Zkouška Crew Dragonu skončila havárií

Krátce před půlnocí zveřejnil žurnalista Emre Kelly na svém Twitteru aktuální zprávu. S odvoláním na 45. letku uvedl, že při testech kosmické lodi Crew Dragon došlo k anomálii a nehoda byla spojena i s požárem. Na přiložené fotografii z nedaleké pláže je vidět oblak naoranžovělého kouře. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale okamžitě se začalo spekulovat, k čemu přesně vlastně došlo. Sama SpaceX vydala za pár desítek minut oficiální stanovisko, ale jeho obsah přinesl jen minimum nových informací a šlo spíše jen o základní informování o situaci bez bližších detailů.

Volný překlad: Během dnešního dne provedla SpaceX na zkušebním stanovišti na floridské Přistávací ploše číslo 1 sérii zkoušek pohonného systému na testovacím exempláři lodi Crew Dragon. Prvotní zkoušky dopadly úspěšně, ale závěrečný test postihla anomálie na testovacím stanovišti. Testy provádíme proto, abychom se ujistili, že naše systém splní důkladné bezpečnostní předpisy a odhalí anomálie jako byla tahle ještě před samotným letem. Naše týmy vyšetřují celou událost a úzce spolupracují s našimi partnery z NASA.

Mapa areálu, u Přistávací plochy 1, kde chtěla SpaceX pracovat s loděmi Dragon.

Mapa areálu, u Přistávací plochy 1, kde chtěla SpaceX pracovat s loděmi Dragon.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Podle informací, které přinesl portál nasaspaceflight.com měla být do nehody zapojena loď Crew Dragon, která se na začátku března v rámci nepilotované mise DM-1 připojila k ISS a pak se úspěšně vrátila. Po jejím návratu začaly přípravy na použití při zkoušce záchranného systému za letu – tzv.- In-Flight Abort Test. SpaceX již dříve avizovala, že chce u Přistávací plochy 1 vybudovat zázemí pro zkoušky lodí Dragon. Je velmi pravděpodobné, že k anomálii došlo právě zde.

Podle dostupných informací se včera nejprve testovaly zážehy motorů Draco, které slouží k orientaci lodi v prostoru a po necelých dvou hodinách měly přijít na řadu motory SuperDraco používané jako prostředek záchrany kosmické lodi při havárii nosné rakety. Stále však nemáme bližší informace o rozsahu ani podstatě samotné havárie. Emre Kelly však ve svém dalším tweetu přináší nepotvrzenou informaci, že kabina byla prakticky celá zničena.

Téměř jisté je, že aktuální událost bude mít negativní dopad na harmonogram dalších misí. In-flight Abort Test byl momentálně plánován zhruba na polovinu července. Připomeňme, že bez této zkoušky není možné provést pilotovanou testovací misi DM-2, při které má Crew Dragon vynést dva americké astronauty na ISS. Lze tedy očekávat, že Doug Hurley a Bob Behnken poletí ke stanici minimálně o pár týdnů později, než se čekalo.

Článek budeme v průběhu dalších hodin postupně aktualizovat o nově zveřejněné informace.

EDIT 21.4. 9:40
K nehodě se vyjádřil i administrátor NASA, Jim Bridenstine. Uvedl, že NASA bude se SpaceX spolupracovat, aby mohl program soukromých pilotovaných lodí bezpečně pokračovat.

EDIT 21.4. 8:00
První video, které ukazuje průběh testu nepřináší pozitivní zprávy. během druhého testovacího zážehu motorů SuperDraco došlo k explozi, která zničila celou loď. Video si můžete prohlédnout zde.

EDIT 21.4. 1:45
Zdá se, že k nehodě opravdu došlo během testovacích zážehů motorů SuperDraco.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D4oMNJmXsAAv_7B.jpg:large
https://www.nasaspaceflight.com/…Facility-Overall-Site-Plan-20Jul17-1.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

123 komentářů ke článku “Zkouška Crew Dragonu skončila havárií”

  1. Hawk napsal:

    “ Zvláštní je, že anomálie se objevila několik sekund před plánovaným zážehem motorů SuperDraco, takže problém se nemusí vůbec týkat těchto motorů.“

    Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vesmir/havarie-spacex-crew-dragon.A190423_084915_tec_vesmir_mla

    Mozna skoda, ze netestovali nevykoupany modul, Elon si moc veril anebo chtel diky vylovu usetrit , kazdopadne ted to bude stat SpaceX mnohem vice.

