Rok 2018, který nám přinesl celou řadu nezapomenutelných okamžiků, se začíná pomalu, ale jistě chýlit ke svému konci. To ale neznamená, že nás už ničím novým nepotěší. Třeba harmonogram startů firmy SpaceX ve zbylých dvou měsících letošního roku začíná nabírat přesnější obrysy. Pokud se nic nepokazí, měli bychom se dočkat ještě pěti startů raket Falcon. Tím by SpaceX dosáhla v letošním roce celkem 22 startů, čímž by překonala svůj dosavadní rekord z roku 2017, kdy vypustila celkem 18 raket.
V harmonogramu startů je momentálně nejblíže vypuštění telekomunikační družice Es’hail 2, které je plánováno nejdříve na 14. listopadu. Zajímavé je, že Falcon 9 vynese tuto družici pro katarskou telekomunikační společnost z floridské rampy 39A. Ta sice v loňském roce hostila většinu startů SpaceX, ale bylo to jen kvůli nezbytným opravám rampy číslo 40. Jakmile byla tato rampa opravena, provoz se přesunul na ni. Z rampy 39A tak startoval třeba na začátku února těžkotonážní Falcon Heavy na svou premiérovou misi a naposledy z ní vzlétl první Falcon 9 Block 5 s družicí Bangabandhu-1 v květnu.
Od té doby ale prošla rampa vylepšeními, která souvisí s její přípravou na obsluhu pilotovaných misí. Asi nejviditelnější změnou bylo instalování pohyblivého ramene na obslužnou věž. Právě přes tuto uzavřenou lávku budou již za několik měsíců nastupovat astronauti do lodi Crew Dragon. Kromě ramene se obslužná věž dočkala také nainstalování záchranného systému EES (Emergency Egress System).
Ale zpět k misi Es’hail 2. Družice, kterou v Japonsku postavila firma Mitsubishi, již dorazila na Floridu a začala její příprava na start. Vypuštění bude v podstatě rutinní misí, která bude obnášet dopravu nákladu na dráhu přechodovou ke geostacionární. Družice pak sama s pomocí vlastních motorů dosáhne finální geostacionární dráhy. První stupeň se zatím neupřesněným výrobním číslem by měl při této misi zkusit přistát na mořské plošině OCISLY.
Jen pár dní po tomto startu by měl Falcon 9 posloužit společnosti Spaceflight Industries. Z Vandenbergovy základny v Kalifornii má totiž odstartovat mise SSO-A, v rámci které se do vesmíru dostane více než 70 malých družic! Tyto drobné náklady bývají většinou vypouštěné buďto jako sekundární náklady větších misí, nebo na slabších raketách. Mise SSO-A ale bude jakousi kombinací obou možností – půjde sice o sdílený start na silnější raketě, ale při misi nebude žádný hlavní náklad. Pokud se nic nepokazí, mělo by k tomuto startu dojít 19. listopadu v 19:30 SEČ.
Vzhledem k mimořádně pestré paletě nákladů půjde o velmi atraktivní start. Ale to není vše. Viceprezident SpaceX pro spolehlivost misí oznámil na letošním Mezinárodním astronautickém kongresu, že právě při misi SSO-A by mohlo dojít k historicky prvnímu třetímu opakovanému použití jednoho prvního stupně Falconu 9. Šlo by o historickou událost, protože zatím všechny první stupně Falconů letěly buďto jednou, nebo maximálně dvakrát.
Pokud tedy má na SSO-A letět nějaký první stupeň potřetí, pak půjde buďto o B1046 nebo o B1048 – to jsou totiž jediné dva první stupně z vývojové verze Block 5, které letěly dvakrát. Z této dvojice je pak jasným favoritem stupeň s označením B1048, protože na obě své dosavadní mise startoval z Vandenbergovy základny, odkud poletí i SSO-A. Zatím ještě není jisté, k jaké formě záchrany prvního stupně při této misi dojde, ale objevují se informace, že pokud bude termín startu dodržen, nebude možné přistávat na pevnině. Stupeň by toho sice byl schopen, ale problémem může být, že se v té době bude na nedaleké rampě SLC-6 chystat ke startu Delta IV Heavy s tajnou misí NROL-71. Právě přes tuto rampu by měl vracející se stupeň přelétávat. Agentura NRO prý odmítá takové riziko akceptovat. Je proto otázkou, zda SpaceX stihne vyjednat povolení pro přistání na mořské plošině.
