sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blíží se dokončení Starship SN8

Dění na texaské základně Boca Chica nabírá obrátky a je čas si zrekapitulovat aktuální dění. K tomu se perfektně hodí článek od amerického webu nasaspaceflight. Starship SN8 by se měla stát dalším prototypem, který čeká testovací let. Elon Musk, šéf a hlavní designér SpaceX, potvrdil harmonogram zkoušek tohoto stroje, který dostane tři motory Raptor, aerodynamickou špičku a ovládatelné plochy. Novinky tak navazují na již dříve oznámený plán provést se Starship SN5 a SN6 několik menších skoků. Každý z těchto prototypů už má za sebou let do 150 metrů a nejdříve v říjnu bychom se měli dočkat letu SN8 do zhruba 18 kilometrů.

Skokem prověřené prototypy

Starship SN5 a SN6 se po svých skocích sešly v montážní sekci u budovy Mid Bay.
Starship SN5 a SN6 se po svých skocích sešly v montážní sekci u budovy Mid Bay.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Starship SN5 a SN6 dostaly za úkol provést skoky do 150 metrů, aby se zpřesnily a upravily postupy a technika startů a přistání, které SpaceX začala rozvíjet už u svých raket Falcon 9. Už první let prototypu s plnorozměrovými nádržemi – Starship SN5 – do 150 metrů skončil úspěšně a o téměř měsíc později se to samé povedlo i Starship SN6. Nyní se tedy zdá, že si je SpaceX už dost jistá. Data z těchto dvou skoků jsou zřejmě dostatečná na to, aby mohl přijít dalším milník.

Osud Starship SN5 a SN6 není znám. Oba prototypy se momentálně nachází u montážní haly Mid Bay, přičemž SN5 už podstoupila úpravy pro svůj druhý skok. Většina těchto prací však proběhla ještě před skokem SN6. Ať už bude jejich osud jakýkoliv, jedná se o další živé důkazy přístupu, který SpaceX razí a který se dá popsat hesly: testuj, selži, oprav a leť. K těmto dvěma skokům vedla cesta dlážděná selháními předešlých prototypů, díky kterým se podařilo vyladit proces výroby i zkoušek.

SN7.1

Vylepšení konstrukce jednotlivých prototypů bude opět otestováno pomocí destrukční zkoušky. Testovací nádrž SN7.1 bude (stejně jako její předchůdce SN7) záměrně přivedena až do bodu selhání. Po vyvezení na rampu ve stejný den, kdy se SN6 vrátila do montážní sekce, byla SN7.1 nejprve prověřena v rámci kryogenní tlakové zkoušky, která měla ověřit integritu celé konstrukce. Po dokončení této vstupní zkoušky mohla být SN7.1 přemístěna jeřábem na konstrukci startovního stolu.

Na něm jsou již instalovány hydraulické písty, které budou simulovat namáhání dílu zvaného thrust puck, na který se u ostatních prototypů připojí motory Raptor a jejich tah na něj tedy bude působit. SN7.1 má otestovat přínosy dodatečných úprav v konstrukčním procesu. Všechny nové prototypy (počínaje SN7) jsou vyráběny z nerezové oceli typu 304L. Ta by se měla používat do chvíle, než SpaceX přejde na vlastní slitinu, což je ale běh na delší trať.

Transport Starship SN 7.1
Transport Starship SN 7.1
Zdroj: https://www.teslarati.com/

Zkoušky SN7.1 nás podle aktuálního stavu čekají nejspíše ve druhé části tohoto týdne. Při testech bude SN7.1 naplněna kapalným dusíkem, přičemž se bude sledovat, aby tlak přesáhl hodnoty očekávané zátěže. Očekává se, že SpaceX bude sledovat chování nádrže na předem určených úrovních tlaku, než přistoupí k závěrečné destrukci.

SN8

Jakmile skončí testy SN7.1, přijde na řadu příprava na testovací let SN8, což potvrdil i Elon Musk. Tento prototyp se zatím stále sestavuje v montážní hale Mid Bay, ve které se v posledních dnech střídaly i SN5 a SN6. Aktuálně dělníci pracují na instalaci křídel ve spodní části prototypu, přičemž aerodynamická špička zatím vyčkává v areálu Windbreak. K sestavení celého prototypu zřejmě dojde až na rampě, kam budou jednotlivé části přivezeny samostatně.

Prototyp SN8 má dostat tři raketové motory Raptor. Zatím však není jisté, zda budou využity motory s výrobním označení SN27 a SN29, které letěly na Starship SN5 a SN6. „Ať to bude tak nebo onak, bude vzrušení zaručeno,“ uvedl ve svém tweetu Elon Musk. Už jen samotná příprava na tento skok bude ostře sledovaná – těšit se můžeme třeba na historicky první statický zážeh tři Raptorů najednou, Musk také uvedl, že před skokem SN8 očekávají dva statické zážehy.

