sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Devatenáctý Dragon čeká na start

Zbrusu nový první stupeň Falconu, který se pokusí přistát na mořské plošině. Horní stupeň, který bude testovat prodloužený pobyt na oběžné dráze a konečně loď Dragon, která veze na ISS několik tun nákladu – to jsou hlavní účinkující středečního představení, které Vám přineseme živě a s českým komentářem. Ke startu by mělo dojít v 18:51 a meteorologové zatím slibují 90% pravděpodobnost dobrých podmínek. Vrásky na čele dělá jen výškový vítr, který se do uvedených parametrů nezapočítává. Snad ale bude vše v pořádku.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být díky novému vylepšení k dispozici několik desítek sekund po ukončení vysílání.
EDIT: SpaceX se rozhodla zrušit dnešní pokus o start kvůli nadlimitním hodnotám výškového větru. Další možnost přijde ve čtvrtek.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/SpaceX_CRS-19_Patch.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
36 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Majo
Majo
4 let před

IN MUSK WE TRUST!!!

John Peri
John Peri
4 let před

Tak dneska nic:
Dnešní start byl odložen kvůli nepříznivým výškovým větrům a také špatným podmínkám na moři v místě přistání prvního stupně Falconu 9. Záložní termín je 5. 12. v 18:29 SEČ.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  John Peri

Díky, už jsme to zapracovali do článku.

John Peri
John Peri
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Škoda,moc jsem se těšil.No třeba to zítra vyjde.I když předpověď taky není o moc lepší,spíš horší.Tak uvidíme.

atlas
atlas
4 let před

Musk chce so starship prepravovat ludi po svete.
A pritom starty rakiet(a aj pristania) su velmi citlive na pocasie.
Ako chce toto riesit?
Ci starship je odolny voci pocasiu ako lietadla?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  atlas

Ano, postupně by se do této fáze měli dostat. Starship bude těžší a tudíž by jí neměly poryvy větru tolik vadit.

Pavelll
Pavelll
4 let před
Odpověď  atlas

Hmm, dobra otazka. Rek bych, ze tvar raket i kosmickych lodi je kompaktnejsi nez tvar letadel, takze by vuci povetrnostnim podminkam na startu mely byt odolnejsi. A maji lepsi pomer tahu a hmotnosti, coz by melo byt taky plus. Ale chtelo by to nazor konstruktera, ktery ma zkusenosti s pevnostnimi vypocty aspon nejakych tech bajecnych letajicich stroju 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Pavelll

Konstruktér rozhodně nejsem, ale u raket je problém, že létají výše a rychleji než letadla, takže se na ně vztahují i jiná pravidla – třeba ty výškové větry.

maro
maro
4 let před
Odpověď  Pavelll

Řekl bych že ty limity jsou dány velikostí maximální možné výchylky gimbalu motorů, což většinou není moc, a taky omezenou rychlostí provedení změny náklonu těch motorů a dále softwarem, který to musí regulovat, protože raketa i v tom šíleném počasí, narozdíl od letadla, vždycky letí na autopilota. A k tomu to tlačné uspořádání s blbým poměrem průměru a délky a navíc absence křidélek v místě, kde by nejvíc pomohly, tedy nahoře, dělá z rakety proti letadlu o dost nestabilnější objekt.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  maro

Strih vetru ve vyssi atmosfere je take problem. MaxQ se u Falconu odehrava ve vysce mezi 10-15 km a leti tesne na hrane limitu pro kryt/Dragon (Dragon ma ten limit trochu nizsi nez kryt) a naklon je v te vysce kolem 60°, takze kdyz leti po vetru o rychlosti 200 km/h a prijse strih vetru a razem leti proti vetru tak se muze snadno dostat za hranici pevnosti.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  atlas

Letadla jsou na pocasi take hodne citliva, zejmena bocni vitr, strih vetru, bourky, snih… Rocne jsou ruseny tisice letu kvuli pocasi. Rekl bych ze v tomto jsou jen spolecnosti operujici rakety a jejich zakaznici, opatrnejsi, nez piloti letadel a aerolinky. Proto taky rakety, narozdil od letadel, nepadaji kvuli pocasi (nebo aspon ne tak casto, vybavuje se mi jen Challenger).

Tovy
Tovy
4 let před
Odpověď  bohyn

Taky jich oproti letadlům moc nelétá 🙂

Počasí ve vysokých vrstvách atmosféry bude jedním z problémů…

Ty další by vydaly na pěkně velký článek.

