Nejbližší start rakety Vega bude představovat nejen návrat nosiče do služby po loňské nehodě, ale i premiéru pro nový družicový dispenzer SSMS (Small Spacecraft Mission Service). Start z kosmodromu CSG v jihoamerickém Kourou je naplánován na 19. června ve 3:51 SELČ. Při této misi bude najednou na oběžnou dráhu dopraveno 53 družic – půjde tedy o tzv. sdílenou misi vyhrazenou pro malé družice. SSMS je evropskou reakcí na rostoucí poptávku po dostupných možnostech vynesení malých družic. Až doposud museli tito zákazníci firma Arianespace spoléhat na zbytkovou kapacitu nosiče, kdy jejich družice tvořily sekundární náklad. Hledání vhodné mise s požadovaným volným prostorem však nebylo lehké.
„Tento start symbolizuje novou éru možností sdílených misí malých družic a potvrzuje náš závazek na rozšíření evropských schopností letů do kosmu, abychom mohli sloužit evropským institucím, posílili kosmický průmysl a umožnili růst ekonomiky,“ uvedl Renato Lafranconi, programový manažer využívání raket Vega z ESA a dodává: „Ozývají se nám noví zákazníci, kteří by měli zájem letět na naší další sdílené misi. To nás utvrzuje v tom, že se tato nová služba stane Důležitým prvkem služeb, které Vega nabízí.“
Maximalizace počtu družic na každé raketě Vega sníží konečnou cenu, kterou každý zapojený zákazník zaplatí. SSMS se dá použít jak pro sdílené mise, tak i pro spojení několika malých družic s družicí velkou. „Dispenzer SSMS díky efektivnímu modulárnímu přístupu efektivně využívá každý kousek místa. Spodní část je šestiúhelníková a může pojmout šest nanodružic nebo až tucet deployerů s cubesaty. Horní část se používá pro mikrodružice, minidružice a malé družice. Pokud je to potřeba, dá se spodní část použít samostatně, kdy horní část nahradí větší družice. Šestihranný modul, centrální sloupec, věže a podpůrné platformy a sada oddělovačů standardních družicových rozhraní jsou společně sestaveny podle požadavků konkrétní mise a kombinaci družic. Pro tuto misi jsme použili konfiguraci označenou jako Flexi-3, která váží jen 330 kg,“ uvedl Giorgio Tumino, manažer ESA, který má na starost vývojové programy Vega a Space Rider.
Specialisté firmy SAB Aerospace z Brna ve spolupráci s kolegy z italské Bercelly navrhli a vyrobili modulární dispenzer pro firmu Avio, která je hlavním kontraktorem ESA pro raketu Vega. Díly pro celou strukturu jsou z lehkých hliníkových sendvičových panelů, které jsou chráněny povrchem z uhlíkových vláken vyztužených polymerem. Tím vznikla lehká a přitom pevná struktura. SSMS pojme jakoukoliv kombinaci družic počínaje 200 gramů těžkým cubesatem a půltunovou malou družicí konče. Je možnost vynést velkou družici s malými společníky, několik malých družic, či desítky individuálních cubesatů.
„Naším úkolem je zajistit maximální flexibitu, aby se dispenzer začal sestavovat krátce před termínem startu a zvládal splnit požadavky jakékoliv mise,“ uvedl Tumino. Evropské veřejné i výzkumné instituce či průmyslové firmy často využívají malých družic na nízké oběžné dráze k vědeckým úkolům, k pozorování Země, komunikaci, nebo demonstraci nových technologií. Mezi družicemi z osmi evropských států najdeme i čtyři zástupce ESA – 100 kg vážící mikrodružice ESAIL a cubesaty SIMBA, Picasso and FSSCat, který nese inovativní technologii Φ-sat-1.
