Vesmírná technika: Sonda ISEE-3/ICE (zkoumání komety a návrat k Zemi)

VT_2021_06

Posledně jsme se ve Vesmírné technice podívali na to, co všechno přichystali vědci sondě ISEE-3 (následně přejmenované na ICE) v rámci nadstavbové mise. Ale osud této americké sondy byl napínavý až do samotného konce. Napětí nechybělo ani při průletu ohonem komety a poslední kapitola jejího bohatého příběhu byla napsána více než čtvrt století po startu.

Pokud Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku pořadu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Vesmírná technika vychází na MALL.TV každý pátek .

Kromě Vesmírné techniky najdete na internetové televizi MALL.TV i další pořady Kosmonautixu. Každý den zde vycházejí Vesmírné zprávy, které informují o dění v kosmonautice. Také zde najdete živě a česky komentované přímé přenosy startů raket pod názvem Vesmírné starty.

Pokud si chcete prohlížet tyto pořady přímo v aplikaci na svém telefonu, tabletu nebo na chytré televizi, zde je návod jak naladit MALL.TV

7 komentářů ke článku “Vesmírná technika: Sonda ISEE-3/ICE (zkoumání komety a návrat k Zemi)”

Před časem jsem někde našel, že nadšenci, kteří v roce 2014 sondu znovu „oživili“ a částečně se jim i podařilo zprovoznit její pohonný systém, měli cestrálu v opuštěné restauraci McDonald’s v blízkosti výzkumného střediska Ames NASA v Kalifornii (to jen abychom si tady užili i trochu té reklamy 🙂

Mě zaujalo u této sondy osm gravitačních manévrů u Měsíce jejichž pomocí sonda odletěla ke kometě a jimž nebyla věnována pozornost. Pokud se nemýlím, tak ICE byla jedinou sondou v historii na jejíž urychlení a nasměrování k cíli byla využita gravitace Měsíce. Přitom Měsíc by mohl „dát“ každé odlétající meziplanetární sondě několik set m/s a vlastně zadarmo.

Vážení čtenáři, Václav nás zase lakuje. Gravitačních manévrů provedla sonda ISEE-3 u Měsíce celkem pět – 30. března, 23. dubna, 27. září, 21. října a konečně poslední 22. prosince 1983, který dostal sondu na dráhu ke kometě 21P/Giacobini-Zinner. První čtyři průlety okolo Měsíce byly ve výšce okolo 17500 km až 22800 km od povrchu Měsíce a měly za úkol držet dráhu sondy v magnetickém ohonu Země. Poslední finální průlet ve výšce 120 km na povrchem Měsíce vyslal sondu ke kometě. Prosím Václava o termíny, kdy se uskutečnilo 8 gravitačních manévrů u Měsíce, které ho tolik zaujaly a s jejichž pomocí sonda odletěla k 21P. Předem děkuji.

Gravitační manévr u Měsíce neprovedla jenom sonda ISEE-3/ICE, ale např. již Luna 3, z novějších třeba dvojice sond STEREO.