Crew Dragon má i po aktualizaci termínů stále náskok

Každým dalším dnem se blížíme k momentu, kdy se do vesmíru vydá první posádka usazená v soukromé kosmické lodi. Prakticky od začátku si lidé kladou otázku – dočká se této prestižní mise jako první SpaceX nebo Boeing? Průběžně aktualizované harmonogramy zatím vždy ukazovaly, že Crew Dragon má oproti Starlineru náskok, ale v posledních dnech se hodně mluvilo o odkladech lodi SpaceX, zatímco od Boeingu nepřicházely zprávy žádné. To mohlo vést k představě, že SpaceX nestíhá a první pilotovanou loď vypustí Boeing. Spekulace však nyní rozptýlila samotná NASA, která zveřejnila novou aktualizaci termínů všech důležitých misí.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Nepilotovaná mise lodi Crew Dragon označovaná jako DM-1 je momentálně plánována na 2. března, Boeing plánuje nepilotovaný testovací let Starlineru nejdříve na duben. Nejdříve v květnu proběhne zkouška záchranného systému lodi Starliner ze statické pozice na rampě a hned v červnu by SpaceX chtěla provést test záchranného systému lodi Crew Dragon za letu. Aktualizovaný harmonogram dále uvádí, že Crew Dragon by měl s posádkou vyrazit poprvé v červenci (mise DM-2), zatímco Starliner čeká mise CFT nejdříve v srpnu.

Povšimněte si jedné důležité a přitom nenápadné věci – v oficiálním harmonogramu NASA (ze kterého čerpáme informace pro tento článek) jsou všechny termíny související se Starlinerem opatřeny trojicí písmen NET (No Earlier Than = ne dříve než), zatímco u SpaceX se tahle zkratka nevyskytuje nikde. Z toho by se dalo odvodit, že Boeing má své termíny definované volněji, zatímco SpaceX se snaží dávat konkrétní údaje.

Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.

Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/230/2018/12/CCP-Countdown-Header_master.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/STS-135_Harmony%27s_hatch_with_U.S._flag.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DywIBeXVYAA1c4d.jpg:large

Crew Dragon má i po aktualizaci termínů stále náskok, 5.0 out of 5 based on 25 ratings
Pin It
(Visited 4 846 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (25 votes cast)
(Visited 4 846 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


31 komentářů ke článku “Crew Dragon má i po aktualizaci termínů stále náskok”

  1. tonda napsal:

    SpaceX nemá NET,ale zase má muskův koeficient!Ty termíny se stejně posunou doprava,a nedej bože, aby se vyskytla nějaká anomálie!Ale přísloví říká:co se vleče neuteče!Myslím,že budeme rádi,když Dm-2 bude do vánoc!!

    • PKoz napsal:

      No já bych si nebyl jistý Muskovým koeficientem, když už mají statický zážeh za sebou. Spíš to vypadá na nějaké papírování … Každopádně oficiální zpráva o důvodu odkladů není.
      NASA se dušuje, že shutdown na to vliv neměl …
      SpaceX navíc potřebuje odstartovat co nejdříve, aby mohla začít připravovat Falcon Heavy, který je teď Crew Dragonem blokovaný …

    • Jan Pohořelický napsal:

      Muskův koeficient funguje jen v případě, že slibuje nové technologie a nové produkty. Pokud má funkční raketu, která letěla minulý rok více než 20x, tak s ní může letět v daný den. U Boeing je NET, protože to nemají hotové a předpokládají, že to do té doby stihnou.

      • Vojta napsal:

        Ale Crew Dragon ještě neletěl, takže teoreticky se koeficient může týkat jeho. Kdyby se to moc protahovalo, tam možná budou opakovat statický zážeh. Nevím, jak mají interně nastavenou expiraci.

  2. Hawk napsal:

    Me prijde ,ze zabou na prameni je v tomto pripade spise NASA nez Elon.
    Ale v podstate to zas neni tak dulezite. Narozdil od zpozdeni kolem SLS-Orion tohle kosmonautiku moc palit nemusi. ISS ma servis zajisteny i kdyby se Starliner nebo CDragon odlozil o dalsi rok a dal nez za LEO tyto lode stejne letat nemaji.
    Tezko rict jak je to dulezite pro SpaceX, jestli pojedou na stridacku se Starlinerem prip. Sojuzy, tak tech kseftu pro CDragon na ISS zase tolik nebude a kvuli zahledeni do Starshipu asi SpaceX turisticke vylety na LEO pomoci CDragonu+F9 zatim neplanuje.

    • Samo2 napsal:

      Plánované sú tuším 4 misie komerčných lodí ročne a pokiaľ viem budú dosť dobre platené, niečo sa mi marí že okolo 200 mil. oproti bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil. čo je slušné, otázka je aký tam je čistý zisk.

      • tycka napsal:

        ” bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil.”
        V ceně běžného komerčního Falconu není cena pilotované lodi.
        Navíc i ta cena se může navýšit – co jsem slyšel – o cenu za manipulaci s nákladem. Je to jako u stěhovací firmy, kdy by měla nějakou základní cenu a k tomu přičítali náklady na naložení a vyložení speciálního nákladu či i na dodání nějakých speciálních klimatizovaných beden pro jeho přepravu.

