sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Juno uhýbala stínu

Juno dnes potřetí prolétá nejnižším bodem její oběžné dráhy kolem Jupiteru

Přelom měsíců byl pro sondu Juno ve znamení manévru, který trval 10,5 hodiny. Tento na poměry mise dlouhý zážeh měl mimořádně důležitý úkol a bez jeho provedení by mise skončila. Sonda Juno získává elektrickou energii pro palubní systémy z fotovoltaických panelů – při příštím přiblížení k planetě 3. listopadu by totiž pobývala příliš dlouho ve stínu obří planety. Samotný manévr začal 1. října v 1:46 SELČ, zatímco v USA bylo ještě 30. září. Zážeh využil malé korekční trysky a byl vskutku rekordní – trval 5× déle než jakýkoliv předchozí zážeh tohoto systému. Manévr změnil rychlost sondy o 203 km/h, k čemuž potřeboval 73 kg pohonných látek.

Kdyby k manévru nedošlo, sonda by při zmíněném přiblížení k Jupiteru strávila v jeho stínu 12 hodin, což je víc než dost na vyčerpání energie z akumulátorů. Bez energie by klesla teplota samotné sondy, což by pro ni mohlo být zničující. Hrozilo by, že se po opuštění stínu již neozve. „Díky úspěšnému zážehu se 3. listopadu stínu vyhneme,“ říká Scott Bolton, hlavní výzkumný pracovník mise Juno ze Southwest Research Institute v San Antoniu a dodává: „Uhnutí stínu je úžasně kreativní řešení problému, který vypadal likvidačně. Zatmění se moc se sondami vybavenými fotovoltaickými panely nekamarádí. Teď se můžeme místo obav z umrznutí těšit na další vědecké objevy, které si Jupiter schovává pro Juno.

Původní plán mise Juno - po dvou obězích s délkou 53 dní mělo přijít zkrácení oběhů na 14 dní.
Původní plán mise Juno – po dvou obězích s délkou 53 dní mělo přijít zkrácení oběhů na 14 dní.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

A proč vlastně sondě toto nebezpečí hrozilo, proč se nezvolila jiná dráha už dříve? Pro odpověď musíme do historie. Sonda se 4. července 2016 dostala na oběžnou dráhu Jupiteru s oběžnou dobou 53 dní. Původní plány počítaly s tím, že za několik týdnů dojde k manévru, při kterém se oběžná doba zkrátí jen na 14 dní. Kvůli nejistotě kolem stavu hlavního motoru však odborníci doporučili nepokoušet štěstí a tento zážeh vynechat – proto také Juno při aktuálním zážehu nepoužila hlavní motor, ale pouze orientační trysky.

Dráha s dobou oběhu 53 dní tedy už sondě zůstala – po vědecké stránce umožní získat původně plánované informace, jen to potrvá déle. A právě tahle prodloužená služba je důvodem, proč se muselo řešit vyhýbání obřímu stínu, se kterým se dříve nepočítalo. „Předstartovní plánování nepočítalo s dlouhodobými zatměními, která by uvrhla fotovoltaicky zásobovanou sondu do temnoty,“ říká Ed Hirst, projektový manažer mise Juno z Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně a dodává: „To, že jsme mohli naplánovat a provést potřebný manévr za pochodu rovnou na oběžné dráze Jupiteru, je důkazem vynalézavosti a dovedností našeho týmu, spolu s mimořádnou schopností a všestranností naší sondy.“

Přeloženo z:
https://www.missionjuno.swri.edu/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/edu_juno_mission_jupiter.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Juno-orbit-diagram.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Midix
Midix
5 let před

Úžasná mise. Jen pro připomenutí odkaz na simulaci.
http://www.lizard-tail.com/isana/orb/misc/juno_spacecraft/

zvejkal
zvejkal
5 let před

Osobne mi pripada dosiahnutie zmeny rychlosti o 203 kmh za cenu 73 kg pohonnych latok ako slabe.
Je ten udaj naozaj spravny? Co je to za motory?

android
5 let před
Odpověď  zvejkal

Tak mne to zaujalo. To vypadá jako by to palivo nespalovali, ale jen pod tlakem vypouštěli..

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  zvejkal

Jsou to motory na jednosložkové palivo – hydrazin

Kolemjdoucí
Kolemjdoucí
5 let před
Odpověď  zvejkal

Zdá se to hodně, ale asi to bude sedět. Nevím jaké mají korekční trysky Juno Isp, ale při 200 s by 73 kg paliva vyvinulo sílu kolem 150 kN. Ta by zvládla urychlit na 203 km/h těleso o hmotnosti 2,6 tuny. No a sonda je docela macek, měla startovní hmotnost 3,6 tuny, prázdná váží tunu a půl. Kolik paliva už vyplýtvala neumím odhadnout, ale podle čísel to vypadáže je vše v pořádku 🙂

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Kolemjdoucí

Dakujem za info.

Jiří Brunner
Jiří Brunner
5 let před

Mne by zajímaly důvody, vedoucí k tak markantnímu stáčení roviny oběžné dráhy. Děkuji za odpověď.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Jiří Brunner

Ono nejde o nic nečekaného nebo náhlou anomálii. Jednoduše taková je dráha sondy a o této hrozbě se vědělo už v době, kdy bylo rozhodnuto o ponechání Juno na dlouhé oběžné dráze, a už tehdy se počítalo s nějakým manévrem. Prostě to tak vyšlo. A není ve stínu poprvé, i když ještě nikdy na tak dlouhou dobu.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
5 let před
Odpověď  Jiří Brunner

Obrázky dráhy jsou znázorněny v souřadném systému, v němž je směr ke Slunci pevný. Hlavní příčinou stáčení dráhy na obrázcích je tedy oběh Jupiteru okolo Slunce: i pokud by rovina dráhy byla stále stejná, bude se úhel mezi ní a spojnicí Jupiter – Slunce měnit kvůli jeho oběhu.
Další příčinou stáčení dráhy je to, že Jupiter není koule, ale zploštělý elipsoid. Ale to je méně významný jev než to první.

frank
frank
5 let před

První sonda k Jupiteru se solárními panely lehce naznačila určité slabiny oproti radioizotopovým článkům ve větších vzdálenostech od Slunce
Navíc je to slušná zátěž jen ty panely samotné váží cca 6x víc než radioizotopové články použité dříve na obdobných sondách , konkrétně 340 kilo .

Na druhou stranu skvělý manévr 🙂 Teď jen doufám, že sonda vydrží podstatně déle než se plánovalo tak jak je tomu o amerických sond zvykem 🙂

gg
gg
5 let před
Odpověď  frank

„Navíc je to slušná zátěž jen ty panely samotné váží cca 6x víc než radioizotopové články použité dříve na obdobných sondách, konkrétně 340 kilo.“

1) V dnešní době máme k dispozici vesmírné solární instalace, které by s podobným výkonem měly u Jupiteru vážit kolem 100 kg.

2) Jestli se snažíte implikovat, že RTG podobného výkonu by vážily kolem 57 kg, pak mám otázku: které? MMRTG má 125 W výkonu a 45 kg. Potřeboval byste čtyři, což by dalo 180 kg. Pokud by se použily tři MHW-RTG o výkonu kolem 155 W, které již nejsou k dispozici, tak ty by vážily asi 113 kg.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.