sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Na ISS je hodně živo

Mezinárodní vesmírná stanice ISS - Největší lidský výtvor mimo zemský povrch.

V listopadu přivítala Mezinárodní vesmírná stanice dvě zásobovací lodě s pěti tunami zásob ve dvou po sobě následující dnech. Prosinec podle všeho také slibuje nabitý harmonogram. Dojde k výměně posádky, výstupu do volného prostoru, ale i k přijetí soukromé lodě Dragon. Nabitý harmonogram se projevuje i na současné tříčlenné posádce, která musí svůj čas dělit mezi údržbu stanice a vědecký výzkum. Ten je sice oproti tradičnímu šestičlennému stavu redukován, ale nemůže být zastaven. Jisté je, že posádka se rozhodně nenudí a ani v dalších dnech tomu tak rozhodně nebude.

Serena Auñón-Chancellor v japonském modulu Kibó na starším snímku při práci na experimentu BioServe Protein Crystalography-1 (BPC-1), který je zaměřen na studium krystalizace proteinů v mikrogravitaci.
Serena Auñón-Chancellor v japonském modulu Kibó na starším snímku při práci na experimentu BioServe Protein Crystalography-1 (BPC-1), který je zaměřen na studium krystalizace proteinů v mikrogravitaci.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Kupříkladu včera se velitel 57. dlouhodobé expedice Alexander Gerst zaměřil především na čištění chladícího okruhu amerických skafandrů, Sergej Prokopjev připravoval loď Sojuz MS-09 na prosincový návrat domů a Serena Auñón-Chancellor měla na starosti vědu. Prováděla třeba pozorování polovodičových krystalů, ale starala se i o malý skleník, ve kterém posádka pěstuje rostliny.

Příští týden v pondělí a v úterý má dojít ke dvěma důležitým startům. Nejprve se 3. prosince vydá z Bajkonuru k ISS pilotovaná kosmická loď Sojuz MS-11 a o den později má z Floridy startovat již šestnáctá zásobovací mise lodi Dragon. Sojuz bude mít na své palubě dva nováčky a jednoho zkušeného kosmonauta.  Ve 12:31 SEČ by měli do vesmíru startovat Oleg Kononěnko, kterému budou dělat společnost Anne McClain z USA a David Saint-Jacques z Kanady. Ruská loď by se měla ke staničnímu modulu Poisk připojit šest hodin a pět minut po startu. Druhý den v 19:38 SEČ pak na cestu vyrazí loď Dragon naplněná zásobami a vědeckými experimenty. Po dvou dnech samostatného letu bude loď zachycena staniční paží a připojena k ISS.

Posádka Sojuzu MS-11 zleva Anne McClain, Oleg Kononěnko, David Saint-Jacques

Jakmile budou obě lodě podle plánu součástí stanice, bude možné přistoupit k dalšímu důležitému momentu. 11. prosince by měli Sergej Prokopjev a Oleg Kononěnko obléknout skafandry Orlan a vystoupit do volného prostoru. Jejich vycházka má trvat šest hodin a jejím úkolem bude inspekce vnějšího pláště orbitálního úseku lodi Sojuz MS-09, která je připojena ke staničnímu modulu Rassvět. Právě v orbitálním úseku této lodi se na konci prázdnin objevil otvor a výstup by měl pomoci jednak s vyšetřováním jeho původu, ale měl by i ověřit, že loď je schopna bezpečného návratu. Pokud inspekce dá souhlasné stanovisko, vrátí se trojice astronautů v Sojuzu MS-09 domů. Jejich odlet je zatím plánován na 20. prosince, tedy po šesti a půl měsících ve vesmíru.

Štěpán

A co výstup kvůli bateriím? Není důležité důležitější než kontrola Soyuzu?

Odpovědět  Štěpán

Evidentně to počká.

Vítek
Odpovědět  Štěpán

Sojuz letí brzy domů, baterie ne, takže je logické, že dostal přednost.

To už je dlouho, co byly na ISS dvě ženy najednou

ventYl

Nakladna lod bude startovat den po Sojuze? Nie su tam nahodou nejake okna, kedy sa startovat nesmie, ak leti na ISS posadka? Viem, ze sa takto uz jeden Dragon odkladal. Alebo terminy proste nepustia?

casso
Odpovědět  ventYl

soyus by mal letiet 6 hodinovym letovym profilom, cize ak sa to podari, tak nie je problem. ak by z nejakeho dovodu sa muselo prejst na standardny 2 dnovy, tak v takom pripade by sa asi dragon musel odlozit.

Odpovědět  ventYl

Sojuz se připojí po šesti hodinách, takže v době startu Dragonu už bude připojena. Navíc Dragon se bude přibližovat dva dny.

casso

trosku spekulantska otazka: ak by sa ukazalo ze je soyuz nebezpecny, ako by sa postupovalo? da sa vyslat soyuz k iss s jedinym astronautom na palube alebo musia byt minimalne dvaja?

Odpovědět  casso

Sojuz může letět i úplně bez posádky (ostatně bez ohledu na aktuální nehodu se to už před několika měsíci plánovalo).