sociální sítě

Přímé přenosy

Vega-C (Sentinel-1C)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

CZ-3B

Z kosmodromu Si-čchang odstartovala raketa CZ-3B ve verzi s vylepšeným prvním stupněm a pomocnými urychlovacími motory. Na oběžnou dráhu dopravila vojenskou družici TJS 13. Družice bude sloužit k telekomunikaci a také ke sběru zpravodajských informací.

CZ-12

Čína vypustila z kosmodromu Wen-čchang raketu CZ-12. Jednalo se o její premiérový start. Na nízkou oběžnou dráhu byly dopraveny testovací komunikační družice.

Andrius Kubilius

Andrius Kubilius, nový komisař Evropské unie odpovědný za vesmír, uvedl, že se zaměří na zlepšení evropské konkurenceschopnosti a bezpečnosti ve vesmíru, včetně schválení dlouho odkládaného vesmírného zákona.

OpenCosmos

Agentura ESA a společnost OpenCosmos formálně podepsali smlouvu na vývoj mise NanoMagSat během ESA Earth Observation Commercialization Forum. Smlouva v hodnotě 34,6 milionů eur pokrývá vývoj, vypuštění a uvedení družic do provozu.

Raytheon

Americké vesmírné síly navýšily společnosti Raytheon smlouvu o 196,7 milionu dolarů pro modernizaci Globálního polohovacího systému nové generace. Operational Control System je kritický upgrade infrastruktury GPS, který je roky pozadu oproti plánu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (květen 2019)

Připravovaná kosmická stanice Gateway má pilotované kosmonautice v příštím desetiletí umožnit strategickou přítomnost v blízkosti Měsíce a na jeho povrchu. V dubnovém dílu jsme mimo jiné informovali, že podpis kontraktu na výrobu, vynesení a demonstrační fázi provozu klíčového prvního dílu stanice, pohonného a energetického modulu PPE, je stále odhadován do 31. května. NASA již v loňském roce avizovala, že PPE bude prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru postaven na platformě existujících komunikačních satelitů, doplněné o výkonný solárně elektrický pohonný systém. Například Boeing zveřejnil informaci, že jeho návrh modulu je odvozený z řady satelitů 702. K vyhlášení vítěze nakonec došlo již 23. května. Jim Bridenstine na tiskové konferenci oznámil, že výrobcem modulu bude Maxar Technologies.

Testy satelitu Eutelsat 7C v lednu 2019
Testy satelitu Eutelsat 7C v lednu 2019
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Maxar Technologies je mateřskou společností firmy SSL (dříve Space Systems/Loral), která je tradičním výrobcem satelitů postavených na platformě řady SSL-1300 včetně jejich pohonných systémů. Má obrovské zkušenosti s geostacionárními družicemi, které se dlouhodobě pohybují mimo ochranné magnetické pole Země. Na této platformě bylo v minulosti postaveno více než sto satelitů. Z celkem 91 stále funkčních satelitů má 36 solárně elektrický pohon. Příští vynesenou družicí této řady má být Eutelsat 7C, kterou by do vesmíru měla 20. června dopravit evropská Ariane 5. Společnost se poslední dobou posunula od stavby výhradně komerčních satelitů i k vládním zakázkám. Na platformě 1300 bude Maxar stavět i servisní družici Restore-L, která má v roce 2022 doplnit palivo do družice Landsat 7, vynesené v roce 1999. Platforma 1300 bude také základem pro misi Psyche s Hallovým motorem SPT-140, která se má v srpnu 2022 vydat ke stejnojmennému kovovému asteroidu. Letos v únoru byly činnosti tří dceřiných společností Maxaru sjednoceny pod jeho obchodní značku a z SSL se stala divize výroby satelitů. Proto je nyní i platforma 1300 nabízena pod značkou Maxar.

Kromě solárně elektrického pohonu mají být dalším klíčovým prvkem pětitunového modulu PPE dva rozvinovací solární panely ROSA (Roll Out Solar Array). ROSA byla v roce 2017 úspěšně testována na Mezinárodní kosmické stanici a je v nabídce pro všechny platformy Maxaru.

