Zkouška Crew Dragonu skončila havárií

Krátce před půlnocí zveřejnil žurnalista Emre Kelly na svém Twitteru aktuální zprávu. S odvoláním na 45. letku uvedl, že při testech kosmické lodi Crew Dragon došlo k anomálii a nehoda byla spojena i s požárem. Na přiložené fotografii z nedaleké pláže je vidět oblak naoranžovělého kouře. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale okamžitě se začalo spekulovat, k čemu přesně vlastně došlo. Sama SpaceX vydala za pár desítek minut oficiální stanovisko, ale jeho obsah přinesl jen minimum nových informací a šlo spíše jen o základní informování o situaci bez bližších detailů.

Volný překlad: Během dnešního dne provedla SpaceX na zkušebním stanovišti na floridské Přistávací ploše číslo 1 sérii zkoušek pohonného systému na testovacím exempláři lodi Crew Dragon. Prvotní zkoušky dopadly úspěšně, ale závěrečný test postihla anomálie na testovacím stanovišti. Testy provádíme proto, abychom se ujistili, že naše systém splní důkladné bezpečnostní předpisy a odhalí anomálie jako byla tahle ještě před samotným letem. Naše týmy vyšetřují celou událost a úzce spolupracují s našimi partnery z NASA.

Mapa areálu, u Přistávací plochy 1, kde chtěla SpaceX pracovat s loděmi Dragon.

Mapa areálu, u Přistávací plochy 1, kde chtěla SpaceX pracovat s loděmi Dragon.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Podle informací, které přinesl portál nasaspaceflight.com měla být do nehody zapojena loď Crew Dragon, která se na začátku března v rámci nepilotované mise DM-1 připojila k ISS a pak se úspěšně vrátila. Po jejím návratu začaly přípravy na použití při zkoušce záchranného systému za letu – tzv.- In-Flight Abort Test. SpaceX již dříve avizovala, že chce u Přistávací plochy 1 vybudovat zázemí pro zkoušky lodí Dragon. Je velmi pravděpodobné, že k anomálii došlo právě zde.

Podle dostupných informací se včera nejprve testovaly zážehy motorů Draco, které slouží k orientaci lodi v prostoru a po necelých dvou hodinách měly přijít na řadu motory SuperDraco používané jako prostředek záchrany kosmické lodi při havárii nosné rakety. Stále však nemáme bližší informace o rozsahu ani podstatě samotné havárie. Emre Kelly však ve svém dalším tweetu přináší nepotvrzenou informaci, že kabina byla prakticky celá zničena.

Téměř jisté je, že aktuální událost bude mít negativní dopad na harmonogram dalších misí. In-flight Abort Test byl momentálně plánován zhruba na polovinu července. Připomeňme, že bez této zkoušky není možné provést pilotovanou testovací misi DM-2, při které má Crew Dragon vynést dva americké astronauty na ISS. Lze tedy očekávat, že Doug Hurley a Bob Behnken poletí ke stanici minimálně o pár týdnů později, než se čekalo.

Článek budeme v průběhu dalších hodin postupně aktualizovat o nově zveřejněné informace.

EDIT 21.4. 9:40
K nehodě se vyjádřil i administrátor NASA, Jim Bridenstine. Uvedl, že NASA bude se SpaceX spolupracovat, aby mohl program soukromých pilotovaných lodí bezpečně pokračovat.

EDIT 21.4. 8:00
První video, které ukazuje průběh testu nepřináší pozitivní zprávy. během druhého testovacího zážehu motorů SuperDraco došlo k explozi, která zničila celou loď. Video si můžete prohlédnout zde.

EDIT 21.4. 1:45
Zdá se, že k nehodě opravdu došlo během testovacích zážehů motorů SuperDraco.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D4oMNJmXsAAv_7B.jpg:large
https://www.nasaspaceflight.com/…Facility-Overall-Site-Plan-20Jul17-1.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

123 komentářů ke článku “Zkouška Crew Dragonu skončila havárií”

  1. Jirka Hadac napsal:

    Wow, tak to je sok, uz chapu i odklad vydani clanku, cekal sem ho v 00:15 a nic. Urcite se vcas dozvime co a jak. Zatim je asi zbytecne spekulovat.