    • MilAN napsal:

      Je to stejné, jako před startem skutečné rakety. Záchranný systém je aktivován před startem, zde tedy i natlakováním systému. A pak došlo k něčemu, co souvisí s natlakovaným palivem. Od nádrže s palivem, ventilů, potrubí, až po motory. A to je potřeba určit. Kterýkoliv prvek zde je kritický

  2. MilAN napsal:

    Nepředpokládal bych, že palivový systém nebyl po vylovení z moře podroben důkladné kontrole. Vždyť šlo o systém, který měl být následně vystaven ostré zkoušce.

  3. zargos napsal:

    Nebyl to zdaleka první test superdraca,pokud by to měli špatně navržené,viděli bychom podobný výbuch již dávno.

    Vzhledem k tomu,že oba testy draca proběhly v pořádku a k výbuchu došlo před testem superdraca,je podezřelým tento systém a vše co s ním souvisí,včetně nádrže a rozvodů. K poškození mohlo dojít v některé fázi letu či po přistání,pravděpodobně koupelí v mořské vodě, a na Floridě to nemuseli být schopni objevit.

    Tento test byl blízko po prvním letu (vzpomeňme na odstup u prvního znovupoužití Falconu9),chystali se jen na částečnou misi a tomu mohla odpovídat i hloubka poletové kontroly.

    Hrubý odhad,doufám v závadu,chyba návrhu by byla moc krutá rána.

  4. KarelTv napsal:

    Faktem je, že palivové nádrže a silné motory uvnitř lodi, i když mimo přetlakovou kabinu jsou riziko. Bouchne-li něco v servisním úseku jako v Apollu 13, kabina to neodnese. U družic už došlo k výbuchu v palivovém systému, ale u pilotovaných a nákladních lodí kromě toho Apolla asi ne ?

  5. frank napsal:

    teď musí Spacex jen doufat, že za chybou stojí lidské selhání při provádění zkoušky, to by mohly záznamové systémy odhalit poměrně velmi rychle, ale čím déle bude trvat oznámení o skutečné příčině, tím si můžeme být jistější, že se jednalo o skutečnou systémovou vadu a to bude, díky i zapojení NASA a určení lodi pro lidský let , znamenat minimálně stejný odklad jako u Apolla 1

    Každopádně držím palce variantě lidské chyby

  6. mrf napsal:

    Otázka, jaký CD čeká reálný odklad letu s posádkou. Já tipuji tak minimálně rok. Možná se ani nedá vyloučit po úpravách nutnost opakování DEMO letu.. Toto je velký pr..er. Možná nakonec dříve poletí Starliner…I když ten teprve čeká DEMO..

  7. Pajuc napsal:

    Na kterém exempláři se teď provede abort test?

  8. Lukas napsal:

    Moze v buducnosti CD pristavat pomocou padakov na pevninu a v poslednych par metroch sa zapnu motory na stlmenie padu?tym padom by odpadla starost ohladne slanej morskej vody.

  9. kosmoman napsal:

    určite ten vybuch bol devastujuci pre všetko vo vnutri,ale či tie skafandre by vydržali aspon ten ohen,keby,že nebuchol,ale len horel…….a nadrže maju mat pretlakovy ventyl pre anomalie,kedy vypustia tlak von,ale tam sa tie latky zmiesaly v jednej z nadrží do kopy preto ta explozia……zlyhalo viacero ventylou…..ono to ma zmiešavat až v tryske a nie v nadrži……žeby ventyly made in china?

  10. Miloš Hůla napsal:

    Řekl bych, že činit komentáře je v tuto chvíli velmi složité. A tím myslím komentáře k tomu, co se asi stalo i ty zobecňující.
    Byl nám poskytnut velmi nekvalitní záběr, navíc oříznutý o stav lodi po výbuchu. Nevíme s jistotou jaké úkony se s lodí na testovcím stavu děly před výbuchem, nevíme jaké je poškození lodi, tedy jak velký výbuch to byl, a hlavně nevíme, při jaké proceduře došlo k výbuchu. Víme jen, že to nebylo při běhu motorů v plném tahu.
    Příčina selhání může být závažná, ale i zcela banální jako vadný spoj potrubí nebo jiná banaliata, kterou se podaří najít a najít příčinu. Zatím máme málo informací k optimismu, ale i k pesimismu.

  11. Alois napsal:

    Podle záznamu to bouchlo celé a naráz. Palivo pro jednotlivé páry motorů je pravděpodobně skladováno v samostatných nádržích pro každý pár. Očekával bych lokální explozi u jednoho páru, nádrže dalších párů by měly nějaký čas, počítaný minimálně ve vteřinách, odolávat. Bouchlo to naráz, jakoby palivo bylo skladováno v jednom místě. V každém případě kosmická loď, která vybuchne při statické pozemní zkoušce záchranného systému, aniž by byla nějak namáhána, jako ruční granát, je co do bezpečnosti naprosto nevěrohodná. Explozi by měl předcházet nějaký lokální požár uvnitř lodi, doufám, že se poučili z Apolla-1 a neměli natlakováno čistým kyslíkem.