ROSA – Roll Out Solar Array
ROSA – Roll Out Solar Array
Zdroj: http://spaceflight101.com

Maxar bude při stavbě a následné až roční demonstrační fázi provozu PPE spolupracovat se společnostmi Blue Origin a Draper. Blue Origin bude pracovat na systémech vyžadujících kvalifikaci pro použití modulu v rámci Gateway, zatímco Draper bude zodpovědný za navigaci a trajektorie modulu. Očekává se, že se k týmu připojí další subdodavatelé. Pevně stanovená maximální cena kontraktu je 375 milionů dolarů za předpokladu, že NASA uplatní všechny opce včetně nákupu PPE po ukončení demonstrační fáze. Podle odůvodnění rozhodnutí nabídl SSL z finálních uchazečů výrazně nejnižší cenu (Northrop 566, Boeing 592, Lockheed 657 a SNC 769 milionů dolarů). Odůvodnění rozhodnutí zmiňuje jako slabinu návrhu SSL využití v současnosti nevyzkoušeného nosiče, což v kombinaci s deklarovanou spoluprací s Blue Origin vedlo ke spekulacím o nosné raketě New Glenn. Zástupci Maxaru však na dotaz uvedli, že komerční poskytovatel startovních služeb nebyl dosud vybrán a PPE bude kompatibilní s více nosiči.

Prvky potřebné pro podporu přistání na Měsíci v roce 2024
Prvky potřebné pro podporu přistání na Měsíci v roce 2024
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Odůvodnění rozhodnutí zmiňuje mimo jiné i skutečnost, že SSL byla jediným uchazečem, jehož návrh neměl žádné nepřijatelné výjimky z modelové smlouvy. Jediná výjimka návrhu SSL se týkala subsystému elektrického pohonu a po konzultaci byla uznána jako akceptovatelná. Zadavatel dospěl k závěru, že řešení nepřijatelných výjimek, navržených ostatními uchazeči, by vyžadovalo dodatečné diskuse a s tím spojené významné revize jejich návrhů. To by mělo za následek skluz výběru dodavatele na léto.

NASA dodá pro modul PPE vlastní zařízení v hodnotě 10 až 12 milionů dolarů. Jde o anténu pro setkávací a přibližovací operace, standardní dokovací rozhraní a standardizované body pro připojení kanadského robotického systému. Vynesení modulu je plánováno na konec roku 2022.

V současnosti plánovaná konfigurace Gateway v roce 2024
V současnosti plánovaná konfigurace Gateway v roce 2024
Zdroj: https://spacepolicyonline.com

Projekt stavby stanice Gateway na oběžné dráze Měsíce byl v květnu adaptován pro podporu urychleného přistání lidí na jeho povrchu. Celkové plány NASA zůstávají nezměněny, pouze byla počáteční konfigurace stanice snížena na minimální možnou úroveň pro dosažení tohoto primárního cíle. Pro přistání na Měsíci stačí pohonný a energetický modul PPE a malý hermetizovaný obytný modul se spojovacími uzly, umožňující připojení Orionu a lunárního landeru. Teprve po roce 2024 má následovat zajištění udržitelnosti nepermanentní lidské přítomnosti u Měsíce a na jeho povrchu. NASA trvá na tom, že stanice musí mít nakonec schopnosti, které byly původně plánovány pro její vědecké využití včetně příspěvku mezinárodních partnerů.

Malý obytný modul má být k PPE dopraven v roce 2023. NASA jej opět hodlá získat prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru, kde vybraný partner zajistí výrobu, komerční vynesení a dopravu pomocí tahače. Poptávka na tyto služby nebyla dosud vydána, nicméně NASA hodlá uzavřít kontrakt již v prosinci.

