Pohonný systém CubeSatu pro lunární misi

Vizualizace cubesatu CAPSTONE

Již letos se CubeSat CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) vydá na cestu, která jej zavede na doposud nikdy nevyužitou oběžnou dráhu kolem Měsíce. CAPSTONE bude technologický demonstrátor, který má vyšlapat cestu ke stanici Gateway. Jeho úkolem má být snížení rizika pro budoucí mise tím, že přímo na místě prověří dynamiku unikátní protáhlé halo oběžné dráhy. Mise má také ověřit inovativní navigační techniku mezi dvěma objekty a nebo komunikační možnosti se Zemí. Od startu do příletu k měsíci uplyne něco mezi dvěma a třemi měsíci. CAPSTONE doručí na nízkou oběžnou dráhu Země raketa Electron od firmy Rocket Lab a o další zvyšování oběžné dráhy se postará zařízení Photon od stejné firmy, které pomocí několika manévrů postupně vytáhne nejvyšší bod dráhy do větší výšky. Po oddělení od Photonu má CubeSat využít energeticky výhodnou balistickou přeletovou dráhu k Měsíci s využitím vlastního pohonného systému. CAPSTONE nakonec vstoupí na dráhu NRHO (near rectilinear halo orbit) kolem Měsíce, na které zůstane.

Pohonný systém CubeSatu CAPSTONE během testování.

Pohonný systém CAPSTONE navrhla a postavila firma Stellar Exploration Inc. z kalifornského San Luis Obispo. Jeho vývoj byl nejprve financován prostřednictvím programu Small Business Innovation Research. Jedná se o zařízení, které má rozměry zhruba 20 × 20 × 10 centimetrů. Systém je vybaven osmi tryskami na hydrazin z nádrže, která není tlakovaná. Velmi malé, ale hodně výkonné raketové motorky spojují osvědčenou technologii NASA s nejmodernějšími průmyslovými výrobními metodami.

2 komentářů ke článku “Pohonný systém CubeSatu pro lunární misi”

1. svobodat napsal:

A víte, kdo je majitel firmy Stellar a autor toho pohonu?
    Je to náš krajan Tomáš Svítek emigrovavší do USA v roce 1984.