Až Vega v rámci své aktuální mise VV16 dosáhne heliosynchronní oběžné dráhy ve výšce 500 km, začnou se z dispenzeru postupně v přesně dané sekvenci oddělovat jednotlivé družice. Jakmile se všechny oddělí, provede horní stupeň AVUM (Attitude Vernier Upper Module) další zážeh, tentokrát však proti směru letu. Zkrátí tak dobu, kdy on i stále připojený SSMS zůstanou na oběžné dráze. Oba spojené objekty následně zaniknou v atmosféře a nestane se z nich kosmický odpad. Aktuální mise bývá také označována jako proof-of-concept, tedy prověření konceptu. Prověřovat se bude nejen technická, ale také ekonomická životaschopnost služeb sdílených startů.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Artist_s_view_of_Vega_VV16_with_SSMS_and_SAT-AIS.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EaTTVcwXgAEEIrA?format=jpg&name=medium
https://www.esa.int/…/19425920-1-eng-GB/SSMS_modular_parts.png
https://www.esa.int/…/Artist_s_view_of_Vega_VV16_with_SSMS.jpg
Podpis je hezká věc, ale vlajka na nosiči by byla lepší. Jsem opravdu zvědav, zda se konečně dočkám. Pokud se nemýlím, zatím česká vlajka dosud na nosičích ESA nebyla.
No podpis, ale v článku o tom není ani slovo, takže nevím nic. 🙁
Viz nadpis. 😉
Ale v nadpisu není nic, co by to vysvětlovalo. To jako že se tam někdo podepíše za ČR? Babiš? Proč?
Chytrému napověz… 🙂
Moment, abychom si to ujasnili. Myslíte svůj dotaz vážně, nebo si jen děláte legraci?
Raketa Vega mě moc nezajímá, zaujal mě český podpis v nadpisu a proto jsem si článek přečetl a nezjistil jsem o českém podpisu ani slovo. Buď jsem špatně četl a nebo tam vážně nic není a proto jsem tajně doufal, že se o tom dozvím aspoň něco v diskuzi, ale asi marně.
A když jste četl celý článek, nevšiml jste si třeba věty: „Specialisté firmy SAB Aerospace z Brna ve spolupráci s kolegy z italské Bercelly navrhli a vyrobili modulární dispenzer pro firmu Avio, která je hlavním kontraktorem ESA pro raketu Vega.“ 😉
Ne, to jsem si nevšiml, četl jsem to na mobilu a viděl jsem pouze SAB Aerospace, z Brna jsem neviděl (nebylo to opraveno?). Mohl bych teď argumentovat tím, že to není český podpis, ale to sem nepatří. Já znám S.A.B Aerospace s.r.o. případně jen S.A.B Aerospace. Pokud by tam byl správně ten název, tak by mě to trklo, takhle jsem to bral jako firmu, která je kdo ví odkud.
Doplněno to tam opravdu nebylo. Ta věta je tam takhle od vydání článku.
A kdybyste argumentoval tím, že to není český podpis, tak bych se Vás zeptal, zda byste se v případě, že bych použil slovní obrat „česká stopa“, ptal, kde je ta šlápota, že ji v článku nevidíte. 😉
Podpis na výrobku, který opouští hranice státu, jste určitě již viděl, obvykle začíná slovy “ Made in “ . V tomto případě skryt pod ochranným krytem nosiče.
Dušan Majer: Omlouvám se, ale vážně jsem to v textu neviděl, možná že se to na mobilu špatně zalomilo a nebo jsem prostě četl název firmy jinak. Každopádně nejde vůbec o to, jestli jde o podpis a nebo stopu, to už bych spíš napsal, že ten podpis je moravský. 🙂
Netřeba se omlouvat, to se stane. 😉
Na nové Vega C už bude česká vlajka určitě. První start by měla mít ještě letos.
https://www.kosmonautix.cz/2020/06/kosmodrom-v-kourou-oziva-po-dvoumesicni-pauze/#comments
Téma české vlajky již zde bylo před několika měsíci řešeno. Česká vlajka již na nosné kosmické raketě před lety letěla. To však nijak nesnižuje zapojení do české společnosti SAB Aerospace do jednoho ze segmentů kosmonautiky.
Dík za informaci, můžete upřesnit kdy a při jaké to bylo misi?