A pokud Vám připadá, že už nic dalšího zajímavého nemůže tato mise nabídnout, pak přidáme informaci o tom, že při této misi by SpaceX mohla restartovat své pokusy o záchranu aerodynamických krytů. Tato snaha byla přerušena při posledním startu z Kalifornie, když se SpaceX při misi SAOCOM-1A o zachycení krytu vůbec nepokusila a loď Mr. Steven ani nevyplula z přístavu. Poslední pokus o zachycení je tedy z mise Iridium-7 z letošního července. Loď Mr. Steven se nedávno vrátila do akce. Během minulých týdnů se zúčastnila nejméně dvou pokusů o zachycení aerodynamického krytu. Ten byl v rámci těchto zkoušek vynesen v závěsu pod vrtulníkem Black Hawk a Mr. Steven se pak snažil shozenou skořepinu zachytit.
Když budeme mít SSO-A za sebou, přijde čas zaměřit pozornost na další misi. A ani ta nebude tuctová. Třetí start plánovaný na listopad počítá s vypuštění zásobovací lodě Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici. Mise CRS-16 by měla startovat z floridské rampy číslo 40 a start je zatím plánován na 27. listopadu ve 22:19 SEČ. První stupeň pro tuto misi zatím nebyl oznámen, ale podle aktuálních plánů se počítá s jeho přistáním na pevnině na ploše LZ-1.
Předposlední start SpaceX plánovaný na letošní rok by měl letět také z floridské rampy číslo 40 a půjde o mimořádnou událost. Falcon 9 vynese svou vůbec první navigační družici GPS, přičemž v budoucnu by jej mohlo čekat několik podobných misí. Zatím má SpaceX od amerického letectva jisté vynesení dvou družic GPS a další jsou prakticky jisté. Navíc jelikož bude potřeba v dalších letech vynést velké množství těchto družic, je na obzoru několik dalších kontraktů, o které se může SpaceX poprat s ostatními zájemci. Je velmi pravděpodobné, že minimálně některé z těchto zakázek spadnou do klína právě firmě Elona Muska. Ostatně sám název vynášené družice GPS III-1 napovídá, že půjde o prvního zástupce třetí generace amerických navigačních družic.
Poprvé v historii poletí Falcon 9 na střední oběžnou dráhu, tedy MEO (Medium Earth Orbit). Pro tuto misi se použije zbrusu nový první stupeň – pravděpodobně ten s výrobním označením B1054, ale pozor! Při této misi nedojde k pokusu o jeho záchranu. Dá se předpokládat, že raketa při této misi bude muset využít svůj výkon k urychlení nákladu a pro přistání stupně tak už nezbude dostatek paliva. Ke startu mise GPS III-1 by mělo dojít nejdříve 15. prosince v 15:08 SEČ.
Podle současného harmonogramu by měla SpaceX zakončit letošní rekordní rok misí Iridium-8. Půjde vůbec o poslední plánovaný start nutný k masivní obnově satelitní sítě Iridium, která probíhá již více než rok a půl. Během této doby se díky sedmi realizovaným startům stala společnost Iridium Communications největším komerčním klientem SpaceX.