  12. František napsal:

    Nevíte někdo, jestli tahle konkrétní SuperDraca byla již dříve testována?

  13. Mário napsal:

    Takže vlajku z ISS najskôr vezme Boing. Človek si myslí že SpaceX už to má vo vrecku a zrazu taká rana. Lepšie pri teste ako v ostrom nasadení. Najdôležitejšie bude ako rýchlo sa nájde príčina. Ak bude konštrukčná je to zlé. Budem čakať na nové správy a držať SpaceX palace aby to co najrýchlejšie a hladko vyriešila.

  14. Roman napsal:

    Já jen doufám, že když se to stalo přímo při testu bude jednodušší nalézt příčinu. U předchozích anomálii jen několik měsíců zjišťovali co se vlastně stalo. Tady to bude z dokumentované, teď hlavně aby to nebyla zásadní chyba.

  15. Viktor Prudič napsal:

    To těch míst v Sojuzech budou muset amíci přikoupit víc.

  16. Peter P napsal:

    Crew Dragon tent rok asi nepoleti. Toto sa bude musiet analyzovat. Nikto nebude riskovat zivoty ludi bez toho aby bola jasna pricina. Na druhu stranu to moze pomoct k tomu, ze lod bude bezpecnejsia.

  17. Matej Raketa napsal:

    To je spatny.Dragon je tak dobry a stalo se to az tady.Proc ne v McGregoru?Tak snad to neodlozi o mesic☹️

  18. Alois napsal:

    V historii jsem našel podobně pikantní havárii. Při bezpilotní zkoušce lodi Mecury v programu MR kabina těsně před startem odhodila záchrannou věž a vystřelila padák. To by též patřilo do análů Kocourkova.

  19. Alois napsal:

    Aby příčinou zkázy kabiny byl záchranný systém, který má chránit posádku před havárií nosiče je možné jen v Kocourkově. Proto se mi nechce věřit, že tam byla ona anomálie.

  20. Fis napsal:

    Je to velka skoda. Zase se nam to protahne. Ale lepsi, kdyz se problem vcas odhali nez aby nastal nejaky mnohem vetsi prusvih.

  21. pave69 napsal:

    Každopádně díky za info, četl jsem to na nasaspaceflight a pak jsem zjistil, že tady je to česky, s více podrobnostmi a odkazy, a asi to vyšlo dřív 🙂

  22. vencour napsal:

    Jsem zvědavej, zda došlo ke konstrukční chybě nebo procesnímu pochybení. Nebo se jednalo o test krajních možností celého řešení.

  23. dfx napsal:

    Potrebuje CrewDragon tie motory SuperDraco, ak pristava na padakoch?

    Astronut099 dal na twitter video

    https://twitter.com/Astronut099

  24. ixb1 napsal:

    Může se taky stát,že Dragon s posádkou poletí mnohem později než Starliner,pokud vůbec.

  25. Alois napsal:

    Ještě jsem si pustil záznam přistávání na padácích. Sekvence jak hlavní padáky mění zásadně svoji polohu v sestavě a přitom do sebe narážejí, zase se vzdalují atd., též nepůsobí nijak spolehlivě. Připadá mi to nějak konstrukčně nedotaženo.

  26. Alois napsal:

    Výkonné motory na palubě kosmické lodi znamenají reálné nebezpečí. Vždyť první návrhy nepočítaly s padáky , ale jen s brzdícími motory. Výkonný motor musí mít dostatek paliva a to skladuje přímo v kabině a to je, jak se nyní zdá, za hranou bezpečnosti. V případě požáru – anomálie to musí být děsivé. Obávám se, že důsledkem této anomálie nebude odklad, ale uzemnění s perspektivou úplného odstranění záchranných motorů z kabiny a jejich umístění mimo loď, což by byl zásadní konstrukční zásah s realizací počítanou na roky.

  27. Hawk napsal:

    Otazka je co bude za chvili s lidma k ISS letat:

    „Sojuz MS-13 má letět letos v červnu a poslední, Sojuz MS-15, letos v září. A to je konec. Víc raket s ukrajinskou navigací už Roskosmos pro lety k ISS nemá. A ani žádné jiné.“

    https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/vesmirne-sily-usa-budovani.A190417_214637_vojenstvi_erp

  28. Jirka Hadac Redakce napsal:

    Wow, tak to je sok, uz chapu i odklad vydani clanku, cekal sem ho v 00:15 a nic. Urcite se vcas dozvime co a jak. Zatim je asi zbytecne spekulovat.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.