Štítek ‘GEM-63’

ŽIVĚ A ČESKY: Utajený náklad na Atlasu V

Všechny mise, které jsou označeny zkratkou NROL a nějakým číslem, říkají jediné – Jde o start utajeného nákladu, který je určen pro Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO. Veškeré informace týkající se počtu družic, jejich velikosti, určení, nebo cílové dráhy, nejsou veřejně známé. Při hledání odpovědí na tyto otázky tak můžeme vycházet jen z nepřímých náznaků, souvislostí a spekulací. Ale i to má svou nespornou krásu. Start mise NROL-101 byl několikrát posunut – ať už kvůli počasí nebo pro závadu na ventilu přívodního potrubí kapalného kyslíku do prvního stupně, ale v pátek pozdě večer by to mohlo klapnout. Start Atlasu V, který poprvé použije nové pomocné urychlovací motory GEM-63, je plánován na 23:13 SEČ.

ŽIVĚ A ČESKY: Utajená mise a Atlas V s novými motory

Mise NROL-101 by měla odstartovat z floridské rampy číslo 41 už 4. listopadu ve 23:54 SEČ. Stejně jako u všech ostatních misí pro Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO není ani v tomto případě jisté, kolik družic je pod krytem, jaké mají rozměry či úkoly, ani na jakou oběžnou dráhu míří. Přenos bude jako obvykle ukončen v době oddělení aerodynamického krytu. Tyto starty jsou však právě pro svou utajenou podstatu velmi lákavé a v tomto případě je ještě jeden důvod zvyšující atraktivitu – Atlas V vůbec poprvé použije nový typ pomocných motorů na tuhé pohonné látky – GEM-63. Pokud Vás zajímá, jak si povedou v první ostré akci, jste srdečně zváni k našemu komentovanému přenosu.

Novinky kolem startů dvou utajených misí

Shodou okolností se na přelom října a listopadu sešly starty dvou utajených misí pro Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO. Jde o mise NROL-108, kterou obslouží Falcon 9 a NROL-101, pro kterou je vyčleněn Atlas V. Na start sice čeká i NROL-44 na raketě Delta IV Heavy, ale tam zatím neznáme termín startu. Ačkoliv spolu jednotlivé mise (velmi pravděpodobně) nesouvisí, mají startovat shodně z Floridy a navíc jsme se o nich v posledních dnech a hodinách dozvěděli několik zajímavostí – především šlo o upřesnění termínů, ale objevily se i nějaké další perličky.

První zážeh motoru GEM-63XL

První exemplář motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky prošel statickým zážehem. Motor, který se má používat v urychlovacích stupních rakety Vulcan of firmy ULA hořel při zkoušce zhruba 90 sekund a kromě výrazného plamene, hluku a vibrací generoval tah zhruba 200 tun. Zkouška proběhla v americkém Utahu u města Promontory, kde má firma Norhtop Grumman své testovací zázemí. Zkouška QM-1 byla prvním ze dvou zkušebních zážehů, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být GEM-63XL používán v operačním provozu na raketách Vulcan. Spolehlivost musí být opravdu vysoká, protože tato raketa nedávno získala od amerického letectva zakázku na zajištění startů pro národní bezpečnost USA. Raketa, která má nahradit Atlas V by se měla své premiéry dočkat v roce 2021.

Atlas V otestuje nové urychlovací stupně

Z technologického odkazu urychlovacích stupňů GEM (Graphite Epoxy Motor), které třicet let létaly na raketách Delta, společnost ULA vyvinula motory nové. Ve spolupráci s Northrop Grumman vznikly motory na tuhé pohonné látky GEM-63, které se začnou používat na raketách Atlas V a následně plynule přejdou i na nové rakety Vulcan. GEMy jsou urychlovací stupně na tuhé pohonné látky, které se připnou k tělu rakety a pomohou jí v první fázi letu zvýšit tah. Původní design byl označován jako GEM 40 (podle průměru 40 palců = 1 metr) začal být používán v roce 1990 na raketách Delta II.

Test motoru GEM-63

Nortrop Grumman úspěšně v Utahu 10. října otestoval nový pomocný motor pro rakety Atlas V. 16. října 17:34 

Tak trochu jiný raketový motor (2/2)

V roce 1987 byly Spojené státy v kosmonautice v nezáviděníhodné pozici a samozřejmě hledaly cestu ven. V předcházejícím roce totiž utrpěla nejen národní bezpečnostní komunita USA, ale i veřejnost hned dvěma bolestnými ránami v řadě. Tou první byla smutná havárie raketoplánu Challenger v lednu 1986 a o tři měsíce později přišla druhá, již sice méně tragická, ale neméně udivující. Vojenská nosná raketa Titan 34D-9 již podruhé v řadě selhala, ale tentokrát připravila přihlížejícím divákům nevídanou a velmi nebezpečnou podívanou. Nosič explodoval krátce po startu nad rampou SLC-4E na Vandenbergově letecké základně a napáchal škody doslova po celém kosmodromu, který nakonec i vyřadil na rok a půl z provozu. Množství menších požárů na místě hořelo po celé dva dny a vážně poškozeny byly i okolní budovy. Kosmodrom byl zamořen jedovatým spadem a několik lidí muselo být následně ošetřeno. Incident se jen jako zázrakem obešel bez ztrát na životech. Tyto tragické nehody však patří dodnes mezi nejhorší katastrofy, které se v historii kosmických letů odehrály, a v obou případech za jejích vznik s největší pravděpodobností vděčíme selhání pomocných motorů na tuhé pohonné látky.

Tak trochu jiný raketový motor (1/2)

Obvykle je první test nového raketového motoru spíše utajovanou záležitostí, o které ví pouze zainteresované osobnosti nebo zástupci platících zákazníků – 20. září 2018 tomu však bylo trochu jinak. Společnost Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) se rozhodla předvést svůj nový raketový stupeň na tuhé pohonné látky a hned napoprvé i široké veřejnosti. Napětí je vždy před každým prvním zážehem nové rakety vysoké, ale přesto byla ten den cítit spíše slavnostní atmosféra. Pomocný raketový stupeň GEM-63 na tuhé pohonné látky vznikl společným úsilím mezi NGIS a americkým letectvem (USAF) a samotný test proběhl víceméně podle očekávání a diváci si tak mohli vychutnat skvělou show. O necelé tři týdny později, tedy 10. října, byl tento úspěch také patřičně oceněn, protože NGIS byla zařazena do dalšího kola dohod o poskytování služeb na podporu rozvoje příští generace kosmických raket schopných vynášet vojenské družice. Kontrakt získaly tyto společnosti: United Launch Alliance (ULA) vyhrála přesně 967 miliónů dolarů, Blue Origin získala 500 miliónů dolarů a Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) vyhrála 791,601 milionů dolarů. Díky této výhře bude NGIS pokračovat ve vývoji své vlastní rakety OmegA s prvním startem, který je prozatím stále plánován na rok 2021. Test, který byl proveden v září, je fakticky jen jedním z mnoha, ale pro společnost NGIS to byl velmi důležitý milník, protože řada motorů GEM-63 je určena pro multiplatformní využití. Krom již zmíněné rakety OmegA najdou motory uplatnění také na raketách Atlas V i na budoucí raketě společnosti ULA – Vulcan.

ŽIVĚ: Zážeh motoru GEM-63

Firma Northrop Grumman bude od 20:50 SELČ vysílat na svém FB profilu statický zážeh urychlovacího motoru v Utahu. Zážeh má přijít ve 21:00. 4. dubna 20:30