14. května byla Kongresu doručena pozměňovací žádost o rozpočet NASA na fiskální rok 2020, finančně zabezpečující nový plán pilotovaného přistání na jižním pólu Měsíce z Gateway v roce 2024. Výší požadovaných položek, ale i politickou zranitelností plánu spojenou s neznámým názorem Kongresu jsme se podrobně věnovali v článku z 16. května. Cílem článku bylo mimo jiné zachytit naděje i obavy administrátora NASA ke dni doručení žádosti do Kongresu. Bridenstine popisuje současnou dobu jako jedinečnou příležitost, kterou NASA musí využít. Následující den po vydání našeho článku, 17. května, byl zveřejněn návrh rozpočtového výboru Sněmovny reprezentantů. Výbor tradičně navrhl přidat peníze na nosnou raketu SLS Block 1B a na mobilní vypouštěcí plošinu Mobile Launcher 2, a finančně podpořil i stanici Gateway. Potřebné finance na pilotované přistání na Měsíci však ignoroval a v návrhu zákona je nezmiňuje.

Očekává se, že rozpočtový výbor Senátu bude k pozměňovací žádosti vstřícnější. Jerry Moran, předseda podvýboru CJS (klíčový podvýbor, který navrhuje financování NASA), rozeslal 16. května tweet s oznámením, že bude pracovat na zajištění zdrojů pro pilotovaný výsadek na Měsíci.

NASA deleguje na komerční společnosti nejen pravomoci a větší zodpovědnost při vývoji prvků stanice Gateway, ale i lunárního pilotovaného landeru. Ještě před urychlením plánu byla 7. února vydána poptávka na studie prototypů těchto landerů. 16. května NASA vybrala jedenáct společností, z nichž některé byly kromě studií pověřeny i k výrobě prototypů landerů v průběhu příštích šesti měsíců. NASA od studií očekává příležitost získat jedinečné pohledy jednotlivých společností. Tyto studie hodlá analyzovat a vzájemně posoudit. Celková připravená částka pro všechny společnosti je 45,5 milionů dolarů. Vybranými společnosti jsou:

  • studie sestupového modulu landeru – Blue Origin, Boeing, Dynetics, Lockheed Martin, Northrop Grumman Innovation Systems, Sierra Nevada Corporation, SpaceX
  • prototypy sestupového modulu (v závorce počet prototypů) – Boeing (2), Dynetics (5), Lockheed Martin (4), Masten Space Systems (1), Northrop Grumman Innovation Systems (4), Sierra Nevada Corporation (1)
  • studie přeletového modulu – Aerojet Rocketdyne, Blue Origin, Boeing, Lockheed Martin, Sierra Nevada Corporation
  • prototypy přeletového modulu – Blue Origin (1), Boeing (1), Sierra Nevada Corporation (1)
  • studie systému pro doplňování paliva – Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman Innovation Systems, Sierra Nevada Corporation, SSL
  • prototypy systému pro doplňování paliva – Boeing (1), Northrop Grumman Innovation Systems (1), OrbitBeyond (2), SSL (1)
Změny v urychlené architektuře přistání na Měsíci (2024) oproti původní (2028). Kvůli omezením daným nutností urychlené realizace je mise 2024 koncipována jako poměrně minimalistická. Práce na povrchu se mají podobat dvoučlenným výsadkům z doby Apolla.
Změny v urychlené architektuře přistání na Měsíci (2024) oproti původní (2028). Kvůli omezením daným nutností urychlené realizace je mise 2024 koncipována jako poměrně minimalistická s možná jen dvoučlennou posádkou.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Koncem června, nejpozději v polovině července má být vydána obdobná poptávka k předkládání návrhů studií vzletového modulu landeru a integrovaných konceptů obsahujících více prvků landeru. Tato formulace bude šancí pro společnosti, které se neúčastnily únorové poptávky nebo byly vyřazeny z důvodu, že jejich koncepce landeru neodpovídala třístupňové architektuře NASA.

