sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

První experimenty pro Gateway

NASA vybrala první dva vědecké výzkumy, které se mají provádět na Gateway – orbitální stanici, která podpoří i lunární aktivity v rámci programu Artemis. Úkolem této stanice bude také prověření technologií nezbytných k budoucí cestě lidí na Mars. Dva zmíněné výzkumné přístroje budou sledovat kosmické počasí a monitorovat sluneční radiaci. „Stavba Gateway společně s našimi zahraničními a komerčními partnery je kriticky důležitým prvkem udržitelného lunárního výzkumu a programu Artemis,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Použití Gateway jako platformy pro robotický a pilotovaný  průzkum v okolí Měsíce nám pomůže pochopit, co se děje na lunárním povrchu. Také nás připraví na náš další obrovský skok – lidský průzkum Marsu.

Sluneční vítr

Přístroj studující záření postaví Evropská kosmická agentura a jeho úkolem bude pomoci pochopit, jak udržet astronauty zdravé pomocí sledování radiační zátěže na neobvyklé dráze stanice Gateway. Soubor senzorů pro výzkum kosmického počasí postaví NASA a jeho úkolem bude měřit například částice slunečního větru. Když se lidé vydají do hlubšího vesmíru, budou čelit větším výzvám od neočekávatelných a někdy i drsných výtrysků ze Slunce. Tento soubor senzorů bude sbírat data o aktuálních podmínkách a pomůže zlepšit naši schopnost předpovídat události na slunci, které mohou ovlivnit astronauty u Měsíce a jednou i u Marsu.

Snímek z přístroje WISPR (Wide-field Imager for Solar Probe) na sondě Parker Solar Probe. Na snímku pořízeném 8. listopadu 2018 ze vzdálenosti 27 milionů kilometrů od Slunce tzv. koronální proud (coronal streamer). Jasný bod u středu je planeta Merkur, tmavá místa jsou výsledkem počítačového zpracování a korekcí pozadí.
Snímek z přístroje WISPR (Wide-field Imager for Solar Probe) na sondě Parker Solar Probe. Na snímku pořízeném 8. listopadu 2018 ze vzdálenosti 27 milionů kilometrů od Slunce tzv. koronální proud (coronal streamer). Jasný bod u středu je planeta Merkur, tmavá místa jsou výsledkem počítačového zpracování a korekcí pozadí.

Slunce a jeho okolí, jsou velmi dynamické prostředí. Tento soubor senzorů nám pomůže pozorovat částice a energie, které naše hvězda vyvrhuje. Omezíme tak riziko astronautů u Měsíce či Marsu,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor NASA pro vědu a dodává: „Nejenže se dozvíme více o kosmickém prostředí, ale také se naučíme, jak zlepšit naše předpovědi kosmického počasí, až generace programu Artemis vyrazí dál od Země.

V budoucnu budou vybrány i další vědecké přístroje, které poletí na Gateway. Tyto výzkumy mají využívat unikátního prostředí na oběžné dráze měsíce, které se nedá napodobit na zemi ani na ISS. V loňském roce NASA vybrala firmu Maxar Technologies, aby vyvinula staniční modul PPE, který zajistí dodávky elektrické energie a manévrování. Firma Northrop Grumman má postavit malý přetlakový ubytovací a skladovací modul HALO. Evropská, Japonská a Kanadská kosmická agentura jsou aktivně zapojeny do jednání s NASA o stavbě a provozu Gateway. „Tohle je unikátní moment pro pilotovanou kosmonautiku – NASA je blíže než kdy jindy od konce programu Apollo k návratu na lunární povrch,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Spojené státy vedou návrat na Měsíc a tentokrát s sebou bereme i další zástupce lidstva, abychom společně prováděli dlouhodobý výzkum a připravili se na Mars.

Maximální rozsah Gateway předpokládaný v roce 2019
Maximální rozsah Gateway předpokládaný v roce 2019
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Začína to vyzerať zaujímavo a perspektívne. Užz su tú i aktívne prípravy na konkrétne využitie Gatewaz.

Odpovědět  pbpitko

Preklep : Už sú tu

Michal Václavík
Odpovědět  pbpitko

Ano, ESA pracuje na dvou vnějších platformách pro prvotní výzkum na Gateway. Jednu pro sledování kosmického záření a kosmického počasí a druhou pro astrobiologický výzkum.

majomusk

Kedy Gateway začnú stavať?

Odpovědět  majomusk

První modul (PPE) má být podle aktuálního harmonogramu vypuštěn ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022.

Pavel Kralicek

Bude u NASA realna vule provozovat 2 programy pilotovane kosmonautiky u Mesice? Pristavaci program a Gateway, ktera uz pro pristani neni vyzadovana a neni oficialne oznacena jako kriticky nutna? Pri trose smuly (ekonomicka krize kvuli COVID napr.) by lehce mohla byt obetovana jako prvni, i kdyz se uz hardware stavi…

Odpovědět  Pavel Kralicek

Osobně to vidím trochu jinak. Gateway se bude hodit pro pilotované výpravy na povrch, ale možná se vynechá pro politicky vyhlášený návrat lidí na Měsíc v roce 2024. Vše je podřízeno tomu, aby se tenhle termín stihl – ať už s Gateway nebo bez ní. Pokud by hrozilo, že se Gateway nestihne do roku 2024 připravit do použitelného stavu, přistane se na Měsíci v onom roce bez ní. Cíle bude dosaženo a další mise už budou Gateway využívat při cestě na Měsíc. Gateway jako taková má širokou podporu a její zrušení není momentálně pravděpodobné.

Jiří Hošek