        • Samo2 napsal:

          Veď áno píšem že otázny je čistý zisk pre SpaceX a to práve kvôli Dragonu ten nevieme koľko stojí len som to nenapísal ďakujem za doplnenie.

      • lvy napsal:

        Počítejte tam zisk kolem 150M což si myslím, je pro SpaceX super kšeft.

      • Hawk napsal:

        Ty 4 mise rocne me trochu zaujaly, to jedine ze by zkratily pobyty posadek. Predpokladam, ze Rusko bude mit svoje 2 Sojuzy rocne uz jen aby zachovali infrastrukturu pro pilotovane lety, tak NASA pokud se nezmeni doba pobytu na ISS zbyvaji 2 starty za rok.
        Jinak nevim jak to s certifikaci CDragonu a Starlineru jako zachranne lodi. U ISS musi byt 2 pokud tam je 6ticlenna posadka. Sojuzy maji certifikaci na 200 dnu.

        • Jiný Honza napsal:

          Mám pocit, že plánovali zvednout počet obyvatel “západního” sektoru na čtyři. No a třeba sem tam nějaká návštěva, senátor a tak.. 🙂

          Ale je fakt, že kdyby využili plnou kapacitu obou lodí, bude z ISS pěknej průchoďák.

        • tycka napsal:

          Nedá se náhodou vyměnit 1 přeprovovaný pasažér za další náklad navíc?
          Tedy poletí více nákladu – což by mohlo omezit množství nákladních lodí – případně bude ten náklad zapotřebí kvůli většímu množství lidí na ISS.

    • Jiný Honza napsal:

      Tak je klidně možné, že je časem to “zahledění” do megalomanského Starshipu přejde a pokorně se vrátí k F9 a Dragonu.

      Ono taky vyvinout a odladit kosmickou loď za miliardy, použít ji 10-20 krát a pak ji komplet zahodit ve prospěch nevyzkoušené a na hranici technických schopností fungující sci-fi šílenosti je pěkná blbost. Zvlášť, když už amíci jednu podobnou zkušenost mají…

      • Samo2 napsal:

        Dragon z veľkej časti je platený NASA ak nie úplne celý. Starship je čisto iniciatíva SpaceX a bez Starshipu/Superheavy ako 100% znovupoužiteľnému systému sa nedá prešlapať cesta k cieľu ktorý si Elon a SpaceX dali teda “making humans mutiplanetary species” či len revolucionizovať lety do vesmíru.

        • Jiný Honza napsal:

          Vzhledem k současné rychlosti změn Elonových názorů bych se dneska bál tvrdit něco takhle najisto.

          Můj odhad je, že Starship/Superheavy v současné vysněné podobě fungovat nikdy nebude. Nakonec z něj v lepším případě bude částečně znovupoužitelný těžký náklaďák pro vynášení Starlinku.

          A lidi bude vozit konzervativní a spolehlivý taky částečně znovupoužitelný F9/Dragon.

          No uvidíme jak to dopadne, ale aspoň je na co se těšit…

        • tycka napsal:

          Dokážu si představit pilotovaný Dragon umístěný na vrcholu nákladního Starship – tedy jako by na nosné raketě. Neboť má záchranný systém a je schopný samostatného letu včetně přistání zpět na Zem.

    • Miloš Hůla napsal:

      Mám za to, že již při vývoji nákladního Dragonu se mluvilo o jeho schopnosti návratu 2. k. rychlostí. Např. nákladní verze Dragonu 2 by tak možná po úpravách mohla sloužit i za LEO. SpaceX mluví o Měsíci velmi opatrně. Mám pocit, že nechce rozlobit zastácne SLS v řadách svého nejlepšího zákazníka, což neznamená, že se na tom nemaká.

  3. Radoslav Karásek napsal:

    Preco bude zachranny system boeing testovat na rampe a spacex v maxQ?

    • Dušan Majer napsal:

      SpaceX už test záchrany z rampy (Pad Abort Test) provedla v roce 2015. Tato zkouška je povinná pro obě firmy. SpaceX si ale už před několika lety sama zvolila, že chce udělat i nepovinný milník v podobě In-flight Abort Testu. NASA to po ní nevyžadovala, ale na oplátku za to SpaceX (v případě úspěšné zkoušky) dostane nějaké bonusové peníze.

      • PKoz napsal:

        Ono v případě funkčního (a dobře natočeného) testu to bude hodně bodů pro PR 🙂 Taková vybuchující raketa a zachráněná kosmická loď ….

  4. Jakub napsal:

    Jak dlouho Spacex staví Crew Dragon ?

  5. Jakub napsal:

    Na jakém nosiči vlastně poletí Starliner? Stále platí Atlas?

  6. kuban napsal:

    sobota – to bude krásná sledovanost 😉
    dám si budík 🙂

  7. Radoslav Karásek napsal:

    Presne tak,
    krajší darček k narodeninám si ten moj malý vesmírny fanatik ani priať nemohol 🙂

    I keď, keď som mu povedal, že Krjú Dragón pojde len na ISS a nie na Mars tak bol trochu sklamaný 🙂

Zanechte komentář