Jisté však je, že největší výzvou celé zkoušky bude jednoznačně přistání. SN8 má totiž v průběhu letu vypnout své motory Raptor a přejít do pozice parašutisty břichem dolů, přičemž bude testovat manévrování pomocí křídel, aby se vrátila zpět na místo startu. V závěrečné fázi přijde zapálení Raptorů a překlopení stroje do vertikální pozice, která je nutná k motorickému přistání. „Jestli tohle bude fungovat, tak to bude nejšílenější raketová gymnastika od přistání Falconu 9,“ uvedl Lars Blackmore, který má ve SpaceX na starost přistávání na Marsu.

SN9 a další

Pokud SN8 potká problém a nezvládne úspěšně přistát, měla by v té době být SN9 v takové fázi vývoje, že bude čekat na instalaci křídel – stejně jako SN6 kryla záda SN5 a v případě nehody by nastoupila na její místo. V uplynulých dvou týdnech byly na Boca Chica spatřeny jednotlivé části SN9, přičemž nyní probíhá jejich skládání – k tomu dochází v Mid Bay hned vedle SN8. Díky nedaleko umístěným SN5 a SN6 tak máme vůbec poprvé možnost vidět vedle sebe 4 prototypy Starship.

Tato úctyhodná výrobní kadence umožní SpaceX dál posouvat možnosti ambiciózního programu, v rámci kterého jsou chyby považovány za zdroj užitečných informací a nikoliv za zdroj zpoždění v harmonogramu. Ačkoliv se některé díly stále schovávají ve velkých bílých stanech, podařilo se už místním pozorovatelům (mezi kterými je nejaktivnější Mary – @bocachicagal) spatřit díly pro SN10 a SN11. Kromě toho na Boca Chica dorazilo i několik zásilek výše zmíněných thrust pucků a tzv. downcomerů (potrubí pro transport metanu z horní nádrže k motorům), které budou instalovány do dalších prototypů Starship.

Super Heavy a budoucnost

Jak bylo uvedeno výše, v blízkém časovém horizontu nás čeká letový test SN8, ale na Boca Chica probíhají přípravy na stavbu a let prvního prototypu rakety Super Heavy – ať už v montážní sekci nebo na startovní rampě. Obří montážní hala High Bay již dosáhla své závěrečné výšky – probíhá instalace střešní sekce a dělníci obkládají stěny. Právě v této budově má být sestaven první prototyp Super Heavy – jeho montáž možná nebude muset počkat na dokončení stavebních prací, protože i první prototypy Starship byly sestavovány v době, kdy dělníci ještě dokončovali konstrukci Mid Bay.

Sestavování High Bay a vložený pohled na startovní rampu pro Super Heavy.
Sestavování High Bay a vložený pohled na startovní rampu pro Super Heavy.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na startovní rampě už roste konstrukce, na kterou bude usazen první prototyp Super Heavy. Očekává se, že dostane dva motory Raptor, se kterými uskuteční první testovací skok do zatím neupřesněné výšky. Během testovací fáze by měla SpaceX podle očekávání zajistit dostatečnou produkci raketových motorů, po kterých bude následně velká poptávka. Na texaské základně McGregor jsou již tři stanoviště pro testování kyslíkometanových Raptorů, které tu podstupují statické zážehy.

Gary Blair z webu nasaspaceflight pravidelně monitoruje dění na této základně a nedávno si všiml, že byl jeden Raptor instalován na testovací stanoviště, kterému se přezdívá trojnožka. Tohle stanoviště dříve sloužilo ke statickým zážehům prvních stupňů raket Falcon 9.

Vlevo vidíme instalovaný motor Raptor pro práci ve vakuu, napravo od něj pak Raptor pro práci v atmosféře s mnohem menší tryskou.
Vlevo vidíme instalovaný motor Raptor pro práci ve vakuu, napravo od něj pak Raptor pro práci v atmosféře s mnohem menší tryskou.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Další dva motory jsou pak umístěny na horizontálních stanovištích. Za zmínku stojí, že jedno z nich okupuje vakuový motor Raptor (zkráceně RVac), o kterém SpaceX nedávno informovala, že již brzy opustí výrobní závod v kalifornském Hawthorne. Jeho obří tryska je podepřena vzpěrami, které jsou na tomto stanovišti také nové. Jelikož se na základně McGregor objevil první vakuový Raptor a blíží se jeho statický zážeh, tak mezi fanoušky sílí optimismus. Objevují se úvahy, že tohle všechno je dalším krokem k vytvoření základů pro mise mířící na oběžnou dráhu. Ke startu kompletní sestavy Super Heavy / Starship (která je pro orbitální mise nutná) však dojde nejdříve v příštím roce.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-13-22-38-22-784.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EhUWtyrXcAEU9Q1?format=jpg&name=large
https://www.teslarati.com/…bocachicagal-SN7.1-pad-arrival-6-1024×683.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-14-01-10-10-774.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-13-21-56-15-459.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavelll
Pavelll
4 let před