    • Dušan Majer napsal:

      Je neděle a to vychází jako hlavní článek Kosmotýdeník v poledne. V neděli pak během odpoledne vydáváme krátký článek. Dnes jsme tedy výjimečně vydali krátký článek už teď, Kosmotýdeník vyjde tradičně v poledne, režim dvou článků denně tedy bude zachován. Na odpoledne zatím žádný článek nechystáme, ale to se samozřejmě může změnit.

      • Jirka Hadac napsal:

        Promin, to jsem si neuvedomil. Jsem kazdopadne zvedavy na kazdou novinku.

        • Dušan Majer napsal:

          Rozhodně se neomlouvej, to je v pořádku. Taky jsem zvědavý, jak to dopadne, ale nevidím to dobře. Ty dosavadní informace jsou velmi špatné.

          • Jirka Hadac napsal:

            Uz jsem prolezl vsechny servery, ale zatim nic noveho. Jen nekolikrat totez, jak na sfn tak spacenews. Toz i to se stava a proto se testuje.

          • Dušan Majer napsal:

            Přesně tak, lepší než kdyby se to stalo při ostré misi s lidmi. Ale děsí mne ty odklady.

          • Karel Zvoník napsal:

            Tady je krásně vidět proč nákup dalších křesel na lodi Sojuz byl tak důležitý.Hodně lidí už to považovalo za zbytečné a to rozhodně nebylo. Buďme rádi, že nikdo nepřišel o život. Nehody se stávají a SpaceX není výjimkou.

          • tycka napsal:

            Spíš příště neprovádět test na lodi, která se předtím vykoupala v moři. Když se opakované použití lodi s posádkou nepředpokládá.

          • Vlastimil Pospíchal napsal:

            Právě naopak. Je třeba provádět testy na technice, která prošla stresem. Vždyť počítají s opakovaným použitím Dragonu.

          • tycka napsal:

            „Vždyť počítají s opakovaným použitím Dragonu.“
            Až s ním budou počítat – tak teprve ať potom to testují na použitém a vykoupaném v moři.

  2. Hawk napsal:

    Otazka je co bude za chvili s lidma k ISS letat:

    „Sojuz MS-13 má letět letos v červnu a poslední, Sojuz MS-15, letos v září. A to je konec. Víc raket s ukrajinskou navigací už Roskosmos pro lety k ISS nemá. A ani žádné jiné.“

    https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/vesmirne-sily-usa-budovani.A190417_214637_vojenstvi_erp

  3. Alois napsal:

    Výkonné motory na palubě kosmické lodi znamenají reálné nebezpečí. Vždyť první návrhy nepočítaly s padáky , ale jen s brzdícími motory. Výkonný motor musí mít dostatek paliva a to skladuje přímo v kabině a to je, jak se nyní zdá, za hranou bezpečnosti. V případě požáru – anomálie to musí být děsivé. Obávám se, že důsledkem této anomálie nebude odklad, ale uzemnění s perspektivou úplného odstranění záchranných motorů z kabiny a jejich umístění mimo loď, což by byl zásadní konstrukční zásah s realizací počítanou na roky.

    • Štěpán napsal:

      Může jít jen o problém který vznikl kvůli působení slané vody, ne konstrukční chyba

    • Samo2 napsal:

      Také radikálne kroky by som nevidel. Hypergoly tam musia byť tak či onak či ich bude viac či menej stále tam budú a na poriadnu paseku ich stačí fakt málo. K výkonným motorom, jediný väčsí nárok majú to palivo a väčsie rúrky. Kde inde by si chcel dať záchranný systém? Vedľa Dragonu? Ak bude v trunku pri poruche spôsobí rovnakú paseku. Nechápem prečo máš všade také divné riešenia problémov bez zamyslenia…

    • Fis napsal:

      Aloisi, kdyz ctu vase komentare… Vy jste hrozna cerna kronika. Musite mit hrozne smutny zivot.