Aktuální harmonogram založený na přistání v roce 2024 počítá pro misi Artemis 3 s nosnou raketou SLS Block 1B. Pro tento nosič je plánována stavba mobilní vypouštěcí plošiny Mobile Launcher 2. Kontrakt na stavbu plošiny má být podepsán v červnu. Raketa má kromě Orionu vynést i logistický modul na podporu lunárních povrchových aktivit. 20. května NASA oznámila, že v polovině června vydá žádost o návrhy logistických dodávek. Poté bude 26. června následovat Průmyslový den v Kennedyho vesmírném středisku. Zájemci budou mít možnost se setkat se zástupci NASA k projednání poptávky a požadavků i následující den, 27. června.

Aktuální manifest letů, prezentovaný 21. května. V plném rozlišení <a href="https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2019/05/slide-5.png">zde</a><br />
Aktuální manifest letů, prezentovaný 21. května. V plném rozlišení zde.  Plán není konečný, uvažuje se například o samostatném testu sestupového modulu landeru, který by v roce 2023 dopravil na Měsíc rover.
Zdroj: https://spacepolicyonline.com

V samostatném článku jsme informovali o projektu průzkumu Měsíce HERACLES, který připravuje Evropská kosmická agentura ve spolupráci s kanadskou a japonskou agenturou na druhou polovinu dvacátých let. Vícenásobně použitelný vzletový modul nepilotovaného landeru by měl zajistit dopravu vzorků z povrchu Měsíce na palubu Gateway.

Projekt HERACLES využívá zázemí stanice Gateway včetně kanadského robotického ramene
Projekt HERACLES využívá zázemí stanice Gateway včetně kanadského robotického ramene
Zdroj: https://www.gmv.com

Před dalším použitím by byly nádrže modulu dotankovány ze specializovaného tankeru. Protože jedním z cílů projektu je vývoj technologií pro případný budoucí pilotovaný lander, nabídla ESA v květnu americké agentuře využití svých technologií, vyvíjených v rámci projektu HERACLES, pro projekt Artemis.

Kanadská kosmická agentura vydala 26. dubna žádost o návrhy na práce ve fázi A vnějšího robotického systému pro Gateway. Hlavními prvky iniciativy DSXR (Deep Space eXploration Robotics) je velké robotické rameno XLA (eXploration Large Arm) a malé rameno XDA (eXploration Dexterous Arm). Záměrem je udělit samostatnou zakázku na vývoj konceptů jednotlivých ramen, a proto byl v žádosti vydán pro každé rameno samostatný dokument. Fáze A zahrnuje koncepční a technologické vývojové aktivity a jejím cílem je definovat požadavky na systémy.

Předběžný koncept prvků robotických ramen a jejich rozhraní
Předběžný koncept prvků robotických ramen a jejich rozhraní
Zdroj: http://spaceq.ca

Žádost o návrhy je vzhledem k restrikcím omezujícím vydávání dokumentů otevřena pouze zájemcům působícím v partnerských zemích programu ISS. Návrhy je možno podávat do 13. června. Naléhavost fáze A je dána skutečností, že ačkoli není samotná doprava ramen plánována při prvních misích stavby Gateway, standardizované body pro připojení robotického systému mají mít všechny moduly stanice počínaje modulem PPE. Na podporu celého systému definovala Kanadská kosmická agentura projekt GERI (Gateway External Robotics Interfaces), jehož cílem je definovat, vyrábět, dodávat a integrovat tyto standardizované body.

Prototyp obytného modulu Boeingu
Prototyp obytného modulu Boeingu
Zdroj: http://www.boeing.com

V našem putování po prototypech amerického obytného modulu pro stanici Gateway se tentokrát podíváme nejprve do Marshallova střediska v Huntsville. Společnost Boeing se při koncepci prototypu Exploration Habitat Demonstrator, představeného 1. května, zaměřila na optimalizaci vnitřního prostoru. Prototyp poskytuje v příčném řezu o 30% více místa pro práci posádky než moduly Mezinárodní kosmické stanice. Další obytný a pracovní prostor v návrhu Boeingu poskytuje připojený přechodový modul.

