sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FLTA0006

Během startu 29. dubna došlo k poruše rakety Firefly Alpha během mise FLTA0006. V prohlášení společnost Firefly potvrdila, že horní stupeň a náklad, demonstrační družice společnosti Lockheed Martin, se nepodařilo dostat na oběžnou dráhu kvůli problému s oddělením stupňů.

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Kuiper Government Solutions

Společnost Kuiper Government Solutions (KGS), dceřiná společnost projektu Kuiper, navázala partnerství s dodavatelem obrany L3Harris Technologies s cílem vytvořit družice, které splňují standardy uživatelů z oblasti armády a veřejné bezpečnosti.

FAA

Federální úřad pro letectví potvrdil, že Kelvin Coleman, zástupce správce FAA pro komerční vesmírnou dopravu, je mezi těmi, kdo se přihlásili do druhého kola programu, jehož cílem je snížit celkový počet zaměstnanců ministerstva dopravy, jehož součástí je i FAA.

Spire Global

Družicový operátor Spire Global uzavřel prodej své divize sledování komerční námořní dopravy v hodnotě 241 milionů dolarů belgické společnosti Kpler, která poskytuje analytické služby. Společnost tak končila právní spor ohledně pozastavené transakce.

Robert Ed Smylie

Ve věku 96 let zemřel Robert Ed Smylie. Ed byl zodpovědný za vývoj systémů podpory života, skafandrů a dalšího vybavení v rámci programů Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Sojuz a raketoplánu. Je mu připisováno řešení problému odstraňování oxidu uhličitého během mise Apollo 13.
Čest jeho památce.

Chang’e-8

Čínský národní vesmírný úřad (CNSA) 24. dubna oficiálně oznámil výběr projektů spolupráce pro misi Chang’e-8, která má být zahájena v roce 2028 nebo 2029, přičemž vybrala 10 projektů z 11 různých zemí a jedné mezinárodní organizace.

Jared Isaacman

Jared Isaacman, nominovaný na administrátora NASA, uvedl, že v případě potřeby by upřednostnil program Artemis na průzkum Měsíce před lidskými misemi na Mars a potenciální snížení financování vědeckých programů NASA na polovinu nepovažuje za optimální.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

3D vytištěná spalovací komora pro budoucí Vegu

Spalovací komora metanového motoru M10 vytvořená metodou 3D tisku podstoupila první sérii ostrých statických zážehů. Pokud jste o motoru M10 zatím neslyšeli, není se co divit. Zatím totiž není v provozu – s jeho nasazením na horním stupni nejlehčí evropské rakety Vega se počítá až v rámci komplexní modernizace tohoto nosiče po roce 2025. „Výsledky jsou povzbudivé a naše týmy specialistů na pohony jsou na správné cestě k vývoji této nové technologie, která umožní další vývoj raket Vega,“ uvedl Giorgio Tumino, který má v evropské kosmické agentuře na starosti vývoj rakety Vega a zařízení Space Rider, které by umožnilo návrat z oběžné dráhy.

Úkolem motoru M10 je zlepšit efektivitu a také udržitelnost vůči životnímu prostředí tím, že dojde ke snížení emisí a zplodin hoření. Tento krok by měl ve výsledku zajistit konkurenceschopnost malých evropských nosičů a snížit jejich ceny. Motor M10 má být restartovatelný a měl by využívat chytrý systém řízení tlaku. ESA si od toho slibuje lepší hospodaření s pohonnými látkami a také možnost létat na flexibilnější profily misí.

Vizualizace motoru M10 z roku 2019.
Vizualizace motoru M10 z roku 2019.
Zdroj: https://www.eucass.eu/

Spalovací komoru pro aktuální zkoušky vyrobila italská společnost Avio ve dvou dílech, které vznikly po jednotlivých vrstvách metodou 3D tisku. Následně byly tyto dvě části svařeny dohromady. Použití 3D tisku umožnilo inženýrům už při plánování nových konstrukcí zvolit komplexnější vnitřní geometrii, snížil se počet potřebných dílů a poklesla i potřeba dodatečného opracování. To se jednak hodí pro kryogenní technologie, ale také se tím zrychlí výrobní čas a dojde i ke snížení nákladů.

3D tisk kovových slitin se v posledních letech stal spolehlivějším a také produkuje výtvory s vyšší kvalitou, nicméně inspekce takového produktu není jednoduchá a představuje v mnoha ohledech slušnou výzvu. Používá se proto široké spektrum nedestruktivních inspekčních metod jako je třeba tomografie či ultrazvuk. S jejich pomocí se ve vytištěném výrobku hledají defekty, změny geometrie či potenciální překážky v chladicích kanálcích.

M-10 bychom mohli stručně klasifikovat jako desetitunový motor (samozřejmě z hlediska tahu), který pracuje s uzavřeným expanzním pracovním cyklem a spaluje kapalný metan s kapalným kyslíkem. Jeho úkolem bude nahradit motory na třetím a čtvrtém stupni rakety Vega, tedy motor Zefiro-9 na tuhé pohonné látky a stupeň AVUM na kapalné pohonné látky, které létají na aktuální verzi raket Vega. Letos začne létat vylepšená verze Vega-C, ale na té se ještě tento nový motor nevyužije – počítá se s ním až při další vlně modernizace na verzi Vega-E.

Zmenšené modely otestované v roce 2018 (viz video výše) prokázaly, že 3D tisk dokáže vytvořit spalovací komoru, která je srovnatelná s těmi, které se vyrábí pomocí tradičních metod. Ukázalo se také, že nedestruktivní inspekční metody fungují správně a že dokáží odhalit defekty vzniklé při výrobě. Tato potvrzení byla nezbytná k tomu, aby mohl začít vývoj 3D vytištěné spalovací komory ve skutečné velikosti.

Schematický princip raketového motoru s uzavřeným expanzním pracovním cyklem.
Schematický princip raketového motoru s uzavřeným expanzním pracovním cyklem.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Během testovací kampaně, která proběhla na Marshallově středisku ve Spojených státech, byla testovací komora zapálena celkem 19× s celkovou délkou hoření 450 sekund. Inženýři nyní budou porovnávat data naměřená při těchto testech s údaji z dřívějších modelů, aby lépe porozuměli chování motoru s většími rozměry. Díky tomu budou moci optimalizovat konfiguraci prvního vývojového modelu celého motoru M10.

Statické zážehy vývojového exempláře motoru M10 by mohly proběhnout koncem letošního roku. Kvalifikace pozemními zkouškami se očekává v roce 2024 a po roce 2025 by mohl být tento motor nasazen na letových exemplářích raket Vega. „Tyto testy prověří nové technologie a metody, které udrží evropské rakety konkurenceschopné na trhu nosných raket i v budoucnu,“ dodal Stefano Bianchi, šéf vývoje kosmických transportních technologií v Evropské kosmické agentuře ESA.

Přeloženo z:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.avio.com/wp-content/uploads/2018/11/M10_.jpg
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0315.pdf
https://upload.wikimedia.org/…/550px-Expander_rocket_cycle.svg.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.