KarelTv
4 let před
Odpověď  atlas

Já bych ty prohlášení vůbec nebral vážně. Ne se současnou úrovní techniky a s koncepcí Starshipu, je tam tolik bezpečnostních rizik v porovnání s letadly. Budeme rádi pokud se to podaří dokončit a bude fungovat jako nákladní nosič. I tak by to bylo obrovské plus pro kosmonautiku.

Tovy
Tovy
4 let před
Odpověď  KarelTv

Lépe bych to nenapsal.

pavel
pavel
4 let před

tak kdypak nam to mall.tv prelouska do zaznamu?

H@ns
H@ns
4 let před
Odpověď  pavel

Taky čekám a zatím stále nic. Živý přenos jsem nestihl.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pavel

Video je už víc než hodinu online k dispozici.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dusane, ja to co chvili sledoval a bylo fakt az o pul devate cca. Driv ne. Vim, ze si psal pod video komentar driv, ale video fakt nebylo k dispozici, mozna pro vetejnost nebylo.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jirka Hadac

To je zvláštní, díky za info, ale video už jelo před půl osmou. Asi nějaký bug.

pavel
pavel
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

psalo to ‚video je soukrome‘

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pavel

Zajímavé.

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před
Odpověď  pavel

Je fascinující, jakou máte všichni s mall trpělivost. Já už to dávno vzdal a rovnou koukám na originál přenosy.
Pokud mi pekař prodá několikrát připálené, nedopečené nebo přesolené rohlíky, už tam taky nikdy nepůjdu.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

A sem vás tedy přivedlo co? Když sem na přenosy nechodíte… Potřeba plácnout duchaplný komentář?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

Videa normálně fungují, což uznávají i lidé, kteří dříve nadávali, jak mohli. Pokrok, který se v tomto směru uskutečnil, musí vidět každý (kdo jej vidět chce).

michal
michal
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

Když už se tu nakousla technika a video, tak živé vysílání mi fungovalo, jak mělo. Jen cca v desáté minutě se vrátila zvuková stopa na začátek. Reload stránky to vyřešil.
Když zapnu cookies třetích stran, funguje i vložené video na kosmonautixu. Každopádně děkuji za trpělivost s technickými komentáři u posledního startu Starlinku. Myslím, že se tam vyřešilo několik problémů. Přenosů nás teď čeká víc v krátké době, tak uvidíme, kam se věci pohnou.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  michal

To mám radost, že Vám to šlapalo.

Fis
Fis
4 let před

Dusane nedalo by se neco udelat s tim Mall prehravacem? Kdyz to dam na 21:9 monitoru do fullscreenu, tak se to resizuje na celou sirku a ja prijdu o vrsek a spodek videa. V tom malem okenku se na to koukat neda. Mate nejaky kontakt, kam bych to mohl napsat?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Fis

Doporučuji kontaktovat Adama Chudárka ([email protected]). Psal jsem mu, už o Vás ví.

Fis
Fis
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Diky moc.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Fis

Rádo se stalo, držím palce, ať se to vyřeší. 😉

JaGa
JaGa
4 let před

Ten ,,vak“ na horním stupni nemůže pulzovat vlivem výfuku zplodin z pohonu turbo čerpadel, protože ten je u Merlinu 1D vac zaveden do trysky motoru aby ji chladil. Stejně tomu bylo u motoru F-1.
Osobně se domnívám, že onen ,,vak“ se nafoukne vlivem zbytku atmosféry a tudíž tlaku v něm. A ono pulzování je projevem dynamických sil. Ty na něj působí například když motorky RCS na horním stupni stabilizují jeho letovou dráhu, nebo když je upravován výkon Merlinu.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  JaGa

I to je možné, ale domnívám se, že „výfuk“ se na tom, může také podílet. Stačí se podívat, jak se u vaku někdy u jedné trubičky akumuluje ztuhlý kyslík.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

nevypousti se tudy treba prebytek odpareneho helia nebo dusiku? Kdyby byl pretlakovy ventil umisten kolmo na podelnou osu, tak by, byt nepartne, ovlivnoval oriantaci 2. stupne. V podelne ose by to tolik nevadilo.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  bohyn

Přiznám se, že nevím.

Jiří Novotný
Jiří Novotný
4 let před

Zhlédnuto ze záznamu na Mall a vše bez problémů.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiří Novotný

Díky, to mám radost.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.