It’s taken awhile, but finally have a schedule for the final launch #8 of Iridium NEXT! 8:38am pst on December 30th – we’ll have the satellites, SpaceX assures us the flight proven rocket will be ready, and VAFB is ready to ring in the New Year with us! #ThePartyWillBeEpic pic.twitter.com/vQPPeSKm0P
— Matt Desch (@IridiumBoss) October 18, 2018
Start této mise by měl proběhnout 30. prosince v 17:38 SEČ z Vandenbergovy základny na západním pobřeží USA. První stupeň (pravděpodobně s výrobním označením B1049) bude velmi pravděpodobně přistávat na mořské plošině JRTI. Návrat stupně na pevninu nebude možný, jelikož deset vynášených družic Iridium NEXT a jejich vypouštěcí adaptéry váží více než 9 tun. Stupeň by při takovém startu neměl pro návrat na pevninu dostatek paliva. Pro stupeň B1049 by šlo o druhé opakované použití – poprvé letěl v září letošního roku z Floridy s družicí Telstar 18V. Pokud cítíte na prstech nutkání napsat do komentáře dotaz, zda se při této misi SpaceX pokusí o záchranu aerodynamického krytu, pak mohu říct, že velmi pravděpodobně ano. Kdyby se to podařilo, byla by to pro SpaceX, ale i pro fandy kosmonautiky obecně asi ta nejlepší tečka za mimořádným rokem.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/10/2018-10-22-13_27_15-Window.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DlaMSC5UcAExpfh.jpg:large
https://www.teslarati.com/…/09/SSO-A-stack-separation-F9-Spaceflight-Industriesc.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/10/15BD2126-CB57-4EF4-88D8-0D60FDAC43FE.jpeg
https://upload.wikimedia.org/…/c/c7/ISS-48_SpaceX_CRS-9_arrives_at_the_ISS_%281%29.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/10/GPS_III_SV01_transport1.jpg
Nejak se mi to s tou misi GPSIII-1 nezda. Druzice rady III maji mit apogee kick motor a jsou skoro 2x tezsi, narozdil od predchozi rady, kterou vynaseli primo na spravnou drahu. A MEO je subsynchron,a ze by falcon nezvladl 3,6 t tezkou druzici dopravit do apogea 20000 km a pak pristat na ASDS, proste mi to nesedi.
Taky nechápu, proč budou nový 1.stupeň vyhazovat. Očekával bych, že když to F9 nezvldádne, posadí náklad na FH s kompletní záchranou.
Tak naprosto chapu, proc to neposadi na FH, ten si US Air Force nezaplatila. A musel by s tim souhlasit zakaznik, tj. letectvo. Coz asi nekyvne.
Ano, pokud se nepletu, tak FH zatím nemá certifikaci pro tyto náklady.
FH už certfikován pro armádní náklady je (viz ASFPC-52), ale v době, kdy se SpaceX ucházelo o první GPS misi, ještě certifikován nebyl.
Myslel jsem, že na GPS se vztahuje ještě jiná certifikace.
udivených je dost viz debata zde 🙂
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=30912.160
„..k historicky prvnímu třetímu opakovanému použití jednoho prvního stupně Falconu 9“ vůbec Vám tu formulaci nezávidím, Dušane! 🙂 Tolik číslovek! Jinak článek jako obvykle moc hezky napsaný. Díky
Díky za pochvalu. Je fakt, že není snadné se v tom vyznat. 😀
Zatím nic moc. Až bude první desáté použití prvního stupně, teprve bude důvod k bouchnutí šampaňského.
A teprve při prvním 27 použití prvního stupně společně s třináctým použitím druhého stupně na Zemi, tedy patnáctým celkově (2x na Marsu) to nebudu p. Majerovi závidět. Protože to bude konečně nuda. 🙂
Všechno snad jednou bude. 😉
Tak první desátý start prvního stupně blocku 5 šacuju na podzim 2021. Zbytek je jen sci-fi.
Ještě před pár měsíci se hovořilo o tom, že by to mohlo být na konci příštího roku, ale dejme tomu, že se to o rok posune. 2021 je možná moc daleko.
Já myslel, že se letos dočkáme ještě jednoho startu Falconu Heavy a vypadá to, že ne.
Odklady dalších startů Falconu Heavy už jsou známy více než dva měsíce. Momentální plán startů by měl vypadat takto:
– Arabsat 6A (NET Q1 2019)
– STP-2 (NET 2019)
– AFSPC-52 (NET 09/2020)
– Ovzon (NET 4. Q4 2020)
On byl u mise SSO-A osekán počet vynášených družic? Dříve jste informovali o 114 kusech a teď o 70 ks. Díky za info i článek.
Vypadá to tak, ale bližší údaje nejsou známé.
V červnu vyšla zpráva, na FB, že jich bude 114, ale v srpnu dle článku SFN to kleslo na nynějších 71. Ikdyž oni v originálech pořád píšou víc než 70 :-D. Což je pravda.
Ale buďme upřímní, originální kontrakt zněl na vynesení víc než 20 satelitů. A ona obecně celá mise má víc jak roční zpoždění.
Samozřejmě toto měla být odpověd Liborovi.