Interiér prototypu obytného modulu Boeingu
Interiér prototypu obytného modulu Boeingu
Zdroj: http://www.boeing.com

V pozemním prototypu obytného modulu společnosti Northrop Grumman v Johnsonově středisku byly v první polovině května zahájeny testy za účasti dvou bývalých astronautů a dvou astronautů prozatím bez letových zkušeností. Prototyp se skládá ze tří spojených modulů. Větší obytný modul je s průměrem 4,4 m podobný modulům na Mezinárodní kosmické stanici.

Prototyp obytného modulu od Northrop Grumman
Prototyp obytného modulu od Northrop Grumman
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Tento modul o délce 7 metrů má dva axiální a dva radiálními spojovací uzly. Menší obytný modul, postavený na základě modulu PCM nákladní lodi Cygnus, je dlouhý 6 metrů s průměrem 3 metry. K menšímu modulu je připojen přechodový modul. Prototyp je vybaven systémy pro podporu životních podmínek, regály pro vědecké vybavení, pracovními stanicemi pro robotiku, cvičebním vybavením, kuchyní, ložnicemi, toaletou, radiačním krytem, oknem a dalšími prvky. Kromě každodenní údržby, jako je například výměna filtrů, spočívají testy mimo jiné i v simulovaném pozorování Měsíce a telerobotického řízení roveru na jeho povrchu.

Interiér prototypu obytného modulu od Northrop Grumman
Interiér prototypu obytného modulu od Northrop Grumman
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Jednou z otázek, na které si NASA a NGIS slibují odpovědi, je otázka uspořádání vnitřního vybavení obytných modulů různých velikostí, aby byly pro posádku co nejefektivnější. Výstupem hodnocení bude v tomto případě doporučení, které prvky a systémy lodi Cygnus by musely být modifikovány, aby vyhovovaly požadavkům kladeným na letovou konfiguraci obytného modulu stanice.

Nafukovací pozemní prototyp obytného modulu LIFE (Large Inflatable Fabric Environment) byl v prostorách společnosti Sierra Nevada Corporation v Louisville složen a rozdělen na vlastní modul a přechodovou komoru. 7. května vyjely dva nákladní automobily s oběma díly na dvoudenní cestu do Johnsonova střediska v Houstonu. 10. května zásilka dorazila do JSC, kde by měl být modul do konce května opět smontován, nafouknut a připraven na pozemní zkoušky. Přiložená fotografie interiéru modulu byla pořízena v Louisville.

Horní patro prototypu obytného modulu od Sierra Nevada
Horní patro prototypu obytného modulu od Sierra Nevada
Zdroj: https://cbsdenver.files.wordpress.com

Zdroje informací:
http://sslmda.com/
https://www.nasa.gov/
https://spacepolicyonline.com/
https://www.fbo.gov/
https://www.nasa.gov/
https://buyandsell.gc.ca/
https://twitter.com/
http://www.boeing.com/
https://twitter.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ppe-gateway-2024_00003_0.png
https://pbs.twimg.com/media/DyP5xDmW0AIQhSO.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/158/2017/05/2_dss_solar_array.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D7RR02BXoAA8eua.jpg
https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2019/05/slide-6-gateway.png
https://pbs.twimg.com/media/D7GNJI6X4AYC4Y2.jpg
https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2019/05/slide-5.png
https://www.gmv.com/…/images/noticias/News_2019/Grafico-HERACLES.png
http://spaceq.ca/…/preliminary_concept_of_dsxr_elements_with_interfaces.jpg
http://www.boeing.com/…/images/BoeingGatewayDemonstrator-exterior.jpg
http://www.boeing.com/…/images/BoeingGatewayDemonstrator-HabitationModule.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…f0df7e3b63998cceedc5f49fa371ce2f&oe=5D6ADDAA
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…a3e965138e485a8807587c8b2f541d29&oe=5D6D65E5
https://cbsdenver.files.wordpress.com/2019/04/space-habitat-tour-6pkg.transfer_frame_2187.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David R.
David R.
5 let před