      Motory superdraco se v soucasne konfiguraci pouzivaji pro nouzovy unik v pripade havarie nosice. K vybuchu doslo pri unikovem testu. Jak psal J. Hadac, presne proto se ty testy delaji, aby se odhalily a odstranily pripadne problemy.

      • Alois napsal:

        Hrozně smutný konec života by měla posádka pokud by anomálie nastala při letu. Pokud došlo k totálnímu zničení kabiny, čeká kabinu celková revize konstrukce a odpovídající konstrukční opatření. V historii se něco podobného stalo při Apollu-1 a Sojuzu-1. Přestavba trval tuším v obou případech dva roky.

        • Jose napsal:

          Což by se ovšem stalo i pokud by byly únikové motory mimo kabinu ve věžičce.

          • Viktor Prudič napsal:

            a to by se „ovšem“ mělo stát jako proč?

            jiná konstrukce (vyzkoušená), motory a palivo mimo kabinu, takže by ji to pravděpodobně neroztrhalo na kusy a navíc záchranná věžička by byla na každý let nová

          • Samo2 napsal:

            Keď zlyhá záchranná vežička je to rovnaký problém, ľudia zomrú. Výhoda hypergolov a „tlačných“ únikových systémov aké sú na Crew Dragone a Starlineri spočíva v ich spoľahlivosti a možnosti záchramy počas celého letu (vežičky tú možmosť nemajú). Možno sa to zdá no LAS vežička na TPH nieje taká spoľahlivá ako systém na hypergoly resp. sa dá preukázať spoľahlivosť (motory a systém sa dá testovať) kdežto pri LAS ns TPH to nejde tam treba len v prípade nehody veriť že paliviové zrno bolo vyroben správne.

          • Vojta napsal:

            Požár věžičky by kabina nejspíš odskákala taky. Rozdíl je v tom, že SuperDraco používají hypergolická paliva a věžička je obvykle plněna pevným palivem, které je mnohem stabilnější. Ale hypergolická paliva potřebuje každá loď kvůli manévrování na orbitě, takže se jim vyhnou nelze. Kdyby blafnul servisní úsek Sojuzu, nedopadne to o moc lépe. Paliva je tam sice méně, ale na ugrilování kabiny to v pohodě stačí.

          • Jiný Honza napsal:

            Vojta:
            U sojuzu je mezi kabinou a servisním modulem tepelný štít a je to o nějaký ten metr dál. Rozhodně by měli větší šanci.

    • gg napsal:

      „Výkonný motor musí mít dostatek paliva a to skladuje přímo v kabině“

      Palivo se neskladuje v kabině. Kabina je oddělená od „provozních“ systémů lodi.

    • Jiný Honza napsal:

      Ač nerad, souhlasím. Tohle je hodně velký průšvih. Jediná „naděje“ je opravdu to, že příčina byla v koupeli Dragonu v moři.

  4. Alois napsal:

    Ještě jsem si pustil záznam přistávání na padácích. Sekvence jak hlavní padáky mění zásadně svoji polohu v sestavě a přitom do sebe narážejí, zase se vzdalují atd., též nepůsobí nijak spolehlivě. Připadá mi to nějak konstrukčně nedotaženo.

  5. ixb1 napsal:

    Může se taky stát,že Dragon s posádkou poletí mnohem později než Starliner,pokud vůbec.

  6. dfx napsal:

    Potrebuje CrewDragon tie motory SuperDraco, ak pristava na padakoch?

    Astronut099 dal na twitter video

    https://twitter.com/Astronut099

  7. vencour napsal:

    Jsem zvědavej, zda došlo ke konstrukční chybě nebo procesnímu pochybení. Nebo se jednalo o test krajních možností celého řešení.

  8. pave69 napsal:

    Každopádně díky za info, četl jsem to na nasaspaceflight a pak jsem zjistil, že tady je to česky, s více podrobnostmi a odkazy, a asi to vyšlo dřív 🙂

  9. Fis napsal:

    Je to velka skoda. Zase se nam to protahne. Ale lepsi, kdyz se problem vcas odhali nez aby nastal nejaky mnohem vetsi prusvih.

