sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V otestuje nové urychlovací stupně

Z technologického odkazu urychlovacích stupňů GEM (Graphite Epoxy Motor), které třicet let létaly na raketách Delta, společnost ULA vyvinula motory nové. Ve spolupráci s Northrop Grumman vznikly motory na tuhé pohonné látky GEM-63, které se začnou používat na raketách Atlas V a následně plynule přejdou i na nové rakety Vulcan. GEMy jsou urychlovací stupně na tuhé pohonné látky, které se připnou k tělu rakety a pomohou jí v první fázi letu zvýšit tah. Původní design byl označován jako GEM 40 (podle průměru 40 palců = 1 metr) začal být používán v roce 1990 na raketách Delta II.

Průřez motorem řady GEM-63 (nahoře), který nahradí stávající AJ-60A (dole) na raketě Atlas V.
Průřez motorem řady GEM-63 (nahoře), který nahradí stávající AJ-60A (dole) na raketě Atlas V. Zdroj: http://www.thespacereview.com Překlad: Karel Zvoník

Následovala druhá generace, která již měla průměr 46 palců, tedy 117 cm a našla uplatnění na raketách Delta II Heavy. Třetí generace označovaná jako GEM 60 pak létala na raketách Delta IV Medium+. Celkem se použilo více než tisíc exemplářů z této rodiny urychlovacích stupňů. Nyní se na svůj debut chystají stupně GEM 63 – poprvé poletí na Atlasu V při misi NROL-101. Tři kusy GEM 63 pro tuto misi nedávno dorazily na Mys Canaveral, kde budou spojeny s centrálním stupněm nosiče.

Čtvrtá generace GEMů představuje přímou evoluci urychlovacích motorů používaných na raketách Delta. Využívají přitom poznatků, výrobních procesů a materiálů i ze starších generací. GEM 63 (jak už název napovídá) má průměr 63 palců, tedy 1,6 metru. K jejich zapálení dojde při startu a poté budou hořet 94 sekund. V každém z nich se ukrývá 44,25 tuny pohonných látek a motor vyvine tah 169,5 tuny. Tento tah se přidá k tahu 390 tun, který generuje motor RD-180 na prvním stupni Atlasu V.

GEM 63 pro Atlas V na misi NROL-101
GEM 63 pro Atlas V na misi NROL-101
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Urychlovací stupně GEM-63 již prošly kvalifikačními zážehy v testovací oblasti Northrop Grumman v Utahu a nyní již jejich výroba běží na plné obrátky. GEM-63 představují cenově výhodnější alternativu k urychlovacím stupňům, které Atlasy V používaly od roku 2003 a přitom vyvinou stejný tah, takže jejich náhrada bude relativně snadná. Další výhodou je zjednodušený proces jejich připojování k centrálnímu stupni v obslužné věži VIF.

Zkušenosti nasbírané při dalších startech Atlasů V s GEM 63 se využijí pro přípravu urychlovacích stupňů GEM 63XL pro raketu Vulcan. Verze XL bude měřit na výšku 22 metrů, pojmou 48 tun pohonných látek a každý z nich vyvine tah 206,5 tuny. Půjde o nejdelší jednosegmentové motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy byly postaveny.

Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Zdroj: https://s9.rr.itc.cn

Atlas V může mít k centrálnímu stupni připojeno až pět GEM 63, ale u Vulcanu se podle cílové dráhy a hmotnosti nákladu počítá i se šesti GEM 63XL. Výroba těchto urychlovacích stupňů využívá pokročilých automatických a robotických systémů. Těla jsou obalována vlákennou výztuhou, přičemž proces obalování vysokopevnostním uhlíkovým vláknem a odolnou epoxidovou pryskyřicí řídí počítač. ULA navázala strategickou spolupráci s Northrop Grumman už v roce 2015 – tehdy bylo domluveno, že se Northrop Grumman stane výhradním dodavatelem urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro Atlas V a Vulcan.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/av_nrol101_srb1.jpeg
https://www.thespacereview.com/archive/3658c.jpg
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/gem63s.jpg
https://s9.rr.itc.cn/r/wapChange/20174_14_20/a3zbks3737200493360.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před

Je to trochu jako číst o nových plemenech tažných koní v roce 1910.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.