Vypadá to všechno pěkně, jen mně napadlo, že tohle klasické skládání stanice z modulů za sebou ala buřty, kdy je každý modul vyvíjený nezávisle, neposkytuje posádce právě nejlepší radiační ochranu. Kdyby se například obytný modul mohl obložit nádržemi s xenonem, tak by to poskytlo lepší výsledek.
Nicméně, největším radiačním rizikem jsou zřejmě sluneční bouře, kdy radiace vzroste údajně až o několik řádů, potom je zřejmě „buřtostanice“ ideální – po včasné výstraze se musí otočit osou ke Slunci a obytný modul by měl být na odvráceném konci, chráněný ostatními moduly. Nebo by mohl být na konci Orion, a kosmonauti by se přesunuli do něj.

petr
petr
5 let před

To, kam se v tuto chvíli došlo za pouhých pár let od Sputniku je dechberoucí. Ale položím provokující otázku – komu to prospějete?

Yarda
Yarda
5 let před
Odpověď  petr

Jasně. Nikomu to neprospěje, chleba kvůli tomu nezlevní. Tak hybaj zpátky na stromy.
Já se spíš obávám, že na rozdíl od projektu Apollo, kdy to (snad) byla záležitost celostátní prestiže se teď do toho pletou byrokrati a akcionáři, výběrová řízení a nedivil bych se, kdyby celý projekt šel pod kytičky.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Yarda

Pokud jde o Gateway, tak ta má podporu jak Bílého domu, tak představitelů obou politických stran ve Sněmovně reprezentantů i v Senátu.

Yarda
Yarda
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Kdy jsou v USA nějaké další volby? Aby to po nich nebylo úplně jiné.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Yarda

Prezidentské volby budou 3. listopadu 2020. Projekt stanice Gateway ovšem vznikl již za Obamy, a Trump jej podpořil, takže jednu výměnu administrativy již přežil. Riziko volebního výsledku je spíše spojováno s osudem plánu na pilotované přistání na Měsíci.

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  Yarda

ad „finance na pilotované přistání na Měsíci však ignoroval a v návrhu zákona je nezmiňuje“
snad to v tom kongresu projde navzdory volbam 2020

Jirka
Jirka
5 let před
Odpověď  Yarda

Jenže politickým zadáním Apola bylo poslat člověka (jednoho) na Měsíc a nic víc. Po splnění cíle byla celá věc víceméně odpískaná. V současnosti je trvalý a udržitelný průzkum Měsíce cílem nejen NASA ale snad i politiků a to je významný posun vpřed….

KarelTv
KarelTv
5 let před
Odpověď  Yarda

A to (byrokrati a akcionáři, výběrová řízení) v případě Apolla nebylo ? No určitě taky bylo. Jen byl větší tlak a víc se pospíchalo a riskovalo, dnes už by si třeba řadu věcí nikdo na triko vzít nechtěl. Navíc tenhle projekt je složitější než Apollo. Je super, že konečně se začali věci hýbat a dočkáme se po půl století letů za LEO. 🙂

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  Yarda

Naopak! Chlieb bude jednoznacne lacnejsi, takto odpovedal s trochou nadsazky fyzik Martin Mojzis na otazku, ci bude chlieb lacnejsi vdaka miliardam investovanych do CERNu a takto treba podla mna aj odpovedat na taketo otazky. Ak niekto nechape, ze pokrok moze priamo ci nepriamo prespiet v konecnom dosledku kazdemu. Tym by som povedal,ze otazka o chlebu by ani neexistovala, keby sa prvy lovci a zberaci, ktory experimentovali so sadenim semienok, nechali odradit tymi, co im tvrdili, ze je to strata casu, za ktory by si mohli ist jednuduchsie natrhat a nazbierat v lese.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  petr

Uvědomte si, že to, že tu píšete tenhle komentář, je jedním z (mnoha) důsledků letu do vesmíru…

