Webbův teleskop prošel zhodnocením

Mezinárodní Dalekohled Jamese Webba prošel závěrečným zhodnocením mise, které je nutné pro start na Ariane 5 z kosmodromu ve Francouzské Guyaně. Tento milník realizovaný společností Arianespace, která zde funguje jako poskytovatel startu, potvrzuje, že raketa Ariane 5, Dalekohled Jamese Webba i letový plán jsou připraveny ke startu. Kromě toho je také konkrétně potvrzeno, že všechny aspekty nosné rakety a nákladu jsou plně kompatibilní. Během startu zažije teleskop celou řadu vnějších sil, vibrací, změn teploty a elektromagnetického záření. Všechna těchnická zhodnocení provedená firmou Arianespace zaměřená na klíčové aspekty mise včetně letové trajektorie a oddělení nákladu, ukázala pozitivní výsledky.

JWST při zkoušce rozložení a napnutí pěti vrstev slunečního štítu.

JWST při zkoušce rozložení a napnutí pěti vrstev slunečního štítu.

Jsme nadšeni, že jsme udělali tento důležitý krok na cestě ke startu Webbova teleskopu – dostali jsme zelenou od Arianespace i od NASA,“ říká Peter Rumler, projektový manažer JWST za agenturu ESA. Webbův teleskop bude největší a nejschopnější teleskop, jaký kdy byl vypuštěn do kosmického prostoru. Jakožto součást mezinárodní dohody, poskytne agentura ESA této observatoři služby spojené se startem. Využije přitom nosné rakety Ariane 5. ESA pečlivě spolupracovala se svými partnery při vývoji a kvalifikaci všech přizpůsobení Ariane 5 Webbovu teleskopu.

Ariane 5 má doručit teleskop přímo na přesně danou přeletovou dráhu vstříc jeho cíli – libračnímu bodu L2 soustavy Slunce – Země. Po oddělení od rakety bude teleskop pokračovat ve svém čtyřtýdenním putování. Bod L2 se nachází ve směru od Země dále od Slunce a 4× dál než Měsíc. Analytičtí experti pomáhali s výpočtem startovního okna, což je komplexní problematika, jelikož je potřeba zajistit, aby byl Webb naveden na přesnou cílovou dráhu a zároveň aby horní stupeň Ariane 5 bezpečně unikl od Země.

Dalekohled Jamese Webba poletí na Ariane 5

Překlad: Dušan Majer

Webbův teleskop bude pozorovat vesmír v blízké a střední infračervené části spektra, tedy na vlnových délkách delších než má viditelné světlo. Za tímto účelem je Webb vybaven souborem špičkových kamer, spektorgrafů a koronografu. ESA hraje v celém projektu významnou roli. Kromě poskytnutí nosné rakety Ariane 5 a dalších služeb spojených se startem přidala ESA do projektu přístroj NIRSpec a má také 50% podíl na přístroji MIRI. ESA má také své lidi v týmu pro podporu mise. Webbův teleskop je společným projektem NASA, ESA a CSA. Partneři zatím pracují s harmonogramem, který počítá se startem 31. října 2021. Přesný termín ale bude záviset na využívání kosmodromu a bude upřesněno až později.

Jeden komentář ke článku “Webbův teleskop prošel zhodnocením”

1. JirkaCV napsal:

Hubble je mrtev, ať žije Webb!