sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dohoda o modernizaci evropského kosmodromu

Pohled na kosmodrom v Kourou získaný družicí Sentinel-2A 6. března 2017. Přibližně 15 kilometrů severozápadně od hlavního města lze v levém horním rohu obrázku vidět prostory evropského kosmodromu. Družice Sentinel-2A byla vypuštěna v noci ze 6. na 7. března 2017 spolu se svým „dvojčetem“, družicí Sentinel-2B.

Evropská brána do kosmického prostoru má zajištěnou budoucnost. Evropská agentura ESA a Francouzská kosmická agentura CNES totiž koncem roku 2020 uzavřely dohodu, která se týká provozu, ale také postupné modernizace kosmodromu CSG (Centre Spatial Guyanais) ve Francouzské Guyaně. Dohoda, která potvrzuje, že se na údržbě, provozu a modernizaci kosmodromu bude podílet Evropská kosmická agentura, platí do roku 2024. Na setkání rady ESA 16. prosince byl totiž podepsán dokument: „Údržba vzletového kosmického střediska v Guyaně v provozním stavu pro období 2020–24, včetně obnovovacích činností základních systémů“. Za ESA dokument podepsal její ředitel, Jan Wörner, za agenturu CNES pak její prezident, Jean-Yves Le Gall.

Podepsaný kontrakt navazuje na dohodu uzavřenou před více než rokem na jednání Space19+ ohledně financování evropského kosmodromu. ESA díky aktuálnímu kontraktu získá možnost:

  • přispívat k udržování bezpečného a funkčního vybavení evropského kosmodromu, včetně činností na něm, což ESA dělá již od roku 1975.
  • dále investovat do modernizace obslužných systémů kosmodromu a snížit opakující se provozní náklady.
Podepsaná dohoda o provozu a modernizaci evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Podepsaná dohoda o provozu a modernizaci evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Pojmem obsluha kosmodromu se rozumí zařízení a služby uvnitř kosmodromu i mimo něj, které jsou nezbytné pro startovní kampaň včetně zabezpečení prostoru a zajištění bezpečnosti práce.

Momentálně jsou v provozu tři evropské rakety – Ariane 5, Sojuz a Vega. Blížící se nástup nových raket Vega-C a Ariane 6 na kosmodrom CSG je příležitostí k reorganizaci a obnovení obsluhy kosmodromu, aby se tyto nové funkce co nejlépe přizpůsobily požadavkům nových misí, umožnily rozšiřovat areál a vylepšily dostupnost služeb. Tato vylepšení mají zajistit dostupnost a cenovou výhodnost těchto zařízení. Pamatuje se ale také na přepracování některých systémů, jejichž životnost se chýlí ke konci – jde třeba o síť podzemních rozvodů vody a klimatizace, ale i o povrchovou síť silnic. Tyto činnosti proběhnou v rámci programu obnovovacích činností základních systémů.

Technické středisko kosmodromu CSG v Jižní Americe.
Technické středisko kosmodromu CSG v Jižní Americe.
Zdroj: https://www.esa.int/

Aby mohlo být možné dosáhnout lepší flexibility a především snížení finančních nákladů, je potřeba provést základní restrukturalizaci provozního konceptu celého kosmodromu. Tento volně definovaný úkol má být dosažen například stavbou nového střediska pro řízení misí a centrální dohled. Toto středisko se má používat k dálkovému řízení a sledování prostoru kosmodromu. Provozní činnosti navíc mají v hojné míře využívat automatizaci a umělou inteligenci všude, kde to jen půjde.

Agentury ESA a CNES také mají zájem snížit finanční náklady, které jsou vynakládány na zajištění elektrické energie k provozu kosmodromu. Cílem je snížit závislost areálu na rozvodné síti Francouzské Guyany. Agentury toho chtějí dosáhnout přechodem k obnovitelným (tzv. zeleným) zdrojům elektřiny přímo na kosmodromu. Podle dosavadních analýz by tyto vlastní zdroje energie měly na konci roku 2025 pokrývat až 90% elektrické energie, která se na kosmodromu spotřebuje.

Umělecká představa areálu pro využití biomasy na kosmodromu CSG.
Umělecká představa areálu pro využití biomasy na kosmodromu CSG.
Zdroj: https://www.esa.int/

Díky těmto změnám se má evropský kosmodrom v Jižní Americe stát čistším prostředím a zároveň by měly výrazně klesnout i provozní náklady. „Role Evropské kosmické agentury v procesu údržby a modernizace evropského kosmodromu je nezbytná pro zajištění přístupu do kosmického prostoru pro všechny zákazníky a především pro mise evropských institucí. Současně se ESA také snaží být aktivní při změnách, které mají zajistit, aby byl provoz kosmodromu udržitelný,“ říká Daniel Neuenschwander, ředitel oddělení kosmické dopravy Evropské kosmické agentury.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.dlr.de/…blob=normal&v=12__ifc1920w
https://www.esa.int/…/ESA_and_CNES_sign_contract_to_maintain_and_modernise_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/Technical_centre_at_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/Biomass_plant_planned_at_Europe_s_Spaceport.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
4 let před

Tak vidíte, já jsem si vždy naivně myslel, že Sojuz je poctivá Ruská raketa a teď vidím jak moc jsem se mýlil. Je škoda, že se o této raketě všude píše, že ji vymysleli a vyrábí Rusko.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  Ivo

Sojuz je ruská nosná raketa vyráběná RKC Progress v Samaře.

Ivo
Ivo
4 let před

Momentálně jsou v provozu tři evropské rakety – Ariane 5, Sojuz a Vega.

Tady něco nehraje, někdo neříká pravdu.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Arianespace využívá Sojuzy, co je na tom špatného? Pokud Sojuz startuje z Bajkonuru, Plesecku nebo Vostočného, započítává se mezi ruské starty. Pokud však startuje pod hlavičkou Arianespace z CSG, pak jde o evropský start.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

V článku se píše o tom, že to je Evropská raketa.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Ano, pokud startuje z Kourou tak se její starty počítají mezi evropské rakety.

Michal Andrej
Michal Andrej
4 let před
Odpověď  Ivo

Samara je v Európe.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.