sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Astranis Space

Startup Astranis, zabývající se družicovou komunikací, získal kontrakt v hodnotě 13,2 milionu dolarů na zajištění kompatibility svých komunikačních družic s vojenskými terminály. Společnost získala zakázku prostřednictvím dohody o zvýšení strategického financování (STRATFI).

SpaceX a FAA

SpaceX zveřejnila 19. září dopis, který zaslala vedení sněmovního vědeckého výboru a senátního obchodního výboru, dvou výborů, které dohlížejí na Úřad pro komerční vesmírnou přepravu FAA neboli AST.Čtyřstránkový dopis nabídl podrobnou odpověď na navrhovanou pokutu ve výši 633 000 USD za porušení licence od FAA.

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: První evropský start letošního roku

První letošní start rakety Ariane 5 klepe na dveře. Nejsilnější evropská raketa by měla ve čtvrtek večer našeho času vynést dvě telekomunikační družice – indickou a evropskou. Právě evropský Konnect si zaslouží významnou pozornost. Jde o první družici, která vznikla v rámci programu, který má zajistit, že evropské firmy budou zásobovat trh telekomunikačních družic konkurenceschopnými produkty. Tato družice pokryje svým signálem Evropu a Afriku a o její vývoj se postarala firma Thales Alenia Space, provozovat ji bude společnost Eutelsat a dohled nad celým projektem držela agentura ESA.

Družice Eutelsat Konnect
Družice Eutelsat Konnect
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Transport z letiště u francouzského města Nice do Francouzské Guyany zajistilo transportní letadlo Antonov a na kosmodromu v Kourou pak družice podstoupila předstartovní přípravu. Následně ji technici umístili na horní pozici v nákladovém prostoru a nasadili dvoudílný aerodynamický kryt. Po startu družice Konnect se plánují další zkoušky systémů platformy Spacebus Neo, které se využijí na dalších družicích.

Firma Thales Alenia Space má zatím zakázky na sedm družic postavených na platformě Spacebus Neo. Po aktuální družici Konnect půjde o družice Syracuse-4, SES-17, Konnect Very High Throughput Satellite, Eutelsat 10B, Satria a Amazonas Nexus. Ale zpět k družici Konnect. Ta váží 3619 kg a její pohon je plně elektrický. K jejímu oddělení od zbytku sestavy by mělo dojít v čase 27 minut a 30 sekund po startu. Druhým cestujícím je indická telekomunikační družice GSAT-30 s hmotností 3357 kg, která je při startu schována v dutém adaptéru SYLDA. Usadí se nad 83. stupněm východní délky a k manévrování použije dvousložkové kapalné pohonné látky. Od horního stupně se má oddělit zhruba 28 minut a 25 sekund po startu.

Startovní okno se otevírá ve 22:05 SEČ a zavře se o půlnoci. Obě družice budou vyneseny na dráhu s perigeem ve výšce 250 km a apogeem 35 761 km vysoko se sklonem 6° vůči rovníku.

Zdroje informací:
https://www.arianespace.com/
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/The_Konnect_satellite_is_placed_within_the_fairing.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…37c76a18c52d5f6ee757170071265fe8&oe=5EA5E8C9

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin N.
Martin N.
4 let před

„…ve čtvrtek večer našeho času…“
to se tak krásně čte ;-), Dušane díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Martin N.

Slušnost mi velí napsal „není zač“, ale skřípu při tom zubama pokaždé. 😀 😉

mikaSEdlinen
mikaSEdlinen
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pane Majere, skřípejte, klidně. Ovšem vězte, že tak je to správně! 😉
Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  mikaSEdlinen

😉

Ladicha
Ladicha
4 let před
Odpovědět  Martin N.

Tento start jsem zmeškal (nevadí, stačí mi záznam), myslel jsem si že bude až příští čtvrtek, když článek vyšel ve čtvrtek. Škoda, že autor neuvedl datum.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Ladicha

Vidíte a tohle je přesně ten důvod, proč jsem trval na pojmech dnes a zítra. Bylo mi jasné, že dříve nebo později začnou lidé chtít víc. Ne, víc už neustoupím, máte co jste chtěli. Nevím, zda konkrétně vy jste proti dnes a zítra bojoval. Pokud ne, pak poděkujte lidem, pro které bylo příliš náročné si přečíst datum vydání článku a domyslet si, co znamená dnes a co znamená zítra.
P.S. Opravdu si myslíte, že bychom článek pojmenovaný ŽIVĚ vydali týden před startem, kdy by jej už další vydané články přesunuly mimo hlavní stránku?

mikaSEdlinen
mikaSEdlinen
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Já bych řekl, že uživatel „Ladicha“ má velmi vytříbený smysl pro humor.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  mikaSEdlinen

Aha, tak to se omlouvám. Byl tak vytříbený, až jsem ho nepochopil. V tom případě se omlouvám.