  10. Alois napsal:

    Aby příčinou zkázy kabiny byl záchranný systém, který má chránit posádku před havárií nosiče je možné jen v Kocourkově. Proto se mi nechce věřit, že tam byla ona anomálie.

  11. Alois napsal:

    V historii jsem našel podobně pikantní havárii. Při bezpilotní zkoušce lodi Mecury v programu MR kabina těsně před startem odhodila záchrannou věž a vystřelila padák. To by též patřilo do análů Kocourkova.

  12. Matej Raketa napsal:

    To je spatny.Dragon je tak dobry a stalo se to az tady.Proc ne v McGregoru?Tak snad to neodlozi o mesic☹️

  13. Peter P napsal:

    Crew Dragon tent rok asi nepoleti. Toto sa bude musiet analyzovat. Nikto nebude riskovat zivoty ludi bez toho aby bola jasna pricina. Na druhu stranu to moze pomoct k tomu, ze lod bude bezpecnejsia.

  14. Viktor Prudič napsal:

    To těch míst v Sojuzech budou muset amíci přikoupit víc.

    • Samo2 napsal:

      Ak poletí Starliner na koci roka tak nie kreslá su do jari 2020, navyše NASA schválila predĺženú demonštračnú misiu Starlineru na 4 či 5 mesiacov takže s problémami sa počítalo, horšie by bolo ak by teraz zlyhal aj Starliner.

    • tycka napsal:

      Spíš příště neprovádět test na lodi, která se předtím vykoupala v moři, když se opakovaný let s posádkou nepředpokládá.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Asi mám déjà vu, protože tento komentář čtu již potřetí. Je třeba testovat i hardware, který se vykoupal v moři, protože měl letět znovu. I kdyby letět neměl, tak se výsledek tohoto testu bude hodit.

        Jako programátor nevěřím testům, které neselžou.

        • tycka napsal:

          “ Je třeba testovat i hardware, který se vykoupal v moři, protože měl letět znovu.“
          Znovu letět pokud vím neměl. A tak se nemá testovat na potencionálně poškozeném HW.

        • tycka napsal:

          “ nevěřím testům, které neselžou.“
          Takže když letadlu při prvním startu neexplodují motory či nedojde k jiné fatální závadě tak není test podle vás správně proveden.

          • Pajuc napsal:

            On jen parafrázoval poučku, že neexistuje program, ve kterém není chyba – jsou pouze programy, u nichž se nepodařilo chybu nalézt.

          • HM napsal:

            Ne, tak to určitě nemyslel. Ale má možná praktické zkušenosti s vývojem a testováním nějakého systému(webové apod. aplikace teď na mysli fakt nemám). Zkušenost říká, že pokud vám při prvních testech vše prochází, je pravděpodobně test navržen špatně a je dobré jej důkladně zkontrolovat.
            Motory při prvním startu letadla pravděpodobně neexplodují, protože již dávno prošly dlouhou řadou náročných testů. Ale je pravděpodobné, že naměříte řadu jiných „drobných“ anomálií, které budete muset řešit.

  15. Roman napsal:

    Já jen doufám, že když se to stalo přímo při testu bude jednodušší nalézt příčinu. U předchozích anomálii jen několik měsíců zjišťovali co se vlastně stalo. Tady to bude z dokumentované, teď hlavně aby to nebyla zásadní chyba.

  16. Mário napsal:

    Takže vlajku z ISS najskôr vezme Boing. Človek si myslí že SpaceX už to má vo vrecku a zrazu taká rana. Lepšie pri teste ako v ostrom nasadení. Najdôležitejšie bude ako rýchlo sa nájde príčina. Ak bude konštrukčná je to zlé. Budem čakať na nové správy a držať SpaceX palace aby to co najrýchlejšie a hladko vyriešila.

  17. František napsal:

    Nevíte někdo, jestli tahle konkrétní SuperDraca byla již dříve testována?