Alois
Alois
5 let před

Dobré je prohlášení Ruska v Krátkých zprávách. Rus má prý přistát na Měsíci v roce 2030 jelikož je lépe pracovat pomalu a levně. No nevím, mají na to 10 let stejně jako Apollo, jelikož nemají ani loď, ani nosič museli by být výkonní jako Američané a ještě ke všemu se odhlásili z GAT.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Není to prohlášení Ruska, ale výrok Rogozina. Doporučuji přečíst můj komentář pod zprávou:
https://www.kosmonautix.cz/2019/05/prvni-rus-na-mesici-v-roce-2030/

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

O.K. Rusové obvykle mlží jako za Sovětů, faktem ale je, že nemají peníze ani průmyslové, vědecké a technologické kapacity nejen na cílovou pásku nového Moon Race 2024, ale ani na předmětný rok 2030.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Vnitřek prototypu Boingu připomíná eleganci Skylabu, zejména ve srovnání s ISS a jejími všudypřítomnými kabely, hadicemi a rourami.

Brodský
Brodský
5 let před
Odpověď  Alois

To asi bude tím, že na ISS se roky intenzivně pracuje, kdežto Boing je zatím počáteční návrh.

Jiří Kos
Jiří Kos
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Prohlášení Rogozina není zajímavé samo o sobě, to je spíš z jeho strany rutina. Pikantní je to v souvislosti se zprávami o obřích rozkrádačkách v ruském kosmickém průmyslu, přičemž nejde o zprávy z venku ale zevnitř – od státních vyšetřovacích orgánů, které to údajně vyšetřují už pět let a nemůžou se dobrat konce. Jeden ruský analytik popsal situaci stručnými slovy: „Dejte nám peníze a my něco vypustíme. Jednou!“

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Alois

To jsou takove perlicky, je fakt ze konkurence by jedine prospela.
Oni ty skluzy zde budou take. Koukam PPE modul vazi 5 tun, tak pokud se vejde do krytu FH, tak je otazka, zda moduly, ktere splnuji parametry pro FH nenechat vynest treba timto nosicem. V nekterych z minulych diskusi byly vzneseny pochybnosti, zda by treba Dragon doletel pomoci FH ke Gateway, ale ten nalozeny vazi o 2.5 tuny vice.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Hawk

Maxar nabízí, že by jeho pětitunový PPE vezl jednu tunu užitečného zatížení, například pro lander, vědecké přístroje atd., viz poslední věta:comment image
Výhodou PPE je vlastní navedení na lunární dráhu NRHO.

zdeňek
zdeňek
5 let před

Parádní a dlouhý článek. Nešlo by do takových článků pravidelně napsat 1 nebo víc vět, jak probíhá nebo neprobíhá financování programu Artemis. Díky moc.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  zdeňek

Jsem rád, že se článek líbil.
Průběžné informace ohledně financování programu Artemis určitě budou součástí tohoto seriálu. Tentokrát byl financování věnován odstavec 9 a 10. V poslední větě odstavce 9 doporučuji kliknout na odkaz – dostanete se tak přímo k podrobnějším informacím z našeho diskusního fóra.

zdeňek
zdeňek
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Jj vím. Měl jsem na mysli budoucí rozhodnutí financování, hlavně co se týká slibované 1,6 miliardy. Jinak super článek.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  zdeňek

Ano, aktuality ohledně požadované (nikoli slibované) 1,6 miliardy USD budou i nadále součástí článků.

ptpc
ptpc
5 let před

Pridávam sa, vynikajúci článok!
Chcel by som sa spýtať, či je výstup rozpočtového výboru Snemovne reprezentantov nejakým spôsobom záväzný alebo nie.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  ptpc

Mám radost, že se článek líbil.
Závazný není, je to jen návrh. Například loni vypracoval rozpočtový výbor Sněmovny reprezentantů návrh rozpočtu NASA na fiskální rok 2019, ve kterém byla položka Science (věda) ve výši 6,681 mld. USD. V obdobném návrhu Senátu byla Science ve výši 6,400 mld. USD. O půl roku později byla vypracována společná verze návrhu zákona s položkou Science 6,906 mld. USD. Tuto finální verzi pak obě komory Kongresu hlasováním schválily, a prezident ji následně podepsal.

ptpc
ptpc
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za odpoveď!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.