Parada! Tak, snad ta „nejsilejesi raketova gymnastika“ vyjde. A nejmenovany komentator primeho prenosu bude moci zopakovat „tak tohle je kosmicke porno, pratele“ 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Pavelll

Nemohu se dočkat. 😉

pave69
pave69
4 let před
Odpověď  Pavelll

doména spaceXvideos.net je volná 🙂

Vaclav
Vaclav
4 let před

Rok je velice krátká doba. Jen předstartovní přípravy a testy na rampě u tak obrovské sestavy budou trvat několik týdnů, vlastní stavba sestavy z vyrobených dílů bude trvat čtvrt roku, ne-li půl. Pokud to dobře chápu není zatím vyroben ani jeden díl letového kusu a jedná se stále jen o testovací prototypy motorů, nádrží a přistávacích opěr. Orbitální díl bude muset být opatřen tepelnou ochranou, u raketoplánů se destičky lepily týdny. No nevím, příští rok se reálný nezdá.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
4 let před
Odpověď  Vaclav

Pane Václav, souhlasím s Vámi, že příští rok není moc reálný… Určitě nepoletí finální Superheavy/Starship.

Nicméně, pokud do konce roku odstartuje prototyp Superheavy, a následný další půlrok třeba ještě alespoň 2 lety, nevidím důvod aby ke konci roku letěl prototy SHS.

Superheavy bude mít třeba jen 10 motorů, Starship možná jen VAC verzi..

Vyzkouší se start celé sestavy, odpojení a přistání 1 stupně.. Starship vyletí na orbitu, udělají se testy atd a pak shoří v atmosféře.. Nedivil bych se, kdyby se první Starship nezachraňovaly, ale zkoušelo se manévrování, avionika, raptor VAC v reálném provozu atd..

A pak už ten skok na konci příštího roku zní reálněji.

KarelT
KarelT
4 let před
Odpověď  Vaclav

Ano, nějaké demonstrátory mohou zkoušet, ale plná verze z 27 či více motory bude potřebovat pořádnou rampu. Nevím jestli to co tam stavějí je plnohodnotná rampa, nebo jen něco na demonstrační konstrukci SH s menším počtem motorů. SX musí především pohnout s novou rampou pro FH pro armádu. To všechno bude stát dost peněz a času.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Obávám se, že nějaké skákání SuperHeavy do konce roku 2020 je již nereálné. Za chvíli máme říjen. Do konce roku jsou 3,5 měsíce! Aproximujte to samé ze stavby Starship a a prodlužte čas – delší nádrže a jinak udělaná nosná motorová sekce, možná zpočátku z nouze použijí spodek ze Starship. Pak ale budou sice 2 motory, ale opět to bude trochu vyosené a přitom to bude 2x vysoké. Delší nádrže znamená víde spojování velkých dílů a větší kontrola svarů, ještě budou muset dělat tlakové zkoušky. Launhpad na SH má zatím hotovou podzemní stabilizační základnu a podepřených 6 noh s armaturou uvnitř. Dole na nohou něco nového navařují. Musí dodělat zkrápění, úchyty atd. Taky beton budou muset nechat trochu ztuhnout, tady bude bude hodně namáhaný – pilíře.
Odhaduji první skok SH na leden 2021, jsme v tomto optimista.

Petr Melechin
Petr Melechin
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

Pro skok Super Heavy s dvěma motory podle mě postačí stávající vypouštěcí stůl pro Starship.

Pavelll
Pavelll
4 let před

Tipuji, ze SN8 nebude mit jeste plnohodnotnou tepelnou ochranu pro navraty velkou rychlosti z orbity. Proste bych letel jen tak vysoko (mozna to je tech 20 km) aby bylo mozne testovat navratove manevry atd., ale tepelne namahani zvladl jen ocelovy trup (bez kompletni „keramiky“).

ldx
ldx
4 let před
Odpověď  Pavelll

Samozřejmě, to je bez diskuze.
Tepelný štít bude až nějaký vzdálený další level, odhaduju že zpočátku se po startu celé sestavy s nějakými návraty druhého stupně tj. Starship ani nebude počítat…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.