  18. Alois napsal:

    Podle záznamu to bouchlo celé a naráz. Palivo pro jednotlivé páry motorů je pravděpodobně skladováno v samostatných nádržích pro každý pár. Očekával bych lokální explozi u jednoho páru, nádrže dalších párů by měly nějaký čas, počítaný minimálně ve vteřinách, odolávat. Bouchlo to naráz, jakoby palivo bylo skladováno v jednom místě. V každém případě kosmická loď, která vybuchne při statické pozemní zkoušce záchranného systému, aniž by byla nějak namáhána, jako ruční granát, je co do bezpečnosti naprosto nevěrohodná. Explozi by měl předcházet nějaký lokální požár uvnitř lodi, doufám, že se poučili z Apolla-1 a neměli natlakováno čistým kyslíkem.

  19. Miloš Hůla napsal:

    Řekl bych, že činit komentáře je v tuto chvíli velmi složité. A tím myslím komentáře k tomu, co se asi stalo i ty zobecňující.
    Byl nám poskytnut velmi nekvalitní záběr, navíc oříznutý o stav lodi po výbuchu. Nevíme s jistotou jaké úkony se s lodí na testovcím stavu děly před výbuchem, nevíme jaké je poškození lodi, tedy jak velký výbuch to byl, a hlavně nevíme, při jaké proceduře došlo k výbuchu. Víme jen, že to nebylo při běhu motorů v plném tahu.
    Příčina selhání může být závažná, ale i zcela banální jako vadný spoj potrubí nebo jiná banaliata, kterou se podaří najít a najít příčinu. Zatím máme málo informací k optimismu, ale i k pesimismu.

  20. kosmoman napsal:

    určite ten vybuch bol devastujuci pre všetko vo vnutri,ale či tie skafandre by vydržali aspon ten ohen,keby,že nebuchol,ale len horel…….a nadrže maju mat pretlakovy ventyl pre anomalie,kedy vypustia tlak von,ale tam sa tie latky zmiesaly v jednej z nadrží do kopy preto ta explozia……zlyhalo viacero ventylou…..ono to ma zmiešavat až v tryske a nie v nadrži……žeby ventyly made in china?

  21. Lukas napsal:

    Moze v buducnosti CD pristavat pomocou padakov na pevninu a v poslednych par metroch sa zapnu motory na stlmenie padu?tym padom by odpadla starost ohladne slanej morskej vody.

  22. Pajuc napsal:

    Na kterém exempláři se teď provede abort test?

  23. mrf napsal:

    Otázka, jaký CD čeká reálný odklad letu s posádkou. Já tipuji tak minimálně rok. Možná se ani nedá vyloučit po úpravách nutnost opakování DEMO letu.. Toto je velký pr..er. Možná nakonec dříve poletí Starliner…I když ten teprve čeká DEMO..

    • Dušan Majer napsal:

      Rok mi přijde moc, ale uvidíme. Opakování DM-1 není pravděpodobné. A mimochodem i let s posádkou se označuje jako demo (DM-2).

      • mrf napsal:

        Jo, mám nějakou skeptickou náladu poslední dobou.. ::)) Také samozřejmě nevím,nějak to na mne dělá dojem většího konstrukčního problému, navíc bude asi zdlouhavá analýza události.Tyto silně nelineární děje,že …. Ale to není nic nového..
        Děkuji za upřesnění ..

        • Dušan Majer napsal:

          Není zač. Jen tak mimochodem – Boeing měl před několika měsíci taky problém s přípravou na test záchranného systému. Došlo tehdy k úniku paliva přes ventily.

          • mrf napsal:

            Ano, to jsem zachytil. Však tato anomálie také vedla ke slušnému x-měsíčnímu zpoždění u Starlineru. A možná dořešují ještě lecos jiného ..
            No, nakonec to v NASA bude muset pro obě lodě někdo „podepsat“, a ten bude chtít mít jasno.. 🙂

          • Samo2 napsal:

            Celý systém Starlineru museli od základu prekopať kvôli smuluácii ktorá fungovala no reálna konštrukcia bola iná a logicky nefungovala. Nevie sa čo stojí za aktuálnym zlyhaním no myslím že celý systém prekopávať nebudú ako Boeing. Pohonný systém CD už testovaný bol, zlyhal pravdepodobne iba nejaký komponet či už chybou návrhu alebo vplyvom morskej vody.