Ladicha
Ladicha
4 let před
Odpovědět  mikaSEdlinen

Nechci to rozmazávat, smysl pro humor mám, ale tady by pro mě údaj dnes byl srozumitelnější, to s panem Majerem souhlasím. Omlouvám se, článek jsem četl až dneska, v pátek.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Ladicha

Neomlouvejte se, prostě se nedá zavděčit všem.

Tomas Mik
Tomas Mik
4 let před

Děkuji za článek, ale mohu se zeptat v čem se liší výstava Cosmos Discovery v Holešovicích a v Brně.

Radoslav Karásek
4 let před
Odpovědět  Tomas Mik

Kopírujem odpověď DM na moju otázku, či sa oplatí ísť znovu, keď som bol v Brne 3x

„Osobně si myslím, že ano. výstava se zase o trochu změnila. Jasně, jádro zůstalo, ale změn doznaly dekorace – hlavně velkoformátové tisky na perforované tkanině vypadají perfektně. No a pro mne největší změnou je část, na které jsem se podílel – současnost a budoucnost, které byly dříve lehce opomíjené. Není to nic extra velkého – pár panelů o raketoplánech, povídání o roverech na Marsu a pak několik panelů s informacemi o soukromých firmách a plánech jednotlivých agentur.“

martin k.
martin k.
4 let před

Arianaspace se pokouší o jakousi startovní show ve stylu Sp.X, ne ?? ::))

kamil m.
kamil m.
4 let před
Odpovědět  martin k.

Je až úsmevné, ako sa za každú cenu snaží niekto porovnávať SpX s každým iným štartom a pritom Arianespace ma na informácie najbohatšie prenosy. SpX tu môže len tíško šúchat nohami a skryť sa.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  kamil m.

Každý poskytovatel startů přistupuje ke startům po svém a preferuje něco jiného. Ideální by bylo, kdyby se podařilo propojit na jednom místě skvělé informace s atraktivními záběry ze startující rakety. Ale objektivně je potřeba uznat, že za poslední roky udělali všichni velcí hráči neoddiskutovatelný pokrok.

Josef Somik
Josef Somik
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

No možná, ale ani z tohoto startu nejsou žádné záběry z kamery na raketě. Je to škoda. Buď tam kameru nedali, nebo ty záběry v přenosu nezveřejnili.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Josef Somik

Je to tak, proto říkám, že je pořád co vylepšovat. 😉

Alois
Alois
4 let před

Je symbolické, že Nový rok zahajuje jedna z nejsilnějších raket. Berme to jako rozcvičku na budoucí silné a nejsilnější zážitky , které nás letos čekají.

athlo
athlo
4 let před

Reditel Thales Alenia, vcera v predpripravenem videu rikal, ze uz novou „elektrickou“ platformu prodali 10x (vcetne vcerejsi mise). Oznacil to za velky uspech.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  athlo

Díky za upřesnění!

Pavel
Pavel
4 let před

Má nějaký důvod zcela rozdílné odpočítávání evropských raket, ruských a amerických? Všiml jsem si, že třeba Falcon 9 se s časem 0s při odpočtu již odpoutává z rampy, zatímco Ariane 5 v čase 0s teprve zažehne motory a odlet má v čase +8s. A Sojuzy to mají zase taky trochu jinak..

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Pavel

Ono je to trochu komplikovanější. U té Ariane se v čase T+0 zapaluje motor centrálního stupně, který potřebuje pár sekund na náběh. Raketa vzletí až když motor funguje a mohou se zapálit postranní stupně na tuhé pohonné látky.
U Sojuzu je to zase tím, že se čeká, až se otáčky čerpadel dostanou na plnou úrověň.

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2020/01/16/zive-prvni-evropsky-start-letosniho-roku/