sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

120 metrů vysoký kolos v pohybu

Včera večer našeho času se na floridském kosmodromu rozjel pásový dopravník CT-2 (Crawler Transporter -2), což by samo o sobě nebylo nic mimořádného, ale v tomto případě měl na svým zádech naloženou mobilní odpalovací plošinu i s obslužnou věží. Ta prošla v minulých letech úpravami, aby mohla zajišťovat starty rakety SLS a dostala třeba nová obslužná ramena a nyní je již dokončena. Tento ověřovací vývoz  míří na startovní rampu 39B, kam by sestava měla dorazit během dnešního dne. Pásový dopravník i plošina zde zůstanou několik dní – téměř sedm kilometrů dlouhá cesta zpět začne až zhruba  7. září. O den později pak sestava vjede do High Bay 3 budovy VAB.

V noci před vývozem byla věž plošiny slavnostně nasvícena.
V noci před vývozem byla věž plošiny slavnostně nasvícena.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Na rampě 39B budou probíhat komplexní zkoušky, které ověří vzájemnou kompatibilitu systémů rampy a mobilní plošiny. V rámci příprav na novou éru americké kosmonautiky se totiž nemodernizovala jen samotná plošina s věží, ale značných úprav se dočkal i pásový dopravník a samotná startovní rampa. Nejviditelnější změnou je zbourání obslužné konstrukce a změna kanálu pro odvod spalin včetně jejich deflektoru. Práce na rampě a jejím těsném okolí však ještě nejsou dokončeny – musí se ještě upravit zásobníky kyslíku a vodíku, které vytvoří pohonnou směs centrálního stupně rakety SLS. Pro první verze SLS jejich kapacita dostačuje, ale pro další verzi Block 1B potřebují zvětšit.

Po dokončení těchto zkoušek se celá sestava vydá zpět, ale na konci cesty zajede do montážní haly VAB. Tím bude odstartována další velká etapa, která bude trvat téměř rok do třetího čtvrtletí příštího roku. V jejím rámci se bude ověřovat, zda jsou plošina i montážní hala připravené na skládání rakety SLS.

Pokud byste chtěli sledovat přímý přenos z této majestátní a velmi pomalé jízdy, můžete využít této stránky, která sdružuje záběry z různých kamer v okolí.

Pásový dopravník CT-2 vyváží mobilní startovní plošinu ML k rampě 39B.
Pásový dopravník CT-2 vyváží mobilní startovní plošinu ML k rampě 39B.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Dl34CcTX0AEsMyD.jpg:large
https://c2.staticflickr.com/2/1885/43462614075_1358f88607_o.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1889/44321446522_1dff1b86d8_k.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Roman89
Roman89
6 let před

Není to zbytečně nákladné převážet odpalovací věž tám a zpět? Přijde mi že SpaceX to má rozhodně snažší s Falconem Heavy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Roman89

Jenže FH je proti SLS drobek. 😉

Roman89
Roman89
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Větší sice je, ale pořád nechápu proč chtěji převážet celou raketu i s rampou jako to dělali u Saturnu V. Sovětská N-1 taky nebyla žádný drobek a převáželi ji na rampu sklopenou.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Roman89

Vychází to z dědictví – hala VAB je určená pro vertikální montáž.

Roman89
Roman89
6 let před
Odpověď  Roman89

Díky Jirko, to by mohl být asi hlavní důvod. Protože ten pásový transportér musí být neskutečný žrout paliva

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Roman89

V porovnání s tím, kolik paliva spálí raketa je 350 litrů / km docela málo 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Roman89

Plus samozřejmě – každý z pěti segmentů každého vzletového motoru SRB je naplněn tuhým palivem již od výrobce. To není jako překlápět prázdnou raketu N-1.
Mimochodem, pásové transportéry drandily v éře raketoplánů s mobilními vypouštěcími plošinami sem a tam (samozřejmě bez obslužných věží).

Petr
Petr
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Zajímavostí je, že dlouho hledali kameny, kterými je vysypána cesta pro pásový transportér: potřebovali něco s nulovým obsahem křemene, aby se zabránilo tvorbě jisker (při kontaktu pásu s podkladem). Nakonec se našly v nějaké řece (tuším v Oklahomě).

Roman89
Roman89
6 let před
Odpověď  Roman89

Aha, to jsem nevěděl že SRB už jsou plné paliva při převozu, moje chyba. To pak je jistě jiná váha.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Roman89

Pokud vím, tak i proto jsou ty SRB segmentované, protože převážet něco takového těžkého a velkého pohromadě by byl asi i dost problém, odněkud z Utahu.