        • pbpitko napsal:

          Myslím si to isté, bude to niečo vážnejšie, Ak by to bolo iba morskou vodou explózia by nebola až tak deštruktívna, bolo by zlyhalo iba niečo menej významné, nebolo by došlo k totálnej deštrukcii.
          pb 🙁

          • Dušan Majer napsal:

            To si nemyslím. Pokud selhala nějaká část palivového systému, která je pod tlakem (a průběh exploze tomu odpovídal), pak mořská voda mohla opravdu být tím spouštěčem, který oslabil nějakou stěnu.

          • tycka napsal:

            A nebo náraz na mořskou hladinu dokáže možná taky zřejmě lecos poničit

          • mrf napsal:

            Koukám, SuperDraco mají pracovní tlak v komoře 6.9Mpa. To je dost. Při přetlakové dodávce do komory se tedy nádrže a rozvody musejí hodně natlakovat, násobně výše, klidně třeba i 20MPa .. ??

  24. frank napsal:

    teď musí Spacex jen doufat, že za chybou stojí lidské selhání při provádění zkoušky, to by mohly záznamové systémy odhalit poměrně velmi rychle, ale čím déle bude trvat oznámení o skutečné příčině, tím si můžeme být jistější, že se jednalo o skutečnou systémovou vadu a to bude, díky i zapojení NASA a určení lodi pro lidský let , znamenat minimálně stejný odklad jako u Apolla 1

    Každopádně držím palce variantě lidské chyby

  25. KarelTv napsal:

    Faktem je, že palivové nádrže a silné motory uvnitř lodi, i když mimo přetlakovou kabinu jsou riziko. Bouchne-li něco v servisním úseku jako v Apollu 13, kabina to neodnese. U družic už došlo k výbuchu v palivovém systému, ale u pilotovaných a nákladních lodí kromě toho Apolla asi ne ?

  26. zargos napsal:

    Nebyl to zdaleka první test superdraca,pokud by to měli špatně navržené,viděli bychom podobný výbuch již dávno.

    Vzhledem k tomu,že oba testy draca proběhly v pořádku a k výbuchu došlo před testem superdraca,je podezřelým tento systém a vše co s ním souvisí,včetně nádrže a rozvodů. K poškození mohlo dojít v některé fázi letu či po přistání,pravděpodobně koupelí v mořské vodě, a na Floridě to nemuseli být schopni objevit.

    Tento test byl blízko po prvním letu (vzpomeňme na odstup u prvního znovupoužití Falconu9),chystali se jen na částečnou misi a tomu mohla odpovídat i hloubka poletové kontroly.

    Hrubý odhad,doufám v závadu,chyba návrhu by byla moc krutá rána.

  27. MilAN napsal:

    Nepředpokládal bych, že palivový systém nebyl po vylovení z moře podroben důkladné kontrole. Vždyť šlo o systém, který měl být následně vystaven ostré zkoušce.

  28. Hawk napsal:

    “ Zvláštní je, že anomálie se objevila několik sekund před plánovaným zážehem motorů SuperDraco, takže problém se nemusí vůbec týkat těchto motorů.“

    Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vesmir/havarie-spacex-crew-dragon.A190423_084915_tec_vesmir_mla

    Mozna skoda, ze netestovali nevykoupany modul, Elon si moc veril anebo chtel diky vylovu usetrit , kazdopadne ted to bude stat SpaceX mnohem vice.

    • MilAN napsal:

      Je to stejné, jako před startem skutečné rakety. Záchranný systém je aktivován před startem, zde tedy i natlakováním systému. A pak došlo k něčemu, co souvisí s natlakovaným palivem. Od nádrže s palivem, ventilů, potrubí, až po motory. A to je potřeba určit. Kterýkoliv prvek zde je kritický

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.