nevzrušuje u nich? Dost řečnických otázek, na ty si musí každý odpovědět sám. Ne, opravdu to z ekologického hlediska není žádný problém.

Jupiter27
Jupiter27
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ja si myslím, že B4 aj SN20 z mora vylovia z viacerých dôvodov. Jednako za účelom preskúmania vplyvu prvého letu na konštrukčné prvky a tiež, aby sa táto technológia nedostala do rúk nepovolaným – ide o tlakové nádoby, ktoré nespadnú do mora, ale pristanú, čiže po pristátí by mohli plávať, resp. sú dostupné iné informácie o ich budúcnosti 🙂 ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jupiter27

Pokud vezmeme analogii z prvních stupňů F9, které záměrně či havarijně přistály na volné moře, tak jen jednou se SpaceX pokusila dotáhnout stupeň k pevnině, ale pak jej raději potopila sama, aby neriskovala explozi z přetlaku.

Jupiter27
Jupiter27
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ďakujem pekne za odpoveď, možno Elon všetkých prekvapí a vymyslí ešte lepšiu koncovku.

zUT
zUT
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Až oba stupně zavisí nad hladinou, tak aktivují destrukční nálože 🙂

Cateye
Cateye
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Třeba proto, že u ostatních nosičů se nikdo nezaklíná záchranou planety…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Cateye

To s tím ale přece nemá nic společného. Je snad v silách každého člověka pochopit rozdíl mezi testy a ostrým provozem.

Borin
Borin
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ač je na SpaceX, jak let uzavřou, právě z testů je potřeba získat co nejvíc údajů. A to se dá z objektu po splashdownu jistě lépe než při rozflákáni o zem. Stav tepelné ochrany a podobně, čidla nepostihnou všechno. Letecký ingenieur (čti inženýr 😀 ) by to vylovil.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Borin

Jde o vyvážení množství získaných dat a náročnosti procesu vylovení. Jinými slovy jde o to, aby práce vložená do vylovení a převezení k pevnině vyvážila získané poznatky. Rozměry jsou v tomto případě dost velkou překážkou.

Borin
Borin
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nemusí objekt vozit na břeh, mohou analyzovat na moři. Mohou odmontovat vzorky, pokud si připraví tu možnost nebo metodu.
Mne by třeba zajímala výdrž kloubů křidélek.
Pravda je, že mohou vymyslet cokoli a my se to ani nedozvíme.

Adam Rrezzaabek
Adam Rrezzaabek
3 let před
Odpověď  Cateye

Mám pocit, že cílem celého tohodle programu není ani tak záchrana této planety, jako spíš získání jiné

Ivan
Ivan
3 let před

Zajímá mě,zda teď když má SpaceX kontrakt na přistávací modul na Měsíci, probíhá nějaká spolupráce NASA a SpaceX ohledně výměny zkušeností/technologií využitelných na Starship? Nebo si vše musí Spacex vymyslet samo? Návrat starship do atmosféry země bude více podobný raketoplánu, než dragonu, tak jestli alespoň v tomto mají od nasa podporu? A s přístaváním na měsíci to samé.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Ivan

Píše se, že Space X má v NASA dveře otevřené, takže i tady předpokládám, že co NASA ví, to jim ráda předá, technologie, materiály, znalosti. A lidi z NASA se na Boca Chica přeci motají pořád

Borin
Borin
3 let před
Odpověď  Kamil

Znalosti, technologie, nápady, to jsou cenné komodity. To zjistili později v Xerox PARC – po návštěvách Steva Jobse.
A Musk je takový vizionář podobného ražení. Jen ta precizní dokonalost se spíš blíží obchodní obratnosti Gatese.
Pokud má někdo pocit, že jsem sáhnul na boha …i bůh má na všechno lidi.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.