Tomáš Kratochvíl
Tomáš Kratochvíl
6 let před

Tak to je kus! Je z toho vidět, že SLS není žádná miniraketka…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Informace uvedené v článku mírně doplním.
K druhému odstavci – zásobníky kyslíku a vodíku pro EM-1 jsou dokončeny a postačují k naplnění SLS. V případě nadměrných výparů při delším pobytu SLS na rampě bude vodík doplněn nákladním autem (nákladními auty) ze zásobníku v komplexu 37 (používaný pro Delta IV). Kapacita zásobníků je však nedostatečná pro verzi SLS Block 1B (centrální stupeň + horní stupeň EUS).
K třetímu odstavci – ve třetím čtvrtletí 2019 pojede plošina na rampu znovu, ale stále ještě bez SLS. Nynější vývoz nazývají „Fit Check“, ten za rok „Multi-Element verification & validation“. Centrální stupeň SLS pro EM-1 bude tou dobou stále ještě na testovacím stanovišti ve Stennisově středisku kvůli zážehovému testu Green Run.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ještě jsem se díval, jak je to se zásobníky kyslíku a vodíku. Ve zdrojovém článku je v tabulce Pad 39B uvedeno, že plnění zásobníku vodíku pro EM-1 bylo dokončeno v květnu a plnění zásobníku kyslíku v červenci.
K poznámce Billa Hilla v článku o upgradu systému pro skladování vodíku pro SLS Block 1B jsem dohledal dokument, podle kterého byl teprve 14.srpna vybrán dodavatel. Evidentně to nijak nesouvisí s EM-1.
https://www.fbo.gov/utils/view?id=7a016dae866ab04c57676719cf2e3e62

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc, článek jsem upravil.

frank
frank
6 let před

spotřeba je 350 litrů na 1 km…. to je velmi slušné 🙂

Goodman
Goodman
6 let před

V některých firmách a institucí mají obavy se zneužíváním služebních vozidel pro soukromé účely zaměstanaců. V tomto případě můžou být naprosto v klidu.

Miloš
Miloš
6 let před

Najmä z toho posledného snímku sa mi nechce veriť, že to má až 120 metrov.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Miloš

Má 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Na rampě.comment image

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za info!

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Snížení plošiny a připojení na systémy rampy bylo potvrzeno včera ve 23:05 UTC.comment image

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Super zpráva!

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před

Prave jsem si poslechl posledni prezentaci administratora NASA Brindestina pred Poradnim vyborem.
https://youtu.be/dxV-v_YaboQ
Musim rict, ze si me ziskal tim, ze mluvil uvolnene jako clovek a vubec ne jako urednik. Co me ale prekvapilo, bylo to, ze v cele vice nez hodinove reci zminil SLS snad jednou a to jeste tak ze slusnosti…a uplne prevzal retoriku EM ohledne znovupouzitelnosti, vcetne dnesniho “zahozeni dopravniho letadla po kazdem letu”. Pracovat na SLS, v Boeingu nebo v NG, uplne dobre bych se necitil…uvidime kolikrat nam ta SLS poleti…muj tip je mene nez petkrat (jestli vubec)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Ano, je vidět, že názory SpaceX se začínají prosazovat i na místech, kde se to ještě před pár lety nečekalo ani omylem.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Současný plán, představený na zasedání Poradního výboru NASA W. Gerstenmaierem, zahrnuje čtyři starty SLS. Co přijde po EM-3, je nejasné. Pro EM-3 však NASA bude na rozdíl od předchozích tří startů potřebovat silnější verzi rakety – SLS Block 1. Pro tento nosič je v plánu postavit novou mobilní vypouštěcí plošinu, přičemž v současnosti běží dvoukolové výběrové řízení na dodavatele. Pokud tipujete, že SLS poletí méně než pětkrát, pak tento tip znamená důvěru v žádný, maximálně jediný start z nové ML-2.comment image

Snad můžu v tuto chvíli prozradit, že na základě informací ze zasedání Poradního výboru NASA píšu článek, zaměřený na aktuální stav příprav na EM-3 (cca 500 slov).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Oprava:
silnější verzi rakety – SLS Block 1B.

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Diky moc za upresneni a budu se tesit na clanek!;-) 2024 a EM-3 je jeste daleko, uvidime jestli do te doby bude k dispozici BFR/New Glenn, pokud ano, zadne upgrady architektury SLS uz asi neprojdou…

Jakub Vanek
Jakub Vanek
6 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Jediné, co může SLS nahradit je BFR, ostatní jako jsou NewGlenn či FH jsou na dopravu dál než GTO slabé a na TLI toho moc nepošlou. A pokud chceme na TLI nebo TMI, tak je nosnost SLS prakticky základ a cokoliv nad je jen plusem.
Holt žijeme v pěkném gravitačním poli a dostat se na TLI a za ní stojí hodně energie.
A ač je vládáno hodně do vývoje BFR, tak se těmi EM termíny rozhodně nejsem jistej a reálné použití bych viděl tak za 8 let.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.