Komerční komunikační družice umožňující kvalitní přístup k internetu pro asijsko-pacifickou oblast dorazila na Mys Canaveral, kde podstoupí závěrečné předstartovní přípravy. O vynesení družice JCSAT 18/Kacific 1 se má postarat Falcon 9, přičemž start je zatím plánován na 16. prosince. Družice JCSAT 18/Kacific 1 byla postavena na platformě 702MP od firmy Boeing a po uvedení do služby bude sloužit dvěma společnostem – Sky Perfect JSAT Corp. z Japonska a Kacific, což je startupová telekomunikační firma se sídlem v Singapuru.
On the way. The Boeing-built SKY Perfect JSAT and @kacific satellite has left our satellite factory and is now heading to Cape Canaveral for its upcoming launch. It will soon expand communication services and internet access to millions throughout the Asia-Pacific region. pic.twitter.com/46aZVOEX0U
— Boeing Space (@BoeingSpace) November 4, 2019
Příjezd družice na kosmodrom oznámila ve čtvrtek 14. listopadu právě firma Kacific, která dále uvedla, že družice podstoupí tradiční předstartovní přípravu spojenou s plněním nádrží. Družice dorazila na Floridu z výrobního areálu firmy Boeing v kalifornském městě El Segundo a Kacific ve své zprávě uvádí očekávanou hmotnost po natankování 6 800 kilogramů – to by ji řadilo do kategorie těžkých až velmi těžkých komunikačních družic.
Horní stupeň Falconu 9 uvolní družici na eliptické dráze přechodové ke geostacionární. JCSAT 18/Kacific 1 pak s pomocí vlastních motorů dráhu zakulatí ve výšce 36 000 kilometrů a sníží sklon oběžné dráhy vůči rovníku na nulu. Následně se s pomocí korekčních trysek přesune na místo, kde budou mít výhled na asijsko-pacifickou oblast a tady začne jeho patnáctiletá služba.
Firma JSAT bude využívat přenosovou kapacitu družice v pásmu Ku pro zajištění komunikačních služeb pro Japonsko a širší region. Počítá se s pokrytím sahajícím od Indonésie a jihovýchodní Asie až po pobřeží Číny a východní Rusko. Kacific má využívat pásma Ka, které obsahuje i 56 lokálních směrovatelných svazků, které zvládnou přenášet data rychlostí 60 gigabitů za sekundu.
Nová družice „poskytne nejsilnější úroveň signálu jaké kdy v asijsko-pacifické oblasti dosáhla komerční družice,“ uvedla společnost Kacific ve svém prohlášení. Firma založená v roce 2013 uvádí, že JCSAT 18/Kacific 1 bude svým signálem pokrývat 25 států v jihovýchodní Asii a v Tichém oceánu. Právě na nesčetných ostrovech žije rozptýlená populace, pro kterou složitý terén představuje bariéru bránící vybudování pozemní sítě pro přístup k internetu. Podle firmy Kacific by měla nová družice umožnit vylepšení vzdělávání, lékařských služeb i reakcí na mimořádné situace v odlehlých oblastech.
Prosinec bude pro firmu SpaceX docela nabitý – už 4. prosince má z floridské rampy číslo 40 startovat Falcon 9 s lodí Dragon, která na ISS doveze několik tun nákladu. Pak přijde řada na JCSAT 18/Kacific 1, který má Falcon 9 vynést také z rampy číslo 40. Start je zatím plánován na 16. prosince mezi 1:10 a 2:38 SEČ. Aby toho nebylo málo, tak by v prosinci měl z floridské rampy 39A odstartovat upravený Falcon 9 s lodí Crew Dragon, na kterou čeká zkouška záchranného systému z letící rakety ve velké výšce. K aktivaci záchranných motorů SuperDraco dojde zhruba minutu a půl po startu, čímž se prověří schopnost lodi zachránit se v případě selhání rakety v jakékoliv fázi letu.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/11/AZ9OzVN1.jpeg
https://www.elonx.cz/…/2018/11/621FCC94-2B4B-4E75-8CED-A30AA1625CDE_Boeing.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-04-224605.jpg
Zdravím redakciu
Tak na napadlo, nechceli by ste napisat serial o komunikacnych druziciach ? Nejake rozdelenie, pouzitie, popripade vysvetlenie jednotlivych komunikacnych pasiem, nieco o vyrobcoch, popripade standardizovanych platformach a pod. ?
Zajímavý nápad, promyslíme to.
https://www.kosmonautix.cz/2017/09/druzicove-platformy-pro-kazdou-prilezitost/
já jen, že už tu máte dobrý základ 🙂
Mě by zajímalo, v čem je ta družice pokročilá, jak láká název článku?
Slovo jsem vybral jednak kvůli hmotnosti a hlavně kvůli avizované přenosové kapacitě, kterou má nabídnout.
Aha, chápu záměr, ale. Hmotnost družice nijak nepřekračuje hmotnost normální velké geostacionární telekomunikační družice. Navíc např. poslední generace družic Intelsat je v úplně identické hmotnostní kategorii a navíc založena na stejné družicové platformě. Přenosová kapacita je taktéž průměrná s ohledem na jiné družice a stejně tak počet směrových svazků (jsou i civilní družice stejné kategorie s dvojnásobkem). Přijde mi tento článek jako založený na nějakém propagačním letáku.
Možná je to tím, že firma Kacific je nový startup, který se na sebe snaží upozornit. Ale vycházel jsem z toho, že asijsko-pacifickou oblast zatím nepokrývala žádná družice, která by byla „schopnější“ (z hlediska přenosové kapacity).
Hledal jsem a už jsem asi našel důvod toho „nej“. Na té a blízkých pozicích je mnoho družic, dokonce i „lepších“. Ale JCSat 18 dominuje v oblasti poskytování internetového připojení. Ale i tak nejde obecně o nic pokročilého, je použita v kosmonautice běžná technologii, akorát je zákaznicky družice úžeji zaměřená.